Oplichter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Oplichter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 12:22

Hoi,
Via tweedehands heb ik twee artikels in de verkoop.
Meteen de eerste dag kreeg ik op beide artikelen een reactie in het frans.
Ze gaat akkoord met de prijzen maar wil alleen per paypal betalen. :')

Echter toen ik mijn camera inclusief 3 lenzen te koop had vorig jaar via ebay kreeg ik net zo'n situatie, ook een Franstalige reactie die alleen via paypal wil betalen. En stuurde vervalste mails dat het geld gestort zou zijn.
Dit geld heb ik nooit gezien maar heb de camera ook nooit opgestuurd gelukkig. (Heb iemand anders er blij mee gemaakt).

Maar nu vraag ik me af of de persoon waar ik nu mee te maken heb misschien net op dezelfde manier te werk gaat?

rien10

Re: Oplichter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:37

Ja is oplichting. Nogal een verhaal. Heb nu geen tijd maar zal het je vanmiddag uitleggen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:40

Niet doen. Zo herkenbaar als poging tot oplichting dit. Vaak als je zegt niet met PayPal te werken, krijg je een heel verhaal terug dat het zo makkelijk is, waar je een account kunt aanmaken, etc. om je toch maar over te halen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 12:46

Kan ik dat ergens aangeven? Bij tweedehands zelf of politie?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:50

je kunt geen aangifte doen van het feit dat iemand alleen via paypal wil betalen.
dat is iemands keuze.. pas als je opgelicht bent, kun je aangifte doen.

ik heb ook bepaalde zaken die ik alleen via paypal doe, omdat ik geen behoefte heb aan naamsbekendheid.. Maar er zijn ook mensen die bijvoorbeeld een apart potje hebben op paypal waar ze dingen van kunnen/mogen doen in samenspraak met de partner, soort losse beurs... Of men wil niet dat de partner ervan weet, vandaar dat er op een manier betaald wordt waarbij het niet op de rekening zichtbaar wordt.

vervalste paypal afschrijvingen sturen.. dat kan net zo makkelijk met vervalste bankafschriften.
In principe moet je gewoon wachten tot het bij jou is bijgeschreven voor je iets verstuurd..

in principe is het gebruik van paypal niet perse een teken dat het dus oplichting gaat worden.

die oude is dus inderdaad oplichting.. de nieuwe situatie valt niets over te zeggen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 15:48

Zo, daar ben ik weer :) .

PayPal bied een goede bescherming voor de koper. Voor de verkoper biedt het geen bescherming.
Wat doen de oplichters? Zij kopen dure zaken bij een particulier en betalen per PayPal. Als jij de zaken verzonden hebt, bellen/mailen ze dat de goederen nooit ontvangen zijn en storneren ze de PayPal betaling. Daar hebben zij recht toe, jij als verkoper kan daar niets aan doen.
Uiteindelijk hebben ze natuurlijk wel de goederen ontvangen, en hebben ze hun geld terug gehaald. En jij hebt geen geld, en geen spullen meer om te verkopen.

Ik heb precies hetzelfde gehad. Had een caravan te koop staan voor € 4.000,-- Binnen twee uur verkocht via een email (in het engels) aan een meneer met een Russische naam. Hij had geen tijd om te komen kijken, maar hij vertrouwde het wel. Wilde per PayPal betalen en de caravan laten ophalen door een bedrijf. Dat vond ik raar. Heb dit voorgelegd in een caravan forum (net wat jij doet dus. Slim van je!) en kreeg bovenstaande uitleg.
Ik ben degene in kwestie gaan Googlen, de goede man bestond niet eens.
Aangifte doen? Tja, tegen wie? En waarom? Hij heeft gereageerd op iets wat jij te koop hebt gezet. Dat is niet strafbaar.
Dus: contact betalen en goederen afhalen.

Succes met de verkoop.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 15:50

Art_Ificious schreef:
Kan ik dat ergens aangeven? Bij tweedehands zelf of politie?

Waarom? Op welke grond? De potentiele koper heeft niets strafbaars gedaan.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 15:57

hier ook al vaak dit soort reacties gehad.

vraag hun emailadres om hen een betaalverzoek te kunnen versturen.
dit doen ze nooit.

ze sturen je een soort van factuur met een knopje 'betalen' op.
mensen die erin trappen,klikken daarop en zijn ipv het aankoop bedrag rijken,het aankoopbedrag armer....

probeer maar,je kan niets fout doen met zijn email adres te vragen van paypal...ik ben 99.9% zeker dat je dit niet zal ontvangen,maar in plaats daarvan een soort betaalformulier waar jij op iets moet klikken om zogezegd je betaling te krijgen....

hier ook ooit eens op verdergegaan omdat ik wou weten wat of hoe(nooit op geklikt natuurlijk,maar ik kan me wel voorstellen dat mensen daar echt intrappen)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 16:25

Paypal is dus als verkoper zijnde zeker geen veilige manier van verkopen.

Goed dat ik dat weet. Zelf nog nooit transacties met paypal gedaan. Heb wel een account maar dat gebruik ik niet.

Had vanmiddag geantwoord geen paypal te aanvaarden. Tot nog toe geen reactie terug.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 18:07

Nee, PayPal is zeker niet veilig voor de verkopende partijen. Ik accepteer het nooit als betaal mogelijkheid.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:18

paypal is veilig voor zowel kopende als verkopende partij.
Alleen...
Zorg dat je het verkochte opstuurt naar de koper, en de code hiervan bewaard!
Als de koper zijn geld terug wil krijgt die dat niet zomaar, paypal gaat eerst bij jou verhaal halen.
Kun jij de code van het pakket doorgeven heeft de koper pech.

Dus wacht tot het geld op je account staat (net als bij gewoon overschrijven) verzend het, bewaar de code en opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:20

HTM schreef:
paypal is veilig voor zowel kopende als verkopende partij.
Alleen...
Zorg dat je het verkochte opstuurt naar de koper, en de code hiervan bewaard!
Als de koper zijn geld terug wil krijgt die dat niet zomaar, paypal gaat eerst bij jou verhaal halen.
Kun jij de code van het pakket doorgeven heeft de koper pech.

Dus wacht tot het geld op je account staat (net als bij gewoon overschrijven) verzend het, bewaar de code en opgelost.

Dit dus. Het ligt echt niet zo zwart wit als 'je bent je geld kwijt'. Als ze een case openen wordt het geld bevroren (kan niemand er dus wat mee!) en mag je bewijs aanleveren dat het daadwerkelijk verstuurd / aangekomen is. Dan is er niks aan de hand.

De vraag is of je het moet willen.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:44

Anoniem schreef:
Dit dus. Het ligt echt niet zo zwart wit als 'je bent je geld kwijt'. Als ze een case openen wordt het geld bevroren (kan niemand er dus wat mee!) en mag je bewijs aanleveren dat het daadwerkelijk verstuurd / aangekomen is. Dan is er niks aan de hand.

De vraag is of je het moet willen.

aangekomen hoeft niet eens...
Als je verzonden hebt heb je aan je plicht voldaan.

Maar ja, je moet dat wel willen idd.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:53

Kreeg een keer een mailtje via marktplaats,gebrekkig Nederlands en kon geen foto's sturen. Voordat ik er op reageren kon had marktplaats het al onderschept.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 23:00

Geen reactie meer gehad dus zal wel degelijk een poging tot oplichting geweest zijn.

Blij dat ik er niet op in gegaan ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 23:11

Als het gek aanvoelt moet je het gewoon niet doen. Mijn moeder verkocht het laatst haar macbook... belt er een vrouw of we hem op kunnen sturen naar haar zoon in Nicaragua :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 23:13

Resistance schreef:
Als het gek aanvoelt moet je het gewoon niet doen. Mijn moeder verkocht het laatst haar macbook... belt er een vrouw of we hem op kunnen sturen naar haar zoon in Nicaragua :')

Oh my... het kan niet gekker idd :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 23:28

Art_Ificious schreef:
Geen reactie meer gehad dus zal wel degelijk een poging tot oplichting geweest zijn.

Blij dat ik er niet op in gegaan ben.

als jij hebt aangegeven dat je geen betaling via paypal accepteert..
of niet hebt gereageerd op haar opmerking over paypal..

dan is het toch ook logisch dat je niets meer gehoord hebt?
dan ligt de bal immers bij jou, of je hebt de bal zelf over de zijlijn geschoten..
wat had je dan nog aan reactie verwacht?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 23:39

Nou bij die vorige situatie vorig jaar werd er aangedrongen om paypal te accepteren.

Ergens verwachtte ik dat deze dame (het ging vorig jaar ook over een dame) hetzelfde zou doen. Heb ook vermeld dat ik eerder problemen had met paypal en oplichting. Misschien kreeg ze wel schrik?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 00:21

Art_Ificious schreef:
Nou bij die vorige situatie vorig jaar werd er aangedrongen om paypal te accepteren.

Ergens verwachtte ik dat deze dame (het ging vorig jaar ook over een dame) hetzelfde zou doen. Heb ook vermeld dat ik eerder problemen had met paypal en oplichting. Misschien kreeg ze wel schrik?

aandringen is dus dan oplichting,
maar accepteren dat het niet kan is ook oplichting? :')

ik denk dat deze mevrouw om wat voor reden dan ook niet anders dan via paypal kon of wilde betalen..
jij zei nee.. dus dan gaat het over en hoor je verder niets meer..

heel veel mensen die onder bewind staan of schuldsanering, hebben via via ergens dan wel beschikking over een paypal account.. betalen via bank kan dan simpelweg niet eens.. zo'n klein potje dat ze gevuld hebben via verkoopjes via marktplaats bijvoorbeeld.. of waar ze geld op laten storten voor wat zwart werk (zolang het niet naar de rekening erachter gaat, doet de fiscus er niets mee)..

ik heb mijn paypal ook in gebruik genomen om een klein potje te hebben toen het financieel minder ging.. tegenwoordig staat er een kleine 50 euro op.. daarmee betalen we af en toe iets in een online game, puur zodat we niet ongemerkt teveel aan dat soort spelletjes betalen.

je mag als verkoper altijd zeggen 'nee sorry, dat doe ik niet'. Maar dan kun je moeilijk stellen dat iedere vorm van reactie, of uitblijven van reactie dan ook gelijk poging tot oplichting zou zijn.. gewoon kiezen of je het wel of niet wilt doen.. nooit verzenden voor je het geld hebt.. en altijd track en trace gebruiken. of simpelweg aangeven alleen ophalen.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 00:27

Resistance schreef:

Dat kan toch best? Als ze maar cash afrekent. Dan wil ik het zelfs wel naar Antarctica sturen hoor.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 17:44

Nee toch? Exact dezelfde manier als die vorige persoon. Ook dezelfde uitleg over hoe makkelijk paypal is en dat het gratis is..

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 14:58

Ben de uitdaging aangegaan na overeenkomsten dat ik een kopie bewaar van de verzending.

Nu zou ze geld overgemaakt hebben. Maar weet niet of deze mail die je ontvangt juist is?

Op mijn paypal account zie ik niks staan namelijk.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:06

Als het niet op jouw paypal staat, nog niet verzenden.

Paypal staat er namelijk gelijk op.

Het mailadres van paypal wat in de mail staat klopt trouwens niet, dus het is een oplichter trouwens.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:09

Dat mailtje klopt niet, niks opsturen hoor!