Abonnement sportschool aangepast, weer jaar aan vast?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Abonnement sportschool aangepast, weer jaar aan vast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 13:23

Hoi.

Ik heb gegoogled en ik kom wel ergens achter maar niet met dit specifieke geval..

Het zit namelijk zo, een paar maanden geleden heb ik mijn abonnement in de sportschool aangepast.
Ik ben hier al lid vanaf begin 2016, dus ruim een jaar.
Ik wilde van een onbeperkt sportabonnement naar een 1x per week abonnement.
Tevens wilde ik mijn bankrekening nummer aanpassen.

Dit kon, ik moest wel even een nieuw formulier invullen en tekenen.
Dus dit heb ik gedaan, onder het mom van 'ik moet dit papiertje invullen zodat zij dit goed in hun administratie kunnen verwerken'.

Er is verder niks gezegd over dat ik er weer een jaar aan vast zit dan...
Helaas blijkt dat nu wel het geval, ik wil namelijk mijn abonnement opzeggen, maar dit kan volgens hun niet.
Ik heb een nieuw abonnement afgesloten volgens hun, terwijl zij kunnen zien dat ik vanaf februari 2016 alweer lid ben geworden en daarvoor ook al jaren lid was.
(Ik ben toen opnieuw lid geworden, omdat ik terug naar mijn eigen woonplaats was verhuisd na een break-up.)

De vrouw aan de telefoon zegt; het is net als een telefoon abonnement, als je deze aanpast, gaat de looptijd ook opnieuw in..
NOT!!!! Mijn telefoon abo kan ik gewoo tussentijds wijzigen en de looptijd veranderd niet...

Nu heeft ze mij een halfjaar abonnement aangeboden, wat eigenlijk al niet mag zei ze..
Hier ben ik eigenlijk nog steeds niet akkoord mee..
Ik ben niet van te voren ingelicht dat ik er opnieuw een jaar aan vast ga zitten, anders had ik toen wel mijn abonnement opgezegd..
Maar omdat ik nog niet helemaal weg wilde, wilde ik er 1x per week van maken.
Dit moet toch gewoon kunnen of ben ik nou gek?

Ik lees allerlei artikelen over dat sportscholen je abonnement niet na een jaar stilzwijgend mogen verlengen, maar hoe zit dat in dit geval?

Ik heb wel getekend, maar ben dus ook niet goed ingelicht over de nieuwe situatie..
Ik mag toch wel tussentijds, nadat ik al een jaar lid ben, mijn abonnement wijzigen?

Wie kan mij hier bij helpen..

Groetjes Nancy

MilesNF

Re: Abonnement sportschool aangepast, weer jaar aan vast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:30

Wat staat er op het papier dat je hebt getekend? Het kan inderdaad zijn dat je inderdaad een nieuw jaarcontract hebt getekend, maar dat hoeft niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:32

Lieke schreef:
Wat staat er op het papier dat je hebt getekend? Het kan inderdaad zijn dat je inderdaad een nieuw jaarcontract hebt getekend, maar dat hoeft niet.

Ik denk inderdaad dat 't valt en staat met wat er in het formulier staat..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:37

Nee, dit kan niet kloppen. Ik kan het nu niet onderbouwen, maar je bent al meer dan een jaar lid bij die sportschool dus dan mag je je abbo met een maand opzegtermijn opzeggen. Dat de vorm van je abbo tussentijds gewijzigd is dat daar m.i. echt niets aan af. Slaat echt nergens op!

Maar goed, zie daar maar een regel/wettekst bij te vinden, hopelijk komt hier snel iemand langs die het kan benoemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:46

Uhm... Ik denk dat het in dit geval heel zwart wit is. Als jij een formulier hebt ondertekend waar op staat dat je een jaarabonnement aangaat, ongeacht of je niet goed ingelicht bent of het niet goed hebt gelezen, ben je mijns inziens gewoon de sjaak. Laat onverlet dat het niet netjes is verlopen natuurlijk.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:10

Al hebben ze het stilzwijgend verlengen erg aan banden gelegd, een sportschool kan nog steeds stilzwijgend jaarabonnementen verlengen.
GDG Al ben je een jaar lid geweest, dat heeft er niet mee te maken. Onze wetten bestaan uit mits, maar, ondanks, indien en ook hier zijn we gewend dat je na een jaar per maand kunnen opzeggen....indien het niet een sportschool of vereniging is, daar gelden weer ander regels.
TS je zal na moeten kijken in welke maand je kan opzeggen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:13

Ersina schreef:
Al hebben ze het stilzwijgend verlengen erg aan banden gelegd, een sportschool kan nog steeds stilzwijgend jaarabonnementen verlengen.
GDG Al ben je een jaar lid geweest, dat heeft er niet mee te maken. Onze wetten bestaan uit mits, maar, ondanks, indien en ook hier zijn we gewend dat je na een jaar per maand kunnen opzeggen....indien het niet een sportschool of vereniging is, daar gelden weer ander regels.
TS je zal na moeten kijken in welke maand je kan opzeggen.

Hm nu je het zegt, bij een vereniging kan ik me heel goed voorstellen dat dat anders ligt; maar daar betaal je toch meestal ook éénmaal per jaar? Ik dacht dat het daarom dan anders is, dat als je per maand betaalt je ook per maand op mag zeggen. Maar dat geldt dus niet in geval van sportscholen (en verenigingen)?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 14:14

Het is een inschrijfformulier, want daar noteren ze alles op.
Er is inderdaad aangevinkt dat het om een 12 maanden abo gaat..
Dat heb ik zelf zo ingevuld, in de veronderstelling dus dat dit gewoon net als het vorige formulier moest worden ingevuld, maar dan met de gewijzigde gegevens zoals eerder aangegeven..
Dit heb ik ook nog aan haar gevraagd, 'de rest moet ik zo invullen als dat t al was toch?'

Ik kan niet hard maken dat de medewerker niet heeft gezegd dat ik dus een nieuw jaar abonnement heb getekend, zij kunnen aan hun kant ook niet hard maken dat zij mij wel hebben ingelicht hierover.

T gaat niet om een landelijke sportschool, dus geen basicfit oid. Maar om een kleinere sportschool.

Volgens hun heb ik een jaarabonnement tot 1 juli 2018, dus is inmiddels wel al aangepast naar 1 januari 2018.
Ik dacht dat mijn abonnement gewoon vanaf 1 februari 2016 liep en ik dus gewoon maandelijks kon opzeggen en/of wijzigen en dat laatste heb ik dus gedaan.. Wel dus op een inschrijfformulier..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:20

Je hebt zelf getekend dus i dit geval zijn ze al vriendelijk om het naar een half jaar te zetten.

Ingelicht of niet lijkt me in de voorwaarde staan was je het er niet mee eens had je niet moeten tekenen

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:24

Als je dit zelf aangevinkt hebt lijkt het mij dat je er dan een jaar aan vast zit. Hoe heb je dit gecommuniceerd naar hun dat dit maandelijks opzegbaar zou zijn? Les voor de volgende keer: ALTIJD afspraken zwart op wit zetten met een handtekening van hun.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:28

StalNollie schreef:
Je hebt zelf getekend dus i dit geval zijn ze al vriendelijk om het naar een half jaar te zetten.

Nou ja, nee, dat is natuurlijk niet zo. Het hele uitgangspunt is gewoon geweest dat ze een jaarabonnement willen slijten aan iemand die een wijziging wilde, en dat is en blijft gewoon flauw.
Ook al is het misschien wel min of meer legaal gegaan - de intentie om iemand extra lang te houden blijft gewoon aanwezig, en blijft gewoon in essentie onaardig. Het is ook een wat raar verdienmodel - dat je fundamenteel drijft op iets verkopen waar mensen geen gebruik van maken, ipv een redelijke prijs voor iets waar mensen wel gebruik van maken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:29

_Nancy schreef:
Het is een inschrijfformulier, want daar noteren ze alles op.
Er is inderdaad aangevinkt dat het om een 12 maanden abo gaat..
Dat heb ik zelf zo ingevuld
, in de veronderstelling dus dat dit gewoon net als het vorige formulier moest worden ingevuld, maar dan met de gewijzigde gegevens zoals eerder aangegeven..

Hm. Mij lijkt het dan logisch dat je nu voor een jaar hier aan vastzit. Heel coulant dat ze aanbieden om het met een half jaar te verkorten! Even vier maanden op de blaren zitten en dan ben je ervan af, zie het als een goede les.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:43

Shadow0 schreef:
StalNollie schreef:

Nou ja, nee, dat is natuurlijk niet zo. Het hele uitgangspunt is gewoon geweest dat ze een jaarabonnement willen slijten aan iemand die een wijziging wilde, en dat is en blijft gewoon flauw.
Ook al is het misschien wel min of meer legaal gegaan - de intentie om iemand extra lang te houden blijft gewoon aanwezig, en blijft gewoon in essentie onaardig. Het is ook een wat raar verdienmodel - dat je fundamenteel drijft op iets verkopen waar mensen geen gebruik van maken, ipv een redelijke prijs voor iets waar mensen wel gebruik van maken.

Volgens mij hebben ze dit gelijk rechtgezet, door een halfjaarabonnement aan te bieden en gaat TS er op vooruit. Ze schrijft dat ze ooit aan het begin van het jaar lid is geworden (Feb?)Nu kan ze in januari haar abonnement al opzeggen.
Persoonlijk vind ik het flauw als je een fout maakt en dan de ander(de dame van de sportschool) als onaardig te bestempelen, zoals jij nu doet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:59

Ersina schreef:
Persoonlijk vind ik het flauw als je een fout maakt en dan de ander(de dame van de sportschool) als onaardig te bestempelen, zoals jij nu doet.

Ik bestempel niet de dame als onaardig, maar de handelswijze :) Belangrijk verschil.

Het excuus 'je hebt niet gezegd dat je geen nieuw jaarabonnement wilde' vind ik in elk geval niet erg aardig, en het is zeker ook geen goede professionele communicatie. Want dat zou zijn dat je juist heel duidelijk maakt aan de klant waar ze voor kiest.
Niet 'jamaar het stond in kleine lettertjes op het formulier dus de klant had het kunnen weten', maar oprecht als keuze van de klant. En die oprechtheid, die mis ik dus vaak. Het uitgangspunt is dan vaak niet 'overziet de klant de keuzes' maar 'hoe kunnen we de klant een bepaalde kant op sturen zonder dat we daarvoor echt de wet overtreden.'

En dat laatste (in computerinterfaces heet het ook wel 'dark ux patterns') blijf ik gewoon flauw en onaardig vinden - zelfs als het dus niet strict verboden is. Als dat je verdienmodel moet zijn...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 15:09

Het is inderdaad weinig klantvriendelijk en imo niet zo netjes. Maar ja, je hebt wel ondertekend, dus ze staan wel in hun recht.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 15:14

Gewoon de automatische incasso blokkeren bij je bank en een bericht sturen dat je per een bepaalde datum opzegd. Heb ik ook ooit eens gedaan toen ze moeilijk gingen doen, nooit meer wat gehoord.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 15:16

Bij ons in de sportschool gaat de looptijd niet langer door bij tussentijdse aanpassingen, de einddatum blijft hetzelfde, maar wij laten de sporters dat ook niet regelen via het inschrijfformulier waar op staat dat je weer een abo van een jaar neemt :? Lastige situatie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 15:22

Ik heb hetzelfde gehad. Sportte al 3 jaar bij een sportschool en wil toen meer gaat sporten dus mijn abbo omhoog gezet naar onbeperkt. Ik kreeg er toen een gratis maand bij als trouwe leden actie.
3 maanden later wilde opzeggen, want ik ging elders sporten. toen bleek dat er nog 10 maanden aan vast zat. want die trouwe ledenactie betekende 1 maand gratis sporten en dan 12 maanden weer een nieuw contract. Ik had alleen per mail bevestigd dat ik akkoord zou gaan met een maand gratis sporten. Dikke ruzie om geweest, zelfs juridisch gekeken hoe het zat maar zou daar uiteindelijk mee aan kwijt zijn dan dat ik aan abbo betaalde.

4 maanden voor einde contract datum wilde ik mijn abonnement alsnog opzeggen, want ik had nu een geldige reden: ik ging verhuizen meer dan 20 km van de sportschool af. Dat kon, maar dan werd mijn jaar abonnement omgezet naar een half jaar abonnement met een veel minder voordelig tarief en moest ik hetgeen wat ik die overigen maanden te weinig had betaald bij betalen, plus een maand opzegtermijn. Dit was uiteindelijk meer geld dan maar gewoon nog 4 maanden door te betalen..

Dat er regels zijn voor mensen die binnen een jaar willen opzeggen snap ik helemaal, maar kom op zeg.. Helaas staan er veel sportscholen om bekend.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 15:35

Ik had natuurlijk never nooit getekend als ik wist dat dit een volledig nieuw abonnement zou zijn, ik wilde m alleen aanpassen en dacht dus, dat ze het volledige formulier nodig hadden inclusief handtekening ivm incasso en dat dat voor hun administratie zo volledig zou zijn.

Ik vind het zeer spijtig dat ik niet hierover ben ingelicht met 'je weet dat je nu een nieuw jaar abonnement aangaat?', want dan was alles anders geweest en had ik direct opgezegd.

Ik snap wel dat ik heb getekend en er dus volgens mij aan vast zit. De gang van zaken vind ik erg vervelend.
Ik ben altijd een trouwe sporter geweest daar en nooit voor problemen gezorgd of niet betaald.. ze kennen mij daar ook allemaal en nu ik wil opzeggen gaat dat ineens niet en veranderd de complete sfeer.

Maar kort door de bocht gezegd: ik heb geen poot om op te staan?

Incasso's weigeren vind ik niet zo fijn, dan komen ze met aanmaning en incasso bureau en dan komen er kosten bij.
En ik weet dat dat als ik 100% zeker in mijn recht sta ik daar niet bang voor hoef te zijn.. Maar dat weet ik dus nu niet.

Reden van opzegging is trouwens ook verhuizing, alleen vinden hun het niet ver genoeg :') anders hadden ze wel mee willen denken.. :roll:

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 15:38

Volgens het juridisch loket:
"Bij andere soorten abonnementen, zoals een abonnement voor een sportschool, bibliotheek, sms-dienst of een onderhoudscontract voor een CV-ketel geldt na de eerste contractperiode een opzegtermijn van maximaal 1 maand.
[...]
Na de verlenging van het abonnement kunt u na een opzegtermijn van maximaal 1 maand het contract beëindigen. Opzegging mag elk tijdstip van de maand plaatsvinden. U zit dus niet meer automatisch 'vast' aan het 2e jaarabonnement."

Volgens mij moet je dus max een maand opzegtermijn hebben omdat je eerste contractsperiode al ruimschoots voorbij is. Wijziging van of een 'nieuw' abonnement verandert daar verder niks aan.

Daarnaast kan je altijd (gratis!) advies inwinnen bij de autoriteit consument & markt.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 15:47

Plien, dat had ik inderdaad ook gelezen.
Echter is het dus zo dat ik, door niet te zijn voorgelicht, heb getekend voor een nieuw abonnement schijnbaar...
Volgens hun is mijn oude abonnement hierbij komen te vervallen, ik houd wel gewoon mijn abonnementsnummer, maar is t wel een compleet nieuw abonnement. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 15:52

_Nancy: gezien het feit dat je bij mij in de buurt woont zou het wel eens om dezelfde sportschool kunnen gaan bedenk ik me nu net..

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 15:56

Het klinkt bij mij niet als je abonnement hebben veranderd maar een andere hebben gekozen tijdens de duur van je 1e abonnement. Is er in de maand die na de verandering volgde het nieuwe of oude bedrag afgeschreven? Maar ik ben bang dat je een nieuw contract hebt afgesloten en daar nu aan vast zit.

Bij mijn weten kan ik mijn abbo per jaar opzeggen en niet met 1 maand opzegtermijn maar hierboven lees ik dat dat blijkbaar wel kan.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 16:19

Angela, ik stuur je even een pb.

Het nieuwe bedrag wordt afgeschreven, dus dat gaat goed. Scheelt mij 13 euro in de maand, maar nu sponsor ik ze gewoon, niet vrijwillig helaas..

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:35

Dan zou ik echt de ACM even bellen!