Werk in het onderwijs beu --> caravannetje, foodtruck,...???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fiorini

Werk in het onderwijs beu --> caravannetje, foodtruck,...???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 17:19

Ik werk al 10 jaar in het onderwijs (kleuterjuf) maar heb al een hele tijd het gevoel dat ik iets anders wil gaan doen. Alleen...weet ik niet wat ik wil.
Ik zou graag iets als zelfstandige doen, maar wat? Ik zie mezelf al rondtrekken in een retro-caravannetje of iets dergelijks, maar wat doe ik dan in dat caravannetje? Foodtrucks zijn er al zoveel en ik wil natuurlijk uniek zijn in mijn soort.
En wat kan en mag hier allemaal mee? Mag je zomaar overal staan, wat verdient dit,... iemand ervaring of ideeën?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 17:24

Ik werk nu meer dan 15 jaar in het onderwijs (middenbouw) en ben het ook al een tijdje beu. Samen wat opstarten :') ?

Zelfstandige moet je wel commercieel voor ingesteld zijn, ben jij dat? Je geeft dan ook wel veel zekerheden op.

Het klinkt wel een beetje als onrealistisch vluchtgedrag. Beetje te nostalgisch denk ik, want met een foodtruck moet je ook gewoon keihard werken.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 23-08-17 17:28, in het totaal 3 keer bewerkt

Deoiridh

Volgens mij moet je voor de meeste plekken een vergunning hebben, en voor markten en evenementen betaal je zo goed als altijd een hele hoop stageld of draag je een bepaalt percentage van je winst af.
Wat je verdient hangt natuurlijk totaal van je kosten en omzet af.

Als je het echt wilt zou ik het gewoon proberen, koop een goedkoop wagentje en bouw deze om. Bedenk een leuke kaart en ga ervoor. (Ik denk dat als je iets origineels of echt lekkers verkoopt er altijd nog wel markt voor je.)
Je kunt natuurlijk je verkoop ook combineren met workshops o.i.d. Taarten versieren, kookworkshops, etc.
Er is best veel mogelijk als je een beetje creatief denkt.

Je kunt natuurlijk altijd gewoon starten in het weekeind naast je baan, of op een eventuele vrije dag. Dan speel je save in het begin en kan je kijken of het werkt en of je het echt leuker vind.

Je zult een heleboel reacties krijgen over de moeilijkheden etc, ook uit je omgeving, maar als je het echt wilt ga er dan voor en probeer het gewoon! Beter iets proberen dat misschien niet werkt, dan na 10 jaar denken had ik het toch maar gedaan. ;)

KimD

Is dit een serieuze overweging?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 17:27

Grappig mijn collegaatje waar ik samen een groep mee heb en ik zeggen ook al jaren we gaan een broodjeszaak beginnen, helaas nog steeds niet van de grond gekomen, we staan nog gewoon braaf voor onze kleutergroep... 8-)

Goof

Re: Werk in het onderwijs beu --> caravannetje, foodtruck,...???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 17:30

Goh, ik ben na een jaar of 12 middelbaar onderwijs dit jaar gestopt. Niet omdat ik het niet leuk meer vond, maar ik denk dat er juist nog zoveel meer leuks is en ik wil daarvan proeven.
Heel raar om niet weer te zijn begonnen afgelopen week, maar ik kan me nu op andere dingen richten. Ik ben inmiddels vrijwilligerswerk aan het doen om op een ander gebied ervaring op te doen zodat ik straks verder kan solliciteren en ik wil eigenlijk op zoveel mogelijk plekken eens een dagje meelopen, dus ik zal wat lijntjes moeten gaan uitgooien. Spannend! Maar het geeft me zo onwijs veel rust dat ik niet meer die druk van dat onderwijs ervaar. Ik ben er blij mee.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 17:42

Haha wat grappig, ik start volgende week mijn 11e jaar in het onderwijs en zat ook al over een sabbatical na te denken _O- maar helaas kan ik weinig vinden wat hetzelfde salaris biedt voor 4 dagen per week werken. Ik doe nu vrijwilligerswerk in de vakantie en soms denk ik mmmmm jammer dat ik hier niet van kan leven hahahaha.

Ik ben benieuwd of je de stap gaat maken!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 17:44

har166 schreef:
helaas kan ik weinig vinden wat hetzelfde salaris biedt voor 4 dagen per week werken.

Dat is inderdaad echt een nadeel. Ik verdiende echt goed met mijn 4 dagen werken, dat ga ik ergens anders nooit meer krijgen :o

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 17:46

@supervixen: ik woon in Belgie, dus samen iets doen zal misschien moeilijk zijn.

@KimD: Ik denk hier al heel lang over na hoor, dus een soort "vluchtgedrag" is het niet.

Zomaar mijn vaste job opgeven in het onderwijs zal ik niet doen, maar halftijds en daarnaast iets zelfstandig doen lijkt me leuk. Ik zeg al jaren (en dan bedoel ik al bijna 15 jaar of zo) dat ik graag een koffiebar zou hebben. Maar een pand kopen/huren is ongelooflijk duur, vandaar het caravan-idee (veel budgetvriendelijker). Van hard werken ben ik zeker niet vies hoor, maar het is natuurlijk wel iets anders dan het onderwijs, daar ben ik me wel van bewust.
De stap ook effectief zetten naar iets nieuws is echt wel moeilijk. Vandaar dat ik binnen enkele weken ook start met loopbaanbegeleiding om uit te zoeken wat ik precies wil.

@Goof @har166: Inderdaad, het loon van het onderwijs (althans in Belgie, in Nederland kan ik het loon niet) ga ik met een andere job niet snel hebben. Dat is wel een groot nadeel en toch ook wel heel afschrikkend om de stap te zetten vind ik.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 18:14

Ik ben een paar keer in Volendam geweest en daar zat een zaak wat heel goed liep.

Bij dagjes mensen maar ook bij de lokale bewoners.

Een broodjes zaak maar zik waten ool een slagerij.

2 in 1.

Ook slim bedacht en het was betaalbaar.

Vergeet niet je zal het denk ik vooral moeten hebben van de zomer periode.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 20:46

Goof schreef:
har166 schreef:
helaas kan ik weinig vinden wat hetzelfde salaris biedt voor 4 dagen per week werken.

Dat is inderdaad echt een nadeel. Ik verdiende echt goed met mijn 4 dagen werken, dat ga ik ergens anders nooit meer krijgen :o

Yep daar zit ik ook mee. Met vier dagen werk red ik het prima.

Die druk is inderdaad enorm. Ik wil er ook vanaf, maar mis veel kwalificaties voor banen die ik zie.
Ben er over aan het denken om een studie te volgen. Bijkomend probleem is dat mijn vriend helaas ontslag krijgt eind dit jaar en dat ik mijn zekerheden daarom nog even niet wil opgeven. Dit jaar maar op mijn tanden bijten, hopen dat mijn vriend een nieuwe baan vindt en dan ben ik aan de beurt.

Goof ik kreeg uit jouw verhalen het idee dat je het onderwijs heel leuk vond! Hoe doe je dat financieel nu dan? Vrijwilligerswerk levert toch niks op?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 20:51

Supervixen schreef:
Goof ik kreeg uit jouw verhalen het idee dat je het onderwijs heel leuk vond! Hoe doe je dat financieel nu dan? Vrijwilligerswerk levert toch niks op?

Ik ben/ was stapelgek op mijn leerlingen, haalde er echt veel plezier uit. Ze namen het me ook enorm kwalijk dat ik ze dit jaar niet weer kom lesgeven :o
Ik wil dit ook niet te lang blijven doen, althans, ik wil het nu enkele maanden doen om ervaring op te doen en cursussen mee te pakken en daarna wil ik het evt naast mijn werk blijven doen.
Over een paar maanden wil ik gewoon verder solliciteren, of eerder al als ik echt iets zie wat ik wil. Ik red die paar maanden prima, bovendien heeft mijn vriend een vast contract enzo. Veilig zat ;)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:01

Je kan een aantal jaren (ik dacht 5) verlof zonder wedde nemen. Je benoeming blijft dan bestaan en je kan op elk moment terugkeren. Heb een aantal collega's die dat gedaan hebben. Eentje is teruggekomen, de anderen hebben na vijf jaar definitief beslist om weg te blijven. De ene heeft een café over de school :D , de andere werkt op een tekenacademie en doet festivals en dergelijke met grime, tattoo's, allerlei creatieve zaken met kinderen...
Eén collega start vanaf september niet meer en wil een opleiding tot coach gaan volgen.

(Ik woon ook in België)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:05

Net zoals in het onderwijs werken niet gelijk staat aan 12 weken vakantie per jaar, staat zo'n foodtruck niet gelijk aan 'iets lekker bijzonders maken' en romantisch rondreizen.

Gebruik het komende jaar om je vragen op te losse/je papierwerk in orde te maken en ga in de zomervakantie in de horeca werken. Vind je het dan nog steeds leuk, start dan je eigen onderneming.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:07

Goof schreef:
har166 schreef:

Zoooo, herkenbaar.
Maar het is natuurlijk van de zotte dat ik wel vier dagen moet werken, want een voltijdaanstelling kan ik niet (meer) aan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:41

Ik zou zeggen: begin eens met een cursus sociale hygiene. Of is dat niet meer verplicht?
Dan eens bedenken wat voor soort voedsel je kan en wil produceren en dan daarmee voorlopig mee 1 dagje per week op de markt staan?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:53

Sizzle schreef:
Ik zou zeggen: begin eens met een cursus sociale hygiene. Of is dat niet meer verplicht?

Wordt het een Irish Coffeebar dan? Sociale hygiëne hoeft volgens mij alleen als je alcohol schenkt. Misschien wel iets van HACCP te behalen?

Heb je horeca-ervaring TO? Anders is dat misschien een mooi begin. Dag minder werken en ergens anders aan de slag. Geeft mogelijk ook een beter beeld of dit het echt is.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:56

Sizzle schreef:
Dan eens bedenken wat voor soort voedsel je kan en wil produceren en dan daarmee voorlopig mee 1 dagje per week op de markt staan?

Ja zo maak je het gelijk een stuk minder leuk :')

Maar wel een goed idee.
Inderdaad met kleine stapjes beginnen. Alvast wat recepten en opties bedenken en het ook alvast maken, wat horeca ervaring op doen als je dat nog niet hebt... en misschien mag je wel een keer dagje met iemand mee op een foodtruck?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 22:04

Mij lijkt het extreem eenzijdig zo'n leven.
Gewoon geen enkele uitdaging tenzij je voor een food-truck michelin ster gaat of zo :P
Veel geldzorgen, veel onzekerheden, geen groeikansen.
Maar soms moet je dingen gewoon doen.
Er gewoon voor gaan en dan vind je vanzelf wel uit of het bij je past of niet.

Ik ben in 2010 zelfstandig geworden (zadelmaker/passer) naast mijn baan. In 2015 een poging gedaan tot volledig zelfstandig, maar ik miste volledig de uitdaging en het ging me tegen staan.
Nu doe ik het dus weet naast een andere baan.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 22:20

Het moet niet persé een foodtruck zijn of koffiebar of zo, iets totaal anders kan ook. Ik naai bv heel graag, misschien dat ik eerder die richting ermee uit wil. Er zijn nog zoveel vragen in mijn hoofd...pff.

@sizzle: het onderwijs bied ook niet echt superveel uitdaging hoor. Uiteindelijk blijft dit ook altijd wat hetzelfde...als je begrijpt wat ik bedoel

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 22:31

Je zou ook nog binnen het onderwijs kunnen kijken naar wat variatie of uitdaging.
Ik ben bij ons op school ook bouwcoordinator van de onderbouw en dat is best een leuke afwisseling naast het voor de groep staan, je kijkt wat breder om je heen en bent ook veel met andere dingen bezig dan alleen je eigen groep.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 22:37

Ik ben na 8,5 jaar basisonderwijs overgestapt naar het voortgezet onderwijs. Dit geeft voor mij alweer een hoop nieuwe energie, want doordat de doelgroep veranderd, moet ik dat ook en dat vind ik juist zo fijn! Uit de sleur, in iets nieuws :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 06:57

Bouwcoördinator hebben wij niet, we hebben maar 6 groepen.
Voortgezet onderwijs lijkt me vreselijk met al die pubers. Welk vak geef je? En moest je dan nog eerst een opleiding volgen?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 07:33

Ik vind het heerlijk om met oudere kinderen te werken! Was ook wat ik graag deed op het basisonderwijs en na 5 jaar groep 4 te hebben gedraaid, kwam dat m'n neus wel uit.
Ik geef wiskunde en start in sept met de opleiding. Dat vind ik wel echt waardeloos...3 jaar studeren voor iets wat gewoon in het boekje staat :/

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:05

Dieselpaard schreef:
Ik geef wiskunde en start in sept met de opleiding. Dat vind ik wel echt waardeloos...3 jaar studeren voor iets wat gewoon in het boekje staat :/

Ik hoop toch niet dat je bedoelt dat je geen opleiding nodig hebt, omdat de leerlingen een lesboek hebben en jij dat daaruit kan leren.