bente_sat schreef:Ik zit ondertussen in het 2e jaar van de opleiding pedagogische wetenschappen aan de EUR. Tot nu toe super leuk en interessant. Wat ik alleen zo raar vindt aan de universiteit is dat je de gehele opleiding zonder stage zou kunnen afronden. Waarschijnlijk ga ik de master orthopedagogiek doen of heel misschien een pre-master en dat ontwikkelingspsychologie. Maar gelukkig heb ik nog bijna 2 jaar om deze keuze te maken.
Ik ben ook best wel benieuwd wat er allemaal mogelijk is betreft werk, ik zou het ook nog wel interessant vinden om onderzoek te gaan doen e.d.
Bij ons (in BE) doe je hoe dan ook wél stage wanneer je aan de universiteit pedagogische wetenschappen studeert. Je doet zoiezo één langere periode een professionele stage als pedagoog. Zonder stage zou ik het ook heel vreemd vinden...
Ik heb zelf psychologie gestudeerd ipv pedagogische wetenschappen en heb samen met iemand van pedagogische wetenschappen stage gedaan in een voorziening voor mensen met een beperking. Mijn stage liep wel langer dan die van die andere stagiaire. Die stage viel bij ons beide wel in de master. In BE kan je met een academische bachelor (dus bachelor aan de universiteit) eigenlijk zo goed als niets op de arbeidsmarkt, een master is wel nodig in dat opzicht.
Mijn ervaring is dat stage ook wel nodig is om meer zicht te krijgen op de job en je goed voor te kunnen bereiden op het eigenlijke werk van pedagoog. En zelfs dan nog leer je niet alles wat je eigenlijk nodig hebt. Ik zou het niet gekund hebben, gaan werken zonder die stage...
Hoewel ikzelf psychologie gestudeerd heb, werk ik momenteel als orthopedagoog in een voorziening voor mensen met een (motorische en/of verstandelijke) beperking bij de doelgroep heel jonge kinderen met een ontwikkelingsvertraging en lagereschoolkinderen met een ernstig meervoudige beperking. Maar ook andere zaken zijn mogelijk met een diploma pedagogische wetenschappen: studiebegeleiding, zorgcoordinator, pedagoog in de psychiatrie, stafmedewerker, educatief medewerker, onderzoeker / wetenschappelijk medewerker,... Er zijn op zich wel veel mogelijkheden.
Misschien moet je eens je oor te luisteren leggen bij iemand die als pedagoog tewerkgesteld is, zodat je meer zicht krijgt op wat het werk precies inhoudt. Mijn ervaring is dat mensen die pedagogische wetenschappen of psychologie studeren vaak een verkeerd beeld hebben van wat het werk effectief inhoudt en ze schrikken wanneer je vertelt wat het werk in veel gevallen inhoudt.