Overlast honden van de buren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bumba01

Overlast honden van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 15:04

Ik weet niet wat ik hier mee aan moet.

In november 2016 hebben wij (ik en mijn vriend) een huis gekocht en vanaf november tot nu hebben we ook overlast van de hondjes naast ons.

Ben er nu 2 keer aan de deur geweest, omdat ze gerust uren achter elkaar blaffen, als de buren weg zijn. Heb uitgelegd aan de buurvrouw dat ik het heus niet erg vind als ze een keer blaffen, maar dat dit niet meer normaal is. Hierop antwoord zij dat ze oud zijn en dat ze de radio of tv aanzetten als ze weg gaan.

Prima, maar blijkbaar helpt dat dus niet, want ze blijven gewoon blaffen.

Word er langzamerhand chagrijnig en geïrriteerd van..

Wat kan ik hier mee?

Blue_Monday

Re: Overlast honden van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:05

Blafband geven aan de buren

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:06

Volgens mij vrij weinig. Onze buur hond blaft ook erg veel. Onze eigen hond raakt hier geïrriteerd van en slaat dan ook aan.
We hebben er ooit wat van gezegd. Maar ja daar stopt het dan wel ook

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 15:08

xMereltje schreef:
Blafband geven aan de buren

Dit heb ik dus de laatste keer ook gezegd, maar dat vond ze zielig, omdat het al oudere hondjes zijn..

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:12

Hopen dat ze snel dood gaan? :+

De hond van onze buren blafte ook altijd verschrikkelijk erg en sprong ook nog net niet door de ramen heen als er iemand langs liep, dag hoorde je door het hele huizenblok heen dreunen
Buren waren veel weg 's nachts, dus dat was altijd heel "leuk". Maar wat een verademing toen dat beest dood ging.
Inmiddels hebben ze weer een nieuwe, ook die blaft de hele dag de bende bij elkaar..

Paar x aangegeven dat ie flink blaft (voornamelijke als ze weg zijn) goh nou wij horen 'm noooit. Neeeee duhhh :')

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:14

Vragen aan de buren of het aanleren van alleen zijn een mogelijkheid is? Ja, ook oudere honden kunnen dit nog leren, al zal het niet zo eenvoudig zijn vermits zich nu al een bepaald gedragspatroon geïnstalleerd heeft.
Een alternatief voor blafband en om je buren te laten inzien dat dit echt wel niet ok is, kan je de PetCube aaraden: https://petcube.com/nl-be/ Werkt obv wifi, je kan je hond zien, horen, maar je kan normaal gezien ook terugpraten tegen je hond. Maakt misschien dat de hondjes zich niet zo alleen voelen. Is weliswaar niet goedkoop en heb er verder ook geen ervaring mee, maar zou wel goed werken heb ik van horen zeggen.

Verder kan je helaas niet zoveel doen, denk ik.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:15

Wat je kan doen is elke keer dat je overlast ervaart dit melden bij de politie of wijkagent. Deze zal dan met de buren gaan praten. Noteer ook elke keer dat je last hebt met datum en tijd, zodat je een dossier opbouwt, dit kun je ook laten zien aan de politie.
Daarnaast kun je nog naar de andere buren gaan (als die er zijn) en vragen of zij ook last hebben en zo ja ook een keer melding willen doen bij de politie. Samen sta je sterker.
De wijkagent zal ook bereid zijn bij jou thuis te komen luisteren als de buren weg zijn en de honden blaffen, zodat hij zelf hoort hoe het is.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:17

Ik zou er ook werk van maken. Wachten tot ze dood zijn is een ding, maar bij een volgend hondje begint het riedeltje vast weer opnieuw.
Misschien een keer uitnodigen bij jou thuis en laten horen hoe de honden blaffen? Of misschien opnemen met goede geluidsapparatuur (met een telefoon hoor je vaak niks..).

Donnaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:18

Wij hebben ook zoiets meegemaakt, elke dag overlast en de katten van slag. Viel in ons geval niets aan te doen..
De honden werden door de politie niet als overlast gezien (niet genoeg decibel en niet meer dan 2 uur achter elkaar). Met de buren viel verder niet te praten en zijn we hier uiteindelijk door verhuist.
Hoop voor je dat er bij jullie een oplossing te vinden valt!

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 15:20

Roxiie; we hebben zelf ook hondje, maar stiekem hoop ik wel dat ze héél snel naar de eeuwige groene velden gaan.. Ik wil niet dat een ander last heeft van het geblaf van mijn hond, dus hoef ik ook geen overlast te hebben van andermans beesten.

Nikass; onze andere buren hebben er niet echt last van, maar geven wel aan dat ze ze vaak en veel horen blaffen en vroegen zich al af of we er niet gek van werden.

Pateeke; we hebben al meerdere opties aangegeven, bijvoorbeeld de hondjes meenemen als het mogelijk is of een blafband, nergens wil ze wat van weten, want ze waren er wel aan gewend om alleen te zijn. En eerlijk gezegd heb ik er geen behoefte aan om hun allerlei oplossingen voor de voeten te gaan gooien, terwijl ze er zelf makkelijk over denken.

Donna; als ze een lange tijd weg zijn, blaffen ze gerust 4 a 5 uur achter elkaar door..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:22

Ik zou zeggen; vraag je buren een keer een avond op de koffie. Dan maak je wat makkelijker vriendelijk contact (je bent niet elke keer de 'zeur') en met een beetje geluk horen ze dan zelf ook hoeveel herrie hun honden maken en nemen ze je serieuzer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:24

Als ik het zo lees kunnen de hondjes gewoon niet alleen thuis zijn.. Leuk dat ze radio of tv aan zet maar honden snappen wel dat dit heel wat anders is, mijn vriendin haar hondje en tevens mijn oppashondje is erg bang kan ook niet alleen thuis zijn, is wel rustiger als de radio aan staat maar als wij weg zouden lopen met de radio wel aan blaft die ook alles bij elkaar.
Bijzonder dat je buurvrouw zegt omdat ze ouder zijn ga ik niet meer aan of af leren maar wel de hondjes alleen laat ookal zijn ze oud maar dit blijkbaar niet goed trekken.
Ik zou daar wat mee doen als ik dat als feedback van mijn buren kreeg en niet zeggen ja maar ze zijn al oud.. Dan juist oude hondjes horen niet te stressen en de hele dag te blaffen..
Ik moet ook zeggen dat mijn achterbuurvrouw (wat tevens dus de hierboven genoemde vriendin is) dus ook een hondje heeft die regelmatig blaft (pincher x chihuahua dus ook aardig hoge/schelle/harde blaf) eerst ergerde ik me daar soms ook wel aan maar nu ik hun ken en regelmatig ook over het hondje praat met haar begrijp ik waarom hij dit doet en sindsdien hoor ik hem zelden nog.
Als ik het zo lees is jou buurvrouw niet van plan jou tegemoet te komen en sluit ik me hoe vervelend misschien ook wel aan bij het hierboven genoemde om er dan dus overlast meldingen van te maken.

Donnaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:24

Je zou eens kunnen kijken of je het geluid op kan nemen en dan een keer aan hen laten luisteren, of zoals al eerder gezegd de buren op de koffie vragen.
Maar als er met de buren verder niet over te praten valt, dan zou ik als ik jou was inderdaad met de wijkagent gaan praten :)

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 15:27

Ze wéten dat hun honden zoveel blaffen, dat is het ook, maar het lijkt wel alsof ze er niks aan willen doen..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:30

Probeer het ze eens anders uit te leggen:
Een hond die zonder reden (indringer, blij zijn, etc) blaft, en dan ook nog eens urenlang, heeft heel veel stress. Misschien worden ze iets welwillender als je ze uitlegt dat het eigenlijk heel sneu is. :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:32

sharoontje schreef:
Ze wéten dat hun honden zoveel blaffen, dat is het ook, maar het lijkt wel alsof ze er niks aan willen doen..

Dan moet je het helaas 'hogerop' zoeken. Wijkagent/politie, exact bijhouden wanneer en hoe lang de honden blaffen, opnames maken en melden, melden, melden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:36

Hebben ze ook een koopwoning of huren ze??

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:37

Palmera schreef:
Probeer het ze eens anders uit te leggen:
Een hond die zonder reden (indringer, blij zijn, etc) blaft, en dan ook nog eens urenlang, heeft heel veel stress. Misschien worden ze iets welwillender als je ze uitlegt dat het eigenlijk heel sneu is. :)

Precies. Bij ons thuis ging de hond altijd erg blaffen nadat de andere hond was overleden. Hij vond het vreselijk om alleen te zijn. Wij wisten toen ook niet hoe erg het blaffen was en de buren hadden mijn ouders het daarom ook laten horen. Gevolg: hond gaat gewoon mee naar hun werk nu, aangezien een nieuwe hond erbij geen optie was.

Ik denk echt dat door het op fe nemen of te laten horen het besef wellicht wat beter word. Want zolang ze het niet gelooft/wil geloven gaat ze nooit zomaar een oplossing aannemen.

Om het op te lossen zullen jullie toch samen moeten gaan praten, voor zover ik weet kun je er verder weinig mee doen :/

Edit: sorry ik zie dat mijn advies erg overbodig is, ik had het stukje gemist dat ze ze zelf ook hoorde blaffen. Jeetje wat lastig, in dat geval toch maar meldingen maken en hopen dat een wijkagent eens een praatje met haar wil maken. Nog steeds denk ik alleen dat het niet zo snel zal gaan :(

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:40

Nikass schreef:
Wat je kan doen is elke keer dat je overlast ervaart dit melden bij de politie of wijkagent. Deze zal dan met de buren gaan praten. Noteer ook elke keer dat je last hebt met datum en tijd, zodat je een dossier opbouwt, dit kun je ook laten zien aan de politie.
Daarnaast kun je nog naar de andere buren gaan (als die er zijn) en vragen of zij ook last hebben en zo ja ook een keer melding willen doen bij de politie. Samen sta je sterker.
De wijkagent zal ook bereid zijn bij jou thuis te komen luisteren als de buren weg zijn en de honden blaffen, zodat hij zelf hoort hoe het is.

De politie kan hier echt helemaal niets mee. Praten kan. Maar lost niks op..

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:56

bigone schreef:

Omdat ik zelf ook zulke buren heb, die er niets aan doen...
Maakt het verschil?
Zou de woningbouw er iets aan kunnen doen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 17:10

xRivaldo schreef:
Nikass schreef:

De politie kan hier echt helemaal niets mee. Praten kan. Maar lost niks op..

Dat is niet waar. De politie kan als zij vinden dat er idd teveel overlast plaatsvindt, proces verbaal opmaken. En het zou zo maar kunnen dat al vóór die tijd de mensen wel gevoelig zijn voor een gesprek/waarschuwing door de politie.

En als dat niet zo is kan de wijkagent ook de Gemeente inschakelen en samen kijken ze dan naar een aanpak van de overlast. Daarom moet je wel een dossier opbouwen. Er moet wel duidelijk zijn dat het niet een keertje is of wel meevalt.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 17:14

Herkenbaar verhaal. Hier is t alleen de buurman van 2 deuren verder. Terwijl de buurman meestal de hele dag thuis is blaft die hond echt van 6.00 uur tot 23:00 uur. En dan nóg het liefst staand op de eetkamertafel.
Oudere man die erg slecht ter been in met een jack Russell van net 2. Die hond wordt met een beetje geluk 3 keer per dag uitgelaten. Beestje verveeld zich gewoon dood.
Buurvrouw heeft regelmatig aangeboden hem uit te laten en heeft zelfs uitlaatservice voor hem geregeld zodat die hond in ieder ge al even lekker kon rennen. Maar die beste man is daar weer mee gestopt omdat hij vond dat de buurvrouw het moest betalen :roll:
Van andere buurvrouw blafband gekregen maar toen de batterijen op waren heeft ie ze nooit meer vervangen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 17:20

soesie schreef:
bigone schreef:

Omdat ik zelf ook zulke buren heb, die er niets aan doen...
Maakt het verschil?
Zou de woningbouw er iets aan kunnen doen?

Overlast veroorzakende huurders kunnen zeker wel aangepakt worden, bij koopwoning lukt dat maar heel slecht.

Mariska_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 17:25

Hier juist andersom, onze hond geeft klachten.
Onze hond blaft soms ook als ze alleen is. Ze is 13 jaar oud en een beetje aan het dementeren. Vroeger kon ze prima alleen zijn. We laten haar zo min mogelijk alleen, sowieso nooit in de avond of s nachts. Doen de radio aan, het zonnescherm naar beneden zodat ze minder naar buiten kijkt omdat ze dan juist blaft, laten soms de hond van mijn dochter samen met haar thuis omdat ze dan ook rustiger is. Maar een tweede hond erbij is geen optie en ik zou niet weten wat ik nog meer zou moeten doen. Ik hèb gesproken met mijn buurvrouw die de overlast hanteerbaar vind. De buurvrouw daarnaast klaagt af en toe maar weet dat we het proberen te beperken.
Lastig probleem hoor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 17:31

Ik vind het wel anders als jij al veel onderneemt om de overlast te beperken en dit ook met je buren bespreekt. Maar als het toch teveel blijft aanhouden kan de hond gewoon niet of nog minder alleen thuis blijven. De hond voelt zich mogelijk ook doodongelukkig (gedesoriënteerd?) alleen thuis.