Net niet aan inkomenseis voor huurwoning voldoen: tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GiBo

Net niet aan inkomenseis voor huurwoning voldoen: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 19:13

Graag wil ik wat advies inwinnen over de volgende kwestie :)

Ik ben onlangs op bezichtiging geweest voor een andere woning en was onmiddellijk zeer enthousiast! Ik heb gereageerd op een huurwoning op basis van een bepaald, door mijzelf berekend, bruto jaarloon. Gezien de verschillende componenten en enkele wijzigingen gedurende het lopende jaar en enkele correcties op loonstroken, was dat even puzzelen. Ik heb het aangegeven brutoloon op mijn reeds ontvangen salarisstroken aangehouden, maar het blijkt dat ik mij toch verrekend heb.

In mei heb ik een nieuw jaarcontract ondertekend. Op basis van het nieuwe brutoloon wat hierbij is afgesproken, voldoe ik aan de geldende inkomenseis. Het gehele salaris over 2017 is echter bindend en van deze criteria kan niet worden afgeweken, hierover ben ik al uitgebreid in gesprek gegaan. Nu heb ik over de maanden voor de verhoging dus minder verdiend, waardoor ik over het gehele jaar 2017 nét niet (we spreken over een verschil onder de 350 Euro bruto op jaarbasis) aan de inkomensnorm voldoe.

Hier baal ik ontzettend van, want de woning is echt perfect en over de periode waarin ik daadwerkelijk ga huren, verdien ik gewoon aantoonbaar het gevraagde inkomen, dit is immers terug te vinden op mijn 'nieuwe' jaarcontract.

Kortom: ze maken alleen een proefberekening over 2017 als geheel en door mijn lagere inkomen in de eerste maanden van het jaar, kom ik (net) niet aan de gestelde inkomensnorm.

Gezien ik deze woning zo enorm graag wil huren (het zou een hele vooruitgang zijn ten opzichte van mijn huidige woning), heb ik mijn werkgever in onze vakantie benaderd. Deze gaf aan een werkgeversverklaring op te kunnen stellen en hierin de eindejaarsuitkering op te willen nemen, waardoor ik alsnog aan het gevraagde bedrag over 2017 kom en wellicht wel goedgekeurd wordt als huurder.

Mijn vraag is of dit geldig is? En hoe ik dit op de juiste manier breng, zodat mijn proefberekening over 2017 wel wordt geaccepteerd? Of dat er wellicht andere tips zijn om dit minimale verschil te overbruggen? Dit vind ik namelijk echt heel zuur.

Ik snap absoluut dat inkomensnormen er niet voor niets zijn, maar over de periode dat er daadwerkelijk gehuurd gaat worden, verdien ik dus voldoende en ik zou het echt heel jammer vinden om verder te moeten zoeken vanwege een minimaal verschil op jaarbasis, dat er nu niet eens meer toe doet!

Alvast hartelijk dank!

Szan

Re: Net niet aan inkomenseis voor huurwoning voldoen: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:26

Gaat het om een huurwoning bij een particulier (of via makelaar of belegger), of om een woning via een woningbouwvereniging?

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 19:30

Om een woning die wordt aangeboden via de woningbouwvereniging waarop geen huurtoeslag mogelijk is (de huur bedraagt overigens 760 Euro).

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:32

kun je misschien je vakantiegeld in december uitbetaald krijgen zodat je totale jaarinkomen voldoende is?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:37

Of misschien iets meer uren per week gaan werken?

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 19:40

Dat had ik er even bij moeten vermelden: wij krijgen ons vakantiegeld sowieso maandelijks gestort :) Dit is dus helaas geen optie. Iemand anders garant laten staan, een borg, het mee laten tellen van spaargeld et cetera maakt voor de verhuurder helaas ook geen verschil. Hun proefberekening over 2017 moet echt aan de norm voldoen, anders wordt de woning aan een andere kandidaat toegewezen. Ik vind dit vooral zo vervelend, omdat mijn inkomen over de periode waarin ik daadwerkelijk ga huren wel voldoet en dit ook contractueel vaststaat. Het steekt dus als het op mijn lagere salaris van het eerste kwartaal stukloopt, want in mijn ogen doet dat er niet meer toe, dat geld is namelijk al grotendeels op, dus huren moet ik toch doen van mijn huidige inkomen :+

Allemaal regeltjes waaraan zij moeten voldoen natuurlijk!

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 19:43

FrNo schreef:
Of misschien iets meer uren per week gaan werken?

Ik werk gewoon 40 uur per week en in het weekend is ons kantoor in principe dicht :D Ik werk wel eens langer door hoor, maar in principe is dit altijd onbetaald en gaat dat een beetje op basis van geven en nemen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:49

Wat vervelend GiBo, betekent dat nu dat je pas vanaf 2018 wat bij hun kunt huren?

Als je al gepraat hebt en aangegeven dat je het wel kan betalen en gewoon een goede huurder bent is het gewoon zuur. Huur je nu ook via deze organisatie? Als er niemand van de organisatie even wat soepeler met de regels om wil gaan wordt het wel lastig.

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 20:11

Ik heb mijn contract, dat ik al in mei heb ondertekend, al ingescand en naar hen gemaild. Tot op heden kan ik hen hiermee helaas niet overtuigen |o

De verhuurder heeft aangegeven het reeds verdiende cumulatieve brutoloon voor loonheffing over 2017 aan te houden als basis voor de proefberekening over geheel 2017.

Cumulatieve loon voor loonheffing over januari tot en met juli:
Verdiende bedrag : 7 x 12 = Een net te laag bedrag :\

Wanneer mijn huidige salaris wordt omgerekend naar het bruto jaarsalaris voor loonheffing, voldoe ik aan de norm. In hun proefberekening over geheel 2017 kom ik echter niet aan het vastgestelde bedrag, waardoor zijn mij de woning op dit moment nog niet toe willen wijzen.

Met bovenstaande berekening wordt de stijging vanaf juni echter grotendeels buiten beschouwing gelaten. Uitgangspunt is het loon voor loonheffing. Zaak is te bewijzen dat het loon voor loonheffing over de resterende maanden hoger ligt dan het gemiddelde over de maanden januari tot en met juli. Het getekende contract heb ik al ingediend, maar dient niet als voldoende bewijs. Wellicht dat de werkgeversverklaring hierin wel het verschil maakt, inclusief de vermelding van de eindejaarsuitkering.

Alle tips zijn welkom, bedankt!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:27

Je kunt daar als starter na je studie dus ook nooit huren? Want dan stijgt je inkomen ook significant als je gaat werken na je afstuderen, maar halen de eerste maanden het gemiddelde erg omlaag.

Werkgeversverklaring kun je nog proberen, maar klinkt als een extreem stugge bureaucratische onderneming. Wil niet weten hoe het daar gaat als er iets gerepareerd moet worden in een verhuurde woning :+

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:28

Begrijp ik nou goed dat je de eindejaarsuitkering in eerste instantie niet mee hebt laten tellen (of lees ik even te snel)? Want die behoort gewoon tot je bruto jaarinkomen lijkt mij. Wat irritant dat ze zo moeilijk doen zeg!

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 20:31

gomir schreef:
Je kunt daar als starter na je studie dus ook nooit huren? Want dan stijgt je inkomen ook significant als je gaat werken na je afstuderen, maar halen de eerste maanden het gemiddelde erg omlaag.

Werkgeversverklaring kun je nog proberen, maar klinkt als een extreem stugge bureaucratische onderneming. Wil niet weten hoe het daar gaat als er iets gerepareerd moet worden in een verhuurde woning :+

Nou, inderdaad :+

Mijn salaris zoals vastgesteld in mijn eerste jaarcontract was gewoon wat lager dan mijn huidige salaris. Als dit twee jaarcontract in januari in plaats van juni was ingegaan, had ik helemaal geen enkel probleem gehad, nu ik een nieuwe woning wil gaan huren vanaf september :+

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 20:34

Sourire schreef:
Begrijp ik nou goed dat je de eindejaarsuitkering in eerste instantie niet mee hebt laten tellen (of lees ik even te snel)? Want die behoort gewoon tot je bruto jaarinkomen lijkt mij. Wat irritant dat ze zo moeilijk doen zeg!

Klopt. Deze eindejaarsuitkering is bij dit bedrijf afhankelijk van prestaties en ligt qua hoogte niet vooraf vast (wordt dus ook niet in het contract genoemd), maar deze is wel standaard voor iedereen jaarlijks van toepassing. Mijn werkgever is nu wel bereid om een standaardbedrag in ieder geval mee te nemen op de werkgeversverklaring over 2017. En een positief functioneringsgesprek heb ik gelukkig al gehad :+
Laatst bijgewerkt door GiBo op 18-08-17 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 20:47

Evelijn schreef:
Wat vervelend GiBo, betekent dat nu dat je pas vanaf 2018 wat bij hun kunt huren?

Als je al gepraat hebt en aangegeven dat je het wel kan betalen en gewoon een goede huurder bent is het gewoon zuur. Huur je nu ook via deze organisatie? Als er niemand van de organisatie even wat soepeler met de regels om wil gaan wordt het wel lastig.

Of doorzoeken naar iets met een andere inkomensnorm, wat nogal krom voelt, gezien ik op contract over de periode waarin ik wil gaan huren gewoon aan de eis voldoe. Ik wil enorm graag verhuizen naar deze woning! Het is echt een heel mooie, frisse en relatief nieuwe woning met een keurige keuken en badkamer, helemaal naar mijn smaak, op de plek waar ik graag wil wonen. Ik zou er zó blij mee zijn!

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:11

Ik zat net 100,- boven de maximale inkomensgrens voor huurtoeslag een paar jaar geleden en moest ook alles terug betalen ondanks dat het maar om 100 euro ging (1 dag werken..)
Ik snap dat het erg vervelend is, maar die regels en grenzen zijn er niet voor niets.

Er valt niet te praten met de woningbouw/verhuurder? Je werkgever kan geen verklaring opstellen die zij zouden accepteren vanwege het geldtekort wat je nu hebt volgens hun regels?

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:32

Bekend probleem. Hier twee jaar op zoek geweest naar een nieuw huurhuis en liepen ook vaak vast op de inkomensnorm.
Bij ons heeft het geholpen dat mijn ouders garant staan.
En soms wil het helpen om 'hogerop' te vragen. Door de makelaar waren wij ook afgewezen op inkomensnorm en daarom hebben wij contact gezocht met de eigenaar van de woningen en deze maakte voor ons een uitzondering. Wel eiste deze dus een garantstelling.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 23:03

TS, misschien kun je de naam van de wbv geven, wie weet is hier iemand die daar een 'in' heeft en iets voor je kan betekenen?

Sani schreef:
Ik zat net 100,- boven de maximale inkomensgrens voor huurtoeslag een paar jaar geleden en moest ook alles terug betalen ondanks dat het maar om 100 euro ging (1 dag werken..)
Ik snap dat het erg vervelend is, maar die regels en grenzen zijn er niet voor niets.

Er valt niet te praten met de woningbouw/verhuurder? Je werkgever kan geen verklaring opstellen die zij zouden accepteren vanwege het geldtekort wat je nu hebt volgens hun regels?

Dat is echt totaal iets anders, geen vergelijk.

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 20:19

Mijn werkgever gaat maandag een verklaring opstellen, inclusief eindejaarsuitkering, en daarnaast heb ik een begeleidend schrijven opgesteld om de situatie nog eenmaal toe te lichten!

Ook heeft een bekende van mij voorgesteld, dat ik dit weekend daar wel in de zaak kan staan en daar dan een loonstrook van kan krijgen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:43

Succes! Ik hoop dat je de woning krijgt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:56

Ze kijken toch naar inkomen van 2 jaar terug?

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 17:13

Toen werkte ik niet (fulltime). In het geval van heel grote verschillen (dit blijkt uit de laatste drie loonstroken die je tevens verplicht aanlevert), kijken ze naar het huidige jaar en maken ze daar een proefberekening over. Op die loonstroken is echter ook het cumulatief inkomen (tot nu toe verdiend over 2017) te zien en vanwege mijn lagere salaris in het eerste kwartaal van 2017, kom ik dus net te laag uit. Ik had gerekend met mijn huidige jaarcijfers, conform het contract dat ik in mei ondertekend heb. Nu wil mijn werkgever laten zien dat ik wel aan de norm over 2017 kan voldoen, door mijn eindejaarsuitkering op de werkgeversverklaring te zetten.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:38

altijd lastige dingen!
ik verdiende in 2016 echt een fractie teveel voor sociale huur. Nou ja, dat accepteer je dan maar....maar dan komt ineens je droomhuisje voorbij! Inkomenseis: tussen de bovengrens sociale huur en veertigduizend-nog wat en ja, daar zat ik in 2015 boven. Omdat ik volgens de site op een voorlopig eerste plek kwam te staan, heb ik gelijk gebeld en de situatie uitgelegd. Jaaropgaaf zou lastig zijn, want wie weet had ik nog een andere baan. Het was te vroeg voor een inkomensformulier van de belastingdienst over 2016 (die doen ze pas na de aangiftes geloof ik). dus in overleg heb ik mijn jaaropgaaf van 2016 ingeleverd en het formulier over 2015. Uiteindelijk heeft hun accountant alles bekeken en goedgekeurd, en nu zit ik in mijn droomhuisje *\o/* !
ik hoop dat het voor jou ook een succesverhaal gaat zijn....

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 20:40

Heb je niet iemand in je naaste omgeving die eventueel garant zou kunnen staan voor die laatste 350 euro?
Naar mijn weten wordt dat vaker gedaan wanneer er financiële afspraken gemaakt worden en iemand er even niet uit komt.

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 21:41

Bedankt voor jullie reacties!

En wat ontzettend fijn dat jij nu in je droomwoning zit, Danseresje :) Heerlijk!

Met garant staan, gaan zij niet akkoord. Ik heb zelfs voorgesteld om drie maanden huur vooruit te betalen, maar dat mocht ook niet baten :+ Die proefberekening over 2017 moet morgen gewoon kloppen, anders gaat mijn droomhuis aan mijn neus voorbij!

Ik hoop dus dat mijn werkgever alles over 2017 inclusief eindejaarsuitkering tijdig op papier krijgt!

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:45

heb je om de optie garant staan gevraagd bij ze?
ik heb bij een huurwoning mijn ouders moeten laten teken voor het garant staan.
Zo zijn ze verzekerd van betaling als ze vinden dat je inkomen te laag is.
Ik wist van mezelf dat ik het prima kon betalen, dus mijn ouders hebben om die reden ook gewoon die papieren getekend.
Wanneer ik er straks een jaar in zit en dus steeds netjes betaald heb ga ik ook vragen of die vernietigd kunnen worden omdat ik al een jaar heb kunnen aantonen dat ik het altijd netjes op tijd betaal.