Lege nest gevoel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Lege nest gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 21:20

Okee, getwijfeld of ik hier een topic over zou maken (maak nauwelijks topics aan) en in gedachten hebbend dat de gemiddelde leeftijd hier niet bepaald de ouders van grote kinderen is.

Maar dan toch. Echt nooit geweten dat ik daar last van zou gaan krijgen. Vrijheid terug, leuke dingen voor jezelf kunnen doen, geen rekening meer hoeven houden met, noem het maar op.

En nu is de jongste uitgevlogen. Ben blij voor haar en pas ervoor om te claimen maar die vrijheid?

Heb de pech dat ik nogal wat gezondheidsproblemen heb waardoor ik niet werk, niet meer zelf kan paardrijden, niet meer er op uit kan trekken met de honden en zoveel dingen nog meer niet.

Maakt het financieel ook niet mogelijk op het moment om echt geld kostende activiteiten te doen.

Maar genoeg geklaagd. Er zijn toch vast meer bokkers die min of meer in hetzelfde schuitje zitten en hun leven een andere invulling hebben "moeten" geven.

Ben wel benieuwd wat voor invullingen dat zijn/waren.

Ik dacht mijn handen vrij te hebben om flexibel te zijn in werktijden bijvoorbeeld maar ja, dan moet je wel werk hebben. Ben in principe zelfstandige maar zonder cliënten stelt dat niet zo veel voor ;)

Ik heb mijn dochter ook heel intensief in haar paardensport carrière begeleid de afgelopen jaren waardoor mijn sociale leven daar heel erg aan opging.

Heb samen met mijn man wel hele goede vrienden waren we geregeld mee optrekken maar iedereen werkt en de muren vliegen soms op me af. Komt ook omdat ik zo lichamelijk beperkt ben natuurlijk.

Zit ik bijna weer in de klaagmodus. Hoop op positieve ideeën waar misschien anderen ook wat mee kunnen. Veelgevraagd? Misschien wel maar alla, niet geschoten...........

rien10

Re: Lege nest gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:27

Nou, ik ben ook geen jonkie meer hoor. Kinderen hier zijn 18 en 21 en beginnen te praten over "op kamers wonen." Eerlijk gezegd? Ik krijg daar wel nare kriebels van hoor. Laat ze nog maar ff lekker hier blijven. Dus ja, ik begrijp je heel goed.

Misschien is vrijwilligerswerk iets voor je? Op een manege, op een zorgboerderij.... zoiets?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:32

kan je niet terug je activiteiten als zelfstandige opbouwen in de mate dat je het fysiek aankan of iets in het verlengde?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:43

En vrijwilliger op de paardensportevenementen waar je voorheen met je dochter naar toe ging? Ik neem aan dat je daar ook sociale contacten hebt opgedaan? (Is misschien minder handig qua timing als die in het weekend plaatsvinden en je man dan graag andere dingen samen met jou zou willen doen. Dus het gaat om een weekinvulling neem ik aan?)

Hier overigens wel de leeftijd om last te kunnen hebben van een leeg-nest-syndroom maar ik heb geen kinderen ... Bedenk dus maar wat ik zou willen en kunnen doen als ik meer vrijheid zou hebben en dan kom ik toch op vrijwilligerswerk uit en/of je eigen bedrijf uitbouwen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 21:45

Vrijwilligerswerk zit ik inderdaad hard aan te denken maar hier in België is daar minder draagvlak voor of ik kan het niet vinden. Zag laatst iets over maatjes in Breda (hier niet zover vanaf) voor asielzoekers en dat is ook wel blijven hangen.

Mijn werk bestaat uit hulpverlener zijn en ik heb geen praktijkruimte meer. Bovendien is dat wel heel mensgericht en er is zeker heel veel voldoening uit te halen alleen heb je dan alleen professioneel contact.

Ze zeggen weleens dat je kinderen je jong houden en dat is ook zo in heel veel opzichten maar nu ben ik een beetje in een gat gevallen. Ze woont ook nog eens in Nederland en een behoorlijk eindje weg en, ja, het is allemaal nieuw dus de laatste waar ze tijd voor heeft is mama :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:48

qua vrijwilligerswerk: ik denk dat je idd gewoon moet weten waar te kijken. Heel veel verenigingen draaien op vrijwilligers. Zonder zouden ze niet kunnen bestaan, zeker vzw's die met mindervaliden werken etc...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 21:52

Wat is vzw? Kan nog gewoon stappen maar niet te lang en te ver. Zou het gewoon fijn vinden om weer iets extra's te vinden. Lees graag en heb de puzzelboekjes ontdekt maar dan zit ik wel alleen thuis. Man is ook zelfstandige dus voor hem hoef ik de weekenden niet thuis te zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:08

Vereniging Zonder Winstbejag. Maw zowat elke sportvereniging, hondenschool, LRV, KAV...
Woon-Zorg-Centra zoeken vaak mensen voor de cafetaria open te houden voor hun bewoners of extra "begeleiders" voor activiteiten zoals boerderijdieren die op bezoek komen etc...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:12

Misschien kan je de gemeente contacteren over vrijwilligerswerk in de buurt? Een oproepje doen op facebook?
Mijn moeder zit in een soort zelfde schuitje en doet nu 3x in de week 2 uurtjes koffieschenken in een klein buurthuis. Daar is ze erg blij mee, want ze komt onder de mensen en kan lekker kletsen over koetjes en kalfjes met oude mensen :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:16

Ik ben juist de andere kant van zo'n verhaal. De dochter die uit huis ging. Nu hebben mijn ouders mijn broertje nog van 18, maar ondanks dat ik al een half jaar weg was (stage op een camping waar ik dus een half jaar woonde) wist ik dat mijn moeder het heel moeilijk vond. Ze heeft het nooit gezegd maar ik wist wel degelijk dat ze me miste, en ik als dochter moest er dan echt even aan denken bij mijn ouders langs te gaan. En mijn ouders zeiden wel; heerlijk, lekker rustig zo, maar ik weet stiekem wel beter hoor haha. Ik denk dat wanneer je dochter gesetteld is dat ze vanzelf wel komt. Voorheen zat ik max 5 minuten met haar aan de telefoon en nu toch minstens 1x per week een half uur. 'Even mijn moeder bellen' zeg ik dan tegen mijn vriend. En we kletsen er half uur vol hoor! Ik kon niet wachten om het huis uit te gaan, en nu ik uit huis ben, vind ik het stiekem erg fijn om eens bij mijn ouders langs te gaan. Terug gaan zou ik niet willen, maar ik vind het heerlijk om daar eens in de zoveel tijd een hele dag te zijn. :j

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:29

Ik heb ook het tegenstelde een overvolle agenda en kinderen die het huis niet uit gaan >;)
soms zou ik gewoon een dag wilen niksen.
Is vrijwilgers werk in het asiel niks voor je? honden uit laten of met de poezen bezig zijn?

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:29

Mijn kinderen wonen al een tijd opzichzelf, en ik moest hier ook aan wennen dat zij uit huis gingen, dat je denkt wat zal dochter M,J,N doen? Vertrouwd dat je je leven op hun richt en dan veranderd dat," ze leven zonder jou ook lekker" dat is wennen je rol veranderd, het geeft weer ruimte voor iets nieuws......
" luisteren naar jezelf wat je zelf wil en kan" neem daar de tijd voor, de ruimte weer inrichten zoals je dat zelf wil. Kijk of er nog een wens ligt om te studeren, of dat je in het sociale gebeuren iets wil gaan doen.Maak eventueel een mindmap met de dingen die je leuk vind, waar je blij van wordt....... Succes

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:33

https://vrijwilligerswerk.be/

is een hele goeie site met veeeel vacatures op voor vrijwilligers.
heel betrouwbare site die ook de mensen die advertentie plaatsen screenen!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:43

Ik weet niet of je iets hebt met katten, maar veel opvangen (ook in België) zoeken gastgezinnen voor kittens of zieke katten die moeten herstellen. Dat kan je vooral op je eigen tempo en eigen manier doen, maar daardoor heb je ook wel wat sociaal contact.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:22

Is er geen FB groep voor mensen uit jouw buurt of met dezelfde interesses? Misschien kun je op die manier meer contacten op doen en samen dingen ondernemen?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:25

Ik weet natuurlijk niet hoe je beperkt bent, en ik begrijp dat de financieen ook niet makkelijk zijn nu. Maar valt er niet te kijken naar manieren dat je er wel zelfstandig op uit kan?

Een scootmobiel bijvoorbeeld? Ik ken erg veel mensen die daar aanvankelijk enorm tegen op zagen, maar toen ze zich er eenmaal aan overgaven het ze zóveel vrijheid terug gaf.

Misschien zijn er ook wel andere manieren om jezelf toch meer vrijheid te geven dan je voor mogelijk houdt?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:45

Waarom ga je niet weer aan de slag als ondernemer. huur een praktijkruimte. Zet er een medewerker in die voor jou daar werkt. Spreek een loon of of maak een regeling dat hij/zij per gedeclareerd kwartier of uur 40% krijgt bijvoorbeeld. Dan kun jij van de rest de huur en pr etc betalen.
Zo kun jij alles regelen rondom het bedrijf en laat je iemand anders de uitvoerende kracht zijn.
Wellicht dat het op die manier lukt.

iK ben zelf ook ondernemer en hulpverlener en vind het te geweldig om mee te stoppen. nU weet ik natuurlijk niet hoe het is met een beperking maar niks is onmogelijk.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:43

Mocht de verveling toeslaan: Ik vul als hobby prijsvragen in, via Facebook maar zeker ook daarbuiten. Als je fanatiek meedoet valt er best regelmatig wat te winnen (en op Facebook valt me op dat de leukste prijzen vaak van Belgische pagina's afkomen, zit ik weer te balen haha). Dat komt misschien ook leuk uit met de financiën waar je het over hebt. Ik geef toe, op sociaal vlak heb je er waarschijnlijk niet zoveel aan, maar ik denk ik geef het toch even mee :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:58

Als je vrijwilligerswerk wil doen, dan denk ik wel dat bv. slachtofferhulp heel blij zou zijn met jou. Of een noodtelefoon, ook vaak vrijwilligers die dat doen. Je achtergrond als hulpverlener is dan zeker een pluspunt. Of taallessen geven aan vluchtelingen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 01:18

Misschien is het Maatjesproject iets voor je?
Of een buddyproject bij een bejaardenhuis?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 02:31

Ik heb je even een bericht gedaan. :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 23:55

Dacht dat ik hier gisteren een reactie had gegeven maar die is blijkbaar in de "pijplijn" blijven hangen.

Maatjes zag ik kort geleden iets over in een artikel, was wel Nederland maar ik vond dat inderaad wel interessant.

Bejaardenhuis ook best leuk maar ik ben zelf niet super mobiel dus dat maakt het wat lastiger.

Slachtofferhulp heb ik bij gewerkt Sclimpre. Was heel leuk maar wel in Nederland en dat werd een enorm gedoe met belkosten en anoniem bellen wat verplicht is (en terecht).
Hier in België is er ook slachtofferhulp maar niet als vrijwilliger.

Prijsvragen zijn altijd leuk, loop er alleen tegenaan dat ik dan zoveel spam krijg daarna. Heb jij daar geen last van Alwiene?

Roycemack: ik ben opgeleid als hulpverlener en dat zou ik ook best kunnen doen. Heeft niet zoveel zin om een ander in te huren. We zijn met een beetje te veel.

Scootmobiel is wel leuk, heb er ook tijdelijk een te leen gehad maar die dingen zijn stervensduur en ik woon in een heel klein dorp. Met een scootmobiel kom ik eigenlijk nergens.

Ik heb heel veel met katten en mijn man ook alleen is hij stil allergisch waardoor onze katten grotendeels buiten en in de garage moeten vertoeven.

Klink ik weer heel negatief, kan niet, lukt niet etc. Is niet de bedoeling. Ga die vrijwillerswerk site zeker eens bekijken.

Leef al jaren zo zoals ik nu leef en kon daar normaal ook heel goed tegen maar nu dochter vertrokken is komt het gewoon wat harder aan.

Bedankt voor al jullie reacties!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:38

Percy, wat de spam betreft, ik heb er een apart gmail adres voor. En eigenlijk valt de hoeveelheid spam/reclame me nog best mee. Wel zelf de titels scannen en de spammap in de gaten houden. Niet alle mail dat je gewonnen hebt komt altijd even braaf in postvak primair terecht namelijk.
Echt fysieke spam in de brievenbus thuis gebeurt vrijwel niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:59

Percy schreef:
Okee, getwijfeld of ik hier een topic over zou maken (maak nauwelijks topics aan) en in gedachten hebbend dat de gemiddelde leeftijd hier niet bepaald de ouders van grote kinderen is.

Maar dan toch. Echt nooit geweten dat ik daar last van zou gaan krijgen. Vrijheid terug, leuke dingen voor jezelf kunnen doen, geen rekening meer hoeven houden met, noem het maar op.

En nu is de jongste uitgevlogen. Ben blij voor haar en pas ervoor om te claimen maar die vrijheid?

Heb de pech dat ik nogal wat gezondheidsproblemen heb waardoor ik niet werk, niet meer zelf kan paardrijden, niet meer er op uit kan trekken met de honden en zoveel dingen nog meer niet.

Maakt het financieel ook niet mogelijk op het moment om echt geld kostende activiteiten te doen.

Maar genoeg geklaagd. Er zijn toch vast meer bokkers die min of meer in hetzelfde schuitje zitten en hun leven een andere invulling hebben "moeten" geven.

Ben wel benieuwd wat voor invullingen dat zijn/waren.

Ik dacht mijn handen vrij te hebben om flexibel te zijn in werktijden bijvoorbeeld maar ja, dan moet je wel werk hebben. Ben in principe zelfstandige maar zonder cliënten stelt dat niet zo veel voor ;)

Ik heb mijn dochter ook heel intensief in haar paardensport carrière begeleid de afgelopen jaren waardoor mijn sociale leven daar heel erg aan opging.

Heb samen met mijn man wel hele goede vrienden waren we geregeld mee optrekken maar iedereen werkt en de muren vliegen soms op me af. Komt ook omdat ik zo lichamelijk beperkt ben natuurlijk.

Zit ik bijna weer in de klaagmodus. Hoop op positieve ideeën waar misschien anderen ook wat mee kunnen. Veelgevraagd? Misschien wel maar alla, niet geschoten...........

heb zelf ontdekt dat vrijwilligerswerk in verzorghuizen heel leuk kan zijn, koffie schenken , spelletjes doen, of gewoon kletsen, ziekenbezoek bij mensen die geen bezoek krijgen

kunt u bridgen, zijn er misschien wel leuke bridge (of andere kaartclubs) bij u in de buurt

even op site kijken bij vacatures van verzorg-/verpleeg-/ziekenhuizen in uw omgeving wat zij aan vacatures voor vrijwilligers hebben

koken voor anderen........... studenten of werkende alleen staande die gezellig samen willen eten

als u zoveel ervaring hebt met de paardensport, kijk eens bij beursorganisaties paardenbeurzen zijn er het hele jaar door of gewoon bij ruitersportzaken kijken wat zij aan vacatures hebben

kan altijd iets opleveren waardoor u weer "in de running" komt,

succes
mce
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-08-17 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:04

oh ik weet dat mijn ma vroeger (voor ze 60+ was) een jaartje aangesloten geweest is bij een actieve gepensioneerden vereniging. Deze hadden super veel activiteiten van kaarten, zaalwandelen, tai chi, ballet tot koken, breien en lezen. Dus het moet te vinden zijn...