Recent ben ik er achter gekomen dat mijn partner gokverslaafd is en hierdoor flinke schulden heeft gemaakt. Ik kwam hier achter doordat ik een brief kreeg met daarin de mededeling dat er beslag was gelegd op mijn inkomen.
Alles er uit moeten trekken en toen kwam dus de aap uit de mouw, hij heeft blijkbaar al lange tijd een creditcard (waar is dus geen flauw idee van had) waar schulden mee gemaakt zijn en dit al die tijd uitstekend verborgen had weten te houden. Nadat ik alles als een bezetene ben gaan checken ben ik ook tot de ontdekking gekomen dat de huur aardig wat keren gestorneerd is, met als gevolg dat nadat ik contact op nam te horen kreeg dat ze de procedure in gang aan het zetten waren om te ontruimen.
Ik ben heel snel van alles gaan regelen mbt betalingen en afspraken daarover, en mag ontzettend in mijn handjes knijpen dat ik hier financiële hulp bij heb gehad. Dit zal uiteraard terug betaald moeten worden maar ik zou niet weten wat ik zou moeten als ik op straat kom te staan met mn dieren.
Nu ben ik in afwachting van papierwerk voor een scheiding, getrouwd in gemeenschap van goederen dus mede aansprakelijk. Ironisch genoeg kan ik een scheiding nu eigenlijk niet betalen maar heb geluk met een hele lieve familie die dit willen betalen, scheiden is nu mijn hoogste prioriteit omdat ik niet nog meer schulden op mijn naam wil.
Alleen wat dan?
Er ligt beslag op mijn inkomen waardoor die nu zelfs lager is dat de huur + maandelijkse aflossing. De woonstichting heeft duidelijk gemaakt dat zolang er nog een openstaande schuld is, er geen contractswijzigingen gemaakt worden en ik ook niet in aanmerking kom voor een andere woning. Ook als er geen sprake meer is van een openstaande schuld zitten er behoorlijk wat voorwaarden aan, oa financiën volledig uit handen geven, wekelijkse controle op huishouden, persoonlijke hygiene en sociale contacten. Ik heb nog nooit problemen gehad om voor mijzelf (en huis) te zorgen en vraag me dan ook af of met dit als voorwaarde kan stellen? Dit zal nl per volgende maand in gaan en ik ben nogal gehecht aan mijn privacy. Dat men een soort van zekerheid wilt dat de huur betaald wordt kan ik mij prima indenken maar de rest van de voorwaarden vind ik nogal vergaand.
Uiteraard ben ik gaan kijken voor woningen buiten de stichting om, maar bij geen enkele andere woonstichting kan ik terecht ivm de openstaande schuld (is een melding van gemaakt). Via een makelaar is financieel gezien vrijwel onmogelijk, er wordt veelal minimaal 4 a 5x de huur als netto inkomen geëist en dat red ik gewoon niet in mn uppie

Op marktplaats en andere sites waarop woningen aangeboden worden loop ik er tegen aan dat men geen mensen met een uitkering wilt, lastig aangezien ik volledig ben afgekeurd. Ik werk wel een paar uurtjes per week omdat ik dat graag wil maar dat is vaak al geen doen laat staan meer werken.
Daarnaast zijn bij de meeste kamerverhuurders geen huisdieren welkom of ben ik te oud, studenten leeftijd ben in voorbij.
Huisdieren weg doen is voor mij nu geen optie. 1 is een oud dier wat waarschijnlijk de winter niet gaat halen en de ander is een getraumatiseerd beestje. Buiten dat om ben ik zelf depressief en suïcidaal, het enige wat mij nu nog op de been houd zijn die 2. Ik heb nog wel een paard maar die staat inmiddels te koop.
Al met al zit ik met mn handen in het haar, ik kan geen kant op en weet echt niet hoe ik dit moet gaan doen. Is er iets wat ik over het hoofd zie, een mogelijkheid om toch ergens een dak boven mn hoofd te krijgen en deze bende proberen recht te breien?
Ik loop gigantisch op mn tenen, heb ook nog niet gezegd dat de scheiding aangevraagd is want ik ben bang voor de gevolgen.
Ik weet dat een verslaving een ziekte is, en de keuze om er een punt achter te zetten is ook niet zo maar gemaakt. Echter ben ik nu degene die alles moet fixen en worden gemaakte afspraken, zelfs de meeste kleine simpele dingen, constant verbroken. In mijn directe omgeving heb ik al meerdere malen te horen gekregen dat trouwen voor in goede en slechte tijden is maar als ik nu niet voor mijzelf kies trek ik het niet meer. Ik zou het dan ook prettig vinden als hier geen commentaar op komt.