Marktplaats, kan ik dit vertrouwen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Marktplaats, kan ik dit vertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 14:17

Ik hoop dat jullie met mij mee kunnen kijken.. Ik heb onlangs een camera te koop gezet en nu ben
ik met iemand tot een overeenkomst gekomen. Diegene kan de camera vanavond op komen halen.
Hij heeft aangegeven dat hij het geld graag overboekt in plaats van contact te betalen, dit omdat hij
dat afschrift kan gebruiken als aankoopbewijs (+ de factuur die ik nog heb (er zit nog garantie op))
mocht er iets gebeuren tijdens zijn vakantie in het buitenland. Het zou dus te maken hebben met
verzekeringswerk.
Het is een spiegelreflex en niet goedkoop dus op zich kan ik daar wel in komen. Ik heb aangegeven
dat ik dan wel graag het geld vooraf overgemaakt wil hebben of op het moment dat hij hier is (hij
zit bij dezelfde bank dus ik kan direct kijken of het geld is gestort). Toch vind ik het een beetje
eng.. Wat denken jullie ervan? Kan het zijn dat ik zo word opgelicht? Hij (of zij) typt gewoon nette
berichten. Eventueel kan ik via pb het oorspronkelijke bericht sturen. Ik ben vanavond alleen en
niet de grootste held als het op dit soort dingen aankomt.

Ik hoor graag wat jullie er van denken.

Maureen95

Re: Marktplaats, kan ik dit vertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:18

Ik zou hem langs laten komen en zolang het geld die avond niet op de bank staat hem de camera niet mee laten nemen. Als jullie toch dezelfde bank hebben zou het er gelijk op moeten staan :D

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:20

Met de betaalapps gebeurt dit steeds meer en is het niet heel gek :) wel gewoon opletten dat het geld er bij jou echt bijgeschreven staat en niet alleen maar een screenshotje vertrouwen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:21

Sinds wanneer kun je een aankoop van een tweedehandsproduct opgeven als 'aankoop' bij een verzekeraar? Desnoods kan jij een bevestiging van betaling schrijven met de hand.

"31-7-2015: Camera XXXX XXX voor XXX contant voldaan.
Gegevens koper XXX. Allebei handtekening eronder".

Persoonlijk hou ik niet zo van het overmaken, tenzij het er al op staat voor hij komt. Anders zou ik bang zijn dat iemand gaat zeggen dat het overgemaakt is, of morgen wordt overgemaakt en dan met een soort psychische druk toch de camera wil meenemen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:21

Ik heb dat ook wel eens gedaan hoor, vind er niets geks aan. Geen gesleep met contant geld.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 14:22

Bedankt voor de reacties! Het was voor mij nieuw, vandaar maar even dubbel checken aangezien het
om veel geld gaat.

Ik wil het inderdaad wel op mijn eigen laptop direct checken in zijn bijzin!

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:22

Ik zou hem niet mee geven wanneer je geen geld heb.
Ze kunnen tegenwoordig alles vervalsen, en een beetje knippen en plakken om te laten zien dat het geld overgeboekt is kan bijna iedereen wel.
Dus dat zou ik echt niet doen!

Ik zou zeggen dat je het geld toch echt gewoon contant wilt hebben.
(ook dan moet je de briefjes controleren of ze wel echt zijn ;) )

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:23

Ze hebben dezelfde bank! Dat staat er gelijk op.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:23

Ik weet wel dat er via de ing app een betaalverzoek gemaakt kan worden.
Die je doormiddel van een code kan scannen en dan is het geld wel meteen overgeboekt.
maar volgens mij kan dit momenteel alleen nog bij de ING

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:26

Ik heb dit laatst ook gedaan met een drone, dit ging ook om een groot bedrag. Ik heb van te voren aangegeven dat ik het liever overgemaakt had (mede door evt. vals geld). Heb de koper toen gevraagd welke bank gehad en gezorgd dat het naar een rekening van dezelfde bank overgemaakt kon worden. De koper was hiermee akkoord. Eenmaal hier, heeft hij de drone bekeken of hij zo was als in de advertentie en vervolgens in mijn bijzijn het geld overgeboekt. Ik heb toen gecontroleerd of het geld binnen was en daarna heeft hij de drone meegenomen :). Ging perfect op deze manier!

Zou aanraden het op dezelfde manier te doen, niet meegeven voordat jij gecontroleerd hebt of je het geld binnen hebt. :j
Laatst bijgewerkt door _Lisanne op 31-07-17 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:27

Gewoon controleren op je eigen bankrekening of het geld gestort is. Niet accoord gaan met een 'bewijs van de transactie' op zijn/haar mobiel.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:31

Geen geld, geen camera. Internetproblemen? Komt ie later toch terug? Als hij die camera zo graag wil hebben zorgt hij wel dat het geld er staat. Zit er ergens een kink of doet hij moeilijk is het jammer voor hem. Eventueek even een buurman of buurvrouw op de hoogte stellen van het e.e.a. of vragen of ze ff op visite komen. Ben je ook niet alleen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:32

Ik vind overmaken juist handiger dan contant geld, met name met hogere bedragen. Stel degene betaalt de camera contant en het blijkt vals te zijn? Mijn camera's heb ik juist laten overmaken zodat ik zeker wist dat het goed zat. Geld is netjes overgemaakt. Misschien een idee om van te voren een soort aanbetaling te doen? Snap de koper ook. Straks is de camera niks en heeft hij het bedrag al betaald :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:34

Dat kan prima, let wel op dat hij zijn verhaal niet opeens veranderd, er zijn namelijk valse apps in omloop waarbij het lijkt of iemand geld overmaakt maar waarbij je toch echt opgelicht wordt.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:35

Je kan tegenwoordig ook via iDeal betalen op marktplaats :) heb ik laatst ook gedaan en dezelfde dag stond het er op.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:37

Caira schreef:
Dat kan prima, let wel op dat hij zijn verhaal niet opeens veranderd, er zijn namelijk valse apps in omloop waarbij het lijkt of iemand geld overmaakt maar waarbij je toch echt opgelicht wordt.

Is ook heel simpel toch? Gewoon direct via je eigen telefoon of laptop controleren en klaar. Ze kunnen het niet weer ongedaan maken.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:37

Overmaken is juist veiliger dan contant. Met contant heb je weer kans dat het nep geld is. Maar wel alleen meegeven als het echt bij jou op je rekening staat.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 14:40

HorseTopShop schreef:
Overmaken is juist veiliger dan contant. Met contant heb je weer kans dat het nep geld is. Maar wel alleen meegeven als het echt bij jou op je rekening staat.

Dat is zeker waar!

Ik heb duidelijk aangegeven dat ik de camera pas mee geef als het geld daadwerkelijk op de rekening staat en dat ik dit zelf controleer op mijn eigen laptop. :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:41

Leffroi schreef:
Caira schreef:

Is ook heel simpel toch? Gewoon direct via je eigen telefoon of laptop controleren en klaar. Ze kunnen het niet weer ongedaan maken.

Klopt, maar het zal niet de eerste keer zijn dat iemand zegt, gut het lukt nu niet via deze bank, ik doe het even via een andere

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:42

Dan komen ze toch weer terug als het geld er op staat? Snap het probleem niet zo. Geen geld is geen camera..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:45

Als jullie dezelfde bank hebben en degene het nu over maakt zie ik het probleem niet zo, als het er vanavond dan niet op staat geef je de camera niet mee.. Of denk ik nu te makkelijk?

Ik heb ook wel eens iets via bankoverschrijving gedaan maar via de app maakte ik het dan ter plekke over zodat ze verkoper kon zien dat ik het geld had overgemaakt.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:48

Laatst een verhaal gelezen van iemand die haar auto verkocht had aan iemand en deze betaald werd ala minute met de betaalapp van een bank. Helaas bleek dit alleen een nep app te zijn en was er helemaal geen geld overgemaakt maar was de auto wel mee.
Dus of gewoon contant geld (des noods maak je een soort verkoopovereenkomst op) of echt op jouw rekening zien binnenkomen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 14:50

Ik ga direct, met koper erbij, mijn rekening checken op mijn eigen laptop. Ik heb dit ook zo aangegeven bij de koper. :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:53

Ik zou het wel vertrouwen. Gewoon pas meegeven als het bijgeschreven is.

Ik heb paar jaar terug mijn auto verkocht en ondanks dat dit van rabo naar rabo was, duurde dit 's avonds wel zeker een uur voordat het erbij geschreven was. Hebben mooi een poos zitten wachten met de koper (en ondertussen de bank gebeld die idd bevestigde dat het even kon duren 's avonds). Verkijk je daar dus niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:55

Ik heb dat met de betaling van mijn motor precies zo gedaan, daar ik dat bedrag niet contant bij me wilde hebben. Hij keek mee toen ik het naar hem overschreef en dat ging hartstikke goed.