Hoe 'plannen' jullie je financiën?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe 'plannen' jullie je financiën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:38

Ja, hoe doen jullie dat?

Ik vind het vrij lastig om in te plannen/schatten hoeveel geld ik heb op een bepaalde datum/eind vd week/maand... You name it.

Zo ga ik over twee weken op vakantie en ben ik aan het rekenen hoeveel ik tegen die tijd mee kan nemen. En ondertussen ben ik hard aan het sparen voor een paard, wat het dus niet makkelijker maakt, want zodra ik geld 'over' heb zet ik dat op m'n spaarrekening.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen!

Edit, ik krijg elke week uitbetaald, en heb elke week vaste lasten (huur, verzekeringen, wegenbelasting, pony)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-07-17 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Banyu

Re: Hoe 'plannen' jullie je financiën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:43

Wat ik altijs bijhoud is mijn vaste lasten in een schriftje. Daarbij houd ik datums bij en vink ik af wat er afgeschreven is.

Ook de koopgave zeg maar houd ik bij.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:45

Wij krijgen voor de 1ste van de maand alle inkomsten binnen, voor de 4de van de maand is alles afgeschreven of overgemaakt en dan ga ik wat overblijft verdelen. 10 euro per dag voor de boodschappen en 100 euro voor het tanken op de gezamenlijke rekening en de rest gaat naar de spaarrekeningen. Zo hebben we een aparte potje bij onze spaarrekening voor vakantie dus daar zouden we dan tijdens de vakantie de dingen van betalen.

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:45

Heb je een vast inkomen dat op een bepaalde datum wordt bijgeschreven? En heb je vaste lasten die van je rekening afgeschreven worden? Als je dit op een rijtje zet dan heb je al een stuk meer overzicht van hoeveel geld je overhoudt.
Ik hou zelf in een Excel bestand al mijn inkomsten en uitgaven bij, ik vind het fijn om precies te weten hoe mijn financiële situatie is. Er zijn waarschijnlijk ook hele mooie apps of programma's om dit bij te houden, maar ik vind Excel wel overzichtelijk.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:46

Ik hou mijn boekhouding bij in een Excel bestand :-) Heb voor mezelf een (heel basic) systeem bedacht wat goed werkt. Ik kan precies kijken hoeveel geld ik binnen bijvoorbeeld 2 maanden ongeveer ga hebben. Vind het zelf nogal lastig uit te leggen, maar als je wil kan ik er wel een printscreen van doorsturen (via pb) :j

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:47

Ik bereken eerst hoeveel er kwa rekeningen van mijn salaris af gaat, op dit moment is dat voor mij gelukkig niet veel. Vanuit daaruit ga ik rekenen hoeveel ik nodig heb kwa boodschappen, spullen voor de hond etc, meestal hou ik geld over dat gaat op m'n spaarrekening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:49

Wat wanneer er af gaat hou ik ook bij, maar ik vind dat nog niet overzichtelijk genoeg. Dat komt ook vooral omdat ik elke week uitbetaald krijg en er elke week wel dingen af gaan.

Wat jij zegt zonnebloem lijkt me ideaal, maar ik krijg dus elke week uitbetaald, en dat is de eerste week niet zoveel dat ik alles meteen kan betalen aan het begin van de maand :o

Graag billionache! :)

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:50

Ik ga altijd na welke kosten ik verwacht en plan daarop een reeel spaarbedrag. Ik zorg dat ik voldoende vrij te besteden heb maar zet daar ook een deel van op mijn spaarrekening. Mocht ik onverwachte uitgave hebben dan boek ik dat bedrag gerust weer terug naar mijn lopende rekening, ook voor leuke of onnodige uitgaves. In praktijk merk ik dat ik toch wel wat beter nadenk voordat ik dat deel van mijn geld uitgeef zodat ik toch wat meer spaar. Als voorbeeld: ik wil deze maand sowieso 200 euro sparen, dit gaat sowieso naar mijn spaarrekening. Dan houd ik 600 euro vrij te besteden over waar ongeveer 200 euro opgaat aan boodschappen. Ik verwacht komende maand geen extra rekening en vind dat ik met 400 euro ook prima rond kan komen. Dan boek ik 200 euro extra over. Als ik tegen het einde van de maand toch iets wil, bv uiteten dan boek ik dat precieze bedrag weer terug. Op deze manier spaar ik altijd wel wat extra zonder het gevoel dat ik zuinig moet leven. Ik heb mijn spaargeld niet in aparte potjes zitten maar deel het in mijn hoofd op in verschillende spaardoelen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:51

Ik houd het ook allemaal bij in een excel document. Ik weet wanneer de inkomsten binnen komen en welke rekeningen wanneer automatisch betaald worden. Daardoor weet ik ook in 1 oogopslag hoeveel ik over heb en wat ik per maand kan sparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:53

Ik heb mijn uitgaven en inkomsten gewoon in een word bestandje op de pc staan, af en toe ga ik hem bij langs om het een en ander aan te passen indien nodig en zo weet ik wat ik over hou, dat bedrag gaat gelijk naar mijn spaarrekening.

Eigenlijk dus inkomsten in mijn geval :
Uitkering € ...
Toeslagen € ...

Dan uitgaven :
Zorgverzekering € ...
Huur € ...
Gas + licht € ...
Internet € ...
Mobiel abonnement € ...
Wa/inboedel verzekering € ...
Scooter verzekering € ...
etc...

Dan heb ik zelf ook nog de geschatte kosten aan benzine, boodschappen, overige kosten, dingen die ik af betaal etc.
Al moet ik zeggen dat ik er nodig weer eens voor moet gaan zitten want hij moet echt aangepast worden :+

Dan dus optellen wat krijg ik binnen, en daar alle uitgaven vanaf trekken, nou stel je houd 300 euro over, dan voor jezelf bedenken wil ik extra per maand, bijv. om te shoppen/leuke - spontane dingen te doen, dan zet je bijv. 200 euro op je spaarrekening. Dat is gewoon even een voorbeeld.
Ik kon vroeger absoluut niet met geld omgaan maar nu ik het zo doe werkt dat helemaal goed :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 21:58

Niet, alles gaat er elke maand standaard op dezelfde datum af, behalve extra kosten zoals woz en waterschap enzo. Weet wat ik opzij kan zetten en wat ik kan gebruiken om normaal te leven :).
Schriftje of iets zie ik het nut niet van in, gezien ik ook alles terug kan vinden op de bank. Maar ik pin dan ook zo ongeveer alles, heb nauwelijks cash bij me.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 22:07

Ik zorg wel eerst altijd dat ik genoeg heb om op vakantie te gaan ten tijden van het boeken. Wil niet voor verrassingen komen dat het opeens een witte boterhammen vakantie word.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 01:59

Ik heb een heel variabel salaris, maar wel op vaste momenten in de maand geld erbij en eraf. Heb dus 1 keer uitgerekend wat ik na afschrijven van de huur (op de 1e van de maand) nog moet hebben, en alles wat boven dat bedrag is wordt naar mijn spaarrekening gestort. Heel makkelijk :P
Nu vind ik het bij de Rabobank wel fijn dat je een overzicht in tabellen kan krijgen. Oftewel, alles wat supermarkt of eetgelegenheid is komt onder potje 'eten' te vallen, enzovoort. Kan dus precies zien waar mijn geld op welke maand heen gaat :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 05:33

Yv_ schreef:
Niet, alles gaat er elke maand standaard op dezelfde datum af, behalve extra kosten zoals woz en waterschap enzo. Weet wat ik opzij kan zetten en wat ik kan gebruiken om normaal te leven :).
Schriftje of iets zie ik het nut niet van in, gezien ik ook alles terug kan vinden op de bank. Maar ik pin dan ook zo ongeveer alles, heb nauwelijks cash bij me.

Als je alles pint heb je toch geen overzicht? Pinnen doe je namelijk erg makkelijk...

Ik pin 1x per week mijn boodschappengeld en ik pin 1x per maand mijn tank vol. Meer gebruik ik mijn pasje niet...

Verder idd een Excel bestand hier...kan zo het hele jaar vooruit kijken of ik in de problemen ga komen of geld over hou...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 05:48

Aantal dingen gaan per vaste overboeking (stalgeld, vaste spaarmoment naar gezamenlijke spaarrekening, vaste inleg in de gezamenlijke huishoudrekening) en een aantal dingen gaan op vaste dagen per incasso (telefoonabonnement, ziektekostenverzekering, enkele contributies).

En bij mijn bank (ING) heb ik "Kijk vooruit"
Daarin laat die je vast ingepland overboekingen zien en de vermoedelijke incasso's, op basis van wat je in de afgelopen maanden steeds betaald hebt aan incasso's).

Daarmee kan ik een maand vooruit kijken en maak ik een inschatting hoeveel er op m'n eigen spaarrekening kan, in achting genomen dat ik gok of ik nog veel uitgaven ga krijgen (hoefsmid is altijd weer een leuke met 1 paard op podologisch beslag, maar ook geplande feestjes of verjaardagen ofzo).

Ik pin liefst zoveel mogelijk, juist vanwege het overzicht dat de bankrekening dan geeft.
Ga niet in een schriftje of excel aan de gang, dat is dubbel werk, mijn bankrekening laat het me ook zien via app of internetbankieren.
Ik koop ook redelijk wat online, dat komt ook mooi in de overzichten terug. Met contant geld ben ik dat overzicht helemaal kwijt, want dan zie ik niet bij welke winkel ik het geld heb uitgegeven.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 07:05

amoj schreef:
Wat wanneer er af gaat hou ik ook bij, maar ik vind dat nog niet overzichtelijk genoeg. Dat komt ook vooral omdat ik elke week uitbetaald krijg en er elke week wel dingen af gaan.

Wat jij zegt zonnebloem lijkt me ideaal, maar ik krijg dus elke week uitbetaald, en dat is de eerste week niet zoveel dat ik alles meteen kan betalen aan het begin van de maand :o

Graag billionache! :)

Ik denk dat je het net verkeerd om doet. Je gaat op vakantie. Dan kijk ik eerst waar wil ik heen? Wanneer? Hoeveel gaat het kosten? Hoeveel heb ik daar nodig? Heb ik extra nodig om op Schiphol te komen? Enz. Enz. Dan kijk ik of ik dat bedrag heb. En wanneer niet dan kijk ik of het haalbaar is om het erbij te sparen.
Nu heb ik de indruk dat je eerst hebt geboekt en dan kijkt of het geld er komt. En dat gaat in 99% van de gevallen goed hoor. Maar is minder overzichtelijk.

Het handigst en overzichtelijks vind ik uitrekenen wat er uit gaat aan vaste lasten per maand. Een deel in de paard spaarpot. En de rest in de buffer pot. Voor vakantie, nieuwe computer en kleren en zo. En dan eerst sparen en dan uitgeven. Dat is echt het overzichtelijks.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 07:08

Ik heb 4 rekeningen die ik beheer vanuit 1 account;
- Budget
- Paarden
- Sparen
- 1 waar het geld binnenkomt en ik een pinpas voor heb.

In Excel heb ik alle vaste lasten voor een heel jaar uitgerekend (verzekeringen, kosten auto, huur, water, licht, internet, telefoon, enzovoorts). Dat heb ik allemaal bij elkaar opgeteld voor een heel jaar, door 12 gedeeld en dat bedrag + €50 extra gaat meteen als mijn loon binnenkomt automatisch naar de budget rekening. Dit pas ik aan als er iets veranderd natuurlijk.
Vanaf die budget rekeningen worden dan automatisch rekeningen betaald. Rekeningen die ik zelf moet betalen, betaal ik ook van die rekening. Ik haal daar nooit geld vanaf als het 'over' blijkt te zijn die maand. Dat geld staat daar op die rekening, en word alleen gebruikt voor 'saaie' dingen.

Hetzelfde heb ik gedaan voor de paarden, op jaarbasis smid, tandarts, entingen etc. berekend en door 12 gedeeld. Dus zo spaar ik altijd voor de tandarts en entingen en smid.

Dan gaat er nog een vast bedrag naar de spaarrekening.

Het geld wat dan overblijft blijft in eerste instantie staan op de rekening waar de pinpas aan gekoppeld is, en daar eet ik van en doe leuke dingen. Dan kan ik makkelijk zien hoeveel ik kan gebruiken die maand, zonder dat ik in de problemen kom. Wat er overblijft gaat aan het eind van de maand naar de spaarrekening, en dan begin ik de maand daarna weer opnieuw.

Het geeft mij veel rust op deze manier. Ik heb een heel prima inkomen, maar op deze manier weet ik gewoon wat waar naartoe gaat, en wat ik over heb.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 07:44

Ik krijg ook per week betaald. Wekelijks maak ik een bedrag over naar de vastenlastenrekening. Ik reken van tevoren uit hoeveel dit moet zijn per maand en boek het geld automatisch over (periodieke betaalopdracht voor een periode van 4 weken). Daarnaast maak ik een vast bedrag per week over naar de spaarrekening en wat overblijft is leefgeld.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 07:57

Voor mij dé itkomst. De app Financieel.
Je vult je inkomen in bij Inkomsten - Terugkerend.
En al je vaste lasten bij Kosten - Terugkerend.
Dan krijg je precies te zien wat je nog te besteden hebt in je overzicht.
Alles wat je uitgeeft vul je in bij Kosten - Eenmalig.
In je overzicht blijf je dus zien wat je nog te besteden hebt. Ook al is het gros nog niet van je rekening gehaald.
Het zal je niet precies vertellen wat je te besteden hebt op een bepaalde datum. Maar wel wat je totaal nog te besteden hebt na aftrek van je vaste lasten. En je eenmalige, elke keer als je wat koopt of wat overmaakt naar je spaarrekening. (Dat vul je nl gewoon als Kosten in)

Afbeelding

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 08:01

Echt heel regelmatig je rekening checken dan krijg je er gevoel voor. De app van mijn bank geeft trouwens ook een voorspelling van welke kosten er nog aankomen (maandelijks terugkerende kosten).

1x per jaar maak ik een overzichtje in Excel van alle inkomsten en uitgaven en aan de hand daarvan plan ik m'n spaargeld e.d.

Wat ook heel veel rust geeft is een extra rekening. Ik heb een rekening voor vaste lasten. Ik krijg ook per week uitbetaald maar zo heb je altijd genoeg geld op je rekening. Op deze rekening zet ik een maandelijks vast bedrag (berekend in de excel) dat genoeg is voor alle vaste lasten + een buffer voor tegenvallers. Ik maak meestal in week 4 het geld over naar deze rekening (minder dan een weeksalaris dus dit kan altijd). De week daarop (week 1) maak ik dan geld over naar de spaarrekening. Het geld wat met de andere weken (2 en 3) binnenkomt gebruik ik dan om boodschappen te doen, te shoppen enz. Ik vind het eigenlijk heel simpel zo. Verder alles op automatische incasso van de vaste lasten rekening en ik heb er geen omkijken meer naar.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 08:03

Bellatrix schreef:
Yv_ schreef:

Als je alles pint heb je toch geen overzicht? Pinnen doe je namelijk erg makkelijk...

Ik pin 1x per week mijn boodschappengeld en ik pin 1x per maand mijn tank vol. Meer gebruik ik mijn pasje niet...

Verder idd een Excel bestand hier...kan zo het hele jaar vooruit kijken of ik in de problemen ga komen of geld over hou...

Ik weet toch hoeveel ik verdien, hoeveel eraf gaat aan vaste lasten en hoeveel ik dus overhou?
Doe het al jaren zo en ben nog nooit in de problemen gekomen :). Dus voor mij is een bestandje gewoon overbodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:23

Bedankt voor alle reacties en voorbeelden, heb ik zeker wat aan!

Het gaat er niet om dat ik geen geld heb voor vakantie, maar ik ga een weekje met m'n ouders mee en wil dan wat 'zakgeld' mee hebben. Ik zit dan alleen een beetje te puzzelen hoe of wat, omdat er ook een kans bestaat dat ik rond die tijd m'n tweede paard koop, dan zit ik met extra kosten. En hoe ik dat moet berekenen enzo.

Het is niet dat ik er geen geld voor heb, maar ik ben het overzicht kwijt zeg maar.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:34

Zo moeilijk kan dan toch niet zijn? Of zijn je inkomsten variabel?
Bij ons is het heel simpel. Er komt een X bedrag aan salaris binnen daar gaan alle vasts lasten vanaf. Bedrag wat overblijft is om te sparen. Ik heb ing en kan daardoor diverse spaardoelen aanmaken. Voor bv een vakantie wil ik voor maart een X bedrag gespaard hebben. Dit bedrag deel ik door het aantal maanden dat ik nog heb en dat moet ik dus maandelijks sparen om mijn doel te bereiken.
Voor vakantie reken ik 100€ per dag voor 2 personen, dan weet je dus hoeveel je moet sparen om mee te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:39

Bellatrix schreef:
Yv_ schreef:

Ik vind pinnen juist veel overzichtelijker dan met cash betalen. Als je pint kan je precies zien hoeveel je hebt uitgegeven en waar, met cash zie je alleen dat je het opgenomen hebt en 'verdwijnt' het daarna. Ik geef cash dus ook veel makkelijker uit dan wanneer ik pin, op mijn rekening staat 'echt geld' en die briefjes en muntjes....ach, die zijn toch al van m'n rekening af. (oke, iets overdreven, maar je snapt de strekking :) )

Wat ik doe is eens per jaar ongeveer een lijstje maken van inkomsten en uitgaven. Aan de hand daarvan bepaal ik mijn budget (hoeveel heb ik naast de vaste lasten nog over voor extra's en hoeveel kan ik sparen), en dan plan ik het zo in dat bedragen die ik wil sparen meteen naar mijn spaarrekening gaan zodra ze binnen komen. Bij mij is dat een maandcyclus, maar als bij jou alles wekelijks gaat dan zou je zoiets ook per week kunnen instellen :)

Nalonyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:41

Ik word ook per week uit betaald. Werk Full time, heb een huurhuis en vaste lasten die ik elke maand betaal. Ik heb uitgerekend wat ik allemaal moet betalen per maand en dat gedeeld door 4 gedaan. Bij de ING bijvoorbeeld kan je een spaarekening openen met 'subdoelen'. Elke week schrijf ik alles netjes af en elke maand haal ik het er weer af wanneer ik melding krijg dat het afgeschreven word! :)

Maar zo weet ik ook wat ik over hou! Ik hou daardoor wel veel overzicht en alles wat ik wil sparen gaat naar de grote spaarrekening :)

Afbeelding