Lease-auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Lease-auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 19:31

Mijn vriend en ik hebben momenteel beiden een auto, maar werken bij hetzelfde bedrijf (vast contract & gaan er even vanuit dat we daar nog wel een tijd blijven werken) en kunnen eventueel een carpool-rooster regelen (werken nu onregelmatig, waardoor twee auto's wel noodzakelijk is).
Nu zitten we een beetje na te denken om beide onze auto's te verkopen en over te gaan op een gezamelijke lease-auto. Zo denken&hopen we kosten te kunnen besparen :)

Ik vraag me af of er bokkers zijn die ervaring hebben met het leasen van een auto. Wat zijn de voor- en nadelen ervan? Welke lease-maatschappij ervaren jullie als zijnde betrouwbaar?
Waar moeten we goed op letten?

Goof

Re: Lease-auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 19:33

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 19:39

Een zakelijke leaseauto of een privé leaseauto? Ik rijd zakelijk lease en dat heeft heel veel voordelen als je maar voldoende kilometers maakt. Privé lease is volgens mij behoorlijk duur. Je betaalt de brandstof nog zelf, dus dat grote voordeel valt weg. Een groot nadeel van privé lease is dat het behoorlijk in de weg kan zitten als je bv een hypotheek wilt afsluiten, het wordt nl als schuld gezien en verlaagt daarmee het bedrag waarvoor je een huis kunt kopen aanzienlijk.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 19:48

Ik ga toevallig morgen naar de Volkswagen dealer. Nieuwe VW UP! 15.000 km en 172 euro p/maand. Volgens mij niet gek. Volkswagen zit, naar mijn idee, vrij laag met de lease prijs omdat ze zelf de kosten niet hoeven door te berekenen wat een dealer wel moet doen om winst te kunnen maken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:43

172 voor een mini ding?!
Gekkenwerk!
En nieuw maar wel al 15 000 km?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:53

15000 per jaar lijkt me. En het bedrag is goed aan te doen. Verzekering totaal casco, wegenbelasting, afschrijving.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:54

Little_Gift schreef:
172 voor een mini ding?!
Gekkenwerk!

Ik dacht zelfde, is inderdaad gekkenwerk!
En nieuw??? nope, er is al 15.000 km mee gereden.

Beter is om gewoon te kopen ipv privé-lease.
Je bent hoe dan ook duurder uit.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:14

Ze bedoelt op basis van 15.000 km per jaar, auto is nieuw natuurlijk. Ik heb een opel corsa in de private lease, kosten 319 p/m. Die 172 euro is een vanaf prijs. Duur...? Ja maar aan de andere kant rij je een nieuwe auto en weet je zeker dat er behalve benzine nooit extra kosten zijn. Je hoeft geen geld opzij te leggen voor onderhoud, verzekeringen, belasting, afschrijving, banden, sparen voor een nieuwe etc...

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:28

Little_Gift schreef:
172 voor een mini ding?!
Gekkenwerk!

Rustig aan zeg, 15.000 p/jaar

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:29

puma schreef:
Ze bedoelt op basis van 15.000 km per jaar, auto is nieuw natuurlijk. Ik heb een opel corsa in de private lease, kosten 319 p/m. Die 172 euro is een vanaf prijs. Duur...? Ja maar aan de andere kant rij je een nieuwe auto en weet je zeker dat er behalve benzine nooit extra kosten zijn. Je hoeft geen geld opzij te leggen voor onderhoud, verzekeringen, belasting, afschrijving, banden, sparen voor een nieuwe etc...

de 172 is niet een vanaf prijs maar de prijs die ik ga betalen :)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:34

Puma, ik snap dat je het gemakkelijk vind hoor, maar ik vind het het geld niet waard.

Om even mijn Suzuki alto met de vw up te vergelijken (niet helemaal eerlijk, maar ik heb niets anders):
De up kost 172x12= ongeveer 2000e per jaar.
Mijn alto kost 240 wegenbelasting, 24p verzekering, 150 beurt en apk en dit jaar 300 extra voor 2 bandjes, laat ik die er voor het gemak geheel bijtekenen als onderhoud (ik vind dit eigenlijk groot onderhoud dat je verspreid over meerdere jaren)
Ik ben nog geen 1000e kwijt voor mijn alto.

Ja, als er iets groots is, dan zit ik in 1x met kosten, maar voor die 100e per jaar die ik uitspaar neem ik dat risico graag.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:38

puma schreef:

Ehm, voor 319 per maand kan ik ook mijn Range Rover rijden voor 15000km per jaar.

Nieuwe auto's zijn het eerste half jaar nieuw, daarna echt niet meer. Ik heb er drie gehad (zakelijke lease), ik ben er klaar mee.

Private lease is leuk voor de omzet van de importeur en de dealer, de gebruiker is alleen maar onevenredig veel geld kwijt. 319 euro en 15000km is dus 0,26 euro per km, excl brandstof!
Als zo'n Corsa dan gemiddeld 1:15 haalt, ben je nog eens 0,10 euro kwijt; maakt een km-prijs van 36 cent per km!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:39

puma schreef:

Dat is wel echt duur hoor :=

Ik heb drie jaar een VW Up! geleast prive, was €125. 25.000km per jaar.
Alleen benzine nog zelf betaald.

Als je zelf een nieuwe koopt ben je ongeveer hetzelfde kwijt aan het einde van de drie jaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:40

mirriezz schreef:
Puma, ik snap dat je het gemakkelijk vind hoor, maar ik vind het het geld niet waard.

Om even mijn Suzuki alto met de vw up te vergelijken (niet helemaal eerlijk, maar ik heb niets anders):
Mijn alto kost 240 wegenbelasting, 24p verzekering, 150 beurt en apk en dit jaar 300 extra voor 2 bandjes, laat ik die er voor het gemak geheel bijtekenen als onderhoud (ik vind dit eigenlijk groot onderhoud dat je verspreid over meerdere jaren)

Ja, als er iets groots is, dan zit ik in 1x met kosten, maar voor die 100e per jaar die ik uitspaar neem ik dat risico graag.

Je hebt de afschrijving niet meegerekend...
Maar die is van een nieuwe auto natuurlijk heel wat meer dan een gebruikte ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:46

verootjoo schreef:
mirriezz schreef:

Je hebt de afschrijving niet meegerekend...
Maar die is van een nieuwe auto natuurlijk heel wat meer dan een gebruikte ;)

Afschrijving op een Alto?? _O- _O- Als je een juiste hebt, wordt ie eerder meer geld waard!

Diezelfde Range Rover heeft de vorige eigenaar 18 jaar lang 350 euro per maand op afgeschreven!! Echter is de auto intussen zo oud en de prijs die ik betaalde zodanig dat afschrijving voor mij geen issue meer is. Kwestie van de juiste auto op het juiste moment kopen.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:50

mirriezz schreef:

Dan vraag ik me echt af waar je een nieuwe (kleine) auto all-risk kan verzekeren voor €24 per maand.
Ik heb lang gezocht, maar voor het dubbele ging ik het nog niet redden en dan heb ik ook al de nodige schade vrije jaren.

Dus zo heel slecht vind ik het bedrag niet als je alle kosten aftrekt en daar ook de afschrijving van een auto in meeneemt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:51

Maar dan kan je die hele vergelijking toch niet maken :=

Een auto die al afgeschreven is vergelijken met een spiksplinternieuwe met nog heel veel afschrijving...

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:55

Inderdaad de afschrijving niet. Ik vind t trouwens wel een oke deal. Even ter vergelijking, ik heb een Peugeot 206 uit 2001. Vier jaar geleden gekocht met 180000 op de teller en voor 2500 euro. Wel goede staat. Maandelijks betaal ik zo'n 30 euro wegenbelasting en zo'n 30 euro wa-verzekering. (Voor all risk zou ik 60 ofzo kwijt zijn gok ik). Daar komt de jaarlijkse APK nog bij en zeker bij zo'n oude auto mankeert er echt wel eens wat (nieuwe distributieriem, nieuwe koppeling, nieuwe uitlaat, nieuwe banden etc). Laten we zeggen 400 per jaar. + wegenwacht a 70 euro pj Dan kom je al in vier jaar tijd op 2500 + (4 * 60 * 12) + (4*470) = 7260/(4*12) = 151 per maand. Exclusief benzine. Voor een oude auto. Misschien zou ik ook wel liever de up hebben voor 2 tientjes meer. En echt incl alles verder. Overigens een nieuwe auto is meer in aanschafwaarde en minder in onderhoud (vaak eerst paar jaar voor dealer), maar zal ongeveer op hetzelfde uitkomen dan denk ik. Of nog meer.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 13:57

Als je een oude eigen auto gaat vergelijken met een nieuwe lease auto. Ben je appels met peren aan het vergelijken.
Je moet wel een nieuwe eigen auto vergelijken met een lease auto.
En bij een nieuwe eigen auto, horen hoge verzekeringskosten en hoge afschrijvingskosten. En met een beetje geluk lage onderhoudskosten, maar je kan altijd pech hebben met een auto. En dat is met lease auto's niet, want dan zijn de onderhoudskosten inbegrepen.

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:09

Ik vind het ideaal
Wel even op de kleine lettertjes letten. Zoals, kan je het stopzetten als je bv je baan kwijt raakt, wat zijn de eigen kosten indien je een ongeluk krijgt of schade rijd etc...

Wij hebben het via de ANWB gedaan :)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:18

Ik vind het juist wel een mooie vergelijking. Heel veel mensen kunnen niet opeens bijna 10000 betalen. En dan ga je dus voor een oude auto. Maar nu zie je dat het qua maandelijkse kosten dus bijna niets uitmaakt. Alleen de auto wordt nooit van jou. Alleen zo'n oude auto wordt ook niks meer waard. Qua veiligheid en zuinigheid zit je dan beter met een nieuwe.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:41

Ok, ik heb idd over het hoofd gezien dat ik alleen wa+ ben verzekerd (watmet inzittenden verzekering). All risk zou me zo'n 480e extra kosten ja. Ik vind dat zelf alleen nogal overbodig.

De afschrijving, dat snap ik nooit zo goed. Ik heb mijn auto toch gekocht, en iedereen kiest wat hij/zij wil betalen voor een nieuwe auto, dat maakt je maandelijkse kosten toch niet anders?
Voelt voor mij een beetje alsof dat toppaard met stamboom meer zou eten dan een paard dat vanaf de markt komt voor 100e.
Daarnaast: bij lease wordt het nooit je eigen auto. Dus jij hebt daar toch geen afschrijving aan?

Mijn vergelijking was vooral om dit: ik spaar per jaar zo'n 1000e uit qua kosten (afgezien de afschrijving, maar zoals ikke zegt, de garage geeft me het dubbele van wat ik ervoor heb betaald als ik hem nu verkoop)
Van die 1000 euro per jaar kan ik over 2 jaar een leukere auto kopen, die dan wss nog steeds goedkoper is dan de goedkoopste lease-auto, waarmee ik na een paar jaar van mijn bezuinigde geld weer een leukere auto kan kopen. Ze zijn allemaal van mijzelf, als ik in een jaar bedenk 50.000km te gaan rijden is dat geen probleem, en als ik ontslagen wordt en geen geld heb, verkoop ik mijn auto.

Ja, heb je een rampen-auto, dan ben je zo 1000e per jaar kwijt aan onderhoud. Ik heb mijn auto nu 2 jaar en vanwege nieuwe banden en een nieuwe radio in laten bouwen, 2x apk en beurt, ben ik er "al" 700e aan kosten aan kwijt. (Ik had 450 p/j meegerekend in het voorbeeld).

Ach, iedereen mag denken en vinden wat hij of zij wil, maar ik geloof dat private lease vooral geld oplevert voor de dealer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:36

Rampenauto's vliegen er bij mij direkt uit. Maar veel rampenauto's zijn simpelweg mishandelde auto's die het na een serieuze beurt en wat TLC opeens prima doen.

Het hele punt is uiteindelijk: voor de prijs van die nieuwe private-lease-auto rijd ik een 15 jaar oude V70; capabel voor het trekken van een serieuze paardentrailer, ook op een zeiknat weiland.

Ik weet waar ik liever in rijd.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:47

ikke schreef:
Rampenauto's vliegen er bij mij direkt uit. Maar veel rampenauto's zijn simpelweg mishandelde auto's die het na een serieuze beurt en wat TLC opeens prima doen.

Het hele punt is uiteindelijk: voor de prijs van die nieuwe private-lease-auto rijd ik een 15 jaar oude V70; capabel voor het trekken van een serieuze paardentrailer, ook op een zeiknat weiland.

Dat en het onderhoud van lease auto's vind ik niet heel denderend als ik de verhalen hoor van mijn vriend. Veel lease maatschappijen laten alleen het hoognodige doen voor de apk. Dingen als een interieurfilter worden zelden vervangen. Dus of je het moet doen voor het gratis 'onderhoud' weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat ik erg blij ben met mijn twingootje waar ik voor 50 euro per maand in rijd aan vaste kosten. Onderhoud doet mijn vriend dus overigens, net als aan zijn auto.
Voor 1 klein leaseautootje rijden wij hier 2 auto's (waarvan 1 een golf 4 gti), dus zo voordelig vind ik het zelf niet om eerlijk te zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:14

ilaan schreef:
ikke schreef:

Dat en het onderhoud van lease auto's vind ik niet heel denderend als ik de verhalen hoor van mijn vriend. Veel lease maatschappijen laten alleen het hoognodige doen voor de apk. Dingen als een interieurfilter worden zelden vervangen. Dus of je het moet doen voor het gratis 'onderhoud' weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat ik erg blij ben met mijn twingootje waar ik voor 50 euro per maand in rijd aan vaste kosten. Onderhoud doet mijn vriend dus overigens, net als aan zijn auto.
Voor 1 klein leaseautootje rijden wij hier 2 auto's (waarvan 1 een golf 4 gti), dus zo voordelig vind ik het zelf niet om eerlijk te zijn.

Puntje is wel dat jij (en ik) niet meteen naar de garage vliegt omdat er een rammeltje is. Zelf je (basis)onderhoud kunnen doen, bespaard je echt honderden euro's op jaarbasis.

Ik maak daar keuzes in. Soms heb ik belangrijkere zaken aan mijn hoofd en laat ik de garage even wat werk doen; heb ik wat tijd en ruimte, doe ik het zelf.