Compromis met ouders ivm drank?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ODonoghue

Compromis met ouders ivm drank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 12:20

Hoi!

Met mijn ouders heb ik heeeel lang geleden de afspraak gemaakt om tot mijn 18e niets te drinken, als dit lukte zouden zij mijn rijbewijs betalen. Ik ben nu 17, druk bezig met rijles en binnenkort theorie.
Als ik met vrienden een avondje weg ga is er ALTIJD drank in het spel, en iedereen wordt aangeschoten of dronken. Dit zorgt er nu voor dat ik het gewoon niet meer leuk vind om met vrienden weg te gaan, ik word er al chagrijnig van als iemand 1 biertje heeft, wat waarschijnlijk jaloezie is. Als iedereen gezellig een glaasje doet wil ik uiteraard ook gezellig meedoen. Wat hopelijk begrijpelijk is voor jullie.
Helaas kan dat niet en ik heb ook nog nooit een druppel gehad.

Nu wil ik binnenkort met mijn ouders een gesprek aanknopen,
Om hopelijk tot een compromis te komen.

Omdat ik:
- nu mijn grenzen niet weet, en als ik 18 ben en drank mag kopen ik dan misschien meteen te ver ga omdat ik het effect niet ken.
- ik binnenkort ga studeren in een andere provincie en ik niet weet hoe het er daar aantoe gaat + zij hebben geen zich op me dus het wordt alleen maar moeilijker
- het ook leuk wil hebben als ik weg ga met vrienden

Weten jullie hoe ik een goed compromis sluit dat we beiden tevreden zijn?
Ik dacht aan iets van een maximaal % wat ik dan mag oid?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:22

Je mag officieel nog niet eens drinken dus zo'n rare afspraak is het toch niet van je ouders? :o? Zijn al je vrienden al 18 dan?

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 12:22

verootjoo schreef:
Je mag officieel nog niet eens drinken dus zo'n rare afspraak is het toch niet van je ouders? :o?

Ik snap het ook volledig van hun kant, maar iedereen van Mn vrienden drinkt en ik ben niet eens de jongste. Ik wil gewoon gezellig een glaasje kunnen doen ipv de enige compleet sobere zijn tussen aangeschoten mensen
Laatst bijgewerkt door ODonoghue op 16-07-17 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:23

Gewoon nog even wachten.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 12:23

Anoniem schreef:
Gewoon nog even wachten.

Dit soort reacties zijn begrijpelijk maar niet waar ik om vroeg ;)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:25

ODonoghue schreef:
Hoi!

Omdat ik:
- nu mijn grenzen niet weet, en als ik 18 ben en drank mag kopen ik dan misschien meteen te ver ga omdat ik het effect niet ken.
- ik binnenkort ga studeren in een andere provincie en ik niet weet hoe het er daar aantoe gaat + zij hebben geen zich op me dus het wordt alleen maar moeilijker
- het ook leuk wil hebben als ik weg ga met vrienden

-Als je nu verstandig genoeg bent om in kleine beetjes te beginnen ben je dat op je 18e ook.
-Je moet überhaupt niet drinken omdat de norm is. Ook in andere provincies zijn mensen die hun hersenen heel willen houden. ;)
-Als je het niet leuk met elkaar kan hebben zonder drank word het tijd voor nieuwe vrienden.

Captain

Waarom is het gezelliger als je alcohol op hebt?

En dat van je grenzen kennen is onzin. Je hebt gewoon gezond verstand (hoop ik). Jezelf klemzuipen om te kijken hoe ver je kan gaan vind ik echt zo kinderachtig en triest.

Zamora

Daar ben je toch zelf bij op dat moment? Waarom moet je alcohol drinken om het leuk te hebben? Dat is zo'n misvatting dat het erbij hoort oid.
Als je dan perse wat wil drinken als je 18 bent, neem dan eerst 1 glaasje ergens van. Misschien vind je het geeneens lekker. En nogmaals niemand verplicht je te gaan drinken omdat het straks "mag".

Daaphh

Het ook leuk wil hebben... ik hoop dat je vrienden leuk genoeg zijn om ook zonder drank plezier te hebben..

Ik heb altijd bob als we gaan stappen en ik heb altijd heel veel plezier. Ik heb hier geen drank voor nodig..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:26

Wees dan maar blij dat jij je hersens tenminste normaal laat ontwikkelen. Ik vind jouw ouders verstandiger dan die van je vrienden. Vind het ook best gek dat iedereen het maar normaal vindt om dronken te worden bij een avondje uit.

Je argumenten zijn ook niet bijzonder sterk om wel te gaan drinken :')

Zo lang duurt het toch niet meer voor je 18 bent? Loop je ook niet het risico op hoge boetes := En als je 18 bent kun je je hele leven nog drinken }:0
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 16-07-17 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 12:26

Captain schreef:

En dat van je grenzen kennen is onzin. Je hebt gewoon gezond verstand (hoop ik). Jezelf klemzuipen om te kijken hoe ver je kan gaan vind ik echt zo kinderachtig en triest.

Nergens is iets gezegd over klemzuipen. Mijn doel is om me niet 'gevangen' te voelen als ik juist ergens ben voor mijn ontspanning

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:27

Heel eerlijk zou ik dan gewoon mijn eigen rijlessen gaan betalen want dat was blijkbaar de afspraak en zo nu en dan een beertje drinken, als je dan echt geen lol kan hebben zonder alcohol. Aan de andere kant merk ik dat ik er vaak eerder vervelender van word dan gezelliger en ik drink dan ook niet vaak als ik al op stap ga.

Het is aan jou, maar het slimste is om gewoon te wachten. Ik ken erg veel mensen die gewoon nooit drinken en altijd super gezellig op stap gaan.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:27

Ondanks dat de wetgeving nog niet zo lang geleden veranderd is, van 16 naar 18, mag je op dit moment volgens de wet nog niet drinken. Gewoon even doorbijten dus, en je netjes aan de regels houden. Wanneer word je 18? Wat betreft die grenzen kennen. Toen ik 16 werd (als een van de laatsten in mijn klas), kende ik ook mijn grenzen nog niet. Het is echt niet zo dat je met een paar keer drinken je grenzen leert kennen, bij mij is daar echt wel een paar jaar overheen gegaan. En toen veranderde er van alles, waardoor die grenzen weer totaal ergens anders kwamen te liggen. Dat je ouders geen zicht op je hebben en het daardoor moeilijker wordt, is een kul argument. JIJ wilt het of niet. En overigens heb ik het op fris net zo gezellig als vroeger met alcohol op. Sterker nog, ik heb geen last van de naweeën ervan, en op de avond zelf ben ik helder. Ik kan net zo hard lachen als eerst, en als de rest, die eventueel wel (flink) drinkt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:29

Jammer dat je je lichaam nu al schade toe wilt brengen. Je wilt ook duidelijk alleen maar reacties die jou steunen. Dus wat is je probleem nu?

verootjoo

ODonoghue schreef:
Captain schreef:

Nergens is iets gezegd over klemzuipen. Mijn doel is om me niet 'gevangen' te voelen als ik juist ergens ben voor mijn ontspanning

Als je je gevangen voelt en echt bijzonder graag wilt drinken (geloof me, zo speciaal is het niet) dan gewoon je rijlessen gaan betalen en alcohol drinken :7 Worden wel dure glaasjes dan :z
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 16-07-17 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

ODonoghue schreef:
Anoniem schreef:
Gewoon nog even wachten.

Dit soort reacties zijn begrijpelijk maar niet waar ik om vroeg ;)

Dat is dan heel jammer voor je. Je krijgt niet altijd wat je wil.
Je mag simpelweg nog niet drinken. Dat jij dat wil omdat iedereen het doet en het anders niet naar je zin kunt hebben en dan nu slinkse maniertjes zoekt om je zin te krijgen vind ik een erg kinderachtig iets. Wat des te meer aangeeft dat je er gewoon nog niet aan toe bent.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-07-17 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:30

Ik zou trots zijn op het feit dat ik nog niet eens gedronken heb. Je hebt een stuk meer zelfbeheersing!

Ik dronk ook pas toen ik 18 was en heb ik was gemist? Nee. Ik ben zonder drank op zelfs een stuk gezelliger :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:31

Als jij de deal verbreekt lijkt me het logisch dat jij de komende lessen plus examen gaat betalen.
Dat zou ik dan ook zeggen tegen je ouders.
Bedankt voor het gegeven aanbod, maar ik zie er van af en betaal alles zelf want ik wil voortaan een glaasje nuttigen.

Het zou erg jammer zijn mijn inziens,maar dat is wat nu de afsprak is.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:31

Meid, wat een onzin :')

Dat een avondje op stap niet leuk is ligt aan je vrienden en niet aan jou. Aangeschoten soit, maar dronken mensen zijn gewoon niet leuk.

Kijk nog eens goed naar de drie redenen die je noemt... dat slaat toch kant nog wal.
Zodra je 18 bent ren jij naar de supermarkt om een aantal flessen in te slaan en direct achterover te gooien?

Ik begrijp wel dat je ook eens een slok wil proberen, maar echt. Zo geweldig is het allemaal niet.
Ik ben brave Hendrik niet, maar het "verbod" op alcohol maakt dat je het wil proberen. Wanneer je eenmaal legaal een biertje mag bestellen is het spannende er al snel af. Mijn ouders waren vroeger vrij makkelijk. Ze hadden liever dat ik thuis eens wat dronk dan ergens anders. Toen ik eenmaal mocht drinken (16) vond ik het niet meer boeiend. Dat zal jij ook hebben als je straks 18 bent. Je grens leer je snel genoeg kennen. 1x er overheen en daarna nooit meer.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:32

Een goed compromis zou zijn dat je zelf je rijbewijs betaald of eventueel de helft. Het moet wel van beide kanten komen dus ook jij zal dan iets moeten inleveren. Niet alleen je ouders die wel alles betalen en je dan toch mag drinken.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:32

Eerlijk? Gewoon met je ouders bespreken. Ze zullen het waarderen dat je het tenminste aanknoopt, ipv het achter hun rug om te doen. Mijn ouders hadden altijd min of meer dezelfde regel, maar toen ik het gewoon rustig met ze besprak, vonden ze het prima als ik een drankje nam. Als ze het maar wisten. Nu ben ik 18 dus het maakt ze niet meer uit, maar toen ik nog 18- was had ik dus af en toe wel wat, maar niet veel. En misschien kom je er wel achter dat het helemaal niet zo veel leuker is met alcohol, of vindt je het niet lekker.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:33

TS, ik begrijp je wel. Als enige nuchtere met een groep aangeschoten of dronken vrienden op stap kan minder leuk zijn. Maar jouw ouders hebben aangeboden je rijbewijs te betalen, en dan is echt een hele grote gunst. Als dit de afspraak is, kun je je er óf aan houden, óf ervan af zien en het rijbewijs zelf gaan betalen.
Overigens, wat goed van je dat je zo eerlijk bent en niet gewoon stiekem gaat drinken zonder het te vertellen! Er zijn genoeg van je leeftijdsgenoten met dezelfde afspraak die het gewoon zouden doen...

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:34

Als je dronken worden belangrijker vindt dan je rijbewijs (circa €2000) krijgen moet je dat vooral doen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:36

Ik denk dat je oud genoeg bent om dit met je ouders te bespreken. Ik vind het heel knap en volwassen dat jij je aan de afspraak met je ouders houdt en het niet stiekem doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:37

Je kan het er met je ouders over hebben natuurlijk. Maar word niet boos als ze het niet goedkeuren.

Het is ook zeker niet cool, stoer en je hoort er ook gewoon bij zonder te drinken. Zo gauw je eenmaal mag drinken is de lol eraf.

Dronken mensen zijn niet leuk, dat ligt echt niet aan jou. Ik heb hele goede vrienden, maar zo gauw ze dronken zijn ben ik weg :wave: Daar ga ik niet meer opgescheept zitten.

Ik ben echt geen heilig boontje, ben 16 en mag ook echt wel drinken van mn ouders, maar doe dit alleen als ik er zin in heb. Zit ook wel is met een glaasje dubbelfris op feestjes. Zo gauw er dan mensen dronken worden en vervelend gaan doen spring ik op mn fiets naar huis. Dus dat het niet leuk is ligt echt niet aan jou.

Top dat je het niet stiekem toch doet!