Smartphone/Social media moe.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Smartphone/Social media moe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 15:38

Ik weet niet of het hier goed staat, maar zo niet dan mag het natuurlijk worden verplaatst :)

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: ik ben een beetje smartphone en social media moe. -O-
Hoe het is gekomen en waar het precies vandaan komt, zet ik hier niet neer omdat ik dat niet netjes vind. Maar laten we het erop houden dat iemand in mijn nabije omgeving nogal in zijn/haar telefoon leeft (leven draait om likes, volgers en aandacht trekken/bevestiging zoeken). Omdat dit bij mij voor flink wat irritatie zorgt, werd het tijd om mijn eigen socialmedia en smartphone gedrag eens onder de loep te nemen. Wat vind ik daar eigenlijk van?

Nu kan ik denk ik wel stellen dat ik geen fervent social media gebruiker ben. Ik zet wel eens wat op Facebook zoals foto's van de paarden of andere huisdieren, vakantie foto's met vriendje, maar dat was het dan ook wel. Ditzelfde geldt eigenlijk voor Instagram. Bij dit laatste medium vind ik het eigenlijk leuker om bij anderen te kijken. Andere sociale kanalen heb ik niet en op whatsapp berichtjes reageer ik alleen als het urgent is en anders pas op een moment dat ik daar zin in heb (meestal in de avond na werk).

Ik word altijd erg moe van mensen die mij een berichtje sturen en mij vervolgens bombarderen met vraagtekens (en soms 'beschuldigingen') als ik niet binnen een (paar) uur antwoord. Ik ben gewoon aan het werk overdag en als ik na werk op mijn telefoon kijk, heb ik niet direct zin om whatsapp berichtjes, facebook chats of instagram comments te lezen en beantwoorden. Als mensen in mijn omgeving dit niet direct begrijpen, dan vind ik dat echt hun eigen kortzichtige tekortkoming/probleem. :)

Gisterenavond kwam het idee opeens bij mij op om mijn Facebook en Instagram pagina gewoon te verwijderen. Lijkt mij helemaal prima.
Maar ja, er zijn toch best veel mensen die ik alleen via Facebook "spreek" of waarvan ik het leuk vind om te zien hoe het met ze gaat. Ik heb een aantal jaren in het buitenland gewoond en daar leuke mensen leren kennen, die ik via andere kanalen niet of lastig kan bereiken.
Aan de andere kant is dat natuurlijk niet echt een prioriteit in mijn leven, om te kijken wat zij aan het uitspoken zijn. Maar ik vind het leuk zo nu en dan te zien wie er getrouwd is, een kindje heeft gekregen of een huis heeft gekocht. Gewoon wat er van hen terecht is gekomen zeg maar.
Mijn vriend en ik gebruiken Facebook ook om evenementen te maken. Wij hebben een vrij grote vriendengroep en als wij bijvoorbeeld onze verjaardag vieren of een feestje geven, maken we dat via Facebook aan. Wel zo makkelijk: je nodigt mensen uit en je kunt direct zien wie er wel of niet komen.

Instagram is eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal: ik heb daar leuke contacten mee opgedaan en ik vind het leuk om die mensen af en toe eens te volgen. Maar die zijn ook op 1, misschien 2 handen te tellen.

Daar komt nog bij dat, ondanks ik er zo in sta zoals hierboven beschreven, ik toch elke keer op die verdraaide telefoon blijf kijken. Op mijn werk, in de bus, op stal etc.
Misschien kan ik beginnen met de Facebook en instagram apps van mijn telefoon verwijderen?

Wat zouden jullie doen en hoe staan jullie hier in? :) Zijn er misschien mensen in mijn leeftijdscategorie (27) hier die geen social media gebruiken? Of misschien zelfs wel geen Whatsapp hebben?

Ik wil dus geen tips of iets dergelijks hoe ik met een bepaalde situatie moet omgaan, maar ben gewoon benieuwd of ik de enige ben die zich stoort aan de verwachting van de omgeving om eigenlijk altijd bereikbaar te zijn. Er zullen nu vast mensen zeggen dat ik die verwachting zelf creeër oid, maar daar zit ik niet op te wachten. Ik vind het leuk als er mensen zijn die er ook zo in staan en het is niet mijn bedoeling om een discussie te starten over een zijspoor!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:43

Eens hoor. Whatsapp heb ik wel maar ik zie dat niet als Social media eigenlijk. Het is voor mij gewoon een gratis SMS.
Hier geen Facebook, geen Insta, geen Twitter, geen Snapchat of weet ik het wat. Het enige wat ik heb is een Youtube account waar ik wedstrijdfilmpjes op plaats van mijn dochter. Maar ik gebruik het niet voor sociale contacten.

Frummels

Re: Smartphone/Social media moe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 15:47

Dat van Whatsapp heb ik inderdaad ook. Vind het gewoon een makkelijke manier van communiceren. Maar ik hoef echt niet van iedereen 20 foto's over de positie waarin de hond ligt te slapen, of gekke plaatjes (memes) toegestuurd te krijgen..

Moet trouwens ook zeggen dat ik op mijn werk mijn mobiel altijd op mijn bureau heb liggen.
Dat is zodat ik bereikbaar ben in geval van nood voor bijvoorbeeld mijn moeder, partner of de staleigenaar. Ik heb mijn geluid altijd uit staan dus als mijn telefoon in mijn tas zit, hoor ik hem logischerwijs niet.
Dan denken de meesten natuurlijk 'zet dan gewoon je geluid aan'. Maar dan hoor je elke 20 minuten een bliepje van Facebook, Whatsapp, Instagram, Outlook etc. :+ En dat vind ik ook weer zo ongemakkelijk en irritant voor mijn collega's.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:53

Yeps hier hetzelfde verhaal.
Was er helemaal klaar mee fb gedeactiveerd om te kijken of ik zonder kon (vooral mbt verjaardagen enz) en WhatsApp op een oude telefoon geïnstalleerd.
Internet van mijn huidige telefoon afgegooid en daar kan ik dus in principe alleen mee bellen en smsen.
Facebook gewoon niet gemist, de omgeving had er meer moeite mee , ik kan je niet taggen/zag iets voorbij komen echt iets voor jou enz.
In het begin hebben ze een tijdje alles vervolgens op de app gezet maar aangezien die 9 van de 10 keer uit in de kast ligt hebben ze dat ook al snel opgegeven, er gaat nu een hoop over de sms en dat zijn dan vaak korte berichten, denk aan: wandelen?, ja is goed, 12 uur daar en daar.
Dus geen 200 gemiste onzin berichten over de app maar gewoon weer lekker ouderwets kort en bondig en normale face2face gesprekken.

Ik vind het echt een verademing, zit zelf niet meer continu op mijn telefoon te kijken, als ik nu mijn app wil/moet bijlezen (ivm werkapp) doe ik dat als ik thuis ben en tijd/zin heb.
Ik merk dat mijn sociaal leven een stuk verhoogd is en ik veel beter kan luisteren als iemand weer iets verteld...iets met adhd en teveel prikkels.

Het enigste vervelende vond ik zelf dat 'vrienden' nog wel eens vergaten dat ik geen fb meer had en ik dus bv niet wist dat een 'vriendin' bevallen was.
Tja geen kaartje gehad en ze was vroeg bevallen en aangezien ze niet aan geboortekaartjes deden want het stond op fb stuurde ik een berichtje met hoop dat alles goed gaat succes met de laatste loodjes, terwijl ze 2 en halve week daarvoor al bevallen was.
En zo 'mis' ik dus ook wel eens verjaardag(feestje), in het begin vond ik dat super vervelend, nu ben ik echter op een punt dat het mij niet zoveel meer boeit, mijn echte naaste staan hier gewoon op de kalender en de overige 'vrienden' zijn dus niet belangrijk genoeg.

Mij geeft het in ieder geval een heel stuk rust en ik zal dan ook niet snel meer terug gaan naar het oude 24/7 in staat van bereikbaarheid moeten zijn.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:56

Ik ben het eigenlijk ook wel met je eens := Whatsapp vind ik errug fijn, vrienden wonen vaak ver weg en ik vind het fijn dat ik mijn ouders dingen kan sturen als ze op hun werk zijn. Het geeft mij rust, ook om de kleine dingetjes te delen.

Ik heb alleen Facebook, ook voor foto's en ook voor mensen die ik anders nooit spreek (geen whatsapp ed). Snapchat, instagram, twitter ed heb ik verder niet. Verwijderd, vond het zonde van mijn tijd. Ik was een tijdje enorm verslaafd aan Facebook en ik heb de app van mijn telefoon verwijderd. Als ik dan wilde kijken, keek ik via de browser en dat is verdraaide lastig. Ik heb mijn telefoon wel altijd bij me, onder andere ook voor de camera functie :') Maar ook voor de muziek ed.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 15:59

Waarom zou je Facebook en Instagram verwijderen als je er af en toe met plezier gebruik van maakt? Bijvoorbeeld leuke groepen waar je lid van bent op Facebook.

Heb zelf van Facebook de app verwijderd vanwege irritante notifications. Denk ook niet dat je met het helemaal verwijderen iets verandert aan de verwachting van andere mensen van je bereikbaarheid. Schoonmoeder en schoonzus zijn weleens verontwaardigd als ze iets op FB hebben gezet en ik heb het niet gezien. Dat geloven ze dan gewoon niet. :+ Bedoel dan geen dingen waar ik in getagged ben of zo, maar gewoon foto's oid.

Op mijn werk heb ik mijn telefoon ook helemaal op stil staan. Voor een noodgeval kan er gewoon naar mijn werkmobiel gebeld worden door mijn vriend/moeder.

Thuis doe ik dingen als bokt vaak vanaf de iPad en ligt mijn telefoon ergens rondgeslingerd. Whatsappgeluidjes hoor ik vaak niet eens, maar kan het wel horen als ik bijvoorbeeld gebeld word. Als iemand een hele dringende vraag heeft doen ze dat maar gewoon, anders kan het ook wel even wachten.

Als ik de deur uitga met mijn vriend neem ik vaak mijn telefoon niet eens mee, omdat hij de zijne al mee heeft en we die kunnen gebruiken mocht er iets zijn.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:04

Ik ben vooral een kijker en geen gebruiker. Er staan echt uitsluitend paarden en hier en daar een vakantie op mijn Facebook. Verder plaats ik zo nu en dan wel iets fotografie achtigs op instagram omdat ik dat zelf leuk vind. Maar dat is ook echt maar eens in de 2 maanden ofzo :')

Heb je je vinkjes en laatst gezien al uit staan op WhatsApp? Misschien gaan mensen dan wat minder zeuren? Verder denk ik inderdaad dat het verwijderen van de apps op je telefoon een goed idee is voor jou.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 16:05

NoGo schreef:
Yeps hier hetzelfde verhaal.
Was er helemaal klaar mee fb gedeactiveerd om te kijken of ik zonder kon (vooral mbt verjaardagen enz) en WhatsApp op een oude telefoon geïnstalleerd.
Internet van mijn huidige telefoon afgegooid en daar kan ik dus in principe alleen mee bellen en smsen.
Facebook gewoon niet gemist, de omgeving had er meer moeite mee , ik kan je niet taggen/zag iets voorbij komen echt iets voor jou enz.
In het begin hebben ze een tijdje alles vervolgens op de app gezet maar aangezien die 9 van de 10 keer uit in de kast ligt hebben ze dat ook al snel opgegeven, er gaat nu een hoop over de sms en dat zijn dan vaak korte berichten, denk aan: wandelen?, ja is goed, 12 uur daar en daar.
Dus geen 200 gemiste onzin berichten over de app maar gewoon weer lekker ouderwets kort en bondig en normale face2face gesprekken.

Ik vind het echt een verademing, zit zelf niet meer continu op mijn telefoon te kijken, als ik nu mijn app wil/moet bijlezen (ivm werkapp) doe ik dat als ik thuis ben en tijd/zin heb.
Ik merk dat mijn sociaal leven een stuk verhoogd is en ik veel beter kan luisteren als iemand weer iets verteld...iets met adhd en teveel prikkels.

Het enigste vervelende vond ik zelf dat 'vrienden' nog wel eens vergaten dat ik geen fb meer had en ik dus bv niet wist dat een 'vriendin' bevallen was.
Tja geen kaartje gehad en ze was vroeg bevallen en aangezien ze niet aan geboortekaartjes deden want het stond op fb stuurde ik een berichtje met hoop dat alles goed gaat succes met de laatste loodjes, terwijl ze 2 en halve week daarvoor al bevallen was.
En zo 'mis' ik dus ook wel eens verjaardag(feestje), in het begin vond ik dat super vervelend, nu ben ik echter op een punt dat het mij niet zoveel meer boeit, mijn echte naaste staan hier gewoon op de kalender en de overige 'vrienden' zijn dus niet belangrijk genoeg.

Mij geeft het in ieder geval een heel stuk rust en ik zal dan ook niet snel meer terug gaan naar het oude 24/7 in staat van bereikbaarheid moeten zijn.

Wat goed zeg! Lijkt me heerlijk en ik kan me voorstellen dat het veel rust geeft.
Dingen missen ben ik inderdaad ook wel "bang" voor. Maar aan de andere kant: lekker belangrijk :)
Leuk dat jij er ook zo in staat en er zoveel rust van hebt gekregen!

eclair98 schreef:
Ik ben het eigenlijk ook wel met je eens := Whatsapp vind ik errug fijn, vrienden wonen vaak ver weg en ik vind het fijn dat ik mijn ouders dingen kan sturen als ze op hun werk zijn. Het geeft mij rust, ook om de kleine dingetjes te delen.

Ik heb alleen Facebook, ook voor foto's en ook voor mensen die ik anders nooit spreek (geen whatsapp ed). Snapchat, instagram, twitter ed heb ik verder niet. Verwijderd, vond het zonde van mijn tijd. Ik was een tijdje enorm verslaafd aan Facebook en ik heb de app van mijn telefoon verwijderd. Als ik dan wilde kijken, keek ik via de browser en dat is verdraaide lastig. Ik heb mijn telefoon wel altijd bij me, onder andere ook voor de camera functie :') Maar ook voor de muziek ed.

Ik denk dat ik Instagram ook ga weg doen en die mensen toevoeg op Facebook als ze dat ook willen. :)
Moet zeggen dat ik eigenlijk geen/weinig muziek luister dus daar heb ik het ook niet voor nodig...
Whatsapp vind ik wel erg handig en ik wil ook liever niet uit wat groepsapps (bijvoorbeeld van stal of werk)

Kahawa schreef:
Waarom zou je Facebook en Instagram verwijderen als je er af en toe met plezier gebruik van maakt? Bijvoorbeeld leuke groepen waar je lid van bent op Facebook.

Heb zelf van Facebook de app verwijderd vanwege irritante notifications. Denk ook niet dat je met het helemaal verwijderen iets verandert aan de verwachting van andere mensen van je bereikbaarheid. Schoonmoeder en schoonzus zijn weleens verontwaardigd als ze iets op FB hebben gezet en ik heb het niet gezien. Dat geloven ze dan gewoon niet. :+ Bedoel dan geen dingen waar ik in getagged ben of zo, maar gewoon foto's oid.

Op mijn werk heb ik mijn telefoon ook helemaal op stil staan. Voor een noodgeval kan er gewoon naar mijn werkmobiel gebeld worden door mijn vriend/moeder.

Thuis doe ik dingen als bokt vaak vanaf de iPad en ligt mijn telefoon ergens rondgeslingerd. Whatsappgeluidjes hoor ik vaak niet eens, maar kan het wel horen als ik bijvoorbeeld gebeld word. Als iemand een hele dringende vraag heeft doen ze dat maar gewoon, anders kan het ook wel even wachten.

Als ik de deur uitga met mijn vriend neem ik vaak mijn telefoon niet eens mee, omdat hij de zijne al mee heeft en we die kunnen gebruiken mocht er iets zijn.

Ik heb (gelukkig) geen werkmobiel meer, dus dat scheelt. Maar misschien kan ik aan vriend, moeder en staleigenaar mijn vaste kantoortelefoonnummer geven voor noodgevallen. :)
Facebook wil ik denk ik wel houden, maar Instagram gaat er uit heb ik net besloten. Vind het nutteloos en ik merk dat het vaak frustratie oplevert. (meer info daarover geef ik liever in een pb als iemand nieuwsgierig is, maar niet hier).

Thuis doe ik alles op de laptop en kijk ik eigenlijk weinig op mijn telefoon. Al kan het eigenlijk nog wel minder, althans dat zou ik graag willen. Iets meer in het hier en nu leven.
Hij gaat wel altijd met me mee.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:06

Whatsapp is voor mij een prima voor om contact te houden met mensen in verschillende landen die ik al langer ken. Whatsapp heeft niets met populair zijn te maken, persoonlijk geef ik mijn nummer al niet snel aan mensen, en als bv de garage een kort contact met mij onderhoudt over een reparatie vind ik dat prima, maar zodra de auto gerepareerd is blokkeer ik dat nummer direct.

Facebook is vooral mijn zakelijke pagina. Uiteraard deel ik wel met mijn profielpagina wat ik daar plaats. En verder doe ik weinig met mijn persoonlijke pagina. Overigens heb ik niet de app, die vraagt teveel tijd van me. :+
Messenger heb ik ook na 15 minuten weer van de telefoon verwijderd toen bleek dat er ook berichten doorkwamen zonder dat ik op facebook zit. Die vorm van stalking heb ik geen zin in, ik heb pas zin in die ongein als ik facebook open en niet eerder.

Twitter begin ik niet aan, heb toch niets zinnigs te melden en instagram boeit me niet.

Ik ben er niet moe van, op de manier waarop ik het doe. Maar never nooit meer plaats ik facebook messenger terug op mijn foon.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 16:07

NadjaNadja schreef:
Ik ben vooral een kijker en geen gebruiker. Er staan echt uitsluitend paarden en hier en daar een vakantie op mijn Facebook. Verder plaats ik zo nu en dan wel iets fotografie achtigs op instagram omdat ik dat zelf leuk vind. Maar dat is ook echt maar eens in de 2 maanden ofzo :')

Heb je je vinkjes en laatst gezien al uit staan op WhatsApp? Misschien gaan mensen dan wat minder zeuren? Verder denk ik inderdaad dat het verwijderen van de apps op je telefoon een goed idee is voor jou.

Kijken is stiekem ook leuk natuurlijk, haha.

Laatst gezien heb ik uit staan, de vinkjes niet. Dat is meer omdat mijn vriend niet altijd kan antwoorden ivm werk, maar ik vind het dan fijn om te weten dat hij het heeft gelezen (bijvoorbeeld als ik app dat ik uit werk weg ben, niet thuis eet, of juist toch maar wel etc.)

De apps ga ik vanavond van mijn telefoon halen. Denk dat dat een fijn begin is. Dan kan ik in de avond als ik zin heb even thuis op de pc kijken. :j

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:09

Graag TS, ik had toen ik je titel las al het vooroordeel je waarschijnlijk 40+ zou zijn :o
Maar wellicht is het iets van 'onze generatie' (ben net zo oud als jij), en ook ik heb al een paar maatregelen genomen ivm social media :+

- Ik heb facebook app verwijderd van m'n telefoon en kijk alleen via browser. Doe je ongemerkt dan veel minder vaak en ook geen (irritante) meldingen meer.
- Whatsapp heb ik 'laatst online op' uitgezet. Mensen hoeven niet te zien wanneer ik online was en hoef het van hun ook niet te weten. Die blauwe vinkjes heb ik nog wel aan staan, maar eigenlijk hoeven mensen ook niet te zien of ik iets al gelezen heb of niet, maar het is wel makkelijk.
- Alle meldingen/geluidjes uit, behalve whatsapp en bellen
- Ik heb de app 'Moment' gedownload. Dan kan je zien hoe vaak en hoelang je per dag op je telefoon keek!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:12

NadjaNadja schreef:

Lijkt mij dat vinkjes juist het gezeur tegen helpen gaan? Dan heb je het wel gelezen, maar was je nog niet in de gelegenheid te antwoorden. Dan krijg je dus een berichtje zodra iemand dat wel weer is en hoef je geen vraagtekens te sturen. :P

Laatst gezien zegt ook niet alles. Als Whatsappweb ergens aanstaat dan ben je soms 'online' terwijl je de app/tab niet open hebt en klopt de laatst gezien dus ook niet. Vinkjes worden dan niet blauw (bij mij niet iig).

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:14

Kahawa schreef:
NadjaNadja schreef:

Lijkt mij dat vinkjes juist het gezeur tegen helpen gaan? Dan heb je het wel gelezen, maar was je nog niet in de gelegenheid te antwoorden. Dan krijg je dus een berichtje zodra iemand dat wel weer is en hoef je geen vraagtekens te sturen. :P

Laatst gezien zegt ook niet alles. Als Whatsappweb ergens aanstaat dan ben je soms 'online' terwijl je de app/tab niet open hebt en klopt de laatst gezien dus ook niet. Vinkjes worden dan niet blauw (bij mij niet iig).

Ik vind het zelf persoonlijk wel vervelend als iemand blauwe vinkjes heeft (dus gelezen) maar niet heeft geantwoord. Maar dat is misschien persoonlijk hoor.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:17

Ben het ook helemaal zat. Heb al geen facebook meer omdat ik een gekke stalker had die het niet kon verkroppen dat ik hem afwees. Snapchat heb ik wel maar heel weinig mensen erop. En instagram vind ik nog wel leuk omdat het een goede vervanger is voor facebook, kan filmpjes kijken en foto's plaatsen en zien van mn vrienden.
Helaas hebben ik en mn vriend altijd maar ook echt altijd ruzie omdat of hij of ik denk dat hij via social media vreemdgaat, contact of aandacht zoekt met een ander persoon dan mij. Dat zou voor mij al de voornaamste reden zijn het gewoon helemaal te verwijderen..

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 16:17

Palmera schreef:
Whatsapp is voor mij een prima voor om contact te houden met mensen in verschillende landen die ik al langer ken. Whatsapp heeft niets met populair zijn te maken, persoonlijk geef ik mijn nummer al niet snel aan mensen, en als bv de garage een kort contact met mij onderhoudt over een reparatie vind ik dat prima, maar zodra de auto gerepareerd is blokkeer ik dat nummer direct.

Facebook is vooral mijn zakelijke pagina. Uiteraard deel ik wel met mijn profielpagina wat ik daar plaats. En verder doe ik weinig met mijn persoonlijke pagina. Overigens heb ik niet de app, die vraagt teveel tijd van me. :+
Messenger heb ik ook na 15 minuten weer van de telefoon verwijderd toen bleek dat er ook berichten doorkwamen zonder dat ik op facebook zit. Die vorm van stalking heb ik geen zin in, ik heb pas zin in die ongein als ik facebook open en niet eerder.

Twitter begin ik niet aan, heb toch niets zinnigs te melden en instagram boeit me niet.

Ik ben er niet moe van, op de manier waarop ik het doe. Maar never nooit meer plaats ik facebook messenger terug op mijn foon.

Vooral het dikgedrukte is wat mij bij social media irriteert. Het populair willen zijn en bevestiging zoeken.
Messenger ga ik ook zeker verwijderen, dat vind ik zoiets irritants.
Twitter begrijp ik het leuke ook niet zo van :')

Ik ben er helaas wel een beetje moe van, maar misschien komt dat door de manier waarop ik (en mijn omgeving) het gebruik(t)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 16:20

Dispar_Vulgo schreef:
Graag TS, ik had toen ik je titel las al het vooroordeel je waarschijnlijk 40+ zou zijn :o
Maar wellicht is het iets van 'onze generatie' (ben net zo oud als jij), en ook ik heb al een paar maatregelen genomen ivm social media :+

- Ik heb facebook app verwijderd van m'n telefoon en kijk alleen via browser. Doe je ongemerkt dan veel minder vaak en ook geen (irritante) meldingen meer.
- Whatsapp heb ik 'laatst online op' uitgezet. Mensen hoeven niet te zien wanneer ik online was en hoef het van hun ook niet te weten. Die blauwe vinkjes heb ik nog wel aan staan, maar eigenlijk hoeven mensen ook niet te zien of ik iets al gelezen heb of niet, maar het is wel makkelijk.
- Alle meldingen/geluidjes uit, behalve whatsapp en bellen
- Ik heb de app 'Moment' gedownload. Dan kan je zien hoe vaak en hoelang je per dag op je telefoon keek!

Haha nope, geen 40+ :D Verfrissende verrassing, toch? haha.

Goede maatregelen heb je al genomen! Werkt dit zo voor jou?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 16:21

SavannahNx schreef:
Ben het ook helemaal zat. Heb al geen facebook meer omdat ik een gekke stalker had die het niet kon verkroppen dat ik hem afwees. Snapchat heb ik wel maar heel weinig mensen erop. En instagram vind ik nog wel leuk omdat het een goede vervanger is voor facebook, kan filmpjes kijken en foto's plaatsen en zien van mn vrienden.
Helaas hebben ik en mn vriend altijd maar ook echt altijd ruzie omdat of hij of ik denk dat hij via social media vreemdgaat, contact of aandacht zoekt met een ander persoon dan mij. Dat zou voor mij al de voornaamste reden zijn het gewoon helemaal te verwijderen..

He jakkes :=

Vervelend dat jullie ruzie hebben over social media contact :( Lijkt me heel naar..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:23

Een aantal jaren geleden zat ik niet goed in mijn vel en kon ik heel onzeker worden van al die berichten waarin iedereen allemaal liet zien hoe gelukkig ze wel niet waren en hoe blij en hoe fijn en lief de kinderen waren en hoe gelukkig getrouwd ze waren. Ik weet zelf ook wel dat dit maar de buitenkant is maar ik hoef dat gewoon niet te zien. Ik werd er in ieder geval niet gelukkiger van. En van al die nepvrienden ook niet. Ik heb maar 1 echt goede vriendin en een paar kennissen en meer niet. Die weten me altijd te vinden als het moet. En verder heb ik geen behoefte aan al die vage contacten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:27

Ik heb van Facebook alle mogelijke notificaties uit staan, ik wil geen berichten of push meldingen als ik niet zelf op Facebook kijk

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 16:31

Suzanne.F: Ik ben zelf niet iemand die veel behoefte heeft aan sociale contacten. Ik heb 2 beste vriendinnen en wat kennissen waar ik wel eens mee afspreek. Verder hebben mijn vriend en ik nog een aantal gezamenlijke vrienden waaronder zijn broertje en diens vriendin. Maar ik ben gewoon niet iemand die elke week hoeft af te spreken. Vermaak me prima met mijn vriend, de paarden, sporten etc.
Dus ik kan jou heel goed begrijpen :j

Polly: Dat was ook nog wel een goede optie geweest. Ga het nu gewoon van mijn telefoon afhalen. Dan kijk ik savonds of wanneer ik zin heb lekker op de computer.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:32

Ja tuurlijk zijn het allemaal nepvrienden! Ik heb ruim 1000 FB vrienden. Dat is echt niet omdat ik zo'n vreselijk sociaal mensen-mens ben. :+
Dat is omdat ik berichten van mijn zaak deel. En ik graag het bereik zo groot mogelijk heb. :)
Ik heb niet eens een foto van mezelf erop staan. En zo goed als geen privé informatie.

En die paar wél echte real life vrienden van wie ik het vriendschapsverzoek natuurlijk niet kon weigeren: als die jarig zijn feliciteer ik ze echt niet op hun tijdlijn. Die krijgen persoonlijk bezoek of, indien de afstand te groot is, een persoonlijke kaart of berichtje. Al die anderen feliciteer ik niet. Ook niet via tijdlijn. Ik heb die vermoeiende meldingen uitgezet. :)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:33

Frummels schreef:
SavannahNx schreef:

He jakkes :=

Vervelend dat jullie ruzie hebben over social media contact :( Lijkt me heel naar..

Ja, dat is immers tegenwoordig deze tijd de makkelijkste manier om vreemd te gaan.. Via de smartphones.. Zo verdenken we elkaar er constant van. Plus dat alles wat je op whatsapp tegen elkaar zegt vaker verkeerd dan goed overkomt, omdat je niet weet welke toon erachter staat..

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 16:36

Palmera schreef:
En die paar wél echte real life vrienden van wie ik het vriendschapsverzoek natuurlijk niet kon weigeren: als die jarig zijn feliciteer ik ze echt niet op hun tijdlijn. Die krijgen persoonlijk bezoek of, indien de afstand te groot is, een persoonlijke kaart of berichtje. Al die anderen feliciteer ik niet. Ook niet via tijdlijn. Ik heb die vermoeiende meldingen uitgezet. :)

Dat vind ik ook weer zoiets. Dat feliciteren via Facebook. >;) Mijn vrienden krijgen een kaartje of ik ga langs, net als mijn familie. Als ik niet weet wanneer je jarig bent, dan spreken we elkaar blijkbaar te weinig om van een vriendschap te spreken :')

SavannahNx schreef:
Ja, dat is immers tegenwoordig deze tijd de makkelijkste manier om vreemd te gaan.. Via de smartphones.. Zo verdenken we elkaar er constant van. Plus dat alles wat je op whatsapp tegen elkaar zegt vaker verkeerd dan goed overkomt, omdat je niet weet welke toon erachter staat..

Dat is zeker waar.. Ik had dat in het begin ook wel bij mijn vriend hoor. Hij was best een rokkenjager en kreeg veel vrouwelijke aandacht, en daar had ik het best lastig mee. := nu we inmiddels verloofd zijn en samenwonen is daar gelukkig (bijna) geen sprake meer van. Geeft wel veel rust hoor haha. Daar komt bij dat mijn vriend maar 60 facebook vrienden heeft. Hij heeft zijn Facebook vorig jaar verwijderd en nu een nieuwe aangemaakt ivm zijn bedrijf. :)

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:56

Gewoon je telefoon zo instellen dat je alleen een bliepje krijgt als je gebeld wordt (of zelfs dan niet als je dat zou willen), social media apps verwijderen, je kunt altijd nog via de browser erop kijken als je wil, maar van alle meldingen ben je af. Of natuurlijk de app zo instellen dat er geen meldingen komen :) en tsja, uiteindelijk is het denk ik een gewoonte ok steeds die telefoon te pakken. En gewoontes kun je afleren!

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 17:02

Dat is wel fijn! Het is meer van zijn kant dat ie het over mij denkt aangezien ik veel mannelijke vrienden had en daar dus ook wel eens mee appte buiten dat we afspraken. Hij zegt nog steeds dat mannen en vrouwen geen vrienden kunnen zijn en er altijd meer achter zit. Nogal vervelend.. Het zal vast wel goedkomen. Is ook al wel een heel stuk minder geworden dan vroeger.