Vriend word (té) onstuimig van alcohol

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Vriend word (té) onstuimig van alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 00:07

Ik vind het vrij moeilijk om hier iets wat echt privé is en niet alleen over mezelf gaat te plaatsen, maar besloot het toch te doen omdat ik er toch wel een beetje mee zit..

Ik en mijn vriend hebben nu bijna 2 jaar een relatie, ter info: hij is 18 en ik ben 16.
Al sinds wij hebben heeft hij er gewoon last van; wanneer hij teveel alcohol drinkt dan kan hij veranderen in een totaal ander persoon. Teveel alcohol drinken is natuurlijk nooit goed, maar laat ik het zo zeggen; de meeste van onze vriendengroep zijn al een beetje aangeschoten richting dronken en gezellig als we een avondje gaan stappen of drinken, maar mijn vriend integendeel. Hij heeft gewoon een bepaald punt dat hij een totaal ander persoon word. Hij gaat overal boos om doen, vat alles anders op. Je kan eigenlijk bijna niet normaal met hem praten, hij word snel agressief. Weet niet goed wat hij doet. And the list goes on...
Iedereen van onze vriendengroep merkt dit altijd op, en daarom vind ik het zo apart. Het is geen alcoholist en drinkt niet vaak, maar wanneer het bier er eenmaal in zit dan ben ik al enorm tegen de avond aan het opkijken omdat het 3 van de 5 keer gewoon fout gaat. Of we hebben ruzie omdat hij boos word om iets enorm onbenulligs, of hij word ziek, of het word gewoon zo laat dat het niet leuk meer is, of hij gaat ruzie zoeken. Ik durf zelf bijna niet meer veel te drinken omdat ik weet dat ik op hem moet 'oppassen' :\
De volgende dag weet hij werkelijk niks meer, heeft meestal ook spijt als ik hem vertel wat hij die avond allemaal heeft geflikt. Dat maakt het ook zo moeilijk, het is echt een lieverd die je nooit met opzet zomaar pijn zal doen oid, maar als we gaan drinken en hij heeft zijn punt bereikt dan is het raak..
Het is niet altijd zo, gisterenavond was hij naar mijn verrassing zichzelf erg goed aan het gedragen ook al had hij gedronken. Het is ook niet dat hij altijd enorme hoeveelheden alcohol drinkt, de ene keer heeft hij met minder alcohol al heel snel dat hij boos is en het andere moment drinkt hij veel en doet hij nog vrij normaal.

Ik begin het nu wel echt beu te worden, we gaan naar Bulgarije volgende week en daar kan hij echt niet flikken wat hij eerder wel heeft gedaan. (Vechten, lomp doen tegen security/politie)
Ik geniet amper nog van een glaasje doen en baal daar enorm van.
Nu vraag ik me gewoon af of dit misschien een naam heeft? Of is het gewoon dat hij niet tegen alcohol kan?
Ik zit niet te wachten op reacties dat alcohol op deze leeftijd niet normaal is, ik drink altijd met mate en probeer mijn vriend hier natuurlijk ook in te helpen. Maar ik kan niet als we op een feestje zijn ieder biertje van hem gaan tellen..
Meer die dit kennen?

Liebeskind

Re: Vriend word (té) onstuimig van alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 00:10

Nee, ik vind dronken mensen bijzonder onaantrekkelijk een zou er nooit een relatie mee aangaan. De enige oplossing voor jou is dat hij nooit met dronken wordt, hij heeft blijkbaar een kwade dronk. Je kunt ook plezier hebben zonder alcohol.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 00:17

Jup, een vriendin van mij word ontzettend emotioneel (afgelopen weekend bijv. was ze opeens weg, ze had wel naar ons geappt dus wij stonden 4 minute nadat t appje binnen was bij de fiets maar ze wad al weg , belde der vriend die niet mee was ons op dat ze ergens huilend onder een tunnel stond, terugweg fietsen was ze alleen maar kwaad ect) ook een aantal in de vriendengroep die inderdaad vrij agressief worden
Niet iedereen kan goed tegen alcohol of heeft een rem (ik word zelf bij te veel alcohol weer bijv. Hardstikke melig)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 00:19

Dit zou voor mij einde relatie zijn. Dat hij er niet tegen kan, kan hij niks aan doen. Maar het tóch doen en dan agressief worden vind ik zo'n afknapper. Dat is totaal geen verantwoordelijkheid voor jezelf nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 00:20

Meid, het is niet voor niets dat in bepaalde regimes wodka super lang als waarheidsserum gebruikt werd. Dat hij zich zo gedraagt als hij gedronken is imo niets meer dan een excuus. En ja, ik heb ook wel eens te veel gedronken en me belachelijk gedragen, maar als je een beetje verstand hebt neem je daar gewoon je verantwoordelijkheid voor.

Als hij agressief wordt waar jij bij bent lijkt het me simpel. Of hij kapt met zo veel drinken (waar jij bij bent) of je bent pleite. Dat iemand een grens over gaat of te veel drinkt soit, maar agressief worden richting je vriendin is gewoon abusive en een harde no.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 00:33

Maar jij bent 16, dan moet je dit helemaal niet willen.
Al zo'n probleem hebben hiermee.
Je moet genieten van je leven en van je vakanties.
Zeker geen zorgen maken over een vriendje met een verkeerde dronk.

Wat je vriend drinkt, dat is zijn eigen verantwoordelijkheid.
Jij bent niet zijn moeder of hoeder.
Hij is een grote jongen, hij is al vaak genoeg gewaarschuwd.
Dat moet jij echt niet jouw probleem gaan maken, dat is zonde van je tijd.

Hij weet dat hij een verkeerde dronk heeft, als hij er toch elke keer mee doorgaat is stom.
Zit je te wachten op zo'n vriend?
Je bent te jong om deze tijd te laten verpesten door zo'n knul.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 00:40

Als buiten de keren dat hij dronken is, alles rozengeur en maneschijn is met veel liefde, plezier, vertrouwen, respect en wederzijdse gevoelens. Vind ik dat dit hem vergeven moet worden. Fouten maken, zeker als we jong zijn, doen we allemaal.

Lies hoeft dit gedrag niet te accepteren natuurlijk en ze kan het zeker bespreekbaar maken met hem en hem vragen rekening te houden met haar. Maar om meteen de relatie van 2 jaar te beëindigen vind ik wat overdreven. Als alle jongeren die gek doen met een slokje op geen relatie mogen hebben is bijna iedereen alleen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 01:17

Wat er niet in zit, komt er ook niet uit. Hoe dronken je ook bent. Ik vind het geen excuus.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 01:20

Phoya schreef:
Als buiten de keren dat hij dronken is, alles rozengeur en maneschijn is met veel liefde, plezier, vertrouwen, respect en wederzijdse gevoelens. Vind ik dat dit hem vergeven moet worden. Fouten maken, zeker als we jong zijn, doen we allemaal.

Lies hoeft dit gedrag niet te accepteren natuurlijk en ze kan het zeker bespreekbaar maken met hem en hem vragen rekening te houden met haar. Maar om meteen de relatie van 2 jaar te beëindigen vind ik wat overdreven. Als alle jongeren die gek doen met een slokje op geen relatie mogen hebben is bijna iedereen alleen.

'Gek doen'. Hij wordt agressief en zoekt ruzie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 01:30

Nog niet genoeg geschrokken kennelijk als er ondanks de schaamte, etc. toch weer drank in gaat.
Bespreek dit heel duidelijk, en zeker ivm buitenland. Jij bent minderjarig en dat maakt jouw daar kwetsbaarder omdat je een aantal dingen gewoonweg niet mag (incl. legale zaken als hij daar in de gevangenis komt). Geen druppel drank op vakantie dus. En voor jouw net zo min, je bent minderjarig en het Nederlandse gedoogbeleid is daar echt niet van toepassing.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 01:35

Iedereen reageert anders op alcohol. Dit kan heel verschillend zijn: extreem vrolijk (stom lachen om niet grappige dingen), emotioneel (janken om niets), grof worden (mensen écht tot op het bot beledigen) maar ook agressief worden.
Het loont zeker hierbij te vermelden dat alcohol de huidige gemoedstoestand en het natuurlijke karakter versterkt. Dus iemand die altijd al een emotionele dronk heeft en het verdriet van de verbroken relatie of overleden kat denkt weg te drinken verandert dankzij de drank helemaal in een labiel exemplaar.

Jarenlange ervaring in een bruin café (alle bevolkingsgroepen dus) heeft mij geleerd dat een rustig en vredig persoon nooit een kwade dronk zal hebben. Die boosheid zit namelijk van nature niet in die persoon.
Maar iemand die al sterk en boos reageert op onbenullige dingen, iemand die ook zonder alcohol al een 'de hele wereld is tegen mij' principe hanteert, en dat kan al gebeuren met zelf haast hebben en in de file terecht komen, juist díe persoon zal vlotter een kwade dronk krijgen. :)

Eigenlijk zegt zijn reactie op drank iets over zijn karakter. De grenzen en beheersing vallen weg door die drank. Als hij nuchter is is het ongetwijfeld een man mét beheersing. :)

TS: dit is zíjn probleem. Maar hij maakt het jouw probleem. En dus geef ik je het advies hem eens als hij nuchter is met duidelijke voorbeelden te vertellen hoe hij is met drank op. Wellicht kun je hem eens een keer kort filmen. Negen van de tien keer schamen ze zich tot op het bot en trekken ze er een goede les uit. :)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 03:47

tamary schreef:
Nog niet genoeg geschrokken kennelijk als er ondanks de schaamte, etc. toch weer drank in gaat.
Bespreek dit heel duidelijk, en zeker ivm buitenland. Jij bent minderjarig en dat maakt jouw daar kwetsbaarder omdat je een aantal dingen gewoonweg niet mag (incl. legale zaken als hij daar in de gevangenis komt). Geen druppel drank op vakantie dus. En voor jouw net zo min, je bent minderjarig en het Nederlandse gedoogbeleid is daar echt niet van toepassing.

Zover ik weet heeft Bulgarije geen 'legal drinking age', wel een leeftijd dat je alcohol mag kopen (maar he dat kan ook iemand anders doen). Dus je opmerking over het NLse gedoogbeleid raakt kant noch wal.

Verwachten dat hij geen druppel drinkt is ook onrealistisch. De jongen is 18, met vrienden op vakantie... in Bulgarije, verwacht ik Sunny Beach ofzo? Dat is dus een drink festijn.

Ik zou idd grenzen stellen en vertellen hoe hij je doet voelen als hij zo is en als ie zich echt als een eikel begint te gedragen trek je gewoon met je vrienden/vriendinnen je eigen plan. Laat 'm maar in z'n sop gaar koken of eens flink tegen de lamp aangaan, dan realiseert ie het zichzelf wel een keer.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 05:40

Hier noemen ze dat een kwaaie afdronk, maar dat is geen officiële benaming.
Alcohol zorgt ervoor dat je minder remmingen hebt. De meeste mensen worden uitgelaten en vrolijk, sommige mensen worden agressief. Jou vriend behoort tot die laatste. Als jij moeite hebt met zijn reactie op alcohol dan denk ik dat je beter afscheid kan nemen van je vriend.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 06:36

Als je mijn 16 jarige dochter was zou ik het vreselijk vinden om je met zo'n jongen naar bulgarije te laten gaan.. Ik neem aan dat je ouders hier niks van weten?

Eerlijk? Wees verstandig, en ga niet.. Kun je nog omboeken? Dat hij met een vriend gaat of jij met een vriendin? Als je het niet tegen hem durft te zeggen dat je liever niet (meer) met hem op vakantie gaat geef je je ouders maar de schuld (in overleg ;) ) Dat je niet meer mag van hun..

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 07:26

Heb je hem wel eens gefilmd als hij zo doet? Dan heb je bewijs en kan hij zelf ook eens zien hoe hij is als hij drinkt.
Verder zou ik gewoon niet meer meegaan als hij drinkt. Dan zou ik een andere keer met m'n vriendinnen een avondje stappen. Het moet voor iedereen leuk zijn namelijk.
Overigens vind ik het bijzonder dat jij 'niet zoveel drinkt' omdat je op hem moet 'oppassen', terwijl jij bij wet helemaal niet mag drinken en dus een vette bekeuring kunt krijgen, samen met t café waar je de drank krijgt...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 07:27

Ik kan er met m'n pet niet bij dat er op deze leeftijd al zoveel gezopen moet worden dat je de volgende dag niet meer weet wat je gedaan hebt. Daar zou ik eerst eens iets aan doen en zeker niet op vakantie gaan naar zo'n zuip oord

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 07:43

Liever geen man dan zo'n 'man'.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 07:46

Uit mijn ervaring moeten dit soort mensen eens goed de mist in gaan. Ik had ook zo'n persoon in mijn omgeving die altijd te ver ging. Dronk veel te veel... en haar vader was toen recent uit huis gehaald dood de brandweer omdat hij zichzelf bijna kapot zoop. En dan nog hebben mensen een externe prikkel nodig waardoor ze beseffen wat ze doen. Misschien goed dat hij een keer door een Bulgaarse beveiligings-beer gecorrigeerd wordt en er flink van schrikt.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 07:52

Ik kan je uit ervaring vertellen dat dit in "mijn" geval nooit is veranderd. Je went aan alcohol, ook als geen alcoholist bent! Het neemt remmingen weg en mensen laten zich niet meer hinderen door grenzen. Een kwade dronk zal altijd blijven. Ik zou zeggen stoppen en een gezellig lieverd zoeken die niet drinkt. Daarnaast, wat voor weekend heb je als je uitgaat om te drinken, je bent zestien, ga iets leuks doen! Je hoort lol te hebben en de slappe lach te krijgen. Je zorgen maken of je vriend gaat vechten of ruzie zoeken? Het moet niet gekker worden toch?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 07:55

Ja dat ken ik wel uit mijn vriendenkring van vroeger. Een agressieve dronk noemen we dat. Weer andere worden emotioneel of impulsief, etc. Alcohol beïnvloed je stemming en dit is dus de uitwerking op jouw vriend. Dat veranderd ook niet hoor. Hij zou moeten stoppen met drinken of anders goedzijn grenzen moeten bewaken.

Praat er over met hem als hij nuchter is. Vraag eventueel een goede vriend van hem om je bij te staan.

ilayda

Mijn man had dit ook altijd, wanneer hij dronk was hij net een clown maar er moest maar iets heel kleins gebeuren en dan werd hij agressief. Dit is een paar keer gebeurd en op het moment heeft het dan weinig zin om iets te zeggen. Maar heb het hem de dag daarna wel even heel duidelijk gemaakt.
Sinds dien drinkt hij niet meer, denk dat dat de enige optie is.

bruintje123

:evaw:

Hij weet uit ervaring dat als hij teveel drinkt hij vervelend en agressief wordt.
Toch houd hij er geen rekening mee en doet het keer op keer.
Dat zou voor mij einde relatie zijn. Als ik ergens wel een hekel aan heb zijn het lastige dronken mensen.
Die keuze zou ik hem ook stellen, je gedraagt je of je bent weg.
Je bent pas 16 nog een leven voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 07:59

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 08:01

Persoonlijk snap ik niet dat je als 16 jarige zelf al zo drinkt.Uitgaan en plezier hebben kan zonder alcohol.Maakt er een uitdaging van om beide geen alcohol te drinken ,word je allebei beter van.Aan een kwade dronk kan je weinig doen behalve heel beperkt of niet drinken aangezien beperkt voor veel mensen moeilijk is kan je beter niks drinken.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 08:15

Ik vind de reacties dat TS het uit moet maken wel heel heftig op basis van de minimale informatie die we krijgen over hun relatie.

TS, als je het niet wilt uitmaken zou ik gewoon zorgen dat zijn probleem NIET jouw probleem wordt. Na een goed gesprek over dat je dit niet meer pikt zou ik kijken naar volgende oplossingen als het toch doorgaat. Als je uitgaat redt hij zichzelf maar, als hij zoveel wilt drinken zijn de consequenties voor hem. Ik zou desnoods met mijn eigen groepje uitgaan dan heb je er ook geen last meer van. Ik heb op die leeftijd in dezelfde situatie gezeten en dit was voor mij de oplossing.