Incassobureau, maar ben verhuisd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

iirrssjjee

Incassobureau, maar ben verhuisd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 00:14

Hoi bokkers.

Ik moet het even kwijt. Halverwege maart ben ik verhuisd. Adreswijzigingen etc doorgegeven maar natuurlijk glipt er altijd wel iets tussendoor.

Op 13 maart zijn we in ons nieuwe huis gaan wonen en op 15 maart hebben we de sleutels van ons oude huis in moeten leveren. Rond 1 april zagen we dat de oude woning weer verhuurd was, dus hebben we een briefje in de brievenbus gedaan met daarin de vraag of ze me op de hoogte wilde houden mocht er post komen. Of ze dit wilde vasthouden, retour sturen, of doorsturen. En daarbij mijn emailadres.

Via de mail kreeg ik van haar bevestiging dat ze al wat post retour had gestuurd. De rest wilde ze wel bewaren voor me. Nu kwam het telkens niet uit om het op te halen (als ik kon, kon zij niet en andersom). Daarom heb ik dus gevraagd of het doorgestuurd kon worden, maar dat heeft ze nooit beantwoord (en ook niet gedaan).

Schijnbaar heb ik op 15 maart een rekening gekregen van de periodieke tandartscontrole. Deze was 5 euro. Maar omdat we de sleutel op de 15e hebben ingeleverd, heb ik deze brief nooit ontvangen. Vandaag kreeg ik de schrik van mijn leven toen ik gebeld werd door een incassobureau. Er werd een bandje afgespeeld, met daarin info over mij enz enz. Ik moet binnen 7 dagen het bedrag van maarliefst 45 euro betalen! Wegens alle aanmaningen etc etc! Heb ik dus ook meteen gedaan...

Nu het volgende. Wat zijn mijn rechten? Is dit gewoon pech voor mij, want ik heb mn adreswijziging niet doorgegeven? Of zijn er andere oplossingen te vinden? Nou gaat het me niet om die 40 euro, maar ik baal er enorm van, want het is gewoon zo onnodig...

Sorry voor het lange verhaal, maar wilde het zo duidelijk mogelijk maken.

Cinderella

Re: Incassobureau, maar ben verhuisd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 00:17

Je bent natuurlijk zelf verantwoordelijk voor een adreswijziging.
Handige tip voor de toekomst: de verhuisservice van PostNL. Dan sturen ze enkele maanden al je post van het oude adres door naar het nieuwe adres. :)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 00:23

Cinderella schreef:
Handige tip voor de toekomst: de verhuisservice van PostNL. Dan sturen ze enkele maanden al je post van het oude adres door naar het nieuwe adres. :)

Ik weet die verhuisservice inderdaad. Maar die is godsgruwelijk duur... Bij de tandarts en mijn verzekering is mijn adreswijziging in goede orde ontvangen, alleen niet bij het bedrijf die de rekeningen van de tandarts doorstuurt....

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 00:27

Misschien heb je daar dan een punt, tandarts levert de gegevens aan het bedrijf dat de rekening afhandelt. Als tandarts de adreswijziging niet door heeft gegeven kun je daar een klacht neerleggen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 00:37

Heb je de tandarts al gebeld? Als je het bij hun op tijd door hebt gegeven kunnen zij je misschien nog helpen en je gewoon de 5 euro rekenen ipv de 45. Nee heb je, ja kan je krijgen

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 00:41

Het lijkt mij voldoende om de tandarts dan toch op de hoogte te stellen? Ik vind dat hun verantwoordelijk zijn voor de adreswijziging naar hun betalingsinstantie. Wellicht even bellen inderdaad.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 01:07

Als jouw tandarts wist dat je per 15 maart niet mee op dat adres woonde, dan is het zijn probleem, en moet hij je het teveel betaalde terugbetalen. Jij hebt bij hem een dienst afgenomen, niet bij zijn incassobedrijf.
Dus effe je tandarts aan de tand voelen ;)
Raar bedrag trouwens, maar 5 euro voor een controle? Daar doet mijn tandarts het niet voor hoor...
Bovendien, gebeld worden waarbij een bandje wordt afgedraaid met jouw gegevens, en of je maar direct geld wil overmaken klinkt ook wel vreemd. Heb je wel een factuur gezien? Want iets betalen zonder een factuur is ook niet echt slim.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 01:10

Met een tandverzekering kan het prima maar 5 euro zijn ;)

@TS ik zou eens kijken wanneer het veranderd is bij de tandarts :)

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 02:13

iirrssjjee schreef:
Cinderella schreef:

Ik weet die verhuisservice inderdaad. Maar die is godsgruwelijk duur... Bij de tandarts en mijn verzekering is mijn adreswijziging in goede orde ontvangen, alleen niet bij het bedrijf die de rekeningen van de tandarts doorstuurt....

Had je het wel op tijd aan de tandarts zelf doorgegeven? Zij leveren de gegevens aan het bedrijf die de rekeningen overneemt, dat hoef jij niet te doen. Dan zou ik even de tandarts bellen. :j

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 06:30

iirrssjjee schreef:
Cinderella schreef:

Achteraf was verhuisservice wel goedkoper geweest dan de rekening die je nu hebt :Y)

Ik vind 11€ per maand voor de verhuisservice overigens helemaal niet zo duur. Echt een aanrader voor iedereen die verhuist.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 06:38

Ik zou de tandarts bellen en dit verhaal tegen hem vertellen. Kijken wat ze je kunnen bieden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 07:16

MarChak schreef:
Bovendien, gebeld worden waarbij een bandje wordt afgedraaid met jouw gegevens, en of je maar direct geld wil overmaken klinkt ook wel vreemd. Heb je wel een factuur gezien? Want iets betalen zonder een factuur is ook niet echt slim.

Dit dus!

Bel je tandarts. Ik hoop dat het opgelost kan worden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 07:20

Ik had in dat geval gewoon de 5 euro betaald, en het incassobureau of de tandarts opgebeld om het probleem door te geven. Veel kans dat ze de rest van de schuld zouden kwijtschelden. Aangezien je nu betaald hebt, is de kans natuurlijk klein dat je het terugkrijgt.

Heb zo ook es mijn digitale tv afgesloten geweest door een rekening die nog op oud adres beland was (ben nochtans maar 2 huizen verderop verhuisd), en normaal moest ik dan heractivatiekosten en rappelkosten en zo betalen. Heb hen gebeld of gemaild om alles uit te leggen, en ze hebben netjes alles kostenloos geactiveerd.

Wat fout geadresseerde post betreft, in België gaat dit zo: de nieuwe bewoners kunnen gewoon de post die voor jou bestemd is, teruggeven aan de postbode, en dan plakt die een sticker met "woont niet meer op het aangeduid adres". De rekening gaat dan retour naar de afzender, zo weet die dat de factuur niet aangekomen is en natuurlijk niet betaald kan worden. Aan hen om dan uit te vissen waar je nu woont.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 07:24

Waarom moet het zo normaal zijn dat de nieuwe bewoners voor jouw post verantwoordelijk moeten zijn? Als je gewoon van te voren had doorgegeven dat je per die datum op je nieuwe adres woont was er niks aan de hand geweest. Ik vind het dus een eigen schuld dikke bult kwestie

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 07:42

Jullie hebben 15 maart de sleutels in moeten leveren, maar per wanneer heeft de gemeente de adreswijziging doorgevoerd? Zowel de tandarts, als een factoringbedrijf gebruiken het adres dat bekend is bij de gemeente. Wanneer ik hoor dat alle herinneringen ook naar het oude adres zijn gegaan, krijg ik het gevoel dat daar wat mis is gegaan.
Laatst bijgewerkt door Lithya op 07-07-17 07:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 07:47

purny schreef:
Waarom moet het zo normaal zijn dat de nieuwe bewoners voor jouw post verantwoordelijk moeten zijn? Als je gewoon van te voren had doorgegeven dat je per die datum op je nieuwe adres woont was er niks aan de hand geweest. Ik vind het dus een eigen schuld dikke bult kwestie

Dat heeft ze dus gedaan, de tandarts heeft alleen verzuimd dat door te geven aan het bedrijf dat de facturen stuurt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 07:56

Lithya schreef:
Jullie hebben 15 maart de sleutels in moeten leveren, maar per wanneer heeft de gemeente de adreswijziging doorgevoerd? Zowel de tandarts, als een factoringbedrijf gebruiken het adres dat bekend is bij de gemeente. Wanneer ik hoor dat alle herinneringen ook naar het oude adres zijn gegaan, krijg ik het gevoel dat daar wat mis is gegaan.

De tandarts moet je zelf wijzigen die gebruiken niet het adres van de gemeente ben ik ook achtergekomen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 07:57

Polly schreef:
heeft ze dus gedaan, de tandarts heeft alleen verzuimd dat door te geven aan het bedrijf dat de facturen stuurt

Je werkt met de bekende gegevens bij de gemeente. Een toekomstige verhuizing kun je niet aangeven wanneer je een declaratie aanleverd. Vraag is meer, waarom is bij de 1e herinnering geen adreswijziging doorgevoerd. Is dit niet gecontroleerd, of stond het nog foutief bij de gemeente.

Magda, wij werken zeker met het bekende adres bij de gemeente. Heel veel
van mijn collega's ook. Voor alle oproepen verzonden worden, worden alle adressen gecontroleerd. Je staat er versteld van hoe weinig mensen een adreswijziging doorgeven namelijk.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:01

Ik zou de tandarts gewoon even bellen en het verhaal aan hen voorleggen. De kans is aanwezig dat zij gewoon hun verantwoordelijkheid hier in nemen :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:24

Lithya schreef:
Polly schreef:
heeft ze dus gedaan, de tandarts heeft alleen verzuimd dat door te geven aan het bedrijf dat de facturen stuurt

Je werkt met de bekende gegevens bij de gemeente. Een toekomstige verhuizing kun je niet aangeven wanneer je een declaratie aanleverd. Vraag is meer, waarom is bij de 1e herinnering geen adreswijziging doorgevoerd. Is dit niet gecontroleerd, of stond het nog foutief bij de gemeente.

van mijn collega's ook. Voor alle oproepen verzonden worden, worden alle adressen gecontroleerd. Je staat er versteld van hoe weinig mensen een adreswijziging doorgeven namelijk.

Ik hoop eigenlijk toch dat dit niet waar is. Mijn persoonlijke gegevens + adres = vertrouwelijke informatie die de gemeente niet zomaar mag doorgeven aan een commerciële partij (de tandarts). Ik heb ook nog meegemaakt dat een tandarts het GBA-adres gebruikt. Ben je soms van België?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:26

Als jij kunt aantonen dat je tijdig voor de 15e je nieuwe adres hebt doorgegeven zou ik zeker een belletje wagen naar de tandartspraktijk. Kan je dat niet wordt het een vervelend welles nietes spelletje

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:28

Maar meestal is er toch een aantal keren dat je een herinnering krijgt voordat ze gaan aanmanen, dan incassobureau? Dan is er daar toch ergens iets fout gegaan

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:31

Lithya schreef:
Polly schreef:

Dan zal die van mij een uitzondering zijn. :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:32

iirrssjjee schreef:
Vandaag kreeg ik de schrik van mijn leven toen ik gebeld werd door een incassobureau. Er werd een bandje afgespeeld, met daarin info over mij enz enz. Ik moet binnen 7 dagen het bedrag van maarliefst 45 euro betalen! Wegens alle aanmaningen etc etc! Heb ik dus ook meteen gedaan...

Je hebt enkel een bandje gehoord en niemand persoonlijk gesproken?? >;) >;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:34

Gebeurd wel meer. Met een bandje