APK en kleine beurt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

riskatc

APK en kleine beurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 22:45

Toch even een vraag over de kosten van APK + kleine beurt, hier vast voldoende ervaringsdeskundigen :)
Begin dit jaar een andere auto aangeschaft: Peugeot Partner uit 2009 (bestelauto diesel), altijd netjes onderhouden en prima auto. Gekocht bij een handelaar en kreeg niet heel veel van de prijs afgesnoept.
Wel werd gezegd dat we dan in de zomer maar bij hun voor de APK moesten komen, zouden we daarmee gematst worden.
Dus vorige week: APK daar laten doen en aangezien er over paar duizend km onderhoud moest gebeuren ook direct kleine beurt laten doen.
Krijg nu rekening van ruim € 200,- :\ Niet echt het idee dat ik nu gematst ben (denk dat de garage waar we normaal naartoe gaan goedkoper was geweest....). Vandaag gebeld: nou de apk hadden ze voor minder gedaan en ze hadden maar 2 uur werk op factuur gezet ipv 4 uur. Nou vraag ik me af of een kleine beurt wel 4 uur zou duren (lijkt mij niet) en of ik me nu terecht genept voel....
Ben bang dat ik wel zal moeten betalen maar baal er natuurlijk wel van, zorgt voor mij dat ik noooooit meer daar naartoe ga. Jullie mening?

Emori

Re: APK en kleine beurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:49

Onze auto is net geweest voor grote beurt + 4 nieuwe banden + nieuwe homokineet en qua uren staat er 2,75 op papier :=

Moesten er reparaties worden uitgevoerd zodat de auto door de apk kwam?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:51

tja als je bijvoorbeeld 2 nieuwe bandjes nodig had dan ben je met 200 goedkoop uit. De vraag is dus, wat is er allemaal gedaan?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:52

Valt nog mee kwa bedrag, wilde dat ik zo laag zat steeds met dingen. Uurloon is al gauw 60 euro minstens. Olie zoveel liter, filters, pakkingen apk misschien wat kleine reparaties en klein materiaal.

Mijn transit is nu weer terug in garage voor morgen grote beurt. Apk is geweest veel laswerk ook. Grote beurt 350 euro, laswerk ruim 700 euro apk kado gekregen. Hyundai atos benzine apk 300 euro geen beurt nog gehad.

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:53

Ik ben zelf automonteur bij Nissan dealer. Wij rekenen anderhalf uur voor een beurt klein en groot, dit is dus olieverversing, remvloeistofverversing, checken overige vloeistoffen en eventuele andere filters. Reparaties komen hier nog overheen, maar deze zijn altijd in overleg met de klant. Voor APK rekenen we half uur keuringstijd en als er een steekproef zou zijn kan dit anderhalf tot 2 uur langer duren. Dit ivm de steekproefcontroleur die binnen anderhalf uur komt en dus ook alles weer moet checken.

Al met al ben je dus als alles meezit 2 uur tot 2 en een half uur kwijt. Als dealer zijn wij natuurlijk duur en hebben we altijd origenele onderdelen waarmee je bij ons voor een kleine beurt al gauw over de 200 zit maar dan heb je dus originele onderdelen, de juist gespecificeerde olie en garantie.

Ik vind 4 uur echt belachelijk veel voor een kleine beurt zelfs voor een grote.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:53

Dat ligt er inderdaad aan wat ze hebben gedaan. De standaardkosten voor de APK, afmelden enz. zijn iets van 40 euro bij onze garage.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:02

hoikimmmy schreef:

Mee eens, maar mogelijk hebben ze ook reparaties verricht voor de APK (al zou dat wel in overleg moeten trouwens)

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:11

Qimm schreef:
hoikimmmy schreef:

Mee eens, maar mogelijk hebben ze ook reparaties verricht voor de APK (al zou dat wel in overleg moeten trouwens)

Ja nouja lampje zou nog kunnen zonder overleg maar daar ben je dan ook nog niet een uur mee bezif haha, dan word ik eruit geknikkerd. :')

riskatc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 23:15

Geen reparaties, niets bijzonders gebeurd. Zoals ik begreep: olie/vloeistoffen, filters, alles nagekeken. En de APK voor een diesel (incl roetmeting).
Maar uit de reacties krijg ik het idee dat ik idd genept wordt..... maar ja wat doe ik eraan, kan moeilijk de factuur niet betalen :n
Factuur is ook alleen: APK 50,-, onderhoudsbeurt 125 en 5 euro klein materiaal (volgens mij hebben ze de ruitenwissers vervangen, ze gingen vd week weer zo glad over de voorruit) en dan nog btw natuurlijk
Laatst bijgewerkt door riskatc op 03-07-17 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:18

riskatc schreef:
Geen reparaties, niets bijzonders gebeurd. Zoals ik begreep: beetje olie, filters, alles nagekeken. En de APK voor een diesel (incl roetmeting).
Maar uit de reacties krijg ik het idee dat ik idd genept wordt..... maar ja wat doe ik eraan, kan moeilijk de factuur niet betalen :n

Roetmeting is verplicht voor autos voor 2006, de jongere autos krijgen eobd test. Dus dit geeft ook niet meer kosten en zit bij de tijd in.
Niet meer betalen is denk ik lastig maar ik zou me er niet stil over houden.

riskatc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 23:23

Ok, roetmeting had ik nog van de vorige auto in mijn hoofd (was van 2005), blijkbaar nu anders. Dan toch morgen eerst nog maar eens bellen voor ik ga betalen. Heb nu toch t idee dat ik t volle pond betaal ipv gematst te worden. Dan had ik m net zo goed naar de reguliere garage kunnen brengen om de hoek ipv daar 30 km verderop. Het is een handelaar met dus mogelijkheid tot apk en onderhoud, dwz eerst verkoop en dan de rest. Geen specifiek merk dealer oid

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:26

Ik heb vorige week bij mijn auto een grote beurt + apk laten doen en was 230 euro kwijt.
Lijkt mij niet dat jij gematst bent :o

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 08:43

Ik heb vorige week alleen een kleine beurt uit laten voeren en was ook al €175 kwijt...
Grote beurt + apk voor 230 euro vind ik echt bizar goedkoop eerlijk gezegd...

riskatc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 18:06

Update: nogmaals gebeld en reactie bleef: we hebben van alles nagekeken ook de remmen en alles en zijn er echt 4 uur mee bezig geweest en de helft gefactureerd. De apk wordt uitbesteed naar een naastgelegen garage en daar is 50,- vaste prijs.
Gezegd dat ik 4 uur voor een kleine beurt erg veel vind, nou ze deden heel veel qua controle etc. Verschil tussen grote en kleine beurt was tegenwoordig niet meer zoveel (eh....?). Nogmaals gezegd dat het niet voelt als nu voordelig en dat ik dat wel gewoon aan wil geven, nou dat was vervelend en goed dat ik belde. Hij kon niet anders aangeven dan dat dit echt de werkzaamheden en uren waren geweest. Ik moet er maar vanuit gaan dat dat zo is denk ik.
Ga vanavond de rekening maar betalen en volgend jaar weer lekker naar de garage waar ik normaal heen ga.

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:53

riskatc schreef:
Update: nogmaals gebeld en reactie bleef: we hebben van alles nagekeken ook de remmen en alles en zijn er echt 4 uur mee bezig geweest en de helft gefactureerd. De apk wordt uitbesteed naar een naastgelegen garage en daar is 50,- vaste prijs.
Gezegd dat ik 4 uur voor een kleine beurt erg veel vind, nou ze deden heel veel qua controle etc. Verschil tussen grote en kleine beurt was tegenwoordig niet meer zoveel (eh....?). Nogmaals gezegd dat het niet voelt als nu voordelig en dat ik dat wel gewoon aan wil geven, nou dat was vervelend en goed dat ik belde. Hij kon niet anders aangeven dan dat dit echt de werkzaamheden en uren waren geweest. Ik moet er maar vanuit gaan dat dat zo is denk ik.
Ga vanavond de rekening maar betalen en volgend jaar weer lekker naar de garage waar ik normaal heen ga.

Ja valt nu nog maar weinig aan te veranderen, maar vraag me nog steeds af wat ze dan allemaal gedaan hebben...
Jammer voor de tegenslag maar volgens mij pak je het zo wel goed op.
Waar woon je? Anders doe ik voortaan de kleine beurt wel haha :P

riskatc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 19:33

Tja ik baal er wel ff van maar kan er aan de andere kant echt niets meer aan veranderen. Mezelf al lang geleden voor genomen bij dit soort zaken niet te lang blijven hangen, daar heb ik alleen mezelf mee. Dat gevoel raak ik toch niet kwijt dus nu ff tanden op elkaar en betalen en dan niet meer aan denken.
In Deventer Hoikimmmy, vast niet in de buurt :)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:51

€50,- voor apk vind ik gruwelijk duur! Ik ben standaard €20,- kwijt of gratis bij de grote beurt.
Ook omgeving Deventer

riskatc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 20:02

Suusie22 ik weet, waarschijnlijk was ik bij mijn gebruikelijke garage ook minder kwijt geweest. Maar is nu mijn woord tegen dat van hun. Er is mondeling afgesproken dat de apk en onderhoud voordelig zouden plaats vinden, zij zeggen dat ze maar de helft van de werkuren hebben berekend. Ik was er niet bij en kan het wel betwisten (wat ik ook gedaan heb) maar als de garage bij hun voetstuk blijft houdt het (super helaas...) op.
Had mijn bericht geplaatst om te horen of mijn gevoel klopte (en niet dat ik een zeur ben die om niets gaat bellen), dat gevoel is door de meesten bevestigd alleen kom ik er met de garagehouder niet verder mee. Dan kan ik niet anders dan betalen en verder nooit meer bij hun komen :n

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:07

Ben zo blij dat mijn vader, broer en man handig zijn met auto's, want als ik de prijzen van garages hoor... Voor de APK lopen zij alles na en vervangen wat eventueel nodig is, ik hoef alleen bij de garage te melden dat ze niets hoeven te vervangen (en uitleggen wat er allemaal eventueel al gedaan is) en betaal dan zo'n 35 euro voor de verrichting (APK + meting). Ook zeg ik er standaard bij dat ik al nieuwe ruitenwissers heb, anders worden die evengoed vervangen (is me ooit al eens gebeurd).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:15

Mijn man heeft net de auto gedaan van mijn moeder.
* Grote beurt (incl alle filters etc)
* Voor nieuwe remblokken
* Apk (laten doen)
€ 200

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:17

http://www.apk-vergelijken.nl/apk-keuri ... pk-keuring
Die 50 euro voor de APK is best gewoon, maar geen mats prijs.

Ik heb de factuur van twee weken terug van onze oudere diesel erbij gepakt die wel wat te vervangen had:

APK uitgevoerd met roetmeting: 50,-
Kleine onderhoudsbeurt uitgevoerd, ook rond de 50
(oliefilter, interieur filter, olie, koelvloeisof, lampje)

Stabilisatorrubbers en stangen vervangen. 24,90 x 2
LV fuseekogelhoes en RV stuurkogelhoes gerepareerd. 10,00

RV rem gangbaar gemaakt

Arbeid 2,75 uur. 45 per uur.

Incl BTW 379,-

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:26

Suusie22 schreef:
€50,- voor apk vind ik gruwelijk duur! Ik ben standaard €20,- kwijt of gratis bij de grote beurt.
Ook omgeving Deventer

Zeker een benzine auto zonder roetmeting...

Mijn auto was ook 50 euro (als je ziet hoeveel tijd het kost is valt dat ook zeker mee).

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:31

Hier (Friesland) APK 75,00 (incl wat roest weghalen) Dus vind het nog erg meevallen.

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:44

Brainless schreef:
Suusie22 schreef:
Ook omgeving Deventer

Zeker een benzine auto zonder roetmeting...

Mijn auto was ook 50 euro (als je ziet hoeveel tijd het kost is valt dat ook zeker mee).

Benzine auto heeft een viergasmeting geen roetmeting. En deze valt altijd binnen de prijs van de apk als ze daar apart geld voor gaan rekenen is het echt ronduit belachelijk. Tegenwoordig is het zo dat autos vanaf 2006 een eobd test krijgen dus dan zouden die goedkoper uit zijn. Tenzij hij een foutcode aangeeft en er alsnog een viergasmeting gedaan moet worden.

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:45

SweetVanille schreef:
Hier (Friesland) APK 75,00 (incl wat roest weghalen) Dus vind het nog erg meevallen.

Sorry maar 75 vind ik echt belachelijk. Wat roest weghalen? Dat houdt dan lassen in neem ik aan? Want dan is het weer heeel goedkoop.