Vriend steeds meer anti paard. Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Vriend steeds meer anti paard. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 23:08

Het zit me steeds meer dwars. Mijn vriend heeft niks met paarden. We zijn al bijna 10 jaar samen, en in het begin ging hij nog wel eens mee. Later vond ie dr niks meer aan, en ging ik alleen.

Nu heb ik altijd recreatief gereden, maar ben dit jaar begonnen met endurance wedstrijden rijden. Momenteel 3 wedstrijden gereden.
Maar het geeft zoveel problemen met mijn vriend. Doet er zo ontzettend moeilijk over. Hele discussies over dat ik veel te veel tijd aan mijn paard besteed. (ik ga 4x per week 2/4 uur erheen) paard staat op pension stal. Ik werk 3 dagen. Dus ga 2 dagen overdag als hij aan het werk is. En dan 2 dagen in het weekend, waarvan op de zondag als het kan een lange buitenrit.

Als het aan hem ligt is 2x per week meer dan zat. En wedstrijden rijden al helemaal niet.

Komende week is de paardenvierdaagse hier. Wil ontzettend graag meedoen. Maar dat betekent echt een hele sjacherijnige vriend. En weer een flinke discussie.

Dan over kinderen. Zou ik best super leuk vinden, maar hij denkt dat ik t niet zou willen omdat ik met de paarden bezig ben. Duidelijk gemaakt dat als hij nou eens iets meer open stond voor mijn hobby, de keus voor mij snel gemaakt is. Maar zolang hij zo negatief is over mijn paard (of het k.t Beest zoals hij t noemt) zie ik het niet zitten kinderen met hem te willen.

Weet ff niet meer wat ik ermee aan moet.
Laatst bijgewerkt door Mandy_89 op 02-07-17 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

KellyDV

Re: Vriend steeds meer anti paard. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:08

Dumpen :D

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:10

Als hij na 10 jaar nog niet weet hoe belangrijk paardrijden voor jou is, dan heeft hij niet echt zotten opletten of wel... ?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:12

Heeft hij zelf geen sport of hobby?

Wel een beetje jammer dat hij er na tien jaar moeilijk(er) over gaat doen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:12

Tja, wat is je meer waard? Paard? Vriend? Een vriend die wel meedoet met jouw tijdrovende hobby?

Dat zijn vragen die jij alleen aan jezelf kunt stellen en waar jij alleen het antwoord op kan geven.

Jij moet de middenweg zien te vinden en daar kan niemand jou bij helpen.

Misschien een rotte reactie maar het is echt aan jou.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:13

ik had een vriendin, dol op haar pony. ze had hem ook al lang...
vriendlief zag het niet zo zitten,maar liet het oogluikend toe.
toen ze samen gingen wonen, moest ze haar pony opgeven van hem.
(bij zo een eis, zou ik het andersom doen,maar goed )
tranen met tuiten,maar ze deed het.
ze kregen 2 leuke kindjes.
toen ging hij vreemd, kindje met haar,
en ze-mijn vriendin- zit nu alleen..

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:14

Lastig verhaal.. maar respect is wel belangrijk in een relatie en dat ieder toch zijn eigen ding kan doen.. Maar als je echt heel graag mee wil doen met de paardenvierdaagse.. Doen. En knoop anders een gesprek met hem aan daarover..

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 23:15

En dan nog toevoegen dat we net een ander huis gekocht hebben.(sinds februari) wonen nu al 7 jaar samen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:19

Laat ik je 1 ding vertellen. Laat je nooit weer houden van jou hobby.

Als je zoveel na moet denken of hij t wel leuk vindt. Zit het niet goed. Doet hij dat ook voor jou?

Ik heb zo'n relatie gehad. (Overgegaan door andere dingen)
Nu in relatie waar ik gewoon naar mijn paard kan. Waar niet gezeurd wordt over hoe lang ik wel niet weg ben.
Partner vind paarden ook niet echt iets maar laat mij iig gaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:19

Percy schreef:
Tja, wat is je meer waard? Paard? Vriend? Een vriend die wel meedoet met jouw tijdrovende hobby?

Dat zijn vragen die jij alleen aan jezelf kunt stellen en waar jij alleen het antwoord op kan geven.

Jij moet de middenweg zien te vinden en daar kan niemand jou bij helpen.

Misschien een rotte reactie maar het is echt aan jou.

Volgens mij wilt ze geen vriend die meedoet maar haar hobby, volgens mij wilt ze een vriend die geen probleem heeft met haar hobby.

Heb je wel eens met hem besproken dat jij het echt een probleem vindt hoe anti hij is naar jouw hobby?

En los van het huis en de tijd die jullie samen zijn. Proef ik het juist als ik het idee heb dat als je vriend je hobby niet gaat accepteren, dat het dan een dealbreaker voor je wordt?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:20

Het gaat dus om die 2 halve dagen (max) dat je weg bent in het weekend? Want doordeweeks heeft hij er geen last van toch? Of is het meer het financiële probleem, je werkt maar 3 dagen dus hij mag flink inleggen vanwege jouw dure hobby? (Ik noem maar wat..) Ik zou eens een echt goed gesprek hebben over wat nou precies het probleem is, want ik kan me niet voorstellen dat iemand zo moeilijk doet over jouw tijdsbesteding in het weekend terwijl je wel gewoon de rest van de dag en alle avonden bij hem op de bank kan zitten. Vooral niet omdat het al zoveel jaar speelt.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:21

Heb je al aan je vriend gevraagd hoe hij het dan zou willen? En heeft hij zelf dan geen hobby's?

Ik weet niet of ik er mee om zou kunnen gaan. Dat hij niet mee wil naar stal, prima, maar een paard is geen tennisracket dat je 5 dagen per week in de kast kan laten liggen om in het weekend een wedstrijd te spelen. Zou me afvragen wat de achterliggende reden is dat hij nu zo negatief tegenover je hobby staat.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:21

10 jaar is wel een erg lange tijd om er moeilijk over te doen... ik was er al heel lang geleden klaar mee geweest :o
Ik denk eerlijk gezegd dat de kans dat hij het nog gaat accepteren vrijwel nul is. En dan gaat het er echt om waar jouw prioriteit ligt, of dat je het voor lief neemt en op dezelfde voet door wil gaan.
Hebben jullie er ooit echt goed over gepraat? Waarom stoort het hem nou zo? Wil hij dat jij die tijd meer aan hem besteed, heeft hij zelf geen hobby's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:22

Ik denk dat je vriend vooral het meeste problemen hebt met het weekend, als je inderdaad 2/4 uur per dag weg bent, en ook wedstrijden rijdt.. mijn man zou dan ook niet blij met mij zijn de weekenden zijn juist de dagen dat we wat meer tijd samen door kunnen brengen. Door de weeks werken we beiden, en doen we ook ons eigen ding.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:23

Wat vervelend dat hij na 10 jaar ineens moeilijk(er) gaat doen over de tijd die je aan je hobby besteedt. Heeft hij wel eens aangegeven waarom hij er de laatste tijd meer problemen mee heeft? Is dat omdat hij je minder ziet dan eerst?

Ik vind het niet klinken als een gezonde relatie, maar dat heeft er ook mee te maken dat ik het erg belangrijk vindt dat ieder z'n eigen ding kan doen. Als ik jou was zou ik (nogmaals) met hem in gesprek gaan en uitleggen dat jou paard echt heel erg belangrijk voor je is en je deze hobby niet op gaat zeggen voor hem. Mocht hij dit wel van je vragen dan zou ik me heel goed afvragen of deze man jou gelukkig gaat maken.

Wat betreft de paardenvierdaagse: lekker meedoen. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:23

Ts heb je al eens aan hem gevraagd wat hij heel concreet nodig heeft van jou zodat hij wel genoegen neemt met je hobby?
Bijvoorbeeld op vaste tijden gaan, zodat hij weet waar hij aan toe is of 1 weekenddag lang en de andere wat korter, of 1 dag iig lekker samen op pad etc etc.
Bespreek het, maak het concreet en vind een oplossing.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:28

Dus eigenlijk geeft hij aan meer tijd met jou te willen doorbrengen en schuift hij de schuld van jouw 'weinig' tijd naar je hobby. Dan is de keus voor hem simpel: Hij wil meer tijd met jou doorbrengen, dus hij mag hier een oplossing op vinden. En dat is niet door jou iets te laten doen/opdringen, dat is door zelf iets aan te passen in zijn leven, zodat hij vaker bij jou kan zijn.

Als hij hier negatief op reageert, dan gaat het hem dus niet om de tijd, maar ergens anders om.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 23:29

Tja lastig. Hij is degene die er steeds over begint. En allerlei eisen stelt. En ook degene met de grootste kinderwens.

Wou gewoon dat hij mij in mijn waarde laat, en mijn hobby accepteert voor wat het is.

Ik zal niet degene zijn die hem ervoor zou verlaten, ben eerder bang dat het andersom gaat worden.

Hij wil niet dat ik wegga, als hij thuis is. Dus als we ooit kinderen zouden krijgen. Zal ik niet of amper meer naar stal kunnen. Of een oorlog ontketenen, en dat met kinderen is geen combi.

Vriendinnen van mij hebben allemaal kinderen en zijn nog vaker op stal dan ik. De vriend blijft dan savonds even bij de kinderen. Zodat zij naar hun paard kunnen.

Ik snap gewoon niet waarom hij er zo'n probleem mee heeft.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:32

Mandy_89 schreef:
Hij wil niet dat ik wegga, als hij thuis is. Dus als we ooit kinderen zouden krijgen. Zal ik niet of amper meer naar stal kunnen. Of een oorlog ontketenen, en dat met kinderen is geen combi.
.

Hier krijg ik echt de kriebels van, dit is echt niet oké. Maar dan ook écht niet. Misschien therapie voor hem? Dit kan niet goed zijn voor jou.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:33

Mandy_89 schreef:
Tja lastig. Hij is degene die er steeds over begint. En allerlei eisen stelt. En ook degene met de grootste kinderwens.

Wou gewoon dat hij mij in mijn waarde laat, en mijn hobby accepteert voor wat het is.

Ik zal niet degene zijn die hem ervoor zou verlaten, ben eerder bang dat het andersom gaat worden.

Vriendinnen van mij hebben allemaal kinderen en zijn nog vaker op stal dan ik. De vriend blijft dan savonds even bij de kinderen. Zodat zij naar hun paard kunnen.

Ik snap gewoon niet waarom hij er zo'n probleem mee heeft.

Zou je het daar niet eens met m over kunnen hebben?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:34

De ene persoon heeft natuurlijk gewoon de behoefte om plakkeriger te zijn in een relatie dan de ander. Dat een ander een half jaar op zee kan zijn en dan nog een goede relatie kan hebben betekend niet perse dat iedereen zich daar maar naar moet schikken. Als je vriend graag meer tijd wil doorbrengen met zijn partner is dat imo niet raar of negatief, zolang je niet opgesloten word in huis enzo.
Anderzijds zou is het van je vriend dan natuurlijk weer totaal niet constructief om het paard waar jij om geeft dat poedersuiker beest te noemen ed. Dat zou er bij mij denk ik niet echt de behoefte aanwakkeren om meer tijd met m door te brengen om het maar even vriendelijk uit te drukken :Y)

Ik denk dat dit toch echt iets is wat je samen uit moet praten (misschien met hulp van een coach/therapeut oid). Op bokt krijg je wel sowieso gelijk natuurlijk van alle penny pony vrouwen die ook de hele dag bij hun paard zitten en een man dat maar moet pikken :P
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 02-07-17 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:35

Beetje simpele reactie wordt dit maar heb je al geprobeerd voor te stellen om hem te laten deelnemen? Zo heeft mijn man speciaal een mountainbike gekocht zodat hij mee kan op buitenrit. Terwijl de paarden hem redelijk koud laten, hij blijft absoluut liever thuis. Toen ik de fiets voorstelde werd hij wel super enthousiast! Of is hij misschien een hardloper, zoals Ride&Run?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:39

Wat verwacht hij dan? Dat jij thuis bent als hij thuis is? Als jullie kinderen zouden hebben dat jij dan ALTIJD thuis bent buiten je werk om?

Heeft hij zelf geen sociaal leven of hobby?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 23:39

Mijn vriend heeft verder geen hobby.
Mee naar stal zou die niet doen, veel te bang dat er iets gebeurt, denk dat dat ook een reden is. Hij is bang dat ik een trap of iets krijg en er iets ergs aan overhoud.

Alleen zijn Amerikaanse muscle car is zijn hobby, die net zoveel kost als mijn paard in de maand.
Hij betaald geen rooie cent mee aan mijn paard, en huis betalen we ook samen.

Het weg zijn zit hem inderdaad dwars, maar zelf gaat hij soms ook 1 of 2 avonden naar vrienden heen en dan is hij ook 4 uur lang weg per keer.

Nu met de wedstrijden ben ik dus 1 dag in de maand weg om een wedstrijd te rijden. Ga op zaterdag vaak bijvoorbeeld van 13.00/15.00 naar stal
En zondag de ochtend, dus hebben nog genoeg tijd over naar mijn idee

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:40

Kan hij aangeven wat hij precies vervelend vindt?
Ik heb hier laatst een gesprek over gehad met mijn man. Hij vond ook dat ik toch best vaak bij mijn paard ben.. En dan vooral, lang. Ik werk ook 3 dagen en... we hebben 2 kinderen. Dus moet mijn tijd echt goed verdelen.
Mijn man bleek het vooral vervelend te vinden dat ik beide dagen in het weekend een halve dag 'kwijt' was aan het paard. Ik snap dat ook prima. We hebben afgesproken dat ik in het weekend 1x ga. Dus of zaterdag of zondag. Eventueel nog een dag maar dan bijvoorbeeld op tijd en niet zo lang zodat we de rest van de dag nog samen met het gezin hebben.
Het draait echt om communicatie. Praat met elkaar. Waar zit zijn ergernis precies in? Probeer begrip voor elkaar te hebben. Zowel voor elkaars behoefte als elkaars mening. Ga geen verwijten maken. Vraag naar wat hij een prettiger oplossing zou vinden. Oftewel: doe alsof je grote mensen bent :D
Zeggen wij ook tegen elkaar: 'laten we maar even grote mensen spelen' als er gepraat moet worden. Moeilijk, maar o zo nodig.

Edit: we bespreken vaak op vrijdag onze planning voor het weekend. Klinkt suf maar werkt goed. Ook de tijd dat we nog niet weten wat we willen doen maar in elk geval vrij willen houden voor elkaar/gezin.
Laatst bijgewerkt door Majabeestje op 02-07-17 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt