burenoverlast, tot hoever gaat het..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purny

burenoverlast, tot hoever gaat het..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 12:41

Kon zo snel mogelijk geen andere titel verzinnen aangezien ik het nu een beetje erg zat begin te worden. Ik heb al wel eens eerder een topic geopend over mijn bovenburen. Korte situatieschets:
Ik woon in een studiootje. Boven mij woont een man die niet bepaald rekening houd met de regels van het complex. Vorig jaar ben ik al een aantal keren bezig geweest met meldingen maken van geluidsoverlast bij politie/woningbouw. Hij vond het namelijk erg gezellig om tot 7 uur in de morgen keiharde muziek te draaien. Ook vaak door de weeks tot midden in de nacht muziek opstaan. Hij schijnt de woningbouw ook te ontlopen.
Het pand wat boven mij zit staat bekend om drugsdealers, verslaafden en alcoholisten. Ook heb ik het idee dat er een man in het portiek woont die psychotisch is ik hoor dagen alleen maar geschreeuw.
Afgelopen nacht was het weer zover, weer geluidsoverlast. Nu maar weer een klacht neergelegd bij de woningbouw.
Hoever kan en mag dit gaan, en hoe hebben andere bokkers dit opgelost als ze ermee te maken hebben gehad?
Het liefst wil ik hier gewoon weg, maar ik heb geen geld om te verhuizen en geen hulp met sjouwers enzo...

little_birdy

Re: burenoverlast, tot hoever gaat het..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:44

Heb je de politie al eens gebeld :) ?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 12:47

little_birdy schreef:
Heb je de politie al eens gebeld :) ?

Al diverse malen en meldingen ervan gemaakt. Antwoord wat ik van mevrouw aan de lijn kreeg was: Dan moet u maar even gaan kijken waar het vandaan komt...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:48

verhuizen kan altijd mensen vinden toch al doe je het met twee mensen misschien buren die willen helpen als je echt een keer verhuist.
ik zou dat niet meteen als reden doen om niet te gaan verhuizen.

buren ruzies zijn altijd vervelende situaties. klacht indienen en inderdaad midden in de nacht gewoon de politie bellen.

mag hopen dat de woningbouw een keer wat doet.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:49

Ow dat is wel vreemd zeg :oo ze horen gewoon te komen kijken bij zoiets en te komen helpen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 12:51

Christiene schreef:
verhuizen kan altijd mensen vinden toch al doe je het met twee mensen misschien buren die willen helpen als je echt een keer verhuist.

buren ruzies zijn altijd vervelende situaties. klacht indienen en inderdaad midden in de nacht gewoon de politie bellen.

Sta wel op de lijst maar gezien de woningnood in Den haag mag ik in mijn handen knijpen als ik vanaf januari op een schappelijke plaats sta.

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:58

Ik heb een lange tijd ook in zo'n situatie gezeten. Ik woonde in een flat en onder mij woonde ook een knul die oa in drugs dealde, maar ook gerust een hele nacht wakker was met alle overlast die er bij hoort.

Ik was gelukkig samen met nog een buurvrouw die of er last van had.
We hebben de woningbouw toen inderdaad laten weten hoe en wat en we hebben meldingen gedaan bij de politie. Helaas hadden we in het begin het idee dat onze klachten bij de woningbouw niet serieus genomen werden en zo hadden we op den duur een brief naar de directie gestuurd, en dat had wel wat geholpen, we kregen toen een andere contact persoon en die nam ons wel serieus.

We hebben al die tijd, elke keer dat we last hadden het opgeschreven, van begin tijd tot eind tijd. Ook hebben we elke keer weer de politie gebeld, helaas als ze kwamen waren ze op eens wel stil :(
Het was op den duur zo erg, als ik de politie belde, en ik zei mijn naam, dat ze precies wisten waar ik voor belde.

Eens in de zoveel tijd gingen die buurvrouw en ik samen zitten om zo eens te kijken of het gene wat we hadden opschreven, overeen kwam. Na dat we dat hadden gedaan, stelde we weer een brief op voor de woningbouw, incl alles wat we van overlast hadden op geschreven.

Zo is het (helaas) een lange tijd door gegaan, maar uit eindelijk hebben ze van de woningbouw wel voor elkaar gekregen dat die knul een andere woning kreeg toegewezen.

Ik weet dat al die overlast veel met je kan doen, maar het is even door pakken kwa alles opschrijven en steeds een melding maken. Ik hoop dat het je dan ook kan helpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:02

Wat een vervelende situatie zeg..

De woningcooperatie zou jou toch woongenot moeten bezorgen lijkt me, dat heb je zo niet. Ik denk dat ik daar eens wat harder achter aan zou gaan, eventueel kijken wat je juridisch kan doen. Volgens mij mag je namelijk bij structuele overlast ook minder huur betalen.
En ik denk dat de woningcooperatie in zo'n geval wel een stukje harder gaat lopen.

Je kan vaak gratis info krijgen op internet bij bijv het juridisch loket.

Sterkte!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 13:03

Christiene schreef:

Maar aan de andere kant, omdat meneer zich niet kan aanpassen zou ik maar weg moeten... :? klopt niet

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:18

TS; snap dat je denkt, waarom moet ik weg? Ik zal je zeggen waarom, kies voor jezelf en je gezondheid. Dit soort irritaties kunnen op de lange duur je gezondheid aantasten..........dus denk niet, ik geef op, nee, je kiest voor jezelf!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:22

purny schreef:
Christiene schreef:

Maar aan de andere kant, omdat meneer zich niet kan aanpassen zou ik maar weg moeten... :? klopt niet

Je moet helemaal niks. Je kan de keuze maken om elders rustiger te gaan wonen. Of je blijft perse hier in alle herrie. Moet je zelf weten.
Vwb de herrie en overlast; iedere keer heel stug de politie bellen en melding doen. En niet laten afschepen.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:46

Wij hebben hier zo'n vergelijkbare situatie gehad alleen dan 2 huizen verder. Veel lawaai, dronken lallen in de tuin midden in de nacht, muziek hard, hard praten. Mensen zijn ook agressief en al meerdere malen met de politie in aanraking geweest dus meerdere malen al de politie gebeld. Ook altijd het advies om eerst zelf langs te gaan. Maar vanwege de agressie hebben wij altijd aangegeven dat wij daar niet langs gaan. De wijkagent ging altijd langs. Sinds er een paar van het gezin veroordeeld zijn wegens geweld enz is het vrij rustig. We hopen nog altijd dat ze ooit gaan verhuizen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:50

Toch de politie blijven bellen bij overlast. Zij kunnen pas ingrijpen als de agenten zelf meerdere keren overlast constateren, en dat kan even duren omdat ze niet altijd gelegenheid hebben om direct te komen. Jammer dat je zo'n suffe reactie kreeg, bij ons namen ze het altijd serieus en gaven ze ook aan dat we vooral moesten blijven bellen.

Ik denk dat blijven 'zeuren' de beste optie is ... ook de woningbouw kan hem er waarschijnlijk niet zomaar uitgooien, daar moet vaak best wat aan vooraf gaan. En hoe meer klachten er dan binnenkomen, hoe sneller ze iets kunnen doen. Je zou ook een klachtenbrief kunnen schrijven en die door alle buren laten ondertekenen, dat maakt misschien meer indruk dan wanneer het alleen van jou komt.

En wat Elisa2 schrijft ook zeker doen, juridische informatie inwinnen zodat jij weet wat jouw rechten zijn en wat de plichten van de woningbouw zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 13:51

Ik durf ook niet langs te gaan.

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:58

Echt blijven bellen naar de politie, elke melding is er weer een bij het lijstje.
Maar ook met regelmaat bij de woningbouw melden, zodat ze door krijgen dat het serieus is.

Ik heb ik die periode zelfs tegen iemand van woongoed gezegd dat ik anders wel een maand zou willen ruilen van woning, hun in mijn huis en ik in dat van hun, dan kon ik tot rust komen en hun er achter komen hoe of het gaat..... Maar dat wilden ze natuurlijk niet.

Toen ik eenmaal weg was uit die flat kwam ik er pas achter wat of heel die situatie met mij had gedaan.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 14:45

Wat gek, hier in de buurt wordt door de politie toch al gauw gedreigd met het in beslagnemen van de muziek apparatuur, is dat dan bij jullie niet aan de orde?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 14:56

Je hebt een paar opties Purny.

1. Woningbouw fanatiek blijven bellen
2. Politie bellen
3. Verhuizen

Mooier kan ik het niet brengen. En de woningbouw zou anders moeten reageren, maar ze doen het niet. Niet iedere coöperatie is even klantvriendelijk. Dan kun je daar een hoop energie in steken, maar ik denk dat je beter eieren voor je geld kan kiezen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 15:01

lieveli schreef:
Je hebt een paar opties Purny.

1. Woningbouw fanatiek blijven bellen
2. Politie bellen
3. Verhuizen

Mooier kan ik het niet brengen. En de woningbouw zou anders moeten reageren, maar ze doen het niet. Niet iedere coöperatie is even klantvriendelijk. Dan kun je daar een hoop energie in steken, maar ik denk dat je beter eieren voor je geld kan kiezen.

Dank je. Ik ga inderdaad eieren voor m'n geld kiezen en blijf heel hard reageren op huizen. Helaas is het gewoon drama om hier in de randstad een beetje snel aan een andere woning te komen.
Woningbouw blijf ik op de hoogte stellen. Voorheen was ik heel makkelijk en mochten ze tot 12 of 1 uur muziek draaien(regel is na 10 uur geen geluidsoverlast maken) nu ga ik gewoon om 12 uur bellen en melden.
Helaas word ik snel ondergesneeuwd door de instanties. Baal er wel van omdat ik geen haar op m'n tanden heb.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:03

Ik wens je sterkte.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 15:15

Dank jullie wel allemaal voor de reacties

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:16

Lastige situatie TS, is het niet mogelijk om via de huurcomissie actie af te dwingen bij de woningbouw?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 15:16

purny schreef:
Baal er wel van omdat ik geen haar op m'n tanden heb.

Weinig mensen worden assertief geboren. Het is een eigenschap die je kunt ontwikkelen, dus hup, trek je grote meisjesbroek aan en bellen bellen bellen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:41

Dan krijg je denk ik echt een gevalletje meester frank visser doet uitspraak.
Volgens de wet mag iedereen zelf weten wat hij/zij doet in zijn woning maar je hebt je wel aan regels te houden. In principe moet de woningbouw er iets mee doen, maar er wordt van jou verwacht dat jij eerst dingen gaat bespreken met de buren. Daarna komt de woningbouw die zoiets waarschijnlijk niet eens op gaat pakken. En daarna zou je naar het gerecht kunnen volgens mij. Je kunt niet tot in den treure maar doen wat je wllt.
Echter denk ik dat je slimmer en sneller en beter af bent als je gewoon een andere woning zoekt.
Ook voor de verstandshouding enzo.

Pferdchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 23:24

Naar aanleiding van jouw tekst: "Woningbouw blijf ik op de hoogte stellen. Voorheen was ik heel makkelijk en mochten ze tot 12 of 1 uur muziek draaien(regel is na 10 uur geen geluidsoverlast maken) nu ga ik gewoon om 12 uur bellen en melden".

Even een veelvoorkomend misverstand uit de weg ruimen: OVERLAST veroorzaken mag NOOIT. Geluidsloos leven kan natuurlijk niet en hoeft ook niet. Gaatjes boren bijvoorbeeld maakt altijd lawaai. Een moment harde muziek valt echt wel te "gedogen". Net als eens een feestje of iets dergelijks.

Desondanks... voor "overlast" is géén tijdstip bepaald tot wanneer het toegestaan is. Overlast veroorzaken is simpelweg in het geheel niet toegestaan. Wel kunnen er veschillen bestaan over wat overlast is en wat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 23:30

Maar Purny, je geeft aan dat de politie zegt dat je moet kijken waar het vandaan komt. Dan kan je toch zeggen dat je weet waar het vandaan komt; de bovenbuurman en dat je dit niet zelf op wil lossen met de buurman omdat je je niet veilig voelt bij deze buurman? Die politie agenten zeggen dan echt niet 'jammer dan, ga er maar heen met een honkbalknuppel'.
Ik heb een keer overlast voor de deur gehad, mensen die voor m'n deur bleven hangen met een iPad en laptop (wilden waarschijnlijk een internetsignaal oppikken) maar echt heel luid bleven spreken in een voor mij niet verstaanbare taal. Ik heb toen ook de politie gebeld dat er vreemde mensen voor m'n deur stonden, dat ik niet wist wat ze er aan het doen waren maar dat ze er met laptop/ipad stonden en dat ik met mijn 164 centimeter nou ook weer niet stoer genoeg was om even verhaal te halen. Was geen punt, ze kwamen kijken en de mensen werden vriendelijk verzocht ergens anders hun heil te zoeken. Zelfde met parkeeroverlast met de buren; aangegeven dat ik niet bepaald een held ben (moest daarvoor de blauwe brigade bellen, geen politie) en dat ik m'n buren vooral aardig vind op een afstand omdat ik ze niet goed in kan schatten wat voor soort mensen het zijn. Was geen enkel punt en ze waardeerden het alleen maar dat ik het niet zelf probeerde op te lossen en zijn keurig komen kijken en praten (zonder mijn naam te noemen overigens, erg prettig).

Als jij weet waar het vandaan komt, gewoon blijven melden bij de politie en de mededeling dat je het niet zelf op wil oplossen of durft op te lossen. En ook constant de woningbouwvereniging blijven bellen en mailen, voor mijn part filmpjes maken waarbij je de krant van vandaag of teletekst ook in beeld laat zien (tip die ik gepikt heb van mr. frank visser hoor :+ ) .