BKR registratie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Caroo

BKR registratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 22:29

Dag bokkers,

Ik loop tegen iets aan en ben benieuwd hoe andere mensen hiermee omgaan.

Per 1 mei is een nieuwe regel ingegaan met betrekking tot het afsluiten van een mobiel abbonement.
Dit is de inkomens en lasten toets waarbij je je inkomens en lasten moet opgeven. Deze kijkt of je een abbonement kan afsluiten. Bij rood licht mag je dus geen abbonement afsluiten.
Ik woon thuis en heb dus 0 lasten en heb wel een inkomen, maar ik krijg rood licht. Geen abbonement voor mij dus.
Ik kan hem nu dus als los toestel en simonly kopen, het bedrag over 2 jaar blijft hetzelfde.maar wat nou als ik dat niet wil?

Hoe doen jullie jonge mensen dit?

Keell94

Re: BKR registratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:47

dan is waarschijnlijk je inkomen niet hoog genoeg voor de kosten van de telefoon (maandelijks wel maar ze kijken naar een x percentage)

Zit dus niks anders op dan het toestel los te kopen (of het ergens anders proberen maar idk of dat zin heeft/kan)

Een BKR hoeft niet persee slecht te zijn, als jij het uiteindelijk netjes hebt afbetaald kunnen ze dat ook weer als positief zien voor een eventuele hypotheek, dat je altijd netjes en gewoon optijd betaald hebt

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:57

Let wel even op dat zo'n BKR wel invloed heeft op je hypotheek etc. Dus wel goed dat ze er even extra moeilijk over doen ;)

Maar snap dat het niet handig is.

Ergens anders proberen heeft weinig zin, hooguit ouders vragen om en dan gewoon van je eigen rekening laten afschrijven maar het abonnement dan wel op naam van iemand anders. Ook niet ideaal...Tenminste zo zou ik het hebben opgelost. (In mijn tijd (zo klinkt het zo oud) waren ze er nooit zo moeilijk in?)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 23:11

Als je de telefoon niet zelf nu kan kopen, dan kun je misschien je ouders vragen om hem te kopen en hen iedere maand een stukje terugbetalen? Ik zou er persoonlijk niet meer aan beginnen met die registratie, maar dat is meer vanwege het gedoe in de toekomst met een hypotheek enzo.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 23:22

Bedankt voor de reacties.
En als ik nu meer inkomen opgeef dan dat ik werkelijk verdien?

Op mijn ouders naam is idd een optie.
En over die hypotheek.. Sowieso ben ik deze twee jaar niet van plan om een huis te kopen. Maar je weet maar nooit... In dat geval kan ik de abbonement lening in 1 keer afkopen zodat dit geen invloed heeft op de hypotheek.
Dit heb ik me laten vertellen in de vodafonewinkel.

Geeft iedereen eerlijk zijn inkomen aan of kan het geen kwaad er wat bij te tellen? Ik bedoel, ik betaal altijd netjes mijn rekeningen dus ze komen dat toch niet controleren als er geen duister in de zaak te zien is?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 23:24

Miss_Caroo schreef:

Dan fraudeer je....

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 23:55

Ik heb me nog niet ingelezen, maar geldt die toets ook bij goedkopere telefoons? Ander misschien gewoon een telefoon onder de 250 euro kiezen?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 00:02

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 00:07

LadyMadonna schreef:
Miss_Caroo schreef:

Dan fraudeer je....

Alsof iedereen altijd eerlijk is met dat soort zaken :+

Een telefoon onder de 250 is geen optie. Dan heb ik de nokia van 2008, bij wijze van
Ik wil wel natuurlijk een coole telefoon hebben, haha.

Ik weet wel wat mijn mogelijkheden zijn, maar was benieuwd hoe andere mensen dit doen. Dat was mijn vraag :)

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 00:18

Miss_Caroo schreef:
LadyMadonna schreef:

Dan fraudeer je....

[/quote]

Dan nog blijft het fraude.

Je kunt idd als je wilt je telefoon versneld afbetalen als je hypotheek wilt afsluiten.
Op de naam van een ander is idd een optie.
Wil je dit bij Vodafone doen. Hou er dan wel rekening mee dat als je contact op neemt met de klantenservice ze altijd de contractant willen spreken voor de verificatie. Wil kan de contractant en wachtwoord afspreken met de klantenservice en met dat wacht word kun jij dan bellen en hoeven ze niet de contractant te spreken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 00:51

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 08:51

Wellicht dat dan een SIM only en je ouders het toestel los kopen de beste optie is? Betaal je gewoon je ouders maandelijks een bedrag zonder dat je een BKR registratie hebt.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:29

En wst als je een los toestel koopt met een simonly die zijn dan vaak goedkoper. Zo heb ik zelf een mibiel van 400 en betaal voor mijn abonement 15 euro. Ik weet niet wat mijn originele abonement is maar heb nu 9 GB en 2400 belminuten. Dus ben blij met mijn abonnement

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 11:19

Bedankt voor de reacties! Wist niet dat er al een topic was, anders had ik hem niet geplaatst.
Ik ga nu lekker daar mee lezen :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 11:30

Miss_Caroo schreef:
LadyMadonna schreef:
Dan fraudeer je....

Een telefoon onder de 250 is geen optie. Dan heb ik de nokia van 2008, bij wijze van

Ik weet wel wat mijn mogelijkheden zijn, maar was benieuwd hoe andere mensen dit doen. Dat was mijn vraag :)

In dit soort zaken moet je wel eerlijk zijn. Fraude op dit gebied moet je niet te licht over denken. Er is een heel goede reden dat je geen toestemming krijgt. Het BKR is er niet om je te pesten maar om je te beschermen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 11:35

Kun je ook rood staan bij je bank? Dan krijg je namelijk ook een notering. Je kunt niet meer opgeven dan je verdient. De belastingdienst komt er toch achter.
De enige oplossing is om te sparen voor een nieuw toestel of te kijken voor een tweede hands

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 11:38

purny schreef:
Kun je ook rood staan bij je bank? Dan krijg je namelijk ook een notering. Je kunt niet meer opgeven dan je verdient. De belastingdienst komt er toch achter.
De enige oplossing is om te sparen voor een nieuw toestel of te kijken voor een tweede hands

Wat heeft de belastingdienst hier mee te maken? Die gaan toch niet communiceren met je telefoon-provider? Niet dat ik vind dat je moet frauderen hoor!

Kunnen je ouders het abonnement niet afsluiten en dat jij aan hen betaalt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 11:44

Ik ga misschien een heel zeikerige ouderwetse opmerking maken. Maar waarom niet gewoon rekening houden met je inkomen en dan maar een minder hippe telefoon. Die belt net zo goed als een dure hippe telefoon die in is. :D . Of gewoon losse telefoon en los abbo. Ben je nog goedkoper uit ook. :j

Niks mis met leven naar je inkomen. :P daar wordt een mens niet slechter van wel rijker.

Mijn abbonement voor telefoon is 15 euro inclusief 300 belminuten en sms jes en 2 gb internet. Telefoon is een oudere cat telefoon die meer dan uitstekend voldoet. Met een restwaarde van misschien 50 euro of zo.

En meer opgeven dan je verdient is dom. -O- daar heb je je zelf alleen maar mee.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 13:16

Simbaa schreef:
purny schreef:

Wat heeft de belastingdienst hier mee te maken? Die gaan toch niet communiceren met je telefoon-provider? Niet dat ik vind dat je moet frauderen hoor!

Kunnen je ouders het abonnement niet afsluiten en dat jij aan hen betaalt?

Geloof me de belastingdienst is een stuk bijdehander dan je denkt.
Al je gegevens worden zonder jouw toestemming doorgegeven aan instanties.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 13:42

Miss_Caroo schreef:
LadyMadonna schreef:
Dan fraudeer je....

Aangezien je inkomen niet een zeer privé-zaak is, komt deze fraude altijd uit. En dat is niet best voor je verdere toekomst.
Ik vind het nogal dom om erover te denken dit niet eerlijk op te geven...

Meer willen dan je inkomen toelaat is niet slim, maar helaas de mentaliteit van tegenwoordig. Het is niet voor niks dat deze regel er is, er komen veel mensen in de problemen door deze vorm van hebzucht.

Wat is er mis met sparen voor je iets kan kopen? Veel minder risicovol dan op afbetaling iets kopen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 13:47

karuna schreef:
Ik ga misschien een heel zeikerige ouderwetse opmerking maken. Maar waarom niet gewoon rekening houden met je inkomen en dan maar een minder hippe telefoon. Die belt net zo goed als een dure hippe telefoon die in is. :D . Of gewoon losse telefoon en los abbo. Ben je nog goedkoper uit ook. :j

Niks mis met leven naar je inkomen. :P daar wordt een mens niet slechter van wel rijker.

Mijn abbonement voor telefoon is 15 euro inclusief 300 belminuten en sms jes en 2 gb internet. Telefoon is een oudere cat telefoon die meer dan uitstekend voldoet. Met een restwaarde van misschien 50 euro of zo.

En meer opgeven dan je verdient is dom. -O- daar heb je je zelf alleen maar mee.

Schudt als mede oude muts de hand. Als je nu alleen een oude nokia kunt kopen, dam even een paar maanden verder sparen.

Is deze mentaliteit nu de reden dat zoveel jongeren dik in de schulden zitten?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 13:53

Yeps, en alleen nieuw en strak willen of dat nu een telefoon, auto, huis enz is alleen perfect is goed genoeg.

Ken iemand met het budget van hooguit 1000 euro uitkering die wel een auto wil die niet ouder is dan 5 jaar en een hoop merken vallen af ivm niet hip. Tsja dan maar fietsen toch ook al is je gezondheid niet ok. Heb mijn oude atos aangeboden. Oud, niet de mooiste meer maar technisch perfect. Maar die was niet naar wens.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 14:09

je kan ook zorgen dat er 249 over blijft wat je dan in termijnen betaald. dus dat je een aanbetaling doet. weet niet om welk toestel t gaat?

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 14:34

En waarvoor denk je dat die regel in het leven geroepen is...? Om precieszaken zoals dit te voorkomen ! Mensen kopen een te dure telefoon en abonnement want dat is tenslotte precies die coole die andere ook hebben of zelfs een beetje beter. En betalen zich vervolgens scheel. Of bijna dan.
Ik heb een niet coole telefoon die ook heel veel kan, met een sim-only-abonnement van 10 euro per maand. Ik kan vrij bellen, vrij sms-en en heb ook nog Veel MB's die bij mij niet op gaan. Tenslotte heb je op steeds meer plekken wifi. Waarom zou je meer betalen dan ??
Ik vind mij zelf heel erg stoer, vergeleken met mensen die 30 euro of meer per maad kwijt zijn aan kosten per maand. Het kost mij een tientje voor dezelfde service !

En als je een huis zou willen kopen, later of inrichten moet je eigen geld hebben anders krijg je niks !
Moet je eens kijken, als je dat telefoon geld elke maand opzij gezet had....
Of je rijbewijs of een leuk auto'tje, een "coole" vakantie met vrienden. Of op termijn zelfs een pony kopen en dan zelfs (met een stukje extra) onderhouden..... Je kunt er zoveel leuke dingen voor doen.

Laat ik mezelf nou echt bijdehand en slim vinden met mijn uitgaven voor de telefoon per maand, als ik deze reacties zo lees aan wat mensen al dan niet willen gaan uitgeven aan een telefoon !
En ik heb er ook nooit aan mee gedaan ook. Ook niet toen ik naar school ging en "mee zou moeten doen". Ik ben er ook nooit op afgerekend en had toch ook genoeg vrienden.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 14:43

Ik snap de discussie die hier gaande is..

Maaaaar;

Ik heb inmiddels 5 jaar abonnementen bij de zelfde provider, van 30 tot 40 euro en 3 verschillende toestellen daarvan gehad.
Ik heb liever een duur abonnement waarvoor ik maandelijks een groter bedrag betaal, dan in 1x een enorm bedrag moeten neerleggen. Ik ben hier wel altijd secuur in, het totale bedrag bij een 2 jarig abonnement is bij mij wel altijd het laagst mogelijke (en dat dus met hogere maandelijkse kosten. )

Nu loopt mijn abonnement binnenkort weer af, dus ik enthousiast kijken op de site, mijn nieuwe telefoon uitgekozen, bedrag van 35 euro per maand (minder dan wat ik nu betaal!) Maar plotseling mag ik dit abonnement niet meer afsluiten want volgens de registratie verdien ik hier niet genoeg per maand voor?!

Ik betaal dus al 5 jaar lang netjes elke maand mijn kosten, heb duurdere abonnementen gehad dan die ik nu wil afsluiten.. maar nee mevrouw dit mag niet.. hoe dan?!

En nee, dat grote bedrag kan ik niet in 1 x missen; dat is onderdeel van mijn potje voor onvoorziene uitgaven, mijn spaarrekening.. niet voor een telefoon dus. Maar die 30/40 euro kan ik wel missen..

Kort gezegd; ik snap waarom dit in het leven is geroepen maar brave betalende klanten zoals ik worden hier wel flink de dupe van. De enige telefoons die ik nu zou kunnen kiezen zijn een stuk minder dan degene die ik nu heb en daar ga ik nou eenmaal niet mee akkoord..

Ik blijf dus nog even doorzoeken en misschien toch maar nog meer gaan sparen voor een telefoon..