Ben jij lid van een bibliotheek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik ben wel/niet lid van een bibliotheek.

Ik ben geen lid
210 (37%)
Ik ben wel lid maar kom er zelden tot nooit (slapend lid)
70 (12%)
Ik ben wel lid en kom er regelmatig
105 (18%)
Ik ben geen lid maar mijn kind(eren) wel
15 (2%)
Ik ben geen lid maar mijn partner wel
5 (0%)
Ik lees voornamelijk e-boks, die ik leen via de bibliotheek
12 (2%)
Ik lees voornamelijk "echte" boeken
126 (22%)
Anders
19 (3%)

Totaal aantal stemmen: 562

LadyMadonna

Ben jij lid van een bibliotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 13:20

Ik ben vrijwilliger bij de plaatselijke bibliotheek, en nav een bijeenkomst gister ben ik eens benieuwd hoeveel bokkers lid zijn.
;)

Allienda

Re: Ben jij lid van een bibliotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:24

Ik ben heel lang lid geweest van de plaatselijke bibliotheek en ik heb duizenden boeken verslonden..........Totdat ik het fantasy genre gevonden had. Onze bibliotheek had daar weinig boeken van en voor de boeken die er waren was een lange wachtlijst :-( Toen heb ik mn lidmaatschap opgezegd en ben ik zelf boeken gaan kopen :+

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:30

Sinds ik kinderen heb blijft er weinig tijd over om te lezen. Daarom ben ik geen lid meer. Ik lees nog wel, maar voornamelijk (gekochte) e-books.
Mijn kinderen zijn wel lid en verslinden boeken. De oudste zo'n 5-10 boeker per week. Dan is de bib echt een uitkomst!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:32

Mijn moeder is lid, dat lidmaatschap gebruik ik ook :).
Helaas eheft onze bieb niet zo heel veel boeken.
Toen we nog in een grotere stad woonden ging ik ook echt heel vaak naar de bieb, hadden ze heel veel boeken, maar ook computerspellen etc die je kon lenen.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:33

Ik haal mijn boeken regelmatig bij de Kringloop. Vallen ze tegen, dan gaan ze weer naar een ander. En vind ik ze leuk, dan blijven ze in mijn kast staan zodat ik ze nog eens kan lezen. Verder hebben we hier in de buurt zo'n particuliere kast staan waar je gratis boeken uit kunt halen en in kunt zetten. Juist leuk, omdat je dan makkelijker buiten je eigen genre iets probeert.
De bibliotheek hier is echt wel uitgebreid, maar ik heb er tot dusver nog nooit gebruik van gemaakt. Nou moet ik zeggen dat ik ook niet zo vaak in het centrum kom waar de bieb staat. Als hij dichterbij stond (en niet in betaald parkeren gebied), zou ik er misschien sneller gebruik van maken.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:34

Ik ben tot m'n 14e lid geweest van die bibliotheek. Echter werd het onwijs duur, was ik bijna de hele bieb al door qua boeken en vond het toen zonde van mijn geld. Zeker met de huidige e-books die online te vinden zijn en vaak een redelijk beperkt aantal engelse boeken (Wat ik toch liever lees dan Nederlands) zal je mij er niet meer vinden. Overigens waren de openingstijden ook een crime, zal ze even opzoeken bij ons :

maandag 14:00 - 18:00 uur
dinsdag 14:00 - 18:00 uur
woensdag 11:00 - 18:00 uur
donderdaggesloten
vrijdag 11:00 - 18:00 uur
zaterdag 11:00 - 16:00 uur
zondaggesloten
Oftwel, ik zou alleen op zaterdag e.e.a. kunnen halen, in een beperkte tijd, gezien ik de rest gewoon werk. Vroeger waren ze langer open, ook nog wel eens tot 19.00 of 20.00..

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:36

Al heel lang lid, vroeger samen met moeders en nu al jaren zelf er 2 keer per maand te vinden. E-boeken vind ik niets, ik moet iets in m'n handen hebben en mis de geur van boeken (klinkt hoop ik niet te eng, lol!).

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:38

Ik ben tot een jaar of 8 geleden mijn hele leven lang lid geweest van de bibiotheek. Door wazige openingstijden en gedoe over het abonnement (eenzijdige wijzigingen) gestopt en sindsdien lees ik vooral via de ereader. Boeken wissel ik uit of download ik. Heb ik papieren boeken nodig, ga ik langs de kringloop of een rommelmarkt.

Ik lees gemiddeld zo'n 2 boeken per week dus de bieb had echt een goeie aan mij maar het werd me te ingewikkeld....

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:38

Ailill schreef:
Al heel lang lid, vroeger samen met moeders en nu al jaren zelf er 2 keer per maand te vinden. E-boeken vind ik niets, ik moet iets in m'n handen hebben en mis de geur van boeken (klinkt hoop ik niet te eng, lol!).

Haha heel erg herkenbaar, ik heb me een duur ebook aangeschaft maar ik vind het helemaal niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:40

Ik was lid van de bieb, maar heb me afgemeld.
Er was vooral veel te lezen in de categorie kasteelromans/doktersromans/bouquetreeks, en weinig in genres die mij aanspreken (populair wetenschappelijk). Ik ben toch lid geworden omdat ze samenwerken met andere bibliotheken, waardoor je ook boeken van andere bibliotheken kon 'bestellen', die je dan bij je eigen bieb kan ophalen. Helaas werkte dat systeem in de praktijk nogal slecht, er stond geen enkele termijn vermeld waarop je boeken beschikbaar zouden zijn, en als ze er waren (dan krijg je een mailtje) moest je ze dezelfde dag nog ophalen, anders gingen ze direct weer terug :+ Zeker gezien de erg krappe openingstijden (van 11-1430 of zoiets) was dat voor mij geen doen. Jammer, want op zich zou ik graag boeken lezen via de bieb, steeds boeken kopen is voor mij een stuk prijziger.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-05-17 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:41

Ik ben wel lid, maar sinds alle buurtbiebs gesloten zijn en ik helemaal naar het centrum moet om boeken te lenen (en vooral: terug te brengen), kom ik er zelden meer.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:44

Ik was altijd lid, maar een aantal jaar geleden is de bibliotheek opgeheven.

Tink89

De bibliotheek is hier duur en de selectie boeken is niet geweldig. Ik lees dus met name e-books. Scheelt ook sjouwen in de trein. Ik mis wel de optie in je poll 'ik lees ebooks en leen die niet van de bieb'.

Shayenne93

Ik mis de optie "ik ben geen lid maar kom er wel eens" :+

Nu kom ik er eigenlijk nooit meer maar tijdens mijn studie ging ik regelmatig in de bieb zitten studeren/werken terwijl ik geen lid was.

Love_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:47

Ik ben lid en ik kom er regelmatig, ik reserveer ook veel boeken die niet bij onze bibliotheek te leen zijn. Ik heb geen zin om alles te moeten kopen. Ik ben nog jeugdlid dus het kost mij ook niets. Het is ook heel handig als je voor nederlands literatuur moet lezen. Vroeger ook veel boeken van de bieb verslonden, ik ging er vroeger samen met vriendinnetjes heen gingen we samen boeken uitzoeken.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:47

Ik ben lid van de bieb en leen er maandelijks toch wel minstens drie boeken. Abonnement kan voor mij mákkelijk uit. Openingstijden van de vestiging in de wijk zijn niet heel ruim maar ik ben 1 middag per week vrij en kan dan makkelijk naar de bieb. En anders ga ik naar de grote bieb in de binnenstad, heerlijk neuzen <3.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:50

Ik lees veel engels en boeken die niet standaard in de bieb staan, dus geen lid (meer).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:51

Mijn kind is lid, daar leen ik wel voorleesboekjes of speelboekjes voor.
Ik lees zelf nooit boeken, alleen voorlezen uit kinderboeken.
Vroeger las ik wel heel veel maar nu niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:54

Ik was zelf altijd lid, maar door de zeer beperkte openingsuren kom ik er eigenlijk nooit. Mijn dochtertje is nu lid, want gratis tot en met 17 jaar, en ik leen wel eens voor mijzelf een boek mee op haar naam. Voor haar kom ik er nu wel wat vaker, want als ik met haar thuis ben is de bieb open en ze vindt het geweldig!

Moet wel zeggen dat het vroeger veel makkelijker was even snel langs te wippen en elke week neiuwe boeken te halen. Nu werk ik en als ik thuis kom is de bieb dicht.. heb daarom zelf een bieb aangelegd.. ben zelfs bezig met een uitleensysteem _O-

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:56

Ik lees vooral engelse fantasy ebooks en luisterboeken en dan graag rap nadat ze uitgekomen zijn, en die heeft de bieb niet en internet wel dus dan is de keuze makkelijk..

Als de bieb ze wel zou hebben dan zou ik trouwens graag weer een abonnement nemen aangezien ik dat intsituut graag steun.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:04

Vroeger wel lid geweest, maar de genres en specifieke boeken waar mijn interesses liggen hebben ze meestal toch niet.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:10

Ik ben voor mijn afstuderen lid geworden van de bieb. Ik had een aantal boeken nodig voor mijn scriptie, en die hadden ze toevallig in de bieb liggen.
Vroeger ging ik maandelijks naar de bibliotheek. Nu heb ik niet zoveel tijd om te lezen, dus kom ik er bijna nooit. Eigenlijk zonde, want ik vind lezen heerlijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 14:17

Tink89 schreef:
De bibliotheek is hier duur en de selectie boeken is niet geweldig. Ik lees dus met name e-books. Scheelt ook sjouwen in de trein. Ik mis wel de optie in je poll 'ik lees ebooks en leen die niet van de bieb'.

Die optie staat er bewust niet tussen, want dat heeft geen meerwaarde voor de vraag of je wel of niet bij de bieb komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:20

Overigens kan ik ook niet even snel naar de bieb.. als ik in de bieb ben dan wil ik er ook een paar uur blijven :D

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:44

Ik ben al vanaf mijn 3e lid van de bibliotheek en altijd lid gebleven, al 29 jaar nu, ik lees papieren boeken en e-books, vooral dit laatste omdat dit makkelijk leest en ik hierdoor sneller nieuwe boeken kan lezen dan wanneer ik ze via de bibliotheek leen al ben ik zeker wel 1x in de week/2 weken bij de bibliotheek te vinden.

Ik miste de optie die Tink89 noemde ook al begrijp ik dat het voor jou als TS niet interessant is :)