Ergenissen smartphone gebruik

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Ergenissen smartphone gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 12:27

Ongetwijfeld dat ik niet de enige ben, maar ik ben erg benieuwd of er nog meer Bokkers zijn die zich - net als ik - soms ontzettend kunnen ergeren aan het overmatige smartphone gebruik in het openbaar. Het lijkt in mijn omgeving wel steeds erger te worden. Zelfs bij de huisarts zit men afgesloten met zo'n telefoon met koptelefoon op, zodat men de oproep niet hoort. Of in de rij bij de kassa hardop bellen en dan verbolgen reageren als iemand - die niet vastgeplakt zit aan zo'n telefoon, maar ook nog niet aan de beurt is - zijn boodschappen op de band legt. In het verkeer (auto of fiets) zitten teksten of bellen, al dan niet met een kind achterin of achterop. In een eetgelegenheid zitten bellen of vegen (beide tafelgangers tegelijk). Ik zie het gedrag met lede ogen aan.
Komt zoiets ooit nog goed?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:43

Ik vind het een beetje dubbel: zoiets als bellen terwijl je bij de kassa staat af te rekenen vind ik echt asociaal gedrag, net als bellen of met koptelefoon op zitten terwijl je ergens op een oproep of iets staat te wachten waardoor je die mist en het weer achterlijk irritant is voor andere mensen. Oftewel: smartphonegebruik waarbij je duidelijk onbeleefd bent naar anderen of anderen lastigvalt, daar erger ik me aan.
Voor de rest kan het me echt helemaal niks schelen :+ Ik begeef me in het openbaar als ik alleen ben ook gewoon lekker met koptelefoon en schermpje voor m'n neus. Ik heb geen zin om met wildvreemden gesprekken te beginnen in bijvoorbeeld de trein, laat staan als ik zit te wachten bij de huisarts :+
In gezelschap ben ik veel minder met m'n telefoon bezig, maar soms ben je gewoon even uitgepraat en pak je dat ding er even bij om iets te checken. Even een paar minuutjes en daarna kan ik net zo uitgebreid weer real life zitten praten hoor.
Ik zal er ook geen anderen om veroordelen eigenlijk, vind dat best wel suf, alsof je 'beter' bent als je nooit wat met je telefoon doet.

En tja... of het 'ooit nog goed komt', dan trek ik altijd maar weer de vergelijking met dit soort old school foto's:

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/a1/f1/f8/a1f1f82d11e9c61c7776414bf025b17c.jpg
(linkje want foto te groot)
Afbeelding

Het is natuurlijk niet exact hetzelfde, maar in mijn ogen zijn dit (= jezelf in het openbaar soms even in je eigen bubbel begeven, met jezelf/je eigen zaken bezig houden) wel issues van alle tijden.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:54

Ja ik erger mij er ook aan. Ik ben al een keer aangereden door een automobilist die op zijn mobiel zat te spelen en het knipperlicht niet uit deed, hij keek niet eens om tijdens het afslaan. Doordat meneer het knipperlicht niet uitdeed ging ik er vanuit dat ik kon oversteken. Helaas, meneer was ook nog boos op mij dat ik niet uit keek ' die k*t fietsers ook '

Ik ben zelf caissière en vind het onwijs irritant en vervelend als mensen bellen bij de kassa. Ik ben dan ook nooit beleefd terug, leg eerst die telefoon weg en dan kunnen we fatsoenlijk zijn :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:58

ja ik vind wel dat je gelijk hebt TS, natuurlijk hoef je niet te praten in een wachtkamer en dan kan je best op je mobiel vertoeven
maar laatst zag ik een kind in een speeltuin (monkey town) en dan met een Ipad in een hoekje zitten :?
ja daar betaal je dan 7,50 voor, ga dan gewoon thuis zitten :roll:

en vooral pubers, op de fiets, met alleen de wereld van de telefoon zijn mijn grootste irritatie

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:01

Bellen aan de kassa vind ik ook niet kunnen. Ook in gezelschap, aan de tafel bv, vind ik het nogal asociaal. Maar bv tijdens de pauze op het werk, of in de trein ofzo las ik vroeger de krant en tegenwoordig lees ik de krantenberichten via de nu.nl app.
Als ik me vroeger verveelde buitenshuis dan was er niet veel meer te doen dan wat doodelen op een stukje papier, tegenwoordig tegenwoordig besteed ik mijn tijd dan iets nuttiger door te bokken :+

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:02

Ik vind dat plaatje dan wel weer komisch. Denk namelijk niet dat iedereen standaard met de krant voor zijn snufferd langs de straat stond :') Maar wel een excuus is voor het vele smartphone gebruik van tegenwoordig: "Vroeger was het echt niet beter hoor!". :')

Oh en edit: de krant lees je uit, die smartphones gaan 24/7 door.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:04

Ojajoh schreef:
ja ik vind wel dat je gelijk hebt TS, natuurlijk hoef je niet te praten in een wachtkamer en dan kan je best op je mobiel vertoeven
maar laatst zag ik een kind in een speeltuin (monkey town) en dan met een Ipad in een hoekje zitten :?

en vooral pubers, op de fiets, met alleen de wereld van de telefoon zijn mijn grootste irritatie

Mijn moeder liet mijn oudste broer ook op de gameboy spelen in de speeltuin, dan konden wij namelijk er wel heen en was hij toch enigszins buiten geweest. Het was een compromis. Je weet niet hoe de situatie is van een ander.

Selina

Re: Ergenissen smartphone gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:07

Ik vind het vooral irritant in de bios. Heb je steeds zo'n lichtgevend schermpje naast je in een donkere zaal. Ik ben ook verslaafd aan m'n telefoon, maar ik betaal geen 10 euro om dan alsnog de helft te missen omdat ik aan het appen ben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:07

Ojajoh schreef:

Tja... dat deed mijn autistische zoon ook;
zo kon hij zich even afsluiten van de rest.

Maar blijkbaar had ik hem in jouw ogen beter thuis kunnen laten........

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:10

Je laatste vraag, nee dat gaat nooit veranderen maar wordt alleen maar erger :') vind het ook behoorlijk asociaal en irritant, mensen die aan mn kassa gaan bellen. Help ze dan ook niet.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:14

Waar ik mij vooral aan stoor is de hoeveelheid mensen die tijdens het autorijden gewoon met de telefoon bezig zijn.
Ik fiets heel veel, en dan valt het op dat in heel veel voorbij komende auto's mensen of bellen of gewoon met de telefoon in de hand.
Ik ga elke dag met de trein naar het werk, als ik dan in de trein mijn boekje zit te lezen voel ik me soms wel een vreemde eend tussen alle mensen die dan op de telefoon of ipad zitten.

Ik moet eerlijk bekennen dat als ik alleen thuis ben zelf heel veel op mijn telefoon zit, maar dat is dan meer verveling :')

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:14

Tja, je kan je er aan gaan irriteren en je leven daardoor een stuk onaangenamer maken of het negeren/ tolereren en je leven een stuk makkelijker maken..
weetje, het is gewoon wel de kant waar we op gaan met deze wereld en stoppen ga je t toch niet. Dus je kan wel met een grumpy face erover klagen, maar je leven wordt daar echt niet beter op. Wat jij doet met je leven is je eigen keus, jij hoeft er zelf niet aan mee te doen.
Ergeren heeft geen zin, voor niemand niet ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:19

Ojajoh schreef:

Ik zag laatst in de Efteling een kind van een jaar of 6 door het sprookjesbos rondgereden worden in een bolderkar met een ipad. De poging van de ouders om 'te stoppen met filmpjes kijken' werd echt met luid gesnauw in de kiem gesmoord. Het was echt bizar. Ik was omgedraaid.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:19

Ik vind het ook hoogst irritant!
Op de fiets inderdaad. Ze kijken niet op of om.
Of op een verjaardag. Lekker gezellig -O- Heb al eens voor de grap een appje naar iemand gestuurd 'gezellig hier he?!'
Aan tafel vind ik het ook niet kunnen. Zit je gezellig met meerdere mensen, zit de een na de ander zich blind te staren op z'n/haar telefoon.
Laatst was ik weer eens een keer naar de bioscoop. Kregen we voor de film iets van 'voor iedereen die nu nog naar zijn telefoon zit te staren, de film gaat beginnen!' :D

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:21

xRivaldo schreef:
Ik vind dat plaatje dan wel weer komisch. Denk namelijk niet dat iedereen standaard met de krant voor zijn snufferd langs de straat stond :') Maar wel een excuus is voor het vele smartphone gebruik van tegenwoordig: "Vroeger was het echt niet beter hoor!". :')

Oh en edit: de krant lees je uit, die smartphones gaan 24/7 door.

Want iedereen staat wel de godganse dag met een smartphone voor z'n neus? En nieuwe kranten kwamen ook nooit uit? :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:23

De krant in de auto lezen gebeurde ook met grote regelmaat. Vroeger waren kranten ook flink dikker dan tegenwoordig (iets met een smartphone en internet die het nieuws wegkaapt).

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:24

Brainless schreef:
Ojajoh schreef:

Tja... dat deed mijn autistische zoon ook;
zo kon hij zich even afsluiten van de rest.

Maar blijkbaar had ik hem in jouw ogen beter thuis kunnen laten........

Als dat je enige kind is.....ja
en dat was in dit geval met moeders zo, ze grapte er zelfs nog over dat ze beter thuis had kunnen blijven. Dan denk ik joehoe wie bepaald of dat ding mee mag??

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:25

Iris82 schreef:
Ojajoh schreef:

Ik zag laatst in de Efteling een kind van een jaar of 6 door het sprookjesbos rondgereden worden in een bolderkar met een ipad. De poging van de ouders om 'te stoppen met filmpjes kijken' werd echt met luid gesnauw in de kiem gesmoord. Het was echt bizar. Ik was omgedraaid.

Ja dit dus inderdaad.... ik ben helemaal niet tegen de ipad en kinderen met ipads. Maar er zijn wel grenzen

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:38

Wat mij vooral stoort is bij concerten. Ik ga regelmatig naar concerten en de laatste jaren is het gewoon dramatisch: de band of artiest komt op en huppa, meteen honderden smartphones de lucht in. Je kan niets meer van het podium zien, gewoon omdat iedereen per se een crappy video met slechte audio wil hebben om op z'n Snapchat of Instagram stories te zetten ipv dat ze er gewoon van genieten. Dan kan je even goed gewoon op de bank zitten en vanaf je laptop live video's van die artiest kijken op YouTube.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:46

Helemaal mee eens! :-)

Ik ben zelf behoorlijk verslaafd aan mijn smartphone, maar in gezelschap haal ik het echt niet in m'n hoofd om de hele tijd op mijn telefoon te zitten. Sta ook aan de kassa, en ben altijd hartstikke vriendelijk tegen de klanten. Behalve als ze staan te bellen aan de kassa, dan hoeven ze van mijn kant ook geen vriendelijke 'goeiemorgen' of 'fijne dag nog!' te verwachten hoor.

Concerten is inderdaad ook zoiets! Toen een tijdje geleden Justin Bieber naar België kwam moest ik niet eens tickets kopen. Een kennis had zowat het hele concert op haar Snapchat story gegooid dus kon 'live' én gratis meegenieten :+

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:59

Ik ben het deels met je eens ts zoals verkeer/aan kassa ect maar in een restaurant of trein oid denk ik leven en laten leven.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 14:03

Het is bij mij hooguit verbazing, geen ergernis. :)

Ik zat een tijdje geleden met mijn lief op een terras voor de lunch.
Er komen drie vrolijke dames het terras op, ze ploffen neer en bestellen champagne. Want, zoals ze luid en duidelijk aan de kelner vertelden: ze hadden elkaar een paar jaar niet gezien en gaan nu eens flink bijkletsen.

10 minuten later zaten ze alledrie met hun neus achter telefoon/laptop. :')

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 14:08

Ik heb een paar behoorlijk verslaafden in de familie en bij ieder familie uitje/etentje is het altijd flink raak. Kan mij daar behoorlijk aan ergeren. Toen ik jaren geleden het kerstdiner bij mij thuis verzorgde heb ik meteen aangegeven dat degene(n) die alleen maar richting hun telefoon zouden kijken de hele afwas moest doen. Er waren best wat afkickverschijnselen maar ik heb helaas zelf de hele afwas mogen doen. Deze regel is nu traditie bij het kerstdiner.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 14:11

Ach, iedereen zijn eigen 'regels' toch? :) Ik vind overigens wel dat wanneer je met je kind op een manier bezig bent je dat ding gewoon in je zak moet houden, al helemaal als je kinderen klein zijn. :+
Tijdens eetgelegenheden vind ik het ontzettend aso en saai, maar wij spreken gewoon af dat we dat niet doen en houden ons daar aan. :) Degene die in het restaurant het eerst zijn telefoon pakt trakteert. :D (Mits het een noodgeval is ofcourse :Y) )

En tsja, de maatschappij leeft tegenwoordig nou eenmaal zo.. Ik vind het ook erg jammer, en er zijn nog meer dingen die ik jammer vind aan de welvaart of ontwikkelingen maar het heeft ook een boel positieve kanten, en ik moet zeggen dat ik het toch wel heel erg fijn vind dat Whatsapp bestaat. :=

Dit doet me denken aan een mooi artikel wat ik had gevonden: https://www.facebook.com/guyfawkesrevol ... =3&theater

Geen idee of jullie het kunnen zien :') maar scroll eens door de foto's. Het schetst de harde waarheid van onze maatschappij tegenwoordig

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 14:17

het is toch al erg dat er ook een tv reclame over gemaakt is?!
Dat je op een theezakje een persoonlijke tekst kunt laten zetten.
Een meisje dat aan haar moeder vraagt of ze ajb een keer een dag haar telefoon weg wil laten, zij wil ook een keer aandacht... -O-