Opgelicht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

YentlShots

Opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 19:22

Hi allemaal,

Ik zal het even uitleggen, ik zit namelijk momenteel in een situatie waar ik echt helemaal geen zin in had, maar toch moet ik er wat mee.

Vorig jaar heb ik een camera van een concertfotograaf overgekocht. Ik kende deze kerel al wat langer want fotografie, festivals, kom je elkaar nog wel eens tegen. Deze camera kostte mij toen 1300 euro, nieuw is ie ooit 6000 geweest dus leek me een prima prijs. Lens er nog bij overgenomen, ging allemaal heel soepel (misschien iets té soepel nu ik dus terugkijk). Vorig jaar te horen gekregen dat de camera 4 jaar oud was, en ik er nog jaaaaren mee kan doen (ik heb dit zwart op wit) . Ook te horen gekregen dat er met deze camera 300.000 clicks mee gemaakt kunnen worden en dat ie daar nog lang niet op zat (ook zwart op wit).

Een jaar heb ik heerlijk met deze camera kunnen schieten, totdat ie een paar weken terug (toen ik hem net een jaar had) kapot ging. Zelf niks mee gedaan, maar de sluiter is gewoon versleten. Laten nakijken, onderzoeken en klopt, gewoon ouderdom. Stel, hij had onder de 300.000 clicks gezeten dan was er geen probleem geweest, dan had zijn verhaal geklopt (ook is het dan een fout van Canon en krijg je de reparatie van hun). Echter kreeg ik informatie over een aantal clicks terug waar ik nogal van stond te kijken. Namelijk een half miljoen :wow: (en om precies te zijn 522314 )

Zelf even nog uit zitten rekenen of ik er in een jaar misschien wel 200.000 mee heb kunnen schieten, wat totale nonsense is. Dat zijn er 547 per dag gemiddeld. Ik ben een scholier, en schoot zo nu en dan een festival of concert (waar ik dan inderdaad flink wat schoot wel). Ik ben geen professioneel fotograaf dus hij heeft ook wel eens een maandje niks gedaan. 200.000 kunnen het er dus nooit zijn, hij zal sowieso erboven hebben gezeten toen ik hem over kocht. Dom van mij vorig jaar, om niet even te vragen hoeveel clicks dat de cam precies had, maar daar heb ik nu niks aan (behalve dat ik weet hoe ik het voortaan ga doen ).

Heb ook nog even zitten rekenen hoeveel ik er ongeveer in dit jaar heb kunnen maken. Kwam uit op 20.000 :')
De reparatiekosten bedragen even 629,39 , en dit vind ik niet fair voor de tijdbom die ik afgelopen jaar voor 1300,- gekocht heb.

Ik kom hem nog wel eens tegen en heb zijn contactgegevens nog, en ik ga hier ook zeker werk van maken. Alleen weet ik niet in hoeverre ik in mijn recht sta en feitelijk kan zeggen dat ik hier gelijk heb.

Weten jullie hier misschien meer van? Alvast bedankt, groetjes!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Opgelicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:25

Dat lijkt me heel moeilijk te bewijzen, vooral omdat je al een jaar na aankoop zit en het tot voor kort dus prima gewerkt heeft.
Ik ben wel heel benieuwd, dus ik lees even mee.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 19:28

Cayenne schreef:
Dat lijkt me heel moeilijk te bewijzen, vooral omdat je al een jaar na aankoop zit en het tot voor kort dus prima gewerkt heeft.
Ik ben wel heel benieuwd, dus ik lees even mee.

Het is heel lastig, alsnog heeft hij vorig jaar de camera laten onderzoeken en heb ik een tijdje terug gevraagd hoeveel clicks er vorig jaar op stonden. Hierop wist ie geen zinnig antwoord te geven behalve "Oei, weet ik niet precies meer "

Dat zegt voor mij nu genoeg. Maargoed ik weet niet of ze bij de reparatie in staat zijn om te kijken hoeveel clicks er vorig jaar op stonden?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:36

Oeps, Sera, wat een vervelende situatie zo :( Ik weet verder niet zo goed wat je kan doen, heb er 0 verstand van :P

Maar stel, hij kost met die reparatie erbij ruim 2000E, was hij dat dan waard? Of ben je dan ontzettend **** door die man?

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 19:38

eclair98 schreef:
Oeps, Sera, wat een vervelende situatie zo :( Ik weet verder niet zo goed wat je kan doen, heb er 0 verstand van :P

Maar stel, hij kost met die reparatie erbij ruim 2000E, was hij dat dan waard? Of ben je dan ontzettend **** door die man?

Zeker niet waard, verder heeft ie gewoon gezegd dat ik er nog jaren mee door kon en dat er nog GEEN 300.000 clicks op stonden. Hij heeft me wel gezegd , als de sluiter kapot gaat kost een reparatie zo'n 500. Maar dat zou niet binnen een jaar zijn, dat was niet de afspraak. Ik vertrouwde hem op z'n woord, had ik beter niet kunnen doen :')

Denk dat ik nogal opgelicht ben ja, en ik ga het er niet bij laten zitten, dat weet ik zeker.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:40

Kan de camera dokter (<<) ) niet op papier zetten wat zijn bevindingen zijn? Misschien sta je zo wat sterker als je naar die vent toe gaat?

Hoeveel zou hij dan waard zijn geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:42

Afbeelding
Waarom heb je met de aankoop niet ter plekke gekeken hoeveel clicks de camera heeft gemaakt via camerashuttercount ?

Heb je nu niets meer aan maar voor een volgende keer wellicht wel handig. Vreemd ook dat hij dat zelf niet heeft aangeboden destijds.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-05-17 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:43

Tja, ik vind het eerlijk gezegd niet zo slim om het aantal clicks niet te checken van tevoren. Die man had niet mogen liegen nee, maar de fout zit ook bij jezelf.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:44

Een jaar na aankoop durven stellen dat je opgelicht bent? Met een camera? Kom op zeg.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 19:44

Anoniem schreef:
Waarom heb je met de aankoop niet ter plekke gekeken hoeveel clicks de camera heeft gemaakt via camerashuttercount?

camerashuttercount telt de clicks niet volledig en precies. Heeft te maken met dat ze alleen de hoeveelheid die er op die sd-kaart staan tellen daarmee. Wil je een precieze constatering, moet dat echt via Canon zelf (hun reparatieservices) .. Had ik destijds gewoon wel moeten vragen, dom van mij ook

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:45

Hoe ga je hard maken dat je zelf niet die clicks gemaakt hebt het afgelopen jaar?

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 19:45

eclair98 schreef:
Kan de camera dokter (<<) ) niet op papier zetten wat zijn bevindingen zijn? Misschien sta je zo wat sterker als je naar die vent toe gaat?

Hoeveel zou hij dan waard zijn geweest?

Kan ik doen, nog even bellen naar de reparatie en wat meer informatie daarover opvragen, ga ik doen!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:46

YentlShots schreef:
Anoniem schreef:
Waarom heb je met de aankoop niet ter plekke gekeken hoeveel clicks de camera heeft gemaakt via camerashuttercount?

camerashuttercount telt de clicks niet volledig en precies. Heeft te maken met dat ze alleen de hoeveelheid die er op die sd-kaart staan tellen daarmee. Wil je een precieze constatering, moet dat echt via Canon zelf (hun reparatieservices) .. Had ik destijds gewoon wel moeten vragen, dom van mij ook

Ik vind het echt een trend, dat mensen tegenwoordig zo snel roepen dat ze zijn opgelicht. Je hebt een gebruiksartikel gekocht. En dat slijt.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 19:46

chevax schreef:
Een jaar na aankoop durven stellen dat je opgelicht bent? Met een camera? Kom op zeg.

Ik stel dit niet :) Daarom staat er ook een vraagteken achter het woordje opgelicht :)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:47

YentlShots schreef:
chevax schreef:

Ik stel dit niet :) Daarom staat er ook een vraagteken achter het woordje opgelicht :)

Maar vind je dat zelf nu echt terecht? Een camera slijt. Door gebruik, door onderhoud (of het gebrek daaraan), door stof, vuil en andere dingen. Waarom moet je dan de vraag stellen of je bent opgelicht?

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 19:47

GDG schreef:
Hoe ga je hard maken dat je zelf niet die clicks gemaakt hebt het afgelopen jaar?

Ik ga kijken of ze bij de reparatie de clicks van een jaar geleden kunnen terugvinden.
Anders kan ik wel al mijn foto's terugzoeken en ze bij elkaar optellen, ben ik even bezig maar is mogelijk. Alles wat ik "verwijder" word nog behouden in een backup.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:48

Denk dat het inderdaad (duur) leergeld is. Zelf ook goed onderzoek doen scheelt de helft. Hij kan wel wat zeggen als verkoper zijnde maar feiten zijn toch handiger dan 'verkoper x zegt dat hij nog x aantal clicks mee kan en dat is zwart op wit'.. want na een jaar kan jij niet meer bewijzen hoeveel clicks hij had én hoeveel jij er gemaakt hebt..

Enne yentlshots hier heeft csc gewoon altijd de clicks goed weergegeven, heb ik toen uitgetest met een nieuwe sd kaart.. dus als ie je dat heeft wijsgemaakt ben je inderdaad opgelicht maar ook goed zelf in getrapt..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-05-17 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 19:49

chevax schreef:
Maar vind je dat zelf nu echt terecht? Een camera slijt. Door gebruik, door onderhoud (of het gebrek daaraan), door stof, vuil en andere dingen. Waarom moet je dan de vraag stellen of je bent opgelicht?

Het gaat niet om dat het slijt. Ik wist dat ie oud was, en hij zag er ook echt niet zo nieuw meer uit :) Het gaat om het aantal clicks. De camera van binnen slijt niet, tot na die 300.000 clicks. Camera heeft z'n werk gedaan, alleen word er vorig jaar tegen mij gezegd dat ie daar nog lang niet op zit en dat ik er nog jaren mee door kan. Dat maakt het lastig.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:49

YentlShots schreef:
eclair98 schreef:

Zeker niet waard, verder heeft ie gewoon gezegd dat ik er nog jaren mee door kon en dat er nog GEEN 300.000 clicks op stonden. Hij heeft me wel gezegd , als de sluiter kapot gaat kost een reparatie zo'n 500. Maar dat zou niet binnen een jaar zijn, dat was niet de afspraak. Ik vertrouwde hem op z'n woord, had ik beter niet kunnen doen :')

Denk dat ik nogal opgelicht ben ja, en ik ga het er niet bij laten zitten, dat weet ik zeker.

Heeft die meneer een glazen bol?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:50

YentlShots schreef:
chevax schreef:

Het gaat niet om dat het slijt. Ik wist dat ie oud was, en hij zag er ook echt niet zo nieuw meer uit :) Het gaat om het aantal clicks. De camera van binnen slijt niet, tot na die 300.000 clicks. Camera heeft z'n werk gedaan, alleen word er vorig jaar tegen mij gezegd dat ie daar nog lang niet op zit en dat ik er nog jaren mee door kan. Dat maakt het lastig.

Sorry, ik vind het gezocht. Wat wil je nu doen? Je aankoopbedrag terug waarschijnlijk? Na een jaar plezier te hebben gehad van de camera (en geld te hebben verdiend)? Een camera slijt echt wel hoor, het is niet zo dat hij tot 300.000 clicks gloednieuw blijft en dat daarna de grote aftakeling begint.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 19:51

Polly schreef:
Heeft die meneer een glazen bol?

Nee maar wel een verstand die weet dat met 300.000 clicks ie kapot kan gaan. Maar hij zit nu op meer dan een half miljoen. Moet ik zijn woord geloven dan zou ik er in een jaar 200.000 clicks mee gemaakt moeten hebben. Dat is slecht mogelijk met een camera die ik zo heb gebruikt. En dat kan ik ook aantonen met de foto's van afgelopen jaar die ik gemaakt heb (heb ze allemaal nog)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:52

Nou heb in 7 jaar tijd 2 canons versleten waarvan 1 met 2 jaar. Die had die klicks ook nog niet dat zegt echt niet wat en het is bekend dat dat nu eenmaal het risico is van tweedehands camera's.

Lijkt me ook dat stel je bent opgelicht dat je niks in de hand hebt.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 19:53

chevax schreef:
Sorry, ik vind het gezocht. Wat wil je nu doen? Je aankoopbedrag terug waarschijnlijk? Na een jaar plezier te hebben gehad van de camera (en geld te hebben verdiend)? Een camera slijt echt wel hoor, het is niet zo dat hij tot 300.000 clicks gloednieuw blijft en dat daarna de grote aftakeling begint.

Tuurlijk slijt het, maar vanbinnen hoort het tot 300.000 clicks te doen. Daarna mag ie kapot gaan. Heeft ie gedaan. Maar ik wist niet dat er zoveel clicks al op stonden toen ik hem kocht. Als ik dat geweten had had ik hem namelijk niet gekocht. Maar ik heb verder niet veel aan dit soort reacties, ik heb meer iets aan reacties die mij verder helpen aan het werk wat ik eraan ga beginnen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 19:54

Maar hoe wil je dat aanvechten dan. Dan kan de verkoper weer stellen dat je foto's hebt verwijderd.

Ik denk toch echt niet dat je opgelicht bent. Je hebt zelf niet voldoende onderzocht en dan wordt het gokken en gissen.

En ze kunnen inderdaad voor het aantal clicks al slijten en kapot gaan. 9 op de 10 gaat goed. Maar je hebt er tussen zitten.. oliebol happens.. ook een beetje het risico van een tweedehands camera kopen..

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 19:54

Wilawander schreef:
Nou heb in 7 jaar tijd 2 canons versleten waarvan 1 met 2 jaar. Die had die klicks ook nog niet dat zegt echt niet wat en het is bekend dat dat nu eenmaal het risico is van tweedehands camera's.

Lijkt me ook dat stel je bent opgelicht dat je niks in de hand hebt.

Dat kan, maargoed, zit ie onder die clicks dan krijg je de reparatie en sluiter wel gewoon van Canon. Dat scheelt ffe.