Omscholen naar de zorg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Omscholen naar de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 13:52

Ik ben inmiddels een jaar of 12 werkzaam in het middelbaar onderwijs en realiseer me dat ik eigenlijk al een aantal jaar nadenk over een baan in een totaal andere richting namelijk de zorg. Ik heb wel vaker wat rondgekeken en gelezen, maar nog niet eerder actie ondernomen, maar goed, als ik het nu niet doe doe ik het wellicht nooit meer. Op dit moment ligt mijn interesse bij verpleegkunde.
Uiteraard hoort daar een flinke opleiding bij. Dat vind ik geen probleem, ik wil me graag verder ontwikkelen.
Maar dan het punt waar ik tegenaan loop: bij een opleiding hoort een stage die nauwelijks vergoed wordt. Ik kan daar net de helft van mijn hypotheek mee betalen, maar dan houdt het wel op. Een betaalde baan zoeken zal niet gaan zolang ik nog in opleiding ben vermoed ik zo.

Ik ben heel benieuwd naar mensen die zich hebben laten omscholen naar de zorg en hoe zij dit hebben aangepakt. Zie ik mogelijkheden over het hoofd? Zijn er andere manieren?
Of is het kansloos en moet ik er niet aan beginnen?
Vwb de opleiding zelf; bbl/ duaal? Direct in een ziekenhuis intern? Via thuisstudie?

Ik hoor graag van alles van jullie, dank!

Xjosee

Re: Omscholen naar de zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:54

Iets anders dan je vraag maar wel iets om mee te nemen. Ik werk momenteel in de zorg. Maar wat ik zie zijn de salarisen een stuk lager in de zorg dan in het onderwijs. Ook een goede om naar te kijken en in je overweging mee te nemen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:54

Wat is je voor opleiding ? Wil je verpleegkunde of wil je verzorgende ig doen? En welke branch binnen de zorg wil je ?

Ik heb 4 jaar verpleegkunde gedaan met een bbl opleiding. Al moet ik zeggen dat een bbl loon ook geen dikke vet pot is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 13:56

Xjosee schreef:
Iets anders dan je vraag maar wel iets om mee te nemen. Ik werk momenteel in de zorg. Maar wat ik zie zijn de salarisen een stuk lager in de zorg dan in het onderwijs. Ook een goede om naar te kijken en in je overweging mee te nemen.

Daar ben ik me van bewust en dat vind ik geen reden om niet over te stappen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 14:01

Ik ben vanuit het onderwijs overgestapt naar de (gehandicapten) zorg. Het voordeel voor mij was dat ik me niet om hoefde te scholen voor mijn functie. Ik heb eerst een flexcontract gekregen en heb toen al werkend cursussen en trainingen gevolgd. Inmiddels heb ik alweer 6 jaar een vast contract. De zorg verdient inderdaad minder dan het onderwijs, maar ik heb er echt geen spijt van gehad!

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 14:08

Ik heb 2 jaar geleden de overgang gemaakt vanuit de financiële dienstverlening naar de zorg, toevallig ook verpleegkunde. Ik studeer nu duaal via een academisch ziekenhuis. Ik ben zelf erg blij met de overstap, maar realiseer je wel dat de eerste 4 jaar geen vetpot zijn, ondanks dat je wel een vergoeding krijgt vanuit het ziekenhuis + dat je studie wordt vergoed. Ook moet ik je waarschuwen dat je selectie procedure niet makkelijk is. Vanuit mijn jaar weet ik dat er 450 mensen solliciteerde, waarvan er uiteindelijk 16 zijn aangenomen voor de HBO variant (volgens mij zijn de selecties voor dit jaar al geweest). Uiteraard moet de combinatie leren + werken bij je passen. Het is wellicht ook handig te kijken naar je thuis situatie, ik weet niet of je jonge kinderen hebt/gezin?

Mocht je vragen hebben kan je me altijd pb'en. Het is zwaar maar ik ben heel gelukkig met mijn keuze!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 14:09

Murosch schreef:
Ik ben vanuit het onderwijs overgestapt naar de (gehandicapten) zorg. Het voordeel voor mij was dat ik me niet om hoefde te scholen voor mijn functie. Ik heb eerst een flexcontract gekregen en heb toen al werkend cursussen en trainingen gevolgd. Inmiddels heb ik alweer 6 jaar een vast contract. De zorg verdient inderdaad minder dan het onderwijs, maar ik heb er echt geen spijt van gehad!

Dat zou perfect zijn ja. Wat doe jij nu precies?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 14:11

belindaap88 schreef:
Het is wellicht ook handig te kijken naar je thuis situatie, ik weet niet of je jonge kinderen hebt/gezin?

Mocht je vragen hebben kan je me altijd pb'en. Het is zwaar maar ik ben heel gelukkig met mijn keuze!

Nope, geen kinderen, gaan er ook nooit komen. Wat dat betreft prima. Ik woon samen, dat wel.

Ik ben wel heel benieuwd hoe je de opleiding ervaart en hoe het er voor jou in de praktijk uit ziet nu qua studiebelasting, stage/ werk, financieel etc.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 14:14

Ik ben persoonlijk begeleider in een TBS kliniek waarbij de cliënten risicovol en onbegrepen gedrag hebben en een IQ tussen de 50 en 80. Het zit een beetje tussen zorg en justitie in zeg maar, al valt het onder de cao gehandicaptenzorg.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 14:16

Interessante baan Murosch. Persoonlijk begeleider is ook iets waar ik naar gekeken heb en inderdaad, daar zal ik eerder met mijn achtergrond binnenkomen ja.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 14:22

Ik wilde je ook wijzen op het duale leertraject dat bestaat. In zo'n geval ontvang je een leerlingsalaris en daarnaast word je opleiding betaald. Het is geen vetpot, maar beter dan de magere stagevergoeding die gegeven wordt.

Dit moet je echter niet té rooskleurig zien. Van de beloofde begeleiding hoef je niet al teveel te verwachten en er wordt van jou wel verwacht dat jij vrij snel als volwaardig werknemer meedraait in het team. In september en maart start vaak de sollicitatieprocedure.

Misschien dat je met jou achtergrond wel makkelijk(er) ergens binnen kan komen waar gewerkt wordt met jongeren met moeilijk verstaanbaar gedrag? Gezien je voor verpleegkunde wil gaan zou ik je wel aanraden dit op HBO-niveau te gaan doen.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 07-05-17 14:33, in het totaal 2 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 14:22

eerlijk , het was bittere armoede....en elke dag afgezeikt te worden door de diplomeerden en klusjes/Clienten moeten doen waar hun geen zin in hadden. ( al verschilde het wel per afdeling)

Echt nooit meer! :n -:(-

als je het echt wilt, betaal zelf je opleiding en laat dat dus niet je baas doen anders ben je slaaf. Aangezien hun betalen: je kan geen kant op! _-:(

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 14:27

Hangt wel heel erg van de omgeving af denk ik, of je zo in zou kunnen stromen ergens. Hier in de omgeving (midden NL) vragen ze specifiek naar SPH/MMZ niveau 4 of verpleegkunde niveau 4 of 5 voor soortgelijke functies (persoonlijk begeleider). Liefst aangevuld met enige jaren werkervaring met een soortgelijke doelgroep. Daar zul je met pabo of een docentenopleiding voor middelbaar onderwijs niet zomaar tussen komen. Dat was een aantal jaar terug wel nog het geval, tegenwoordig niet meer. Vooral ook omdat er nog genoeg mensen zijn die een baan in een dergelijke richting zoeken.

En wat ook meespeelt, de eisen die aan de organisaties gesteld worden tav de geleverde zorg en ondersteuning zijn in de loop van de jaren alleen maar toegenomen. Ze willen dus goed gekwalificeerd personeel. Mensen die (nog) geen passende opleiding hebben moeten via evc trajecten (evc staat voor eerder verworven competenties) aan kunnen tonen dat ze hun functie naar behoren en op niveau uit kunnen voeren.

kwita: dat is wel heel beroerd. Wij werken ook met leerlingen en stagiaires, maar dat komt bij ons niet voor.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 14:50

Suzan h gelukkig maar...want dat was echt niet leuk !

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 15:32

AnnaB schreef:
Ik wilde je ook wijzen op het duale leertraject dat bestaat. In zo'n geval ontvang je een leerlingsalaris en daarnaast word je opleiding betaald. Het is geen vetpot, maar beter dan de magere stagevergoeding die gegeven wordt.

Dit moet je echter niet té rooskleurig zien. Van de beloofde begeleiding hoef je niet al teveel te verwachten en er wordt van jou wel verwacht dat jij vrij snel als volwaardig werknemer meedraait in het team. In september en maart start vaak de sollicitatieprocedure.

Misschien dat je met jou achtergrond wel makkelijk(er) ergens binnen kan komen waar gewerkt wordt met jongeren met moeilijk verstaanbaar gedrag? Gezien je voor verpleegkunde wil gaan zou ik je wel aanraden dit op HBO-niveau te gaan doen.

Ik dacht dat je in een duaal traject ook een stagevergoeding kreeg, maar dat is dus niet zo?
Als het gaat om begeleiding van jongeren zal ik zeker wel ergens binnen kunnen komen. Lijkt me ook leuk en daar ben ik ook voor aan het kijken, maar 'iets' in de verzorging/ verpleegkunde trekt me ook.

kwita schreef:
eerlijk , het was bittere armoede....en elke dag afgezeikt te worden door de diplomeerden en klusjes/Clienten moeten doen waar hun geen zin in hadden. ( al verschilde het wel per afdeling)

Echt nooit meer! :n -:(-

als je het echt wilt, betaal zelf je opleiding en laat dat dus niet je baas doen anders ben je slaaf. Aangezien hun betalen: je kan geen kant op! _-:(

Ja, ergens ben ik daar wel bang voor. Dat ik dalijk met mijn 12 jaar werkervaring rotklusjes voor een ande rop sta te knappen en daar pas ik echt voor.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:24

Ik volg momenteel een duaal leertraject (dit houdt hetzelfde in als een BBL-plek) in de gehandicatenzorg en dit houdt in dat je als leerling aan het werk gaat (althans bij mijn werkgever, check dit dus wel even). Als je als leerling werkt heb je wel meer verantwoordelijkheden dan een stagaire, maar volgens het cao gehandicaptenzorg wel recht op een leerlingsalaris. Voor een eerstejaars is dit €1217,- op basis van een 36-urige werkweek. Wat ik op mijn opleiding vaak hoor (en op internet tegenkom) is dat je in de meeste gevallen een contract voor 28 uur krijgt, je werkt dan 24 uur en krijgt 4 uur uitbetaald voor school. Misschien is het bedrag voor jou anders omdat je al ouder dan 23 bent, maar dit is in het cao te vinden. :)

Bij mij is het zo dat ik er echt als volwaardig collega moet staan en ook zo behandelt wordt door mijn teamgenoten. Natuurlijk mag ik met dingen komen die ik niet kan/weet of zie niet lukken, maar het is de bedoeling dat ik gewoon mijn diensten zelfstandig draai. Rotklusjes opknappen voor de rest is hier dus niet aan de orde. Het enige wat ik (nog) niet mag is medicijnen geven en de eindverantwoordelijke dienst draaien, maar zodra je hiervoor de benodigde diploma's haalt mag dit ook. Een stagaire daarentegen is bij ons altijd boventallig en "mag" veel minder omdat er andere regels voor zijn.

Als ik jou was zou ik rond september eens bij wat organisaties in de buurt kijken of er al leerlingvacatures op staan. En voor die tijd natuurlijk even kijken naar wat je precies wil, welke doelgroepen wel/niet en misschien vast eens contact opnemen. Als je door de sollicitatierondes komt in september kun je in februari 2018 beginnen, voor september 2018 beginnen de sollicitatieprocedures vaak rond maart dacht ik.

Mocht je gerichte vragen hebben mag je me ook altijd een PB sturen.

Edit: Ik doe overigens de opleiding SPH, maar ik weet dat er bij mijn organisatie ook leerlingplekken zijn (geweest) voor HBO-V.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 07-05-17 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:43

Ik ben ook geswitcht, van financiële dienstverlening naar hbo-verpleegkunde. Ik studeer in deeltijd aan de Christelijke Hogeschool Ede. De eerste 2 jaar hoefde je daar nog geen relevante werkplek te hebben, dus heb ik het gecombineerd met mijn 'oude' baan voor 32 uur. Sinds 1 mei ben ik daar uit dienst. Ik loop nu 10 weken stage in het ziekenhuis, en ben als Verzorgende IG aangenomen in een verpleeghuis, dit kan als je je 2e jaar hebt afgerond.
Vorig jaar heb ik voor mijn stage verlofuren opgenomen waardoor ik toen tijdelijk 2 dagen op kantoor zat, en (was wel flink druk hoor, want 26 uur stage per week en om de week een dag naar school) kon ik het zo overbruggen.
Ook ik heb gesolliciteerd op een duale ziekenhuis plek. Maar die zijn erg schaars, in dit geval 12 plekken op honderden studenten... Voor duaal moet je normaal gesproken de eerste 2 jaar hebben afgerond, dan kun je solliciteren en rond je de laatste 2 jaar in de duale variant af.

Omdat ik de deeltijd variant volg zit ik niet vast aan een werkgever. Vanuit de opleiding is de eis dat ik vanaf het derde jaar een relevante werkplek voor minimaal 18 uur heb (dit is dan ook tegelijk je stageplek), en dit zou ook echt geen probleem moeten vormen, mits je niet persé het ziekenhuis in wil- dan wordt het heel lastig.

Financieel wordt het voor mij nu pas een uitdaging omdat ik nog gewoon een goede baan had. De 10 weken stage kan ik overbruggen, daarna ga ik gewoon vol gas als verzorgende aan het werk 8-)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 16:46

Oh kijk, dat klinkt al positiever.
Betaal jij je opleiding zelf? 1 schooldag per 2 weken? Ik woon helaas niet in de buurt van Ede, maar deze invulling van de opleiding klinkt wel gunstig.
Hoeveel stage moest je lopen in de eerste twee jaren?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:00

Ik woon ook niet in de buurt van Ede, moet er ongeveer anderhalf uur voor rijden :7 Maar was de één van de weinige hogescholen die een deeltijdopleiding zonder werkkringeis had (deeltijd is er uberhaupt amper meer, het enige 'deeltijd' dat veel hogescholen kennen is het MB-HBO traject waarvoor je dus al MBO verpleegkundige moet zijn.

Ik moet normaliter elke dinsdag naar school. Tijdens stageperiodes is dat minder. In de eerste 2 jaar loop je per jaar 10 weken stage, ca. 26 uur per week.
De deeltijdvariant is dit jaar wel compleet op de schop gegaan, het is nu veel minder klassikaal (maar enkele schooldagen per 10 weken) en meer competentiegericht geloof ik.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 17:29

Klinkt goed. Dank je. Ik zal er eens naar kijken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:47

5 jaar geleden van docente geschiedenis naar flexer in de gehandicaptenzorg gegaan.

Gewerkt met de zware gevallen( heftige agressie, 2 op 1 begeleiding) . Een jaar geleden vast aangenomen als pb'er en nu manager sinds 6 maanden.

Heb mij nooit laten omscholen en kon gewoon groeien tot dit.

En ik heb er 0 spijt van. Risico's moet je durven nemen :)

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:55

Goof schreef:
Nope, geen kinderen, gaan er ook nooit komen. Wat dat betreft prima. Ik woon samen, dat wel.

Ik ben wel heel benieuwd hoe je de opleiding ervaart en hoe het er voor jou in de praktijk uit ziet nu qua studiebelasting, stage/ werk, financieel etc.

Reden dat ik dit vroeg is omdat ik in mijn omgeving zie dat dit een groot struikelblok is voor veel mensen.

Voor een overzicht hoe het er bij mij uitziet in 4 jaar:
https://www.vumc.nl/onderwijs/map/domei ... ken-leren/

Het eerste jaar was wel echt aanpoten, voltijd studie met een kleine vergoeding (waar ik wel voor had gespaard overigens) en daarnaast nog parttime werken om rond te komen. Vanaf dit jaar 32uurs contract, waarin (bij het 2e jaar) 3 dagen per 2 weken school in verwerkt zijn. Sommige weken hierin zijn heel rustig (afhankelijk van de drukte op school) andere juist weer heel hechtisch. Ik heb 't geluk dat ik makkelijk leer, maar zie om mij heen dat het voor andere soms wel erg veel stress oplevert.

Waar je inderdaad rekening mee moet houden is dat het ziekenhuis zowel je werkgever is, als je stage plek. Ik merk zelf dus dat ik op school moet presteren, maar in de praktijk ook elke dag weer opnieuw moet laten zien hoe mijn leerproces zich ontwikkeld en dit met bewijzen elke keer moet kunnen ondersteunen (feedback verslagen, leerdoelen, opdrachten). Het is dus nooit even rustig een dagje werken, er zijn altijd opdrachten waarmee je bezig bent naast je normale werk (dan wel vanuit school, dan wel opdrachten vanuit de praktijk).

Ik merk dat per afdeling (en per ziekenhuis?) het totaal verschillend is hoe er wordt omgegaan met studenten. Over het algemeen ben ik erg positief over de begeleiding vanuit het ziekenhuis en word ik goed opgenomen in het team. Wel is het zo hoe minder je mag en kan, hoe meer 'rotklusjes' je moet doen. Waar ik soms tegen aan loop is dat ik het lastig vind altijd maar student te zijn, niet alles te weten en elke keer weer te moeten terug rapporteren (in je normale fulltime baan is dat vertrouwen wat meer vanzelfsprekend). Maar dat is vooral iets persoonlijks denk ik.

Bij ons is het overigens zo dat je elke dag aan een teamlid wordt gekoppeld en een aantal 'eigen' patienten krijgt toegewezen. Daarboven staat dan weer een werkbegeleider; iemand op de afdeling die jouw voortgang op de afdeling in de gaten houdt. En daarboven weer een praktijkopleider die je gehele 4 jarige traject monitort.

Overigens heb ik hiervoor 6 maanden in Den Haag (Haagse hogeschool) de deeltijd variant verpleegkunde gedaan. Daarbij ga je (mits dat nog zo is), 2 avonden (8u totaal) per week naar school. In 1,5 jaar heb je dan totaal 6 weken stage (verdeeld over 3 mini stages). Daarna is het de bedoeling dat je ook duaal gaat solliciteren. Ik vond dit qua school een hele fijne opzet, hele kleine groepjes. Ook kon ik ernaast blijven werken (fulltime overigens niet aan te raden).

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:01

Ik heb mij om laten scholen van leerkracht basisonderwijs naar operatie assistent. Dit is een 3 jarige in-service opleiding waarbij je werkend leert en waar je gedurende de opleiding het wettelijk minimumloon krijgt. Daarna kom je meestal terecht in schaal 55 en ik kan oprecht zeggen dat ik er financieel op vooruit ben gegaan tov het onderwijs. De opleiding tot anesthesiemedewerker volgt hetzelfde traject.

Mocht verpleegkunde het niet worden (het was mij te tam), dan zou je ook die kant nog op kunnen kijken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 18:16

Operatie assistent i ook iets waaraan ik heb gedacht en ook dat lijkt me enorm boeiend. Ik denk dat ik je daar even over pb.
Ik zit in de lb in het onderwijs en verdien echt wel goed. Ik vraag me dus af of je als oa echt meer zal verdienen. Ik vind het ook geen probleem minder te verdienen, ik wil een leuke baan boven alles.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:31

Ik verdien gelijk, maar je werkdruk is ook een klap minder ;)