Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Hevonen schreef:Ik weet niet of ik het zal kunnen, niet qua verzorging en niet qua financiën. Ik kan het gewoon niet overizen.
Mijn moeder is in heel veel opzichten nog behoorlijk goed, alleen haar tijdsbesef is flut en haar kortetermijngeheugen ook, maar verder kun je nog steeds met van alles over haar praten. Ik vind het zo zonde om haar tussen vreemden te plaatsen. Ze heeft haar hele leven al moeite gehad met contact met anderen, is niet geïnteresseerd en doet gauw minachtend tegen onbekenden. Jammer, maar zo is ze nu eenmaal en dat zal ook wel niet meer veranderen.
ik zou graag nog wat tijd met haar doorbrengen en dat geldt ook voor de kinderen (die uit huis zijn, maar nog vaak hier komen). Momenteel woont ze 2 uur rijden hiervandaan en als ze naar een tehuis gaat zal dat nog verder weg zijn, want dat zal bij mijn broer in Amsterdam zijn. Daar zal ze omgeven zijn door vreemden. Mijn broer en schoonzus zullen wel geregeld op bezoek gaan, maar hebben beiden erg drukke veeleisende banen. Het nadeel van de grote afstand (dan 2,5 uur) is dat je niet voor even langs kunt gaan, dat wordt dan meteen een aantal uren en dan is ze eigenlijk te moe.
Ik weet gewoon niet of het kan. Zijn hier ervaringsdeskundigen?
Hevonen schreef:Ik weet niet of ik het zal kunnen, niet qua verzorging en niet qua financiën. Ik kan het gewoon niet overizen.
Mijn moeder is in heel veel opzichten nog behoorlijk goed, alleen haar tijdsbesef is flut en haar kortetermijngeheugen ook, maar verder kun je nog steeds met van alles over haar praten. Ik vind het zo zonde om haar tussen vreemden te plaatsen. Ze heeft haar hele leven al moeite gehad met contact met anderen, is niet geïnteresseerd en doet gauw minachtend tegen onbekenden. Jammer, maar zo is ze nu eenmaal en dat zal ook wel niet meer veranderen.
ik zou graag nog wat tijd met haar doorbrengen en dat geldt ook voor de kinderen (die uit huis zijn, maar nog vaak hier komen). Momenteel woont ze 2 uur rijden hiervandaan en als ze naar een tehuis gaat zal dat nog verder weg zijn, want dat zal bij mijn broer in Amsterdam zijn. Daar zal ze omgeven zijn door vreemden. Mijn broer en schoonzus zullen wel geregeld op bezoek gaan, maar hebben beiden erg drukke veeleisende banen. Het nadeel van de grote afstand (dan 2,5 uur) is dat je niet voor even langs kunt gaan, dat wordt dan meteen een aantal uren en dan is ze eigenlijk te moe.
Ik weet gewoon niet of het kan. Zijn hier ervaringsdeskundigen?
badeendje schreef:Wij hebben mijn dementerende oma (lewy body dementie) in huis genomen afgelopen december. Omdat ze lichamelijk steeds slechter werd, kreeg ze ook 4x per dag thuiszorg. Je kunt haar in mijn opinie beter nu ze nog relatief helder bij haar 'laatste' huis onderbrengen. Mijn oma zit nu op een gesloten afdeling en beseft zich niet dat ze daar woont. Als ze daar eerder in haar ziekte was geweest was het voor haar waarschijnlijk veel meer haar 'huis' geworden. Los van dat, het is enerzijds heel leuk, om je oma naast je te hebben wonen, maar vergis je ook niet in de problematiek die het met zich meebrengt. Je moet alles afsluiten anders gaan ze dwalen, je moet constant op ze gaan letten, de gekste dingen gebeuren. Ik ben blij dat ze nu constante verzorging krijgt op een plek met fantastische verpleegsters en medebewoners. Het is voor oma een stuk beter om gewoon onder de mensen te zijn, met rust, regels, ritme en regelmaat. Ook voor de relatie tussen mijn moeder en haar is dit veel beter. Mijn moeder zorgt met liefde voor haar, gaat er elke dag heen, maar kan ook met rust de deur achter zich dicht doen wanneer ze weer naar huis gaat als ze bij haar is geweest.
Hoe dan ook, je kunt het altijd een tijdje proberen, maar zodra je merkt dat je er zelf aan onderdoor gaat, trek aan de bel! En let er ook op dat je advies van andere mensen aanneemt: mijn moeder dacht dat het allemaal wel mee viel met hoeveel ze ermee bezig was, maar nu oma in een verpleeghuis zit heeft ze toch weer veel meer haar eigen leven terug.
Janinevv schreef:Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken mijn opa die dementerende in huis te hebben, hele lieve man maar heel warrig maar hij heeft de grootste skik in verzorgings te huis, hij zit nog niet op gesloten maar wel extra begeleiding.
Mijn oma zijn vrouw inmiddels overleden was depressief huilde de hele dag kende ons helemaal niet meer en ging heel snel achter uit, daarvoor heeft ze nog een hele agressieve periode gehad zo kenden wij oma niet, zo trietst om mee te maken.
Nu is ze nog goed maar het kan heel snel veranderen.
badeendje schreef:Janinevv schreef:Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken mijn opa die dementerende in huis te hebben, hele lieve man maar heel warrig maar hij heeft de grootste skik in verzorgings te huis, hij zit nog niet op gesloten maar wel extra begeleiding.
Mijn oma zijn vrouw inmiddels overleden was depressief huilde de hele dag kende ons helemaal niet meer en ging heel snel achter uit, daarvoor heeft ze nog een hele agressieve periode gehad zo kenden wij oma niet, zo trietst om mee te maken.
Nu is ze nog goed maar het kan heel snel veranderen.
Dat wou ik eigenlijk nog graag aan mijn verhaal toevoegen. Ik zie mijn oma echt kinderlijke pret hebben om dingen die gebeuren daar bij haar op de afdeling. Er is een andere vrouw met een soortgelijk ziektebeeld en ze zijn echt partners in crime. Altijd de gek aansteken met anderen. Als ze dan weer eens vervelend zijn en niet naar bed willen, dan bieden de verpleegsters ze een advocaatje aan met slagroom, dikke pret. Ze mag daar gewoon zijn wie ze is en dat is heel fijn. Ik had het niet verwacht, maar een liefdevollere verzorging kan ik me niet voorstellen. Het is heerlijk om te zien hoe ze toch relatief onbezorgd kunnen leven daar.