Lastig vrienden maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tijger22

Lastig vrienden maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 22:01

Ik kon er geen ander recent topic over vinden dus vandaar een nieuwe.
Mocht dit niet goed staan, sorry!

Soms vraag ik me wel eens af of er meerdere mensen zijn met dit probleem :o
Ik ben niet echt iemand die snel op mensen af loopt die ik niet ken.
Blijf vaak op de achtergrond en durf niet echt initiatief te nemen omdat ik in het verleden vaak op mijn ziel ben getrapt.
Hierdoor eigenlijk altijd in mijn ''eigen wereldje'' geleefd wat ik opzich best prima vond maar nu wel een beetje gezelligheid mis.
Heb wel 2 goede vriendinnen alleen woont 1 ver weg en de ander is enorm druk en woont ook niet echt om de hoek.
Voor mij dus tijd om weer eens wat nieuwe contacten op te doen, maar wie heeft er tips hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:05

Nee hoor, je bent zeker niet de enige. Hier nog zo'n geval ;) Hoewel 1 op 1 meestal wel prima gaat, in groepen voel ik me totaal niet op mijn gemak.

Ik heb ongeveer 4 mensen die ik echt als vrienden beschouw, soms is dat best pijnlijk. Ik maak me er ook wel eens zorgen over, bang om alleen over te blijven. Zeker als familie wegvalt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:07

Ik had het vroeger ook. Heel simpel: maak een opmerking over het weer. Daar valt altijd over te praten :P Je kan eerst oefenen op mensen die je toch nooit meer ziet, zoals bij de bushalte/wachtkamer etc. Als het dan misgaat maakt het niet uit.

Ga naar de manege of een andere vereniging zodat je een gezamenlijke interesse hebt en begin dan over het onderwerp (zoals manege over paarden). En zo gaat het steeds makkelijker.

suikermeisje

Re: Lastig vrienden maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:11

Hier nog zo'n persoon hoor.
Ik kan makkelijk contact maken. Maar contact onderhouden en dingen afspreken is bij mij het lastige punt. Heb een handje vol vrienden die ik paar x per jaar zie. Niet wekelijks of zelfs dagelijks. Ik ben druk met de paardensport en werk. En als ik eens vrij heb heb ik eigenlijk geen zin om weer weg te moeten gaan.
Soms mis ik het wel, maar dat komt denk ik voornamelijk door een soort van 'jaloezie' naar mensen die ik met een groep weg zie gaan.

Heb eerlijk gezegd niet echt tips voor je :o

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 22:11

Yunomi schreef:
Nee hoor, je bent zeker niet de enige. Hier nog zo'n geval ;) Hoewel 1 op 1 meestal wel prima gaat, in groepen voel ik me totaal niet op mijn gemak.

Ik heb ongeveer 4 mensen die ik echt als vrienden beschouw, soms is dat best pijnlijk. Ik maak me er ook wel eens zorgen over, bang om alleen over te blijven. Zeker als familie wegvalt.

In grotere groepen voel ik me vaak ook totaal niet op mijn gemak, al ging het afgelopen weekend met een drankje op wel erg gemakkelijk.
Nu nog zonder :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:12

Je bent inderdaad zeker niet de enige.. Ik heb eigenlijk niemand die ik echt een vriendin noem.. Het zijn meer kennissen.
Bij mij is het probleem niet het contact leggen want dat lukt me wel, maar het vast houden niet. Ik ben een echte prater en heel open, misschien een beetje te. Heb al geprobeerd er meer aan te denken en dus niet te snel te open te zijn of te veel te praten maar dat hoort nou eenmaal ook een beetje bij mij. Plus ik ben vroeger erg gepest jaren lang ook nooit echt vriendinnetjes gehad (alleen types die je goed konden gebruiken om voor hun karretje te spannen) waardoor communicatie nooit iets is waar ik veel van geleerd heb, niet op de "juiste" manier in ieder geval.

Tips, tja ik denk dat je met dit topic al een goede stap heb gezet, anderen hun verhalen met je willen delen waar je ookal staan er geen directe tips in misschien wel iets uit kan halen, misschien via bokt contacten leggen. Er is ook een site vriendin.nl waar je letterlijk oproepjes kan doen als je vriendschappen zoekt. Heeft bij mij ook al wel eens wat opgeleverd maar niks "blijvends".

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:13

Ik heb 1 vriendin... ondanks hoe vriendelijk, behulpzaam en dergelijke ik ben moet niemand mij.
Nooit geweest en zal blijkbaar ook nooit worden, doet echt hartzeer.

Hierdoor heb ik veel dingen ook terug laten vallen, want nooit het gevoel gehad van erbij horen ondanks de moeite.

Dus wie weet kom ik hier toch nog een gouden tip tegen ;)

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:15

Voor mij ook herkenbaar, heb 2 goede vriendinnen maar zie ze allebei niet heel vaak. Ik stap zelf ook niet snel op iemand af en houd mijzelf wat op de achtergrond zeker bij grotere groepen. Wat mij wel heeft geholpen is toen ik vorig jaar een nieuwe opleiding ging volgen op een nieuwe school waardoor ik dus wel contacten moest maken. Hier dus 1 hele goede vriendin aan overgehouden.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:15

Annet_Dottie schreef:
Je bent inderdaad zeker niet de enige.. Ik heb eigenlijk niemand die ik echt een vriendin noem.. Het zijn meer kennissen.
Bij mij is het probleem niet het contact leggen want dat lukt me wel, maar het vast houden niet. Ik ben een echte prater en heel open, misschien een beetje te. Heb al geprobeerd er meer aan te denken en dus niet te snel te open te zijn of te veel te praten maar dat hoort nou eenmaal ook een beetje bij mij. Plus ik ben vroeger erg gepest jaren lang ook nooit echt vriendinnetjes gehad (alleen types die je goed konden gebruiken om voor hun karretje te spannen) waardoor communicatie nooit iets is waar ik veel van geleerd heb, niet op de "juiste" manier in ieder geval.

Tips, tja ik denk dat je met dit topic al een goede stap heb gezet, anderen hun verhalen met je willen delen waar je ookal staan er geen directe tips in misschien wel iets uit kan halen, misschien via bokt contacten leggen. Er is ook een site vriendin.nl waar je letterlijk oproepjes kan doen als je vriendschappen zoekt. Heeft bij mij ook al wel eens wat opgeleverd maar niks "blijvends".

Herkenbaar, ik heb ook altijd de neiging alles maar te vertellen. Niet altijd ideaal, niet iedereen heeft dezelfde mindset natuurlijk.

En ook gepest trouwens, dus dat speelt zeker een rol. Eerst mensen proberen te peilen, kat uit de boom kijken, moeite met oogcontact..

Vind het altijd lastig om verder te bepalen waarom ik nu anders ben dan de anderen, wat ik zo anders doe waardoor ik niet 'in de groep pas'.

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 22:17

Annet_Dottie schreef:

Ik ben ook jaren lang gepest.
Eigenlijk mijn hele basisschool periode en de eerste klas.
Dus ook ik kan wel stellen dat ik niet heb geleerd hoe ik vrienden moet maken zegmaar.
Al laat ik nu absoluut niet meer over mij heen lopen en ben ik dan ook niet op mijn mondje gevallen, maarja dat schild heb ik opgebouwd door mijn verleden.

Ook voor mij is contacten vasthouden ontzettend lastig...

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:19

Hier nog 1! Ben zelf wel heel spraakzaam naar mensen, werk ook in een winkel met veel klantencontact en dat gaat me prima af. Alleen in groepen ben ik spontaan verlegen :') Vriendschappen beginnen en onderhouden is voor mij een heel ander verhaal. Het lukt gewoon niet en ik ben nu 24 en heb het ondertussen een beetje opgegeven.
Zoals laatst, een vriendin met wie ik al een paar jaar contact had heeft mij ineens laten vallen. Dan is mijn vertrouwen in de mens ineens weer weg en hou ik het liever oppervlakkig zoals met klanten op de werkvloer :) Geen idee waarom, misschien toch achter dat veilige muurtje verschuilen? Ik laat sowieso mensen niet snel toe.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:20

Ik denk dat je moet proberen om met mensen een praatje aan te knopen over van alles en nog wat gewoon heel spontaan
en gaandeweg ontdek je dan vaak dat je iets gemeen hebt of dat het wel een leuk persoon is. Ik moet eerlijk toegeven ik barst niet van de vrienden maar dat is meer door bepaalde factoren in mijn leven(angststoornis, veel thuis zijn) maar ik probeer als ik is ergens heen ga toch vaak een praatje met mensen aan te knopen..
Heb zelf ook vaak gehad dat ik op mn ziel ben getrapt of gepest maar ik heb nu zoiets van het is zoveel jaar geleden en elke dag of week zijn er nieuwe kansen :)

Ik denk dat dit wel een beetje een vd gouden tips is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:21

tijger22 schreef:
Annet_Dottie schreef:

Ik ben ook jaren lang gepest.
Eigenlijk mijn hele basisschool periode en de eerste klas.
Dus ook ik kan wel stellen dat ik niet heb geleerd hoe ik vrienden moet maken zegmaar.
Al laat ik nu absoluut niet meer over mij heen lopen en ben ik dan ook niet op mijn mondje gevallen, maarja dat schild heb ik opgebouwd door mijn verleden.

Ook voor mij is contacten vasthouden ontzettend lastig...

Ja bij mij begon het juist in Groep 8 een klein beetje (groepjes vormen etc. en als je daar niet aan mee wilde doen was je gelijk buitenbeentje) maar helaas ook de hele middelbare school periode, alle 4 de jaren eigenlijk. Daarnaast ook nog ziekte van m'n moeder, scheiding enzz. dus al met al bouw je inderdaad dan wel een schild op. Dus ik herken me daar precies in. Helaas was dat in het verleden ook hier op het forum mijn struikelblok dat schild en het iets te snel me aangevallen voelen en dan ontzettend fel reageren, dus herkenbaar :j .

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:22

niet de enige hoor, heb wel contacten online, maar echte diepe vriendschap heb ik eigenlijk niet.
soms mis ik het wel maar ben ook graag alleen en vind dat dan ook niet erg. misschien komt het wel weer als ik weer met een studie begin. zie het wel

heb dus niet echt tips voor je maar je bent zeker niet de enige!

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 22:23

Flowery schreef:
Hier nog 1! Ben zelf wel heel spraakzaam naar mensen, werk ook in een winkel met veel klantencontact en dat gaat me prima af. Alleen in groepen ben ik spontaan verlegen :') Vriendschappen beginnen en onderhouden is voor mij een heel ander verhaal. Het lukt gewoon niet en ik ben nu 24 en heb het ondertussen een beetje opgegeven.
Zoals laatst, een vriendin met wie ik al een paar jaar contact had heeft mij ineens laten vallen. Dan is mijn vertrouwen in de mens ineens weer weg en hou ik het liever oppervlakkig zoals met klanten op de werkvloer :) Geen idee waarom, misschien toch achter dat veilige muurtje verschuilen? Ik laat sowieso mensen niet snel toe.

Paar maand geleden is er bij mij ook iets voorgevallen.
2 meiden hadden een aantal nare dingen over mij verteld tegen mijn beste vriendin die me dit later vertelde.
Afgelopen weekend waren ze op een feest waar ik ook was, begonnen ze aan het eind van de avond tegen mij te praten.
Ik begon te shaken van boosheid, ik kende mezelf zo helemaal niet.
Ik heb heel non-chelant gereageerd en volgensmij begreep ze het aardig want ze stonden met een bek vol tanden.
De volgende dag kwam ze met haar vriend mee naar ons en kwam ze binnen met nogal een beuteurd gezicht en heeft ze geen woord gezegd, denk dat de boodschap duidelijk was van de avond ervoor :o

Ik wil gewoon niet meer zo over mij heen laten lopen en zulke mensen hebben het bij mij dan al verpest.
Het zijn gewoon de angsten die je tegenhouden en de vraag van hoe pak je het aan...

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:24

Jahoor, hier ook zo iemand. Vooral een bloedhekel aan groepen mensen, dat kan ik echt niet handelen.

Ik kan eigenlijk niet eens zeggen dat ik vrienden heb, als ik heel eerlijk ben. Ééntje misschien, alhoewel dat een beetje verwatert is. Je krijgt toch allemaal een beetje je 'eigen' leven op een bepaalde leeftijd en we wonen ver van elkaar af.

Contact leggen vind ik al moeilijk, laat staan contact onderhouden :') de meeste mensen vind ik ook gewoon maar vervelend en ze laten je toch als een baksteen vallen als ze daar zin in hebben. Althans, dat is wat er bij mij met mijn vroegere vriendinnen gebeurd is. Plannen om iets samen te doen is ook echt gewoon niet te doen met alle andere dingen die ik wil doen.

Ik heb op stal wel eens wat leuke gesprekjes, ga wel eens met iemand mee op buitenrit, maar over het algemeen ben ik wel echt een eigenheimer.

Soms vind ik het wel ontzettend jammer, je sleept naar sommige dingen immers niet je vriend mee. Dan blijft er voor mij dus eigenlijk niets meer over en dat is gewoon echt heel vervelend. Komt er bijvoorbeeld op neer dat ik Koningsdag maar ga werken omdat mijn vriend voor werk in het buitenland zit. Dan neem ik vrijdag vrij en doe mijn eigen ding. Maar stiekem zou ik het super leuk vinden om eens een keer Koningsdag te vieren, dat heb ik eigenlijk nog nooit echt gedaan.

Tips heb ik niet echt helaas. Initiatief nemen, maar dat lukt mij zelf ook niet dus misschien moet je van mij maar niks aannemen _O-

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:26

_Alarm_wlkp schreef:
Ik heb 1 vriendin... ondanks hoe vriendelijk, behulpzaam en dergelijke ik ben moet niemand mij.

Hierdoor heb ik veel dingen ook terug laten vallen, want nooit het gevoel gehad van erbij horen ondanks de moeite.

Zo moet je niet denken!! Blijkbaar zijn deze mensen jou nooit waard geweest.
Je noemt een heleboel goeie eigenschappen op van jezelf, ik denk dat je jezelf veel hoger mag inschatten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:27

Flowery schreef:

Wauw dit is net alsof ik iets wat ik zelf heb getypt terug lees :')
Ik ben bijna 27 en heb ook regelmatig dat ik denk pff weer mislukt, nou laat maar mooi zitten dan hoor..
En ook mijn "beste vriendin" waar ik al 6 jaar bevriend mee was liet mij zomaar ineens heel erg vallen, contact moest alleen nog van mijn kant komen etc enige wat voor haar nog belangrijk was, was haar vriend. Nou prima :wave:

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:48

Present, nu ben ik ook wel in de 20 en verhuisd wat niet ten goede komt voor vriendschappen. Iemand waar ik echt langs kan omdat ik ergens mee zit heb ik niet echt. Ik heb soms ook het idee dat als ik niks meer zou appen ik gerust ook geen vrienden meer heb, het gevoel dat het vaak van mij af moet komen. Ik ga trouwen en met de uitnodigingen kwam toch best pijnlijk naar voren hoeveel vriendinnen ik heb. Aan de andere kant mis ik het ook niet echt ik heb het druk met werk en een hond met verlatingsangst dus de vriendinnen die ik zo af en toe zie zijn prima en dan is het ook echt gezellig. Volgens mij ben ik niet zo'n groepsdier. Ik was ook altijd 1 van de 3 qua vriendinnen op scholen, ik heb ze geprobeerd nog te benaderen via Facebook maar ik krijg niks terug. Als het altijd van 1 kant komt houd het bij mij ook wel op. Ik match ook lastig qua interesse althans zo lijkt het want weinig die ik tegenkom kom praten mee over voetbal, knutselen, games. Ik ga niet uit, ben niet van de make up en ben ook niet zwanger en heb geen kinderen, en dat zijn wat dingen waar het op het werk vooral over lijkt te gaan. Je hoeft niet alle zelfde interesse te hebben maar je moet wel iets vinden om over mee te praten. En hoe gaat het dan toch van bijvoorbeeld werk naar een vriendin? Heb ook beide buren geprobeerd die van mijn leeftijd zijn maar ook dat word gewoon niet close, we hebben wel beide uitgenodigd op de koffie maar hun hebben eigen vrienden en een druk bestaan.

shilady

Re: Lastig vrienden maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 23:14

Ik heb ook vaak de indruk dat veel mensen bv op school of werk gewoon komen om hun ding te doen en niet om vriendschappen op te bouwen... Het is hooguit een praatje in de pauze maar ik hoor eigenlijk weinig mensen afspreken om daarna nog een bakje koffie te doen ergens of is naar de bioscoop te gaan.. Jammer maar waar

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 23:16

Ik meld mij ook :=
Ik heb eigenlijk maar 3 mensen die ik echt mijn vriendinnen noem, waarvan er 1 niet echt in de buurt woont. Ga verder nooit echt uit, en leg ook best moeilijk contact met andere mensen. Werk in de winkel, en daar maak ik gerust een praatje met iedereen. Ook met collega's van andere filialen. Maar ergens anders niet. Nu moet ik ook eerlijk bekennen dat ik veel werk en als ik vrij ben, ik op stal te vinden ben. Als ik dan eens met een groep ben (Ga met iemand mee bijv) heb ik altijd het gevoel dat niemand mij mag en dan ga ik me echt afvragen wat ik daar doe. Dus dan ga ik die keer daarna ook maar niet mee mee :').

En moet eerlijk bekennen dat ik ook niet snel mensen vertrouw.. Of als ik iemand dan iets vertel, ben ik heel bang dat diegene het doorverteld. En als ik daar dan bij na ga denken, word ik echt helemaal panisch. Dus ik vertel ook niet meer veel dingen tegen mensen, en de dingen die ik wel heb verteld, ga ik gauw proberen te vergeten, in de hoop dat mensen niks doorvertellen :=

En het probleem is ook wel dat als ik eenmaal contacten heb gemaakt, ik het een beetje laat verwateren, waardoor ik diegene na een tijd ook niet meer zie of spreek

Soms ook best wel frustrerend, als ik kijk wat andere mensen doen. Maar dat vergeet ik maar snel, en ga weer door _O-. Dus sorry. Ook van deze kant geen tips..

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 23:26

Ik heb vaak ook het idee dat ik hele andere interesses heb.
Ben altijd al een ''jongens meisje'' geweest en werd daarom vaak buiten gesloten.
Uitgaan heb ik nooit veel gedaan.
Ik ben bijvoorbeeld helemaal verslaafd aan mijn PS4 met GTA5 maarja wie doet dit nog meer? Heel weinig... :o :')

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 23:57

Flowery schreef:

Wauw alsof ik mijn eigen verhaal lees.. ben alleen 21 haha

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 00:05

Ik vind het moeilijk om de stap van kennissen naar vrienden te maken. Ben altijd bang dat als ik iemand uitnodig, dat ze gewoon ja zeggen omdat ze niet durven nee zeggen. Stom he :')

Vind het ook steeds moeilijker worden om vrienden te maken. Ben serieus aan het overwegen om een advertentie te plaatsen op bokt markt :+

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 00:17

_Alarm_wlkp schreef:

Vervelend hee, vind het naar om te lezen dat je jezelf bestempelt als iemand die mensen niet moeten.
Blijkbaar ben je dan gewoon niet in het goede gezelschap.

Mijn tip: ga dingen ondernemen. Omring je met mensen, uiteindelijk klik je vanzelf met iemand die misschien wel even 'raar' is als jij zelf of jou vriendelijkheid en behulpzaamheid wel waardeert.

Succes.