Opties om een eigen huis te kunnen kopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fieah

Opties om een eigen huis te kunnen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 22:33

Hey allemaal,
even een kleine beschrijving van de situatie:
M'n vriend en ik wonen nu samen in het huis van zijn bomma, wat wij huren. Er is al een paar keer gepraat geweest over evt het huis kopen. Nu is de prijs die ze willen rond de 200 000 euro (evt bespreekbaar om naar 180 000 te zakken).
Dus met het oog om dit huis te kopen zijn mijn vriend en ik eens gaan kijken naar leningen.
Nu komt het: we hebben niet genoeg spaargeld... We hebben wel wat opzij staan maar geen 30 000 euro wat de banken vragen! (in't verleden beiden serieuze financiële tegenslag gehad).

Dus ik weet nu niet meer goed wat we moeten doen.
Ik moet nie per se dit huis hebben.
ik wil gewoon niet meer huren want we gooien elke maand geld weg.

Nu was ik al aan het denken aan zo prefab woningen of sleutel op de deur. maar is dat goedkoper? en is dat realistisch?

Ik heb gewoon het gevoel dat we nu vast zitten en nog jaren gaan moeten huren, wat ervoor zorgt dat we niet goed kunnen sparen dus we zitten een beetje in een cirkeltje.

Zijn er oplossingen waar we naar kunnen kijken? zowel om geld te lenen als een soort van woning ofzo??
K hoop dat ik een beetje duidelijk ben...

We zijn trouwens van BELGIE ;)

Zinzi_jewel

Re: Opties om een eigen huis te kunnen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 23:11

Kunnen ouders niet garant staan ?
Er is zoveel veranderd wat hypotheek betreft
Of kun je je huur niet een huur Koop constructie maken
Dat je pak m beet nog 3 jaar huurt en dat die huur van de koopprijs afgaat
Als je dan wel hypotheek kunt krijgen

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 23:15

Is die 30000 die ze vragen vanwege jullie financiële tegenslagen?

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 07:08

Poess91 schreef:

Nee dat is gewoon wat ze vragen en vanaf mei wordt dat nog meer (20% moet je dan zelf kunnen inbrengen)

Zinzi_jewel schreef:

Ik zie een huurkoop wel zitten maar de schoonfamilie zegt dat er dan een probleem is als de bomma onverwachte vroeger komt te sterven. Ik had deze optie eigenlijk al uit mijn hoofd geschrapt maar kan het er nog wel eens over hebben...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 07:28

Nee joh. Dat is echt nog niet zo. Of woon je in België en is het daar anders??

[edit] never mind, had er overheen gelezen dat je inderdaad in België woont :+
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 19-04-17 07:34, in het totaal 1 keer bewerkt

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 07:29

Eigenlijk kunnen jullie dus niet genoeg hypotheek krijgen?

Want ja er is wel een beetje spaargeld nodig om een huis te kopen voor de kostenkoper, makelaar, notaris etc. Maar dat is niet meer dan 12.000 ofzo.

Je hebt in Nederland wel in sommige gemeenten de starterslening. Daar kan je soms wel 25.000 extra lenen om het rond te breien.

Succes!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 07:32

Jeetje wat een irritante regel in Belgie. Zo kunnen starters toch nooit aan een fatsoenlijke woning komen?

Kun je niet een goedkopere woning kopen waar je minder spaargeld voor nodig hebt?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 07:34

Ben je al eens langs een financieel adviseur geweest? Zo nee dan zou ik je dat eens aanraden en je goed voor laten lichten.

Weet je ook zeker dat het huis uiteindelijk die 180.000 waard gaat zijn? Is het getaxeerd? Zeker als je van familie denkt te kopen zou ik dat wel goed uitzoeken. Niet elke familie heeft het beste met jullie voor en denken alleen maar aan het geld dat zij kunnen krijgen als erfenis.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 07:35

In België kan je geen 100% meer lenen.

Als je graag het huis van je oma koopt kan je huurkoop doen, alles vastleggen bij de notaris en dan kan er bijna niks mislopen, ookal sterft ze.

Nieuwbouw/prefab lijkt goedkoop maar is het niet. Ik weet niet of jullie handig zijn? Een huis uit de jaren '60 '70 is vaak wel ok om zo in te trekken en te verbouwen gaandeweg.

Welke regio zoeken jullie?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 07:40

Is huurkoop niet tijdelijk mogelijk? Tot je genoeg gespaard hebt om het restante eigen geld in te leggen?

In theorie heel erg kort door de bocht. Een hypotheek is meestal 30 jaar. Als je 6 jaar zou huurkopen, zou je 20% ingelegd kunnen hebben. In de tussentijd kun je wellicht nog wel verder sparen waardoor je eerder de vereiste 20% kunt inleggen?

Zijn daar geen clausules voor mogelijk? Voor als ze eerder overlijdt? Daar kun je toch goede afspraken over maken?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 07:44

Ik ken de regels in belgie niet, in nl is het zo dat je ook eigen inkomen moet hebben omdat je de kosten koper niet meer ( volledig) gefinancierd krijgt. hoe zit dat in Belgie dat je zoveel eigen geld moet hebben

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 08:17

In Belgie verandert de wet per 1 mei en dan moet je inderdaad 20% van de koopsom zelf betalen (naast belastingen, hypotheekkosten, notaris, etc..) Een flink bedrag dus.
Wij zaten tegen hetzelfde probleem aan te hikken en zijn op de valreep voor een sleutel-op-de-deur-woning gegaan. Het projectmannetje had nog een connectie die wat heeft kunnen regelen voor ons :D Ze hebben wat gefoefeld met de kosten (beetje links, beetje rechts, echt alles erin gepropt). Wij hebben nu een hypotheek van 25 jaar en een persoonlijke lening van 10 jaar. 30 jaar geven ze bijna niet meer in Belgie namelijk.
Let wel, bij nieuwbouw/sleutel-op-de-deur moet je alle belastingen zelf betalen, die krijg je niet meegeleend in de hypotheek. Wij doen dat met een persoonlijke lening. De grote banken geven deze bijna niet meer af, je kunt beter bij de kleinere banken vragen.

En TS, kijk eerst eens goed naar de woning van de bomma. Vele huizen van die generatie zijn onderkomen imo. Ze hoeven geen hypotheek hoog te houden, zoals in Nederland. Dus zodra de hypotheek af is betaald, steken ze niets meer in het huis :7 Bekijk de ramen (dubbel glas?), electriciteit, water, scheuren in muren, plafond, keuken, badkamer.. Als je dat allemaal moet vervangen, zit je met een gigantische kost. Dan is nieuwbouw goedkoper.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:44

Wij zijn momenteel ook bezig met een huis te kopen. Wat ik je kan aanraden is om zeker bij de hypotheek-winkel langs te gaan. Dit is gratis en zij geven jou advies wat je ongeveer zou kunnen lenen en daarna kunnen ze je helpen om de goedkoopste lening te kiezen. Hun kunnen heel gemakkelijk op basis van jullie inkomen berekenen bij verschillende banken hoeveel te kan lenen, hoeveel eigen inbreng je moet hebben. Als jullie 30.000 aan eigen inbreng moeten hebben, dan veronderstel ik dat het groot beschrijf is. Misschien is het mogelijk om te zoeken naar een huis met klein beschrijf? Dit scheelt al makkelijk een 10.000 euro. Ik weet niet welke regio jij woont, maar bij ons zijn de sleutel op de deur huizen even duur als 'gewone' afgewerkte huizen, of een ouder huisje kopen en vernieuwen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:23

Fieah schreef:
Poess91 schreef:

Nee dat is gewoon wat ze vragen en vanaf mei wordt dat nog meer (20% moet je dan zelf kunnen inbrengen)

Zinzi_jewel schreef:

Ik zie een huurkoop wel zitten maar de schoonfamilie zegt dat er dan een probleem is als de bomma onverwachte vroeger komt te sterven. Ik had deze optie eigenlijk al uit mijn hoofd geschrapt maar kan het er nog wel eens over hebben...

Dat denk ik niet
Want volgens mij kan er bij t leven van Bomma al bepaald worden wie t huis erft en wat er mee moet gebeuren
Je schoonouders kunnen hun deel op papier schenken aan hun kind en zodoende hoef je al minder hypotheek te hebben .
Of je gaat dat deel al afbetalen door middel van huurkoop
Maar laat dit alles heel goed beschrijven bij de notaris .
Dat er straks geen kink in de kabel komt

De 20% eigen inbreng is niet alleen in België ook in NL
Ik wilde kopen maar kon ook niet
Ben van NL naar BE gaan verhuizen en huur een huis

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:48

Nee hoor Zinzi. In Nederland hoef je afhankelijk van de hoogte kosten koper iets van 6-8% zelf opbrengen. Je kunt in 2017 nog 101% van de waarde van je huis lenen. Maar dat wordt jaarlijks afgebouwd met 1%.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:58

Hypotheekwinkel kan je helpen, maar je moet zelf kritisch zijn en blijven rondkijken. Wij zijn gestart met een lening bij de hypotheekwinkel, na 3 jaar een herziening gedaan bij onze eigen bank. Kosten terug bij ontleent en uiteindelijk betalen de elke maand 150 euro minder.

Net op het nieuws gezien dat het binnenkort kan zijn dat je terug 100% kan lenen.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:02

tesseke schreef:
Hypotheekwinkel kan je helpen, maar je moet zelf kritisch zijn en blijven rondkijken. Wij zijn gestart met een lening bij de hypotheekwinkel, na 3 jaar een herziening gedaan bij onze eigen bank. Kosten terug bij ontleent en uiteindelijk betalen de elke maand 150 euro minder.

Net op het nieuws gezien dat het binnenkort kan zijn dat je terug 100% kan lenen.

Wij kregen (via vrienden) ook de tip om eerst een lening op 30 jaar te pakken en dan na een paar jaar te herzien om dan eventueel per maand meer te betalen en de lening te verkorten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:17

Shiloh schreef:
Nee hoor Zinzi. In Nederland hoef je afhankelijk van de hoogte kosten koper iets van 6-8% zelf opbrengen. Je kunt in 2017 nog 101% van de waarde van je huis lenen. Maar dat wordt jaarlijks afgebouwd met 1%.

Niet helemaal waar
Ik moest nl 25000 eigen geld inbrengen voor een hypotheek in NL
Ging om een huis van 170.000

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:37

Ik heb een huis voor 103.000 gekocht, heb geen eigen inleg gedaan, uiteindelijk hoefde ik maar 600 te betalen voor notaris etc, uiteraard wel kosten bij mijn hypotheek op dus nu een hypotheek van 108.000.
Ik heb dit in November geregeld

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:41

Zinzi_jewel schreef:
Shiloh schreef:

Niet helemaal waar

Hoe kan dat dan? Waarom zo veel?
Want wat Shiloh zegt is inderdaad waar. Tenzij het huis veel lager word getaxeerd dan moet je wel voor meer uit eigen zak betalen

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:43

Zinzi_jewel schreef:
Shiloh schreef:

Niet helemaal waar

Jeetje dat is veel..

Wij hebben €0,= eigen geld ingebracht, uiteindelijk plaatje wat we moeten betalen is rond de €10.000,=
Dat is voor het aandeel in eigenaarslasten, overdrachtsbelasting, notaris, adviseur, taxatiekosten, declaratie nationale waarborg etc.

Bij ons gaat het om een huis van €195.000 en een bouwdepot van €30.000 erbij.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:11

Bij 3 ton moest ik nu, met 101% tegen de 10.800 zelf finacieren

Dat is 2% overdracht belasting
taxatie
notaris
advieskostenen (+- 3000- aan de hypotheek verstrekken als varieerde per verstrekker)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:13

Zinzi_jewel schreef:
Shiloh schreef:

Niet helemaal waar

Vreemd, dan heb je echt iets anders gehad, of huis lager getaxeerd of iets, zou zo max tegen de 8000- moeten zijn, 2% belastring 3400, ruim geteld 600 taxatie, 1000 notaris en 3000 aan advieseur
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 20-04-17 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:14

België is echt bizar hierin. Ik vraag me af welke starters dat wel kunnen betalen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:17

Zinzi_jewel schreef:
Shiloh schreef:

Niet helemaal waar

Dat is vreemd. Wij hebben pas een huis gekocht voor iets meer geld, maar uiteindelijk heeft het ons iets van 13.000 spaargeld 'gekost'. Notariskosten etc.