Keuze 'stress' iOS of Windows??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cube

Keuze 'stress' iOS of Windows??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 16:45

Hallo,
Nu mijn Apple iPad echt aan z'n einde is ben ik me aan het oriënteren op iets nieuws... Alleen wat is de beste keuze? Ik wil geen iPad meer maar een laptop. Dit ivm werk waar ik steeds meer verslagen maak en mail.
Eigenlijk vind ik IOS gewoon erg fijn werken. Maar als ik voor een MacBook zou gaan ben ik bang dat bestanden niet goed over komen. Mailen lukt natuurlijk prima, maar hoe zit het met verslagen, presentaties?
Met Windows heb ik een gloeiende hekel aan al die ongevraagde pop ups(updates etc). Dat vind ik dus een zeer sterk pluspunt bij Apple.
Wat zijn jullie ervaringen? Is een MacBook goed werkbaar in een werkomgeving? (Gaat hoofdzakelijk om tekst en af en toe presentatie, dus grafische dingen of (Windows)exact is niet echt nodig)
En dan bedoel ik met name als iemand jouw een Windows verslag stuurt wat je moet corrigeren. Lukt dat zonder gedoe in opmaak?
Ik word er niet echt wijs uit.
En zowieso de vraag waar kiezen jullie voor Windows of iOS en waarom dan? Ik lees het graag!

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:49

Wat gebruikt het bedrijf als hoofd besturing systeem?
Wat is de support binnen het bedrijf tov non standaard besturing systemen?

Dat is iig al een belangrijke afweging.
Beide systemen (windows en iOS) hebben plus en min punten.

Van belang is of het bedrijf ook "vreemde" apparatuur toelaat of wel toelaat maar als het niet werkt succes er mee.

Ik verwacht wel dat je de basis bestands formaten kan openen op zowel windows als iOS
Office is er ook voor Apple, het enige verschil zat geloof ik in de release tijd en daarbij dus ook bepaalde functies binnen de software.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 16:55

Op het werk wordt Windows gebruikt, maar het is een privéaanschaf dus daar wil ik me eigenlijk niet al teveel door laten leiden :o Ik zou het voor mezelf erg handig vinden als ik thuis eventueel nog wat kan doen, maar dit wordt niet geëist oid. Maar met oog op eventueel ander werk erbij(ook Windows)maakt het de twijfel wel groter. Vandaar ook eigenlijk wel de vraag..
Heb zelf een iPhone en ook dit bevalt me prima, juist door het gebruikersgemak wat ik ervaar.
Omdat ik dat zowel bij de iPad en telefoon heb neig ik naar Apple..Maar vraag me dus af of het wel zo handig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:57

Als je collega's in de Microsoft programma's (Word, PP, Excel etc.) werken kun je prima een MacBook aanschaffen. Hier draaien die programma's ook gewoon op.

In mijn professionele omgeving werkt iedereen met Windows behalve de designers, wij werken op Mac's. Vormt geen enkel probleem.

Mocht je hele specifieke programma's moeten gebruiken voor je werk dan zou je kunnen opzoeken of deze ook werken op iOs.

Ik vind het zelf heerlijk dat al mijn apparatuur fijn synct. Nu zal dit van Windows naar iOs ook wel kunnen, maar ik hoef er nu geen enkele moeite voor te doen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:05

Ik ben tien jaar geleden overgestapt op iOS en ik zal nóóit meer een Windowslapop kopen. Daar staat een hoop meuk op wat je niet nodig hebt, het is een doolhof en je hebt de ene update na de andere. Mac is veel gebruiksvriendelijker.

Ik gebruik hem ook voor mijn werk. Je kunt gewoon MS office installeren (is wel een rotprogramma, met mega veel irritante updates), maar met Pages van Apple kun je ook Worddocumenten openen. Zoals ik al zei: Apple is heel gebruiksvriendelijk.

Daarnaast loopt hij nooit vast, hij start mega snel op en je hebt geen last van virussen.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 17:11

Dank voor je antwoord. Voor de duidelijkheid, het is voor mij puur voor hoofdzakelijk verslaglegging(zeg maar word)
Ook heeft het niks te maken met vraag vanuit het werk, dit is voor mij wat ik mee neem in m'n keuze omdat ik toch echt iets nieuws moet.
Omdat iedereen in mijn omgeving alles op Windows heeft draaien en ik de enige mac fan lijk te zijn, is het fijn om ervaringen van anderen te horen.
Voor mezelf neig ik naar Mac, maar omdat het wel een grote aanschaf is probeer ik me zo goed mogelijk te verdiepen. Kan alleen niet echt heel goed op Google vinden wat de ervaringen zijn als je de enige mac gebruiker lijkt te zijn :D
@renee jij verwoord precies wat ik er fijn aan vind
Laatst bijgewerkt door cube op 02-04-17 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_Reneee

Re: Keuze 'stress' iOS of Windows??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:12

Het is inderdaad een grote aanschaf, maar mijn ervaring leert dat ze ook een stuk langer meegaan. Mijn eerste ruim zes jaar. Dat was een gewone Macbook, nu heb ik een Pro die ook al een aantal jaar soepel draait. Hij is nog steeds als nieuw.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:14

In Pages en Keynote (de "office" van Apple zelf) kan je je bestanden ook gewoon exporteren als .docx of als .ppx :j Ik heb er ook nooit hinder van ondervonden hoor.
Mijn eerste Macbook heb ik na 5 jaar ingeruild omdat hij wat traag werd voor Photoshop en dergelijke, maar die is gewoon als refurbished weer doorverkocht := Ze gaan lang mee inderdaad.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:16

Hoe blij ik ook ben met mijn iPads en iPhone, ik zou geen Mac laptop willen. Geef mij maar gewoon een Windows laptop. Ik vind het ontzettend onoverzichtelijk en kan er niks mee. Maar misschien als je er dagelijks mee werkt dat het dan anders is.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 17:20

Ik zal me even inlezen op pages en Keynote. Weet dat dat de "office" is maar dus nog niet mee gewerkt.
Maar jullie ervaring is dus dat wel dat je hiermee gewoon Windows Word bestanden die je krijgt kun corrigeren zonder gedoe in opmaak, onleesbaar etc.
En dit zonder gedoe(als in makkelijk, zonder moeite :o )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:23

Ik zou ook niks anders meer willen dan mac. Als je er eenmaal mee hebt gewerkt wil je niet anders meer.
Bestanden zijn geen enkel probleem.
Het heeft mijn voorkeur om bestanden te maken met pages of programma's als photoshop, illustrator en indesign en indien nodig te converteren naar pdf. Dat kan door elk systeem worden geopend, zowel computer, tablet als mobiel.
Maar je kan inderdaad ook gewoon ms word en andere microsh*t erop zetten :Y)

Mijn imac is het 2010 model, maar hij draait nog als nieuw, ik bewerk er nog de zwaarste 4k videobeelden mee zonder dat hij traag wordt of schokt. Dat was met mijn windows pc's wel anders, die moest ik elk jaar opnieuw formatteren :=
Daarnaast zijn macs inderdaad ontzettend waardevast, wat de hoge aanschafprijs weer helemaal goed maakt :)
Bij de Amac retailer krijg je trouwens 3 jaar garantie ipv 2 jaar, dus dat is slim om hem daar aan te schaffen ipv bij zaken als mediamarkt.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:23

Mijn ervaring met projecten op de universiteit en een fulltime stage (als enige met een MacBook) is dat je er in de praktijk - ook met dingen als programmeeropdrachten - niets van gaat merken.
Voor wat je ermee beschrijft te willen kunnen maakt het niet uit wat je kiest. Je hebt gewoon Microsoft Office voor OS X, dus dat is geen enkel probleem (die programma's gebruik ik ook regelmatig). Ook pdf bestanden zijn op allebei prima te lezen/markeren. Wel zijn MacBooks vrij duur voor wat ze technisch kunnen en zal je bij de nieuwe modellen waarschijnlijk koppelstukjes nodig hebben (bijvoorbeeld USB-C naar HDMI of VGA als je een presentatie moet geven en je laptop aan een beamer wil hangen), dus dat is iets dat je mogelijk in je kostenplaatje mee moet nemen. Nadeel aan Windows zijn inderdaad o.a. de popups en de manier waarop ze updates aanbieden, maar dat is persoonlijke voorkeur..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:31

Via pages kun je gewoon word documenten openen en wijzigen trouwens :j
Als die simpel in elkaar zitten dan is dat geen enkel probleem, maar met aparte foto-opmaak enzo gaat het binnen verschillende word versies vaak al niet goed, dus ik kan me voorstellen dat pages dat ook niet goed over neemt.
Bestanden kun je wel altijd opslaan als word document.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:35

cube schreef:
Ik zal me even inlezen op pages en Keynote. Weet dat dat de "office" is maar dus nog niet mee gewerkt.
Maar jullie ervaring is dus dat wel dat je hiermee gewoon Windows Word bestanden die je krijgt kun corrigeren zonder gedoe in opmaak, onleesbaar etc.
En dit zonder gedoe(als in makkelijk, zonder moeite :o )

Je kunt gewoon Microsoft Office gebruiken, dat is geen enkel punt.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 18:55

@Tessa bedankt voor je antwoord. Dat klinkt wel zoals ik het ga gebruiken. En idd PDF's heb ik er ook bij. Beamers werk ik (nog) niet mee maar dit zijn idd de tips waar ik op hoopte, want daar had ik bijv. Niet bij stil gestaan.
Als er meer nuttige zaken zijn hoor ik het graag. Ik word er zo wel wijzer van, bedankt!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 19:06

Tsja, gezien het enorme prijsverschil tussen Windowslaptops en een Macbook ben ik teruggegaan van apple naar Windows en heel eerlijk? Ik mis het makkelijke bewerken van filmpjes en het mooie uiterlijk van de apple, maar verder helemaal niets.
Apple is mooi, maar als je het niet gebruikt voor de technische kanten ervan (wat ik dus ook niet doe), dan betaal je veel voor de uitstraling en wat het uitdraagt. Marketingtechnisch zit Apple goed in elkaar, je hebt geen Apple, je bént Apple.. Maar voor alleen tekstverwerken en wat spelletjes vind ik Windows ook prima.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 19:26

_Reneee schreef:
Ik ben tien jaar geleden overgestapt op iOS en ik zal nóóit meer een Windowslapop kopen. Daar staat een hoop meuk op wat je niet nodig hebt, het is een doolhof en je hebt de ene update na de andere. Mac is veel gebruiksvriendelijker.

Ik gebruik hem ook voor mijn werk. Je kunt gewoon MS office installeren (is wel een rotprogramma, met mega veel irritante updates), maar met Pages van Apple kun je ook Worddocumenten openen. Zoals ik al zei: Apple is heel gebruiksvriendelijk.

Daarnaast loopt hij nooit vast, hij start mega snel op en je hebt geen last van virussen.

Mee eens, maar dat vind ik ook van bijv Samsung en Iphone.
Ik heb al jaren Iphones en macbooks en zou geen andere meer willen ;) .

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 19:28

Tja ene windows laptop van 800 euro is na 3 jaar echt niet grappig meer. Heel sloom en de accu gaat hard achteruit. Dan leg ik liever 200 euro extra neer voor een macbook air van 13 inch. Die heb ik nu al 2,5 jaar en is nog steeds de snelste laptop van de klas. :P
Daarbij is hij enorm licht en kan hij tegen een stootje. Ook erg belangrijk met mijn onhandigheid.

Ik heb nooit problemen gehad met windows en mac. Ik zet alles gewoon om in PDF of WORD. Powerpoint gebruik ik sowieso nooit maar daarbij kan je het ook zo opslaan dat het bruikbaar is. Daarbij kan je gewoon word en excel etc op je macbook zetten. Kan je gewoon kopen!

Mijn vriend heeft al 6 jaar een macbook pro en is fotograaf. Hij draait dus nog steeds zware programma's op dat ding. :j Vind dat maar eens bij een windows pc! :D

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 19:31

Gewoon Microsoft Office (Word, Excel, Powerpoint) op je Mac installeren, en dan kun je er prima ook voor je werk mee werken als dat jullie gangbare systemen zijn.

Wij werken ook met Sharepoint van Microsoft, maar dat is me toch een gestoei met iOS. Dat gaat dan weer niet goed samen. Maar als jij dat voor werk niet nodig hebt, hoef je je daar ook geen zorgen om te maken.

Windows-gebruikers kunnen trouwens andersom geen Pages-bestanden openen. Dus als jij Pages gebruikt om Word-bestanden aan te passen, moet je het wel converteren naar Word (of PDF) voordat je collega's er iets mee kunnen.

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 19:32

Ik heb alles van Apple behalve mijn laptop. Moet zeggen vind het helemaal niks, ik heb m nu nog geen jaar en heb al meerdere keren de neiging gehad om t ding door het raam te gooien. Een MacBook is dan wel 400 euro duurder, maar ik denk dat het dat zeker waard is. Volgend jaar ga ik aan een nieuwe opleiding beginnen en dan schaf ik er ook een aan. Maarja is maar net of je overweg kan met Windows, voor mij is het veelste ingewikkeld.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:54

Ik heb mijn MacBook over genomen van mijn vriend. Deze is nu 5 jaar oud. Ik wil echt niet anders, werkt nog als een trein. Kan mijn hele dag door zonder op te laden, ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:41

Ik werk over alle platformen met Mac en vind het echt fantastisch. Niet alleen qua visuals (vind ik een stuk prettiger op het oog dan Windows) maar ook qua gebruiksgemak en snelheid. De samenwerking tussen mijn laptop en telefoon vind ik ook echt geweldig. Hoef echt niets anders meer en kan het alleen maar aanraden.

Gaby9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:29

MarlindeRooz schreef:
Tja ene windows laptop van 800 euro is na 3 jaar echt niet grappig meer. Heel sloom en de accu gaat hard achteruit. Dan leg ik liever 200 euro extra neer voor een macbook air van 13 inch. Die heb ik nu al 2,5 jaar en is nog steeds de snelste laptop van de klas. :P
Daarbij is hij enorm licht en kan hij tegen een stootje. Ook erg belangrijk met mijn onhandigheid.

Ik heb nooit problemen gehad met windows en mac. Ik zet alles gewoon om in PDF of WORD. Powerpoint gebruik ik sowieso nooit maar daarbij kan je het ook zo opslaan dat het bruikbaar is. Daarbij kan je gewoon word en excel etc op je macbook zetten. Kan je gewoon kopen!

Mijn vriend heeft al 6 jaar een macbook pro en is fotograaf. Hij draait dus nog steeds zware programma's op dat ding. :j Vind dat maar eens bij een windows pc! :D

Welke macbook pro heeft hij? Zit er namelijk ook naar te kijken voor fotografie, maar ook een laptop om handig mee naar school te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:42

Zou eens kijken op leapp.nl of een vergelijkbare site. Ik heb mijn MBPro voor 1000 gekocht, uit 2012 met 16GB werkgeheugen en 500GB harde schijf. Loopt nog als een zonnetje en kan alles draaien dat een nieuwere ook kan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:46

GabyShyy schreef:
MarlindeRooz schreef:

Welke macbook pro heeft hij? Zit er namelijk ook naar te kijken voor fotografie, maar ook een laptop om handig mee naar school te nemen.

Geen idee joh! Maar zou er maximaal 1 nemen van 4 jaar oud zodat hij bij jou ook nog even mee kan!