Brief belastingdienst inkomsten nevenactiviteiten. wat nu?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Brief belastingdienst inkomsten nevenactiviteiten. wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 11:09

Hopelijk kan hier iemand ons helpen, wij hebben een brief gekregen van de belastingdienst, dat ze het vermoeden hebben dat wij extra inkomsten uit nevenwerkzaamheden genieten.

Hierbij kregen wij een vragenformulier met de vraag of dit zo is, en over welke jaren wij aangifte gaan doen.

We weten niet goed wat we hiermee aan moeten, het is zo dat wij sinds 2015 wel eens een vouwwagen/caravan gekocht hebben, deze opgeknapt, en er vervolgens zelf of een familielid ermee op vakantie zijn geweest en daarna weer verkocht hebben met een beetje winst (c.a. 200/400 euro) Zou gaan om c.a. 7/9 vouwwagens en 1 caravan per jaar.

Nooit bij nagedacht dat we dit soort kleine bedragen op hadden moeten geven, we hebben nu in de brief gewoon eerlijk aangegeven dat wij hobbymatig zo nu en dan een vouwwagen/caravan opgeknapt en verkocht hebben.

Zijn alleen bang voor de gevolgen nu, wat staat ons te wachten? Of hoeven we ons geen zorgen te maken, gezien het om weinig verdiensten gaat? (c.a. 2500 per jaar)

Hopelijk weet iemand het hier?

Moonlight17

Re: Brief belastingdienst inkomsten nevenactiviteiten. wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:11

Even bellen met je belastingadviseur zou ik zeggen. Dan weet je het meteen zeker.

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:12

Silly1972

Amaris

Ik denk dat jullie gewoon in de steekproef naar boven zijn gekomen. Jullie hebben geen neven-inkomsten, dan geef je dat toch gewoon aan?

EDIT oh wacht ik zie nu pas dat het meerdere vouwwagens betrof... dan is het inderdaad misschien anders.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 30-03-17 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:14

Inderdaad gewoon even bellen.
Dan weet je het zeker.
+ volgens mij is er iets over hobbymatig bij verdienen en tot welk bedrag dit mag.
maar dat zou je op google dan ook wel moeten kunnen vinden.
Ik denk persoonlijk dat die ene caravan het probleem niet is.
Maar ik denk dat de 7/9 vouwwagens inderdaad wel gezien kunnen worden als extra inkomsten.
Dat zijn er namelijk best veel ;)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:18

er is geen drempel wat betreft bij verdienen, alles moet opgegeven worden.
Alleen een keer een caravan verkopen zal niemand over vallen, maar zoveel kan inderdaad als bij verdienste aangeduid worden.
Laatst bijgewerkt door Silly1972 op 30-03-17 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 11:19

In de brief staat ook nog het volgende:

De belastingdienst heeft dan vermoeden door de volgende informatie over u:

Volgens onze gegevens geniet u mogelijk inkomsten uit nevenwerkzaamheden, die niet worden aangegeven voor de inkomstenbelasting. (verkoop van caravans en vouwwagens)

Stel we geven aan die niet te hebben, en ze gaan via marktplaats advertenties terug halen, dan zullen ze er iets van 18 vinden over de laatste 2 jaar (2015/2016)
Maar daarnaast hebben we er dus wel wat aan bijverdiend, alleen geen grote bedragen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:21

dan ga je een boete krijgen als zij aantonen dat het wel degelijk meer dan 1-2 zijn.
Ik zou het gewoon eerlijk opgeven. er wordt alleen loonheffing over gerekend, dus als het geen grote bedragen zijn, zal je ook niet veel bij hoeven te betalen.

Als ze zelfs al weten dat het om vouwwagens en caravans gaat, zal het geen steekproef zijn.
Ik denk dan eerder dat ze getipt zijn, of inderdaad MP afgepluist hebben
Laatst bijgewerkt door Silly1972 op 30-03-17 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:22

Bijverdienen is bijverdienen, voor de belastingdienst zijn het inkomsten die niet zijn opgegeven.
En 7/9 vouwwagens per jaar is ruim 1 per 1,5 maand; dat lijkt me in hun ogen gewoon een extra maandelijkse inkomst.

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:24

Komen caravans/vouwwagens niet op naam te staan (heb er zelf geen ervaring mee :o ) ?
Misschien dat ze dan zo weten dat je er veel hebt laten bij- en afschrijven op jullie naam..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:25

Dat zijn inkomsten uit overige activiteiten. En ja, daar moet je belasting over betalen. Je verdiend geld door artikelen te verkopen. Dat moet je opgeven. Uitzonderingen zijn bv vriendendiensten.
2500 euro is ook nog een best bedrag en daar zal je ook wel een stukje Zvw over moeten betalen.
(En ja sinds vorig jaar checkt de belastingdienst ook sites als marktplaats, speurders en bol.com en houd oog op tweedehandsverkopen. Dus dit gaat uitkomen.)

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... verig_werk

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:33

Silly1972 schreef:
Als ze zelfs al weten dat het om vouwwagens en caravans gaat, zal het geen steekproef zijn.
Ik denk dan eerder dat ze getipt zijn, of inderdaad MP afgepluist hebben

Die caravans en vouwwagens hebben toch gewoon een eigen kenteken? En dan lijkt me dat het overschrijven van kenteken (niet alleen van de oude eigenaar op TS, maar ook van TS op nieuwe eigenaar, dus 2x per saanhanger) voor 7-9 vouwwagens een een caravan simpelweg opvalt omdat het binnen een beperkte periode een heel groot aantal overschrijvingen is. Daar zal bij de rdw/belastingdienst simpelweg een alert op ingebouwd zijn.

Je zal waarschijnlijk extra inkomstenbelasting moeten betalen. Hoe je dit het beste kunt afhandelen lijkt mij een goede vraag voor een belastingadviseur.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:37

Ik weet dat je een caravan op eigen naam zet, maar dacht dat je een vouwwagen zo kon kopen zonder op naam te zetten. Maar goed daar ben ik ook niet mee bekend, zou je dit in de toekomst weer willen doen qua handel dan is het handig om 3 a 4 per jaar op naam te zetten, en de andere vouwwagens / caravans op naam van een ander.

Zo doet een kennis het ook die met auto's handelt, op die manier hoeft hij die inkomsten niet op te geven bij de belastingdienst.... maar er zit iets van een max aantal aan voordat ze gaan klagen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:39

Vouwwagens hoeven inderdaad niet op naam te staan zolang ze een gewicht onder de 750kg hebben.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:43

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:45

Zijn jullie al zelfstandig naast de verkoop van de caravans?

Indien niet denk ik dat je ook alles in orde gaat moeten brengen naar zelfstandig zijn toe,alles betalen wat een andere zelfstandige ook betaalt,een boekhouding bijhouden,....

Wat uiteindelijk niet meer dan normaal is,als je idd koopt met bet oog op opknappen en verkopen met winst,en drijf je handel,als je dat niet aangeeft doe je aan zwartwerk

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:46

8 tot 10 vouwwagens per jaar vind ik toch niet hobbymatig meer.
ik kan me dan wel voorstellen dat ze er over struikelen. Het is nou eenmaal gewoon een soort handelen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:47

nee dat hoeft niet perse zo even uit mijn hoofd was daar de drempel 5000 voor geloof ik, maar kan inmiddels veranderd zijn, omderd dat bedrag hoef je ook geen BTW nr aan te vragen.
Maar hou mij even ten goede wat het exacte drempelbedrag daarvoor is

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:54

Naareen boekhouder om advies vragen.

Ik vind het ook wel logisch dat jullie belasting moeten betalen, want dit is oneerlijke concurrentie.
Jullie kunnen natuurlijk vele malen goedkoper leveren dan een caravanbedrijf, die belastingen en sociale lasten moet afdragen over de verkoop van tweedehands vouwwagens, naast alle overige kosten.. Jullie marge hoeft niet zo groot te zijn. Dus voor de middenstand is het moeilijk opboksen tegen mensen die geen belastingen afdragen.
Dus ik denk dat je moet gaan betalen

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:55

Hebben jullie bij die winst bij de verkoop van de wagens ook de uren die je ermee bezig bent geweest meegerekend? Als iets een hobby is dan vergeet je dat meestal mee te nemen omdat het nou eenmaal een hobby is maar als het over inkomen gaat dan zou je die m.i. Ook mee moeten nemen en dan zijn het al gauw geen verdiensten meer.

Mijn tip is belastingtelefoon bellen en doorvragen op wat precies meegenomen moet worden om te bepalen of iets verdiensten zijn of dat het een hobby is. Je kan vaak ook veel info vinden op de site van de rijksoverheid of de belastingdienst zelf. En eventueel kun je navraag doen bij een belastingdeskundige.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 12:10

De uren zijn daaraan niet meegeteld, er zal gemiddeld c.a. 20 uur werk per vouwwagen aan zitten.
Vouwwagen worden niet op naam gezet, die kun je gewoon zo kopen.
Caravans daar integen wel, maar daar hebben we er in 2015 1 van gekocht, en die in 2016 verkocht.
Later dat jaar er nog 1 gekocht, en in het najaar verkocht. 2 caravans in 2 jaar tijd dus.
Rest vouwwagen die niet op naam hebben gestaan.

Idd een idee om met de belastingtelefoon te bellen, want een echte administratie hebben we natuurlijk niet. Wel hebben we elke vouwwagen bijgehouden, wat de inkoop was, en wat we eraan verdient hebben (werkuren niet meegerekend)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:14

Als ze je dan nu toch weten te vinden voor de inkomsten dan zou ik ook de btw er van terug gaan vragen. De spullen die in hebt gekocht om alles op te knappen hebben allemaal een btw tarief er aan vast zitten. Wellicht kom je dan bijna op nul uit.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:18

meggiemeg schreef:
Als ze je dan nu toch weten te vinden voor de inkomsten dan zou ik ook de btw er van terug gaan vragen. De spullen die in hebt gekocht om alles op te knappen hebben allemaal een btw tarief er aan vast zitten. Wellicht kom je dan bijna op nul uit.

Dan moet je je eerst als ondernemer voor de btw registreren bij de belastingdienst.
En moet je 21% van je verdienste afdragen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:21

meggiemeg schreef:

Btw terugvragen mag alleen als je ondernemer bent. Dat is ze niet. Ze wordt gevraagd om haar inkomsten uit overige activiteiten op te geven.
Hoeveel uur ze daar aan besteed is voor de belastingdienst ook niet interessant. Dat is alleen maar interessant als je ondernemer bent.

Gok dat het met dit soort uren en verdiensten niet gunstig is om ondernemer te worden ook. Hooguit kunnen ze zeggen dat je ondernemer bent voor inkomstenbelasting.