Zou je werken zonder geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zou je willen werken zonder geld?

Ja zeker weten!
130 (14%)
Ja, maar wel minder
455 (50%)
Ja, maar dan wel ander werk
173 (19%)
Nee
148 (16%)

Totaal aantal stemmen: 906

saskiakefie

Zou je werken zonder geld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 18:45

Zomaar omdat ik wel nieuwsgierig ben :Y)

Stel, je hoeft niet meer te werken voor geld, maar je krijgt gewoon geld om rond te komen (bijv als op een dag het basisinkomen wordt ingevoerd).
Zou je dan nog wel je werk willen uitoefenen? Of minder, of misschien wel helemaal niet?
Om voor mezelf te spreken, ik denk dat geld nooit de enige reden mag zijn om te werken. Ik ga dan ook met plezier naar m'n werk, maar moet eerlijk toegeven dat als ik er niks aan zou verdienen, ik wel minder zou werken. Bijvoorbeeld 2/3 dagen ipv 4/5 dagen per week.

Ik ben erg benieuwd, vul de poll in, maar argumentatie is zeker ook leuk. :)

JudithGigi

Re: Zou je werken zonder geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:48

Ik heb een 3 kwart jaar thuisgezeten na gestopt te zijn met mijn studie en ook toen ben ik vrijwilligerswerk gaan doen, want man wat ga je je vervelen en nutteloos voelen zeg :') wel zou ik geen volle dagen en weken willen werken, misschien een paar dagen per week of een paar uurtjes per dag.

Sunnda

Zeker blijven werken, maar terug naar 28 uur per week ofzo. :)

Yv_

Jup, zou me doodvervelend na een maand :'). Zou wel minder dan 45u gaan werken, dat absoluut :j.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:50

Ik studeer momenteel, maar in mijn lange vakantie tussen eindexamen en gaan studeren heb ik me wel echt verveeld soms...
Ik zou dan part time gaan werken :j

Palmera

Ik zou direct stoppen met mijn huidige werk en me meer gaan inzetten voor straathonden. Die hebben mij harder nodig dan hongerige toeristen. :)

_Nadia_

Ik werk nu 4 jaar niet meer (sinds we in Engeland wonen) omdat het niet te combineren is met de zorg voor onze kinderen.
Mijn man werkt als zelfstandige vanuit huis, en zou direct stoppen als het niet meer zou moeten, dan kunnen we de zorg voor de kinderen veel beter verdelen (4 kinderen met een beperking, en 3 "normale" kinderen)

Chiave

Ik zit nu thuis. Ik kom maar niet aan de bak omdat ik zwanger ben en ik vind het dramatisch. De verveling is verschrikkelijk. Blij als in juli onze koter er is en ik in september weer eens een studie kan beginnen. Ik zou er ook graag bij werken, maar ik word thuisblijfmams. Anders had ik absoluut 3-4 dagen pw willen werken!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:51

Minder werken denk ik. Maar dan komt bij mij weer de gedachte: hoeveel is het basisinkomen (stel). En hoeveel ga je dan verdienen met werken? Ga je dan nog ruimer leven dan je al doet? Of worden, omdat het basisinkomen wordt ingevoerd, de belastingen schrikbarend hoog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:51

Ik zou mijn huidige werk zeker nog willen uitvoeren. Ik ben graag op mijn werk en voer het graag uit. Wel zou ik iets minder willen werken. Werk nu fulltime 40 uur met weekenden, late diensten en wachten.

Partime dit werk (MRI technoloog) en partime vrijwilligerswerk in een asiel zou ik tof vinden.

madelonvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:53

Ik zou absoluut willen werken zonder geld. Heb mijn baantje opgezegd om vrijwilligerswerk te kunnen doen. Dit omdat ik daar meer voldoening uit haal dan t geld wat ik kreeg. Ben student en hoef niet perse te werken om rond te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:56

Absoluut. Momenteel is het erg rustig op mijn werk waardoor ik nauwelijks ingepland word (lees: 1 of 2 keer per maand een paar uur). En ik word helemaal gek :') Gelukkig nog wat extras erbij gevonden maar hele dagen uit mijn neus eten, daar hou ik niet van.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:01

_Nadia_ schreef:
Ik werk nu 4 jaar niet meer (sinds we in Engeland wonen) omdat het niet te combineren is met de zorg voor onze kinderen.
Mijn man werkt als zelfstandige vanuit huis, en zou direct stoppen als het niet meer zou moeten, dan kunnen we de zorg voor de kinderen veel beter verdelen (4 kinderen met een beperking, en 3 "normale" kinderen)

Heel begrijpelijk, maar eerlijk: Dat IS toch werken wat hij dan zou doen, en wat jij nu ook doet?

Ik zou zelf absoluut blijven werken, misschien nog "vrijer" doen in wat ik vind wat goed is, ipv gericht op een inkomen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:05

Ik zou zeker blijven werken. Ben een groot voorstander van basisinkomen omdat het veel voordelen heeft voor de maatschappij. Minder stress voor mensen die geld te kort hebben, want een basisinkomen is gebaseerd op een normaal (gezond) leven.
Nadia, jij werkt weldegelijk. Je doet enorm belangrijk werk ook. Een toekomstige generatie voorbereiden op de wereld. Een basisinkomen is jou loon daarvoor. Verdiend.

Vraag me af, de mensen die zeggen dat ze niet gaan werken. Wat ga je dan doen?

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:09

Ik zou iets gaan doen wat ik leuk vind, op dagen en tijden die ik fijn vind.
Het is voor de maatschappij maar beter te hopen dat dat basisinkomen er niet komt, want dan kiest natuurlijk niemand meer voor een hondenbaan op onchristelijke tijden...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:13

ik zou zeker blijven werken, maar toch echt niet wat ik nu doe; daarvan zou ik per direct ontslag nemen en een nuttige vrijwilligersbaan nemen.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:13

Ik zou zeker blijven werken. Op dit moment ben ik zo'n 60 uur per week bezig voor studie en werk samen. Hoewel dat iets veel is, haal ik er enorm veel voldoening uit. Als ik niet of weinig zou werken, zou ik me denk ik al snel ellendig voelen. Maar eerlijk is eerlijk, als het voor het geld niet hoeft zou ik liever wel terugschalen naar een werkweek van 32 uur oid. :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:15

Nee.
Maar dat is niet omdat ik niet wil werken maar chronisch ziek ben en het UWV dat nu niet erkend.
Nu ga ik steeds over mijn grenzen heen, dan zou het fijn zijn als dat niet hoeft.
En wie weet dat ik van daaruit dan wel graag weer onder de mensen ben en vrijwillig een dagdeel of als dat goed gaat 2 vrijwilligers werk ga doen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:20

Ik zou fulltime gaan reizen en alleen nog maar werk doen dat ik leuk vind, zoals schrijven of werken op vrijwilligersprojecten bij organisaties in het buitenland :j

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:21

Narya schreef:
Ik zou fulltime gaan reizen en alleen nog maar werk doen dat ik leuk vind, zoals schrijven of werken op vrijwilligersprojecten bij organisaties in het buitenland :j

Maar dan krijg je toch geen basisinkomen van nederland meer, als je er nooit bent? :P Of hoe werkt dat eigenlijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:21

Als mijn fysiek het nog toe liet zou ik dolgraag weer gaan werken... Ook als ik sowieso inkomen had. Het is niet al goud dat blinkt. Thuis zitten word je ook moe.
Wellicht zou de werkdruk ook omlaag gaan via een basis inkomen waardoor ik wel weer een paar uurtjes zou kunnen mee draaien.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:23

watchthesky schreef:
Ik zou iets gaan doen wat ik leuk vind, op dagen en tijden die ik fijn vind.
Het is voor de maatschappij maar beter te hopen dat dat basisinkomen er niet komt, want dan kiest natuurlijk niemand meer voor een hondenbaan op onchristelijke tijden...

Dat ligt er maar net aan; wie weet gaan de lonen van dat soort banen juist wel omhoog om mensen te lokken en komen er vanzelf toch mensen op af.
Tenslotte zal dat basisloon heus niet zo hoog zijn dat je daar met een gezin met kinderen riant van kan leven, dus voor veel mensen zal extra loon wel degelijk gewenst blijven.
Maar het kan er juist wel voor zorgen dat bv mensen naar 3 dagen werken gaan, maar daarnaast vrijwilligerswerk gaan doen in bv verzorgingstehuizen, zodat die cliënten daar ook weer wat aandacht krijgen ipv verpieteren omdat het personeel (dankzij bezuinigingen) geen tijd heeft voor meer dan alleen de basiszorg.
Meer mensen die hun oudere buurvrouw van dik 80 en slecht ter been helpen met boodschappen doen, huis aan kant etc etc

Ja zo'n basisloon kan de verkeerde kant op gaan en voor een deel van de bevolking zal dat ook zeker zo zijn, maar wees eerlijk; het gros van die groep werkt al niet.
Maar het grootste deel zal wel degelijk blijven werken, maar minder. En hun vrij gekomen tijd kunnen ze besteden aan andere belangrijke zaken; zoals er zijn voor elkaar, of meer tijd voor je gezin etc etc

Want zoals het nu gaat kunnen we onszelf toch eigenlijk nauwelijks nog een maatschappij noemen; de druk vanuit de politiek en bedrijfsleven om de economie constant flink te laten groeien om zo meer en meer geld binnen te halen heeft voor de gewone burger alleen maar een bestaan vol stress opgelevert, waarbij we van hort naar her vliegen om alles maar draaiende te houden en waarbij we elkaar nog amper het licht in de ogen gunnen
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 10-03-17 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 19:24

Leuk al die reacties zo snel :D

Ik heb het basisinkomen even als voorbeeld genoemd, maar niet met de intentie daar een discussie mee te openen, want ik ben vooral benieuwd wat je zelf gewoon graag zou doen mbt werk, en niet of het realiseerbaar is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:25

Ja, maar wel minder ook. Ik werk nu 6 dagen in de week van 8:30 tot ongeveer 18:30 (bij een duikschool). Ik zou het ook wel leuk vinden om meer tijd te hebben om de omgeving te ontdekken want voor het salaris hoef ik dit toch niet te doen :+

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:25

Ja en nee.
Ik werk al jaren 4 dagen misschien zou ik naar 3 willen maar 4 is prima.