Minor-luxeprobleem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Minor-luxeprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:59

Dag Bokkers!

Via mijn school heb ik me ingeschreven voor een minor in het buitenland aankomende september. Nou bleek helaas dat ik in een verkeerde poule geplaatst ben en dat mijn eerste keuze is komen vervallen, waardoor ik in de eerste instantie helemaal niet ingeloot was. Ik heb er even een mailtje achteraan gestuurd en nou blijkt dat ik toch nog een aantal opties heb die behoorlijk gaaf zijn. Het luxeprobleem is dat ik nu totaal geen idee heb waar ik naartoe moet/wil en wat de beste keuze is. Ik heb tot aankomende dinsdag om te verzinnen wat ik wil.
Ik studeer journalistiek en mijn idee is om een minor in de richting Gender Studies te doen. Alledrie de universiteiten die ik zou kunnen kiezen bieden deze vakken aan. Twee als een volwaardige minor en eentje in een pakket losse vakken. Even op een rijtje;

1. Ryerson in Toronto
- Biedt losse gender studies vakken aan die vooral in relatie staan tot media. Dit zou gezien mijn studierichting praktisch zijn maar het zijn geen 'klassieke' vakken waar ik toch een voorkeur voor heb.
- Ik ben een aantal weken geleden in Toronto geweest en vind het een fantastische stad. Riep toen ook al dat ik er graag een half jaar zou willen doorbrengen.
- Toronto is echt fiets koud.

2. Carleton in Ottawa
- Biedt een volwaardige gender studies minor aan met vakken die me erg aanspreken.
- Ottawa is duur, net als Toronto, waardoor mijn minor me een smak meer geld zou kosten. Nou is dat in principe geen probleem, maar wel iets om te overwegen.

3. Rhodes University in Grahamstad (Zuid-Afrika)
- Wildcard, stond niet echt op mijn lijstje omdat ik er niet echt onderzoek naar gedaan heb. Bieden een volwaardige minor gender studies aan
- Een absoluut voordeel is dat ze Gender vakken aanbieden met zijstraten naar intersectioneel feminisme en kolonialisme. Dit spreekt me echt heel erg aan.
- Lastiger te bereiken, duurder om naartoe te komen
- Erg warm.

Toronto en Ottawa stonden in principe vrij hoog op mijn lijst omdat ik me veel georiënteerd heb op Canada. Nou kwam mijn begeleider zelf met Rhodes en ik twijfel toch echt gigantisch. Rhodes trekt me enorm, het lijkt me een fijne universiteit en de vakken die ze aanbieden zijn 100% wat ik wil. Toch is er iets dat me tegenhoudt om er te gaan studeren, vooral omdat ik me in de eerste instantie zo gericht heb op Canada.
Wonen via de uni is op alledrie de plekken duur (echt duur). Ik zou er wel graag een paar weken reizen aan vast willen plakken en dan lijkt Rhodes me de betere keuze, aangezien ik Canada al gezien heb.

Echt een luxeprobleem dus, aangezien geld in principe maar een kleine rol speelt (meer dan genoeg spaargeld apart gezet) en ik de keuze heb tussen drie ongelofelijk gave bestemmingen.
Eigenlijk ben ik op zoek naar mensen die ervaring hebben met een van deze universiteiten. Vanuit school heb ik al een aantal mensen gesproken die in Canada zijn geweest, maar nog niemand die naar Rhodes is gegaan. Toevallig hier iemand?

Goldwynn

Re: Minor-luxeprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:12

Ik heb geen ervaringen met deze bestemmingen (ben zelf een semester in Zuid-Korea geweest), maar welke bestemming trekt jou het meeste aan? Zo te horen zou het niet uit maken waar je heen gaat (of niet bijster veel), dus waarom niet naar de bestemming waarbij je het meeste het JA gevoel hebt?

Voor mij was het Zuid-Korea of anders niet, dus die keuze was makkelijk :P

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:13

Hoi Emma, ik heb zelf geen ervaring met studeren in het buitenland maar een oud studiegenootje van mij heeft in Zuid Afrika gestudeerd en woont nu in Kaapstad. Ik heb haar destijds gevolgd en zag alleen maar positieve berichten.

De vakken in ZA gegeven worden lijken mij ook het meest bij jou als persoon passen. Losse vakken zou ik persoonlijk niet zo snel voor kiezen, omdat het dan imo nooit een 'volwaardige minor is'. Succes met je keuze *\o/* Ik zou naar Zuid-Afrika gaan haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:14

Mijn hart zegt heel erg hart dat ik naar Rhodes moet gaan. Vooral om de vakken die ze aanbieden en om de ervaring. Mijn hersenen roepen alleen op de een of andere manier dat ik bang ben dat ZA gaat tegenvallen en dat ik daar dan een semester zit. Dat slaat natuurlijk nergens op want dat kan net zo goed gebeuren in Canada en dan zit ik even ver van huis. Het avontuurlijke in mij roept keihard dat ik gewoon naar ZA moet, juist omdat het uit mijn comfort zone is en ik mijn minor daar zo graag voor wil gebruiken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:17

Canada heb je al gezien, Zuid Afrika heeft interessante vakken en is geweldig om ook rond te reizen en kosten zijn vergelijkbaar.... Nou dan zou ik het wel weten!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:19

Ik zeg Zuid Afrika.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:20

Emmaa_ schreef:
Mijn hart zegt heel erg hart dat ik naar Rhodes moet gaan. Vooral om de vakken die ze aanbieden en om de ervaring. Mijn hersenen roepen alleen op de een of andere manier dat ik bang ben dat ZA gaat tegenvallen en dat ik daar dan een semester zit. Dat slaat natuurlijk nergens op want dat kan net zo goed gebeuren in Canada en dan zit ik even ver van huis. Het avontuurlijke in mij roept keihard dat ik gewoon naar ZA moet, juist omdat het uit mijn comfort zone is en ik mijn minor daar zo graag voor wil gebruiken..

Dan heb je de keuze toch eigenlijk al gemaakt? Voor mij was mijn studie in het buitenland ook een manier om mijzelf 'te dwingen' buiten m'n comfort zone te stappen. Ja de eerste 2 weken zijn hell en je moet je echt wel goed voorbereiden, maar dat moet je net zo goed als je naar Canada gaat.

Mocht je echt twijfelen, ga dan lijstjes maken met plussen en minnen, misschien dat je op die manier een keuze kan maken. Dan kan je er in ieder geval vol achter staan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:21

Als ik mezelf zo lees ben ik er ook eigenlijk wel uit :+ Maar het is toch fijn om even te kunnen sparren en overleggen met mensen die verder helemaal buiten de situatie staan.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:29

Ik heb zelf niet in Zuid Afrika gestudeerd, wel overwogen om mijn master in Kaapstad te gaan doen. Wat mij echter definitief heeft tegengehouden is het risico op studentenprotesten. Afgelopen jaar zijn er vrij veel geweest, waardoor uiteindelijk alle universiteiten op Stellenbosch na dusdanig lang gesloten zijn geweest dat een heleboel studenten niet hebben kunnen afstuderen. Voor mij was de overweging om Kaapstad door te strepen tweeledig: enerzijds gaat het waarschijnlijk nog wel eventjes duren voordat alles weer helemaal 100% op orde is, want een hoop mensen moeten het betreffende semester opnieuw doen, anderzijds is er altijd het risico dat de vlam wederom (letterlijk) in de pan slaat om wat voor reden dan ook, en als dat gebeurt, reken dan maar op gewelddadige protesten met vandalisme en brandstichting, en gesloten universiteiten.

Nu wil ik niet zeggen dat het allemaal kommer en kwel is of dat alle campussen permanent onder hoogspanning staan of dat een protest op universiteit X áltijd overslaat naar andere universiteiten, maar studentenprotesten zijn geen zeldzaamheid en ze hebben vorig jaar een heel onrustig jaar gehad. Dat heeft mij wel met m'n neus op de feiten gedrukt dat als het misgaat, het ook goed misgaat. Dit zou ik wel in je achterhoofd houden. Voor een volledige degree vond ik het risico te groot (ook met het oog op visa, financiën etc.), maar voor een minor zou ik het wellicht wel aandurven, want het is een heerlijk land om in te verblijven, Grahamstown is relatief veilig en ligt in een prachtig deel van het land, en je gaat ook de zomer weer in als je erheen gaat, mocht je meer een zomermens zijn. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:32

Goed dat je het even zegt Summerly! Zeker iets om nog weer even mee te nemen. Voor een minor zou het in principe geen drama zijn als ik zonder papiertje terugkom. Ja, zeker vervelend, maar als ik mijn minor in september doe loop ik in principe een half jaar in op mijn studieplanning en zou het dus niet het einde van de wereld zijn als ik alsnog een half jaar minor in NL moet doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:09

Toronto is nu koud, maar landklimaat, dus in de zomer wel lekker warm... Heb familie in die buurt wonen, is niet zo gek in de zomer geloof ik :)
ZA is het nu zomer, ik weet niet hoe koud het is als het daar winter is? Vast niet zo koud als hier...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:13

Ik neem aan dat je in september vertrekt? Dan zit je of in de winter in Canada ( nóg f*cking kouder :brr: ) of in ZA (lente/zomer).
Huisgenoot van mijn vriend zou naar Stellenbosch gaan, gewoon vanwege het land, het schijnt er echt fantastisch te zijn. Mijn schoonmoeder gaat ook regelmatig voor haar werk die kant op en plakt er altijd een weekje vakantie aan vast.

Het buiten-je-comfortzone-stap-idee is wel ook iets wat het goed doet bij sollicitaties e.d. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:14

Het klimaat is absoluut niet doorslaggevend hoor, daar zou ik m'n keuze nooit van af laten hangen haha. Als ik naar ZA ga (wat wel waarschijnlijk is) zit ik daar in de lente-zomer. In de winter is het daar rond de 20 graden dus alsnog prima.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:17

Emmaa_ schreef:
Het klimaat is absoluut niet doorslaggevend hoor, daar zou ik m'n keuze nooit van af laten hangen haha. Als ik naar ZA ga (wat wel waarschijnlijk is) zit ik daar in de lente-zomer. In de winter is het daar rond de 20 graden dus alsnog prima.

Nee dat snap ik, maar gewoon voor het contrast zou ik het wel weten hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:20

Magrathea schreef:
Emmaa_ schreef:

Nee dat snap ik, maar gewoon voor het contrast zou ik het wel weten hoor :j

Als ik er uiteindelijk echt niet uit kan komen zal het waarschijnlijk ook wel overwinteren in ZA worden :Y) Nou scheelt het dat de vakken die daar aangeboden worden ook wel echt een toevoeging zijn aan mijn curriculum.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:30

Welk van de drie lijkt het meest op je eerste keuze?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:34

Een vriendin van mij zit momenteel in Kaapstad voor een buitenlandjaar. Heeft echt een enorm gave tijd daar, net als jij geïnteresseerd in instersectionality/decolonisation ed en heeft daar zo veel geleerd en meegemaakt wat ze hier (in Schotland) nooit had kunnen leren. Oók de studentenprotesten inderdaad, maar die waren juist enorm interessant omdat ze precies over die dingen gingen waar ze in geïnteresseerd is (Rhodes must fall, etc). Ik kijk zelf op dit moment naar Canada voor m'n PhD en Toronto is m'n top keuze, dus ik snap heel goed waarom je naar Canada wil, maar zou in dit geval echt voor ZA gaan! Enne... veel plezier, toffe kans heb je hier sowieso :))

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:36

Ik zit momenteel in ZA voor buitenlandstage. Het is er echt prachtig, maar ik mis het wel om 'even' zelf op stap te kunnen gaan. Je moet er wel steeds over nadenken dat je niet even casual met je telefoon in het zicht loopt enzo.

Het niveau op de middelbare scholen (waar ik stage loop) is overigens wel echt beduidend lager dan in Nederland. Ik weet niet of dat op de uni/hbo ook enigszins zo is.
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 10-03-17 17:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:37

Ik ben een paar weken terug geweest en vind Toronto echt een fantastische stad, dus ik kan me weer heel goed voorstellen dat je daarnaar kijkt voor je PhD. Heel vriendelijk, open en divers. Het enige wat me tegenhoudt om naar Toronto te gaan is het feit dat het een mediacollege is en dat ik daarbij dus niet de gender studies richting kan doen die ik graag wil. In Ottawa is dat al meer, maar in ZA al helemaal.

Qua uni lijkt Ottawa het meeste op mijn eerste keuze. Daar zou ik nu ook zo voor kiezen als ik ZA niet op mijn pad had gekregen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:02

Nou heb ik mijn minors maar gewoon in Amsterdam gevolgd maar het lijkt me geen toeval dat dit nu zo op je pad komt TS. Als de vakken gaaf zijn dan zou ik ervoor gaan en naar Zuid Afrika gaan. In Toronto ben je al geweest, en klopt niet helemaal vanwege de losse vakken. Ottawa klinkt als een meer aansluitende minor maar klopt ook nog niet helemaal want het is geen Toronto :Y)

Ik zou er gewoon voor gaan. Niet alleen vanwege de nieuwe omgeving, je cv en vanwege hoe de vakken aansluiten. Maar ook vanwege je eigen groei. Voor je het weet heb je een gezin of ben je anderszins "beperkt". Nu kan het, en het is vast geen toeval dat iemand nu Zuid Afrika oppert. Je krijgt nu deze kans. Met twee handjes grijpen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:42

Magrathea schreef:
Ik neem aan dat je in september vertrekt? Dan zit je of in de winter in Canada ( nóg f*cking kouder :brr: ) of in ZA (lente/zomer).
Huisgenoot van mijn vriend zou naar Stellenbosch gaan, gewoon vanwege het land, het schijnt er echt fantastisch te zijn. Mijn schoonmoeder gaat ook regelmatig voor haar werk die kant op en plakt er altijd een weekje vakantie aan vast.

Het buiten-je-comfortzone-stap-idee is wel ook iets wat het goed doet bij sollicitaties e.d. :j

Oh jee, duhh :')
Normale studenten houden zich idd aan die tijden, dat vergat ik... Ik ging altijd op rare momenten beginnen met dat soort dingen. Even vergeten dat het al 10 maart is en een buitenlandminor toch wel iets meer voorbereiding vergt dan mijn minor in een ander gebouw :')

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 19:34

Ik heb mijn eerste buitenlandsemester vooral op vakken gekozen, en ondanks dat ik het studiegedeelte enorm interessant vond heb ik er spijt als haren op mijn hoofd van dat ik niet een wat interessantere locatie heb gekozen dan een provinciestadje in Schotland. Om het probleem ook maar eens van de andere kant te bekijken. Studietechnisch was het fantastisch, maar dat is niet alles. Mijn tweede semester ben ik naar Istanbul geweest, juist vanwege de stad deze keer. Veel betere beslissing geweest!

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:28

Ik zou zeggen Zuid-Afrika. Canada heb je al gezien, en behalve dat Rhodes een vakkenpakket heeft wat erg bij je aansluit, kan je ook veel leren van de totaal andere cultuur. :) Succes met je keuze en veel plezier met voorbereiden!

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:35

Art_ofLiving schreef:
Ik zou zeggen Zuid-Afrika. Canada heb je al gezien, en behalve dat Rhodes een vakkenpakket heeft wat erg bij je aansluit, kan je ook veel leren van de totaal andere cultuur. :) Succes met je keuze en veel plezier met voorbereiden!
Zuid Afrika is niet meer of minder een 'totaal andere cultuur' dan Canada hoor. Ik zit momenteel gewoon op de bank in een plaashuis van steen met elektriciteit en stromend water, niet in een plaggenhut met een buffelkop en een assegai aan de muur. ;) Een ander land is altijd aanpassen, maar het is niet alsof je in Zuid Afrika tussen de leeuwen en de zebra's naar je colleges hoeft te lopen met een Xhosa tolk in je kielzog. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:37

_Summerly_ schreef:
Art_ofLiving schreef:
Zuid Afrika is niet meer of minder een 'totaal andere cultuur' dan Canada hoor. Ik zit momenteel gewoon op de bank in een plaashuis van steen met elektriciteit en stromend water, niet in een plaggenhut met een buffelkop en een assegai aan de muur. ;) Een ander land is altijd aanpassen, maar het is niet alsof je in Zuid Afrika tussen de leeuwen en de zebra's naar je colleges hoeft te lopen met een Xhosa tolk in je kielzog. :P

Deze beschrijving _O- _O-
Mijn Hogeschool gaat alleen samenwerkingen aan met universiteiten die dezelfde kwaliteit onderwijs en dezelfde leefstandaarden bieden aan studenten als in Nederland. Natuurlijk zal het onderling wat verschillen, maar survivallen in de rimboe en naar een school gemaakt van gedroogde poep is (misschien helaas?) niet mogelijk.