Hoe kies je een hobby voor je kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sonrisa

Hoe kies je een hobby voor je kind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 23:12

Hoi allemaal,

Uiteraard ben ik van mening dat je kind zelf een stem heeft in welke hobby's hij leuk vind. Maar je kan natuurlijk niet overal aan deelnemen dus hoe bepaal je nou welke hobby wel en welke niet.
Even voor de duidelijkheid mijn zoontje is begin dit jaar 4 geworden en heeft echt energie te veel, veel te veel hahaha. En hij vind alles leuk.
Hij zou heel graag op voetbal gaan maar daar is hij gewoon te jong voor dus dat valt af.
Zwemmen vinden wij zelf erg belangrijk dat hij dat leert aangezien we aan het water wonen, en daarbij vind hij het heerlijk in het zwembad en geniet hij echt van het leren zwemmen dus daar zit hij op.
Nu sinds kort gestart met judo zijn vader heeft dit vroeger gedaan en vind dit erg leuk dus 4 proeflessen genomen en meneertje is enthousiast kan niet wachten tot hij weer heen mag dus ook hier zit hij op.
Dit vond ik zelf al best veel voor iemand die net 4 is en begonnen is met school en dan al twee keer in de week op een sport maar tot nu toe vind hij het geweldig en lijkt hij het ook te trekken kwa energie en focus. Op school gaat het ook goed en hij heeft al best een aantal vriendjes die dus ook komen spelen en hij bij hun. Hij heeft nu dus al bijna geen dag/middag even rust wat ik zelf wel belangrijk vind dat hij dat krijgt.
Maar goed tot dus ver vind ik het allemaal goed zolang hij het leuk vind en ik goed in de gaten hou of hij dit allemaal red en of het niet te veel is.
Maar nu komt het, ze hebben op school een middag muziekles gehad er kwam een mevrouw in de gymzaal en die had allemaal instrumenten bij haar zoals een harp, viool, keyboard, gitaar en trompet hij vond dit zo leuk en zou graag op viool les willen ( wij waren verbaasd dat hij de viool het leukste vind maar oké) zelf heb ik het altijd jammer gevonden dat ik geen instrument speel en ook zijn vader speelt geen instrument van ons kan hij het dus niet leren. Wat ik hem wel gun.
Maar nu moet ik of hij dus kiezen want een 3de hobby en dus een 3de verplichting voor zo klein mannetje vind ik niet kunnen. Maar hoe kies ik nu welke hij wel mag en welke niet? Zelf ben ik van mening dat de muziek maar even moet wachten tot hij wat ouder is en hier zelf ook beter een keus in kan mAken wat hij nou echt leuk vind. Maar ben wel benieuwd hoe andere ouders dat doen.

Zo best lang verhaal geworden fijn als je alle gelezen hebt.

JustMe8484

Re: Hoe kies je een hobby voor je kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:20

Mijn kinderen zijn iets jonger dus spreek nog niet uit ervaring. Maar: zijn er al viool lessen voor zulke ukkies? Zoja heb je hem zelf al gevraagd wat hij het liefst zou doen? Wellicht erbij afspreken dat hij zodra de zwemlessen af zijn hij zelf de tweede hobby mag kiezen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:20

K vind het voor een vierjarige al behoorlijk. Dat afspreken beperk ik hier met mijn zoon van vijf tot 1x per week en niet meer. In mei gaat hij op zwemmen en op school twee x gym. Rn daar bkijft het toch wel even bij leven is al zo druk.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:21

Kinderen vinden altijd alles leuk en staan overal voor open dat is het mooie aan kinderen. <3
Jouw zoontje is nog best klein en fijn dat je eraan denkt dat het misschien te veel is.
Als hij barst van de energie zou ik hem op judo en zwemmen laten.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:21

Vind een vierjarig kind niet alles leuk? :D

Ik zou lekker wachten met de muziek en kijken of hij dat wat later ook nog leuk vind. :)

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 23:24

Ja dat is het inderdaad hij vind werkelijk alles leuk. Dus was benieuwd hoe anderen dat doen.
Het spelen kijk ik ook echt per dag hoor afgelopen dinsdag en woensdag had ik zoiets nu maar even een keer rust. Hij heeft inderdaad ook nog twee keer gym op school zoals stalnollie ook al zei.
Ik denk inderdaad ook dat ik de muziek nog even laat wachten en kijk wat hij er bij wilt als 1 van de andere hobby's afvallen. Het is nu al druk zat vandaar ook mijn vraag hoe kies je voor je kind wat wel en wat niet. Bedankt voor jullie reacties

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:25

Misschien kan je wachten tot hij zijn zwemdiploma('s) heeft en dan de zwemlessen vervangen voor vioolles? Als hij heel actief is lijkt hem me nu fijner om hem wat energie kwijt te laten raken via judo.

Ik vind het ook wel lastig, Lotte is nog iets jonger, maar kinderen lijken tegenwoordig van alles te moeten doen en van het ene clubje naar de ander gereden te moeten worden. Voor mij zou 2 activiteiten ook echt voldoende zijn.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:25

Gewoon een tweede hobby zodra hij zijn zwemdiploma('s) gehaald heeft. Dat is gewoon erg belangrijk en gaat even voor. Daarna kan hij een tweede hobby kiezen. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:32

Dat is wel lastig ja! Het voelt zo jammer om een kind dat het allemaal zo leuk vindt en waarbij het allemaal goeie en leuke dingen zijn toch tegen te houden. Je wilt het allemaal graag meegeven!

Gevoelsmatig zou ik zeggen: een sport en een niet-sport is een leuke afwisseling. Maar hij zit al op judo en dan weer stoppen is ook zo wat. En ook heb ik de neiging om te denken: zou het echt niet kunnen? Maar 3 keer in de week is inderdaad wel veel.

Je kunt de keuze ook bij hem neerleggen: nu judo of viool, tot de zomervakantie bijvoorbeeld, en als hij zijn zwemdiploma heeft mag hij kiezen tussen zwemmen en iets anders. Hij zal de gevolgen nog wel niet echt overzien, maar tegelijkertijd weet hij zo te horen al goed wat hij leuk vindt en er is niet echt een foute keuze. En dan kun je gewoon zeggen: "ok, dan is het voor nu tot de zomervakantie is het dan [x] en dan gaan we in de zomervakantie weer kiezen."

(Geen verwijten gooien met 'jamaar je hebt zelf gekozen' uiteraard, want dat past niet bij een 4-jarige. Ook als hij kiest, is het daana zeg maar jouw beslissing, en reageer je net zo als je zou doen als je zelf de knoop doorgehakt zou hebben.)

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 23:37

Precies shadow0 het zijn allemaal zulke leuke dingen en hij kan er zo van genieten, maar heb voor mij zelf wel besloten dat hij geen 3 hobby's krijgt dat vind ik gewoon te veel zo kleintje moet ook een keer rust hebben. En kiezen dat kan hij niet dat vind hij zo moeilijk. Denk dat ik het voor nu bij zwemmen hou en de judo en met de zomervakantie inderdaad even kijk of hij iets wilt ruilen. goeie tip bedankt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:38

Ik heb twee meiden van 9 en 6. Met hun 4 vinden ze vaak alles leuk, maar ook kunnen ze alles net zo snel weer beu zijn :') . Hier zijn ze beiden met 4 op zwemmen gegaan. A, B en C. De oudste is daarna gaan korfballen en zit op paardrijden. Zelfs voor haar vind ik 2 sporten genoeg.

De jongste vloog door de zwemlessen heen en haalde 6 weken na haar 5e verjaardag haar C diploma. Zij heeft enorm veel energie, maar ik heb haar bewust na het zwemmen even nergens op gedaan. De oudste gaf zelf aan graag op korfbal te willen en paardrijden.
Mijn jongste niet dus ik heb het zo gelaten. Een paar maanden geleden begon ze ook over korfbal en na een paar proeflessen besloot ze daar op te willen.
Vorige week begon ze over zwemmen. Morgen heeft ze haar tweede proefles reddingszwemmen/snorkelen. Normaal gesproken had ik haar niet op een tweede sport gedaan, maar zwemmen vind ik erg belangrijk. Omdat ze zo jong haar diploma's gehaald heeft vind ik het belangrijk dat ze regelmatig zwemt. Dit is dus ideaal voor haar.

Ik zou je zoontje vertellen dat hij na zijn zwemdiploma's mag kiezen of hij op muziekles wilt of niet. Ik vraag me ook wel een beetje af of een 4 jarige echt al de concentratie op kan brengen voor muziekles.
En voor zijn energie zou ik hem lekker buiten laten spelen :D . Hier spelen ze veel buiten. Vooral de jongste vindt het geweldig met takken te slepen, soep met modder te maken e.d. :+
Ik denk zelf dat het juist belangrijk is dat kinderen zich zo nu en dan eens 'vervelen' en zelf activiteiten gaan bedenken. ik zou het dus echt bij max. 2 sporten/activiteiten houden. Ik zou het gewoon houden bij hetgeen hij nu doet.
Ik heb ze hier ook altijd uitgelegd dat het niet de bedoeling is steeds te switchen. Natuurlijk moeten ze het leuk vinden, maar ik ga ze niet steeds op een sport doen en dan eraf halen en vervolgens weer op een nieuwe sport.

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 23:43

Ook helemaal met jou eens Delphi lekker buiten spelen is zo fijn voor ze dat doen we dus ook genoeg.
Hij kan zich ook prima alleen vermaken op zijn kamer met de playmobill hoor dus even tijd voor zich zelf en zelf spelen krijgt hij ook. Maar vind het zelf gewoon lastig om te kiezen ook omdat ik alles leuk vind.
De concentratie is ook wel een dingetje inderdaad hij is snel afgeleid dus waarschijnlijk kan muziekles nog niet eens. (Of hij leert het juist te krijgen) hahah en zo ga ik dus de hele tijd heen en weer met mijn gedachten. De zwemles is nu nog vooral watervrij maken dus nog niet echt gericht op een A diploma meer spelen in het water en kleine opdrachten doen. Dat geld ook voor de judo ze doen lekker tikkertje enzo en dan weer een kleine oefening het is dus vooral lekker spelen en nog niet te serieus.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:45

Delphi schreef:
Ik heb twee meiden van 9 en 6. Met hun 4 vinden ze vaak alles leuk, maar ook kunnen ze alles net zo snel weer beu zijn :') . Hier zijn ze beiden met 4 op zwemmen gegaan. A, B en C. De oudste is daarna gaan korfballen en zit op paardrijden. Zelfs voor haar vind ik 2 sporten genoeg.

De jongste vloog door de zwemlessen heen en haalde 6 weken na haar 5e verjaardag haar C diploma. Zij heeft enorm veel energie, maar ik heb haar bewust na het zwemmen even nergens op gedaan. De oudste gaf zelf aan graag op korfbal te willen en paardrijden.
Mijn jongste niet dus ik heb het zo gelaten. Een paar maanden geleden begon ze ook over korfbal en na een paar proeflessen besloot ze daar op te willen.
Vorige week begon ze over zwemmen. Morgen heeft ze haar tweede proefles reddingszwemmen/snorkelen. Normaal gesproken had ik haar niet op een tweede sport gedaan, maar zwemmen vind ik erg belangrijk. Omdat ze zo jong haar diploma's gehaald heeft vind ik het belangrijk dat ze regelmatig zwemt. Dit is dus ideaal voor haar.

Ik zou je zoontje vertellen dat hij na zijn zwemdiploma's mag kiezen of hij op muziekles wilt of niet. Ik vraag me ook wel een beetje af of een 4 jarige echt al de concentratie op kan brengen voor muziekles.
En voor zijn energie zou ik hem lekker buiten laten spelen :D . Hier spelen ze veel buiten. Vooral de jongste vindt het geweldig met takken te slepen, soep met modder te maken e.d. :+
Ik denk zelf dat het juist belangrijk is dat kinderen zich zo nu en dan eens 'vervelen' en zelf activiteiten gaan bedenken. ik zou het dus echt bij max. 2 sporten/activiteiten houden. Ik zou het gewoon houden bij hetgeen hij nu doet.
Ik heb ze hier ook altijd uitgelegd dat het niet de bedoeling is steeds te switchen. Natuurlijk moeten ze het leuk vinden, maar ik ga ze niet steeds op een sport doen en dan eraf halen en vervolgens weer op een nieuwe sport.

Waarom kijk je niet eens voor wedstrijdzwemmen zo te horen kan ze goed zwemmen! En kan ze gelijk haar energie kwijt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:47

Wij moesten op zwemmen en mochten verder 1 sport uitkiezen om te doen. Eerst wou ik altijd graag dansen, vooral omdat mijn buurmeisje/beste vriendinnetje dat ook deed en het leek me leuk. Op mijn 9e ben ik gaan paardrijden, dat wou ik altijd al heel graag en op de manege in de buurt mocht het pas vanaf mijn 9e.

Het is wel altijd mijn eigen keuze geweest, ik mocht na mijn B diploma stoppen met zwemmen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:51

Als hij geïnteresseerd is in muziek kun je natuurlijk ook zelf instrumenten aanschaffen.. niet meteen 100den euros uit geven maar gewoon wat leuks om samen muziek te maken

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:53

Waarom kies je niet voor privéles voor muziek aan huis en laat je hem op de twee sporten? Als hij zoveel energie heeft is sport echt wel belangrijk, daar zou ik hem zeker niet vanaf halen. Muziekles als in een vaste les iedere week van minstens 1-2 uur in groep zou ik nu ook niet doen, maar bv een privéleraar die een keer per week een halfuurtje of eens per twee weken een halfuurtje spelenderwijs les komt geven, is toch alleen maar leuk?
En wil hij eens een week gewoon wat aanklooien, prima, wil hij muziek spelen, ook prima. Dan is er niet teveel druk, niet teveel moeten, maar kan hij wel lekker bijleren. Plan dit bv op een zaterdagmorgen in, en dan heeft hij nog de hele verdere dag om andere dingen te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:56

Muziek zou ik nog niet aan beginnen. Met 4 zijn ze gewoon nog te jong. Wij merken het vaak genoeg; mijn ouders hebben een pianoschool en met 4 zijn ze gewoon nog niet in staat om het goed te begrijpen en ervoor te oefenen. 6 is eigenlijk de beste leeftijd om ermee te beginnen. :j Helaas krijgen we vaak genoeg ouders met kinderen van 4 die beweren dat hun kind oh zo getalenteerd is... ook al heeft het talent voor muziek. Wacht er nog even mee. :j

Maar daarna: absoluut muziekles! :) Het is voor zoveel goed... ik raad het iedere ouder aan.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:58

sonrisa schreef:
Ook helemaal met jou eens Delphi lekker buiten spelen is zo fijn voor ze dat doen we dus ook genoeg.
Hij kan zich ook prima alleen vermaken op zijn kamer met de playmobill hoor dus even tijd voor zich zelf en zelf spelen krijgt hij ook. Maar vind het zelf gewoon lastig om te kiezen ook omdat ik alles leuk vind.
De concentratie is ook wel een dingetje inderdaad hij is snel afgeleid dus waarschijnlijk kan muziekles nog niet eens. (Of hij leert het juist te krijgen) hahah en zo ga ik dus de hele tijd heen en weer met mijn gedachten. De zwemles is nu nog vooral watervrij maken dus nog niet echt gericht op een A diploma meer spelen in het water en kleine opdrachten doen. Dat geld ook voor de judo ze doen lekker tikkertje enzo en dan weer een kleine oefening het is dus vooral lekker spelen en nog niet te serieus.

Oh dat heb ik ook hoor dat ik zelf zoveel leuk vind :') Korfbal is hier ook allemaal spelenderwijs hoor en meer spelletjes dan echt serieus korfballen. Mijn oudste speelt wel wedstrijden.
Ook watervrij maken is belangrijk toch! Mooie voorbereiding op het zwemmen. Niets is zo fijn een vrolijk waterratje naar zwemles te brengen :D

Ik weet niet of je er plaats voor hebt of er misschien al één hebt, maar een trampoline vinden ze hier helemaal geweldig. Uren wordt er op gesprongen en daar kunnen ze heerlijk hun energie mee kwijt :') Wij hebben hem al 6 jaar en hij heeft zich driedubbel terugverdient :D Zelfs de oudste van 9 staat er dagelijks op om salto's te doen. Ik merk dat het ook erg goed is voor hun coördinatie en lenigheid.

Pinky87, het wedstrijdzwemmen hier is vanaf groep 3. En ze heeft langer gekleuterd en zit nu in groep 2. Al denk ik dat ze er niet heel moeilijk over zullen doen, aangezien ze ook haar C diploma heeft, terwijl de meesten na B stoppen.
Ze kan nu haar zwemvaardigheidsdiploma en snorkeldiploma halen en mocht ze het leuk vinden, dan mag ze inderdaad op wedstrijdzwemmen!

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 00:05

Resistance talent er voor heeft hij denk ik niet hoor hij heeft het op de les op school na nog nooit gedaan en wij ( papa mama) kunnen er allebei niks van dus ik heb echt de hoop op een wonder kind niet hahaha ga inderdaad nog maar even wachten tot hij wat ouder is.

Delphi wij hebben wel een trampoline maar die staat nog niet ivm het slechte weer als het straks weer wat langer beter weer is zullen we die inderdaad op gaan zetten ben benieuwd hij vind dat wel leuk bij balorig enzo maar een echte held is hij daar niet in durft net aan op zijn billen te landen dus salto's zullen het denk niet worden hahah. (Hoeft ook niet)

Mischien nog iets dat bij mij meespeelt. Zelf ben ik chronisch ziek( eds) en dit is dus erfelijk maar we kunnen hem pas na de pubertijd testen. En hoe sterker zijn spiertjes nu zijn hoe minder last hij er waarschijnlijk van gaat krijgen mocht hij het wel hebben. Niet dat hij met gewichten traint ofzo maar we vinden het wel fijn als hij spelenderwijs lekker actief is.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 00:09

Kinderen in contact brengen met muziek is absoluut op elke manier toe te juichen. Maar kijken welke noot je moet spelen, die noot zoeken op je instrument, en zelf beoordelen of die juist klinkt (wat bij viool zo ongeveer de essentie is, anders heb je echt kattengejank)... Daar heb je een hele hoop concentratie en coördinatie voor nodig. Op een wonderkind hier en daar na zijn er geen 4-jarigen die dat kunnen. En of je dat moet willen is ook nog een hele andere discussie.

Zoek eventueel of er een leuke groep is die op een algemenere manier muziek aanbiedt? Samen zingen, dansen en op trommels slaan terwijl de juf viool, gitaar of eender wat speelt lijkt me een stuk beter bij een 4-jarige passen, het 'serieuzere' werk kan altijd later nog (hier beginnen ze op de muziekschool gewoonlijk met instrumenten op 9 jaar).

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 00:13

Bakkabouter, heb het hem ook gevraagd of hij zeker was van de viool en niet liever een ander instrument ging oefenen maar hier kwam een resolute nee op de viool is gewoon heel erg cool zijn woorden hahah heb zelf niks met dat instrument. Ben het er denk ook wel overeens dat muziek gewoon nog even wacht. Dan zetten we in de kamer maar wat vaker de radio aan en dansen en zingen we daarbij mee *D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 00:16

sonrisa schreef:
Delphi wij hebben wel een trampoline maar die staat nog niet ivm het slechte weer als het straks weer wat langer beter weer is zullen we die inderdaad op gaan zetten ben benieuwd hij vind dat wel leuk bij balorig enzo maar een echte held is hij daar niet in durft net aan op zijn billen te landen dus salto's zullen het denk niet worden hahah. (Hoeft ook niet)

Mischien nog iets dat bij mij meespeelt. Zelf ben ik chronisch ziek( eds) en dit is dus erfelijk maar we kunnen hem pas na de pubertijd testen. En hoe sterker zijn spiertjes nu zijn hoe minder last hij er waarschijnlijk van gaat krijgen mocht hij het wel hebben. Niet dat hij met gewichten traint ofzo maar we vinden het wel fijn als hij spelenderwijs lekker actief is.

Die zou ik in het voorjaar zeker op gaan zetten!! Hier hebben ze er zoveel plezier van. Ze begonnen hier ook heel zachtjes hoor en landen op hun billen. Maar inmiddels maakt ook mijn 6 jarige salto's :+ Ik merk veel verschil in hun motoriek door het trampolinespringen.
Oh dan kan ik me voorstellen dat je hem helemaal graag ziet sporten en zijn spieren sterk maken. Dat is toch een onzekerheid die je nog een behoorlijke tijd met je meedraagt!

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 00:25

Is muziek op schoot geen optie? Dat heb je voor de hele kleintjes maar ook voor kinderen van een jaar of 4. Dus samen muziek luisteren/maken en leuke dingen doen in groepsverband. Ik ken peuters en kleuters die dat doen en het bevalt iedereen heel erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 00:32

bakkabouter schreef:
Kinderen in contact brengen met muziek is absoluut op elke manier toe te juichen. Maar kijken welke noot je moet spelen, die noot zoeken op je instrument, en zelf beoordelen of die juist klinkt (wat bij viool zo ongeveer de essentie is, anders heb je echt kattengejank)... Daar heb je een hele hoop concentratie en coördinatie voor nodig. Op een wonderkind hier en daar na zijn er geen 4-jarigen die dat kunnen. En of je dat moet willen is ook nog een hele andere discussie.

Zoek eventueel of er een leuke groep is die op een algemenere manier muziek aanbiedt? Samen zingen, dansen en op trommels slaan terwijl de juf viool, gitaar of eender wat speelt lijkt me een stuk beter bij een 4-jarige passen, het 'serieuzere' werk kan altijd later nog (hier beginnen ze op de muziekschool gewoonlijk met instrumenten op 9 jaar).

Jij zegt precies wat ik bedoelde te zeggen. :j

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 00:53

Wij hadden volgens mij via de basisschool muziekles. Dan leerde je noten lezen ed. Is dat geen optie? Ik speel zelf viool en vind 4 wel erg jong om met les te beginnen. Ik ben begonnen met 9 jaar en veel van mijn vriendinnetjes begonnen ook op die leeftijd met een instrument.