getverderrie een sponsorloop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bridgetF

getverderrie een sponsorloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 12:01

Vreselijk, mijn drie kinderen (5,9 en 11) hebben volgende week een sponsorloop op school. De opbrengst is voor vluchtelingen. Niet dat het wat uitmaakt waar de sponsorloop voor is, ik (en mijn man) hebben er gewoon een hekel aan.

We geven nooit aan collectanten, hoezeer ik sommige doelen best wel goed vind, heb ik er gewoon niks mee. Zeker nu ik weet wat de meeste directeuren krijgen. Het is mij dan ook goed recht om netjes de deur open te doen en er voor te bedanken.

Maar zo'n sponsorloop wat moet ik daar nu mee? De kinderen worden aangemoedigd om zoveel mogelijk geld op te halen, want de gene met het meeste opgehaalde geld krijgt een prijsje.
Dat staat mij al tegen, want waarom kinderen proberen om elkaar af te troeven, waarom een wedstrijd van maken?

Ik heb een hekel aan jan en man die we kennen te gaan vragen of ze mijn kinderen willen sponsoren.
Dan zou ik kunnen zeggen, dat doen we niet en we doen alleen zelf wat sponsoren, maar ik heb daar gewoon geen zin in.

Ik heb mijn mening aan mijn kinderen duidelijk gemaakt en van hun hoeft het gelukkig ook niet. Dus zou je denken probleem opgelost. Maar de oudste maakt zich wel druk over hoe zijn klasgenoten er over denken als hij niks of te weinig ophaalt. Hij is niet zo sportief, dus hij wil ook niet, maar is wel bang over hoe zijn klasgenoten oordelen.

Tja en nog een bijkomend probleempje, mijn kinderen houden niet van sportschoenen. Dus voor buiten hebben we gewone (leren) schoenen. Uiteraard spelen ze daar ook gewoon mee buiten, maar echte sportschoenen om honderden meters te rennen voor buiten hebben ze dus niet.

Hoe denkt bokt er over?
Moet ik mijn principes aan de kant zetten en ze mee laten doen, al dan niet met binnen sportschoenen of op hun reguliere schoenen? Moet ik ze alleen zelf sponsoren of toch maar langs familie, vrienden en kennissen gaan en schooien voor het mee doen? (sorry, maar ik zie het als schooien) Of moet ik ze voor spek en bonen mee laten rennen? Al dan niet met vreemde gezichten van klasgenoten?

Of zal ik ze, wat natuurlijk niet mag, ze thuis laten? Ik voel me zo voor het blok gezet, omdat je eigenlijk geen keuze hebt. De school wil dat ze mee doen, al dan niet om geld op te halen, Tja de leerplicht en ongeoorloofd verzuim gezeur.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:06

Kun je dit niet voorleggen aan de school? En dat ze bv uitgesloten worden van deelname? En dus bv (heel saai) schoolwerk gaan doen die dag.

Anoniem

Re: getverderrie een sponsorloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:08

Ik vraag me wel af waar je kinderen dan op gymmen, als ze geen sportschoenen verdragen?

Je kan het altijd voorleggen aan de school, als je echt niet wilt dat ze meedoen. Maar denk dat je er wel rekening mee moet houden dat het vervelend is als je kinderen niet meedoen aan een activiteit waar al hun vriendjes en vriendinnetjes wel aan meedoen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:08

Bij onze kinderen was het na schooltijd en vrijwillig. Een paar jaar hebben ze meegedaan, daarna niet meer

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:09

Wat mij vooral opvalt is, dat jouw mening en stelling in deze compleet op de kinderen gelegd lijkt.

Eerst je mening duidelijk maken aan de kinderen en dan hen vragen wat ze er van vinden. Tja dan kan ik het antwoord wel raden.

Een oplossing, gezien de manier waarop jullie er in staan en wat je allemaal voor beren op de weg ziet durf ik mij daar niet aan te branden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:11

Wat vinden jullie kinderen zelf? Willen ze meedoen?

En inderdaad.. .Waar sporten ze op als ze geen sportschoenen hebben?

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:13

Ik herken alles is je verhaal!! Ook ik wil niet sponsoren, ze mogen van mij ook niet bedelen bij iedereen voor geld en rennen, dat vindt de helft van mijn kwartet ook niet grappig.
Sowieso heb ik heel duidelijk gemaakt op school dat prijsjes uitdelen voor het hoogste bedrag oneerlijk is. Soms wil je niet (ik ook niet), soms willen kinderen niet rondbedelen en sommige kinderen hebben niet zo'n grote familie of kennissenkring. Dat wordt nu ook niet meer gedaan dus, scheelt wel dat ik dit in de ouderraad kan zeggen.
Ik bespreek het ook met de kinderen, dat ze dat prijsje echt niet krijgen gaan, en dat het daar eigenlijk ook niet om draait.
De oplossing voor mijn kinderen is, wandelen en als ze stukjes willen rennen, dan kan dat. Ik bespreek dat ook met de leerkracht, dat er vooral geen druk op hun sportieve prestaties gelegd mag worden! Want geeft die mijn kind daarover een rotgevoel mag hij zich verantwoorden bij mij, en het kind! Is een keer geweest bij mijn oudste zoon (niet sportieve slungel, type veulen op het ijs) en die juf heeft in mijn bijzijn haar verontschuldiging mogen bieden aan zoonlief.
Overigens vind ik binnensportschoenen een goed alternatief, daarna even schoonmaken en ze kunnen weer gebruikt worden in de gymzaal.

Wordt er door de leerkrachten bekend gemaakt wie het meest ophaalt? >;)
De oudsten nemen het formulier niet eens meer mee naar huis, en als er al wat gegeven wordt is het 1 euro voor de kinderen samen. Als er commentaar komt zeg ik altijd dat ik mijn eigen goede doelen heb, en die van hun niet in mijn lijstje staat.
Laatst bijgewerkt door AngeliqueB op 09-03-17 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:15

Marlies mee eens, en ts heb je het aan school voorgelegd?

Ik vond het altijd wel gezellig beetje tussendoor lekker geinen met vriendinnen, en in familie beetje rondvragen (alle beetjes helpen)
ik zelf gaf niks om het prijsje,

onlangs mijn zoontje ook voor sponsering iets moeten doen maar uitgelegd dat een prijsje krijgen niet wil zeggen dat je dan pas je best hebt gedaan maar dat je altijd je best doet en mama het gewoon al knap vind dat hij durft te vragen en uit te leggen aan mensen hoe of wat.

maar bedelen of vragen is toch een verschil vind ik.
ik heb toen tegen de opa s en omas ook gezegd dat ze zeker toch niks verplicht waren omdat het hun kleinkind is en dit ook aan mijn zoontje uitgelegd. (hij krijgt dat ook van jongs af aan dat dingen geld kosten en niet overal geld voor is.)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:15

Ik vindt sowieso al dat een kind van 5 geen sponsorloop moet gaan rennen.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:21

Bwah ik had vroeger ook al ddn enorme hekel aan dit soort dingen. Was zo verlegen dat ik echt niet bij mensen aan de deur durfde om geld te vragen.
Aan familie hier had ik niks want enkel opa en oma in de buurt.
Kinderpostzegels verkopen heb ik 1 keer gedaan. Daarna nooit meer.
Klasgenootjes vonden dat wel wat vreemd maar nou en. Ik ging toch niks tegen mijn zin doen!
Mijn ouders hebben hier nooit een probleem van gemaakt en hebben mij daar altijd zelf een keuze in laten maken.

AngeliqueB

Op onze school was het voor groep 1 en 2 maar 2 rondjes rond de school. De hogere groepen liepen meer rondjes, groep 3 liep 3 rondjes enzovoort. Een rondje zal bij onze school 250 meter zijn.

Dani

Ik verplaats je topic naar [LZP] Leven Zonder Paarden, daar past het beter.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:24

Niet alles is altijd leuk of lijkt nuttig. Maar ik zou mijn kinderen wel mee laten doen met de rest. Je zegt dat de oudste bang is om buiten de groep te vallen, maar met gewoon meedoen valt er niets te vrezen toch? En dat ze geen sportschoenen hebben is IMO geen argument (vraag me wel af hoe ze dat doen in de gymles, maar goed), als ik toch een stilettorun kan lopen... :D
Ik denk dat het wel goed is om je kinderen mee te geven dat je soms dingen 'moet' doen ondanks het feit dat je het nut er niet direct van inziet.
Citaat:
Ik heb mijn mening aan mijn kinderen duidelijk gemaakt en van hun hoeft het gelukkig ook niet. Dus zou je denken probleem opgelost. Maar de oudste maakt zich wel druk over hoe zijn klasgenoten er over denken als hij niks of te weinig ophaalt. Hij is niet zo sportief, dus hij wil ook niet, maar is wel bang over hoe zijn klasgenoten oordelen.

En dat jij zelf een hekel hebt aan sponsorlopen etc is prima, maar leer je kinderen dat ze zelf de keuzes moeten maken wat ze vinden. (en heel eerlijk, voor mijn kind zou het inhouden dat ze gewoon mee doen, een beetje rennen krijgt niemand wat van). Uit je tekst begrijp ik dat de oudste tegen jou wel zegt dat het van hem/haar niet hoeft, maar wel bang is voor de reacties. Wil hij/zij diep van binnen niet gewoon meedoen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:25

Waarom maak je jouw princiepes het probleem van kinderen die in een leeftijd zitten dat ze zich helemaal niet druk (horen te) maken over dat soort vraagstukken?

Dat je anti goede doelen bent hoeven zij geen rotgevoel aan over te houden. Het is geen levensovertuiging of honderden euro's.

Of je het er mee eens bent of niet is het gewoon een leuk initiatief van de school om kinderen ervan bewust te maken dat niet iedereen in welvaart leeft en dat ze zich kunnen inzetten om anderen te helpen. Dat is toch een mooie levensles?

3 kinderen die geen sportschoenen verdragen???? Sorry hoor maar dat klinkt mij meer alsof papa en mama geen sportschoenen verdragen.........

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 12:27

Ze sporten wel, op zaal sportschoenen. Dat zijn geen buiten sport schoenen. Uiteraard kan ik ze daar wel op mee laten doen en daarna goed poetsen, zodat ze weer binnen gebruikt kunnen worden. Dat is geen probleem. Er staat nergens dat ze ze niet verdragen! Dragen en verdragen is een groot verschil:) Ze kiezen zelf voor gewone schoenen ipv sportschoenen. Mijn dochter draagt vaak rokken, dat vind ze leuk, en daar staan ook sportschoenen niet zo leuk onder. Hoewel een leuke gymp wel, maar die wil mevrouw niet.

En om reaktie te geven op wat iemand zei over eerst onze mening uiten en dan aan de kinderen vragen, is niet helemaal zo. We geven onze kinderen duidelijk mee hoe wij over bepaalde dingen denken. Mijn zoon kwam zelf al met een zuur gezicht thuis, dat hij zo'n formulier had gekregen. Hij is ook niet bepaald een sportieve jongen. Maar dat is niet erg, iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten. Dus bij hem is pas na zijn mening onze idee er over verteld. Hij is dus zeker niet beïnvloed door ons.
Onze middelste is misschien wel beïnvloed door onze mening, zij is wat sportiever. Het maakte haar niet zo veel uit, toen we uitleg gaven hoe wij er over dachten. Misschien hadden we dat anders moeten doen, maar als ouder mag je toch je mening laten weten hoe je over dit soort geld inzamelingsacties denken?

Ik ben blij dat er meer ouders zo denken als wij. En uiteraard hoeven we niet allemaal het zelfde te denken, een mening of discussie voeren moet kunnen, zowel hier op bokt als met je kinderen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:54

MarliesV schreef:
Wat mij vooral opvalt is, dat jouw mening en stelling in deze compleet op de kinderen gelegd lijkt.

Eerst je mening duidelijk maken aan de kinderen en dan hen vragen wat ze er van vinden. Tja dan kan ik het antwoord wel raden.

Een oplossing, gezien de manier waarop jullie er in staan en wat je allemaal voor beren op de weg ziet durf ik mij daar niet aan te branden.

Dat is precies wat ik ook gelijk dacht.

Voor jouw kinderen is het normaal, want de rest van de school doet het ook. Bovendien hoef jij toch niet bij familie en buren aan te kloppen voor sponsors? Dat kunnen ze mooi zelf doen. Kunnen ze gelijk die complimentjes in hun zak steken die ze gaan krijgen. Daarnaast is zo'n sponsorloop niet vooral bedoeld om kinderen te leren iets voor een ander te laten doen en te laten realiseren hoeveel geluk ze hebben in hun leven? Dat zou voor mij de kern zijn, en hoeveel de directeur opstrijkt zou daar echt even ondergeschikt aan zijn en daar zou ik zeker m'n kinderen niet mee lastig vallen. Waarom moedig je ze niet gewoon aan? Sponsorlopen zijn doodnormaal en je kinderen worden er zeker niet minder van.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:58

Mijn ervaring als kind met sponsorlopen was dat het gewoon 1 groot feestje was, totaal geen gevoel van competitie (er zal vast best zijn genoemd wie het meest gerend had of het meest had opgehaald, maar dat soort dingen moet je als kind toch ook gewoon tegen kunnen, ieder heeft zijn eigen kwaliteiten) verder was het vooral vooral veel lol, met vriendjes en vriendinnetjes leuk een extra speelkwartier of gymles zegmaar :)
Ikzelf vind het alleen maar goed, om op dit soort manieren bewustwording te creëren van mensen die het minder goed hebben dan wij hier.

Juist de afgunst van sommige volwassenen over goede doelen op kinderen projecteren vind ik verschrikkelijk. Mijn opa en oma zijn ook anti goede doelen, en dat is absoluut hun goed recht, maar toen mijn zusje heel trots een zelfgeknutseld projectje voor 50 cent wilde 'verkopen' voor Serious request aan m'n opa en oma, en zij simpelweg weigerden vanwege principes, vond ik dat zo intens sneu en verdrietig voor mijn zusje toen :n Ik vind in zo'n geval moet je niet ingewikkeld doen over zo'n klein symbolisch bedrag, en gewoon even meegaan in de blijdschap en trots van zo'n kind, ipv dit ijskoud te bederven met je eigen principes.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:04

Misschien staat het idee van een sponsorloop jullie niet zo aan, echter is het voor de kinderen ook gewoon een manier om met geld te leren omgaan (hoe meer je er voor doet, hoe meer je binnen haalt).

Zelf hoef je er toch niets voor te geven of te doen? Laat de kinderen lekker creatief zijn en zelf wat bedenken, desnoods met klasgenoten (daar leren ze weer van samenwerken).

En wat betreft de schoenen, al laat je ze op slippers lopen, als je kinderen wel willen lopen (en dan niet vragen nadat je met veel poespas jouw mening hebt kenbaar gemaakt) dan lopen ze toch lekker mee?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:07

Gloa schreef:
Waarom maak je jouw princiepes het probleem van kinderen die in een leeftijd zitten dat ze zich helemaal niet druk (horen te) maken over dat soort vraagstukken?

Dat je anti goede doelen bent hoeven zij geen rotgevoel aan over te houden. Het is geen levensovertuiging of honderden euro's.

Of je het er mee eens bent of niet is het gewoon een leuk initiatief van de school om kinderen ervan bewust te maken dat niet iedereen in welvaart leeft en dat ze zich kunnen inzetten om anderen te helpen. Dat is toch een mooie levensles?

3 kinderen die geen sportschoenen verdragen???? Sorry hoor maar dat klinkt mij meer alsof papa en mama geen sportschoenen verdragen.........

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik vind het een beetje aanstelleritus van je. Hoeveel moeite is het om bij een paar mensen in je familie aan te kloppen voor een kleine sponsoring. Of een van de buren. Of al sponsor je zelf voor een euro. Het is toch wat.
Ik begrijp jouw principes en ik heb ongeveer dezelfde principes, maar als er bij mij een kind aan de deur staat sponsor ik altijd. Ik zet dan mijn principes aan de kant, want het is een kind en die hoopt alleen maar dat er veel mensen sponsoren. Net als jouw kinderen denk ik. Bovendien moet je soms als kind nou eenmaal iets doen wat je niet 100% leuk vindt.

Daarbij rennen ze echt geen uren en dat kunnen ze echt wel op gewone schoenen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 13:16

We hebben de directeur een mail gestuurd, dat we de kinderen niet laten vragen om geld bij anderen.
We hebben voorgesteld dat de twee oudste wel eventueel kunnen afstempelen, zodat ze toch betrokken zijn. We kregen namelijk net een mail dat ze daar nog vrijwilligers voor zochten.

Zo krijgen we ook niet het gedoe, dat de kinderen niks ophalen en klasgenoten raar kijken. Ook ivm de wedstrijd gebeuren die er aan vast hangt, voor wie het meeste ophaalt.
Helpers zijn er ook nodig voor het afstempelen, hebben ze toch iets gedaan en zijn ze er bij betrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:19

Ik was vroeger als kind ook nooit enthousiast over dit soort tochten, maar dat ouders er zo'n principekwestie van maken vind ik wel apart. Het gekke vind ik ook alsof het principe 'bedelen is slecht/competitie is slecht/goede doelen steunen waar je zelf niet voor gekozen hebben is slecht' als het enige principe wordt gepresenteerd.
Je zou dit soort voor jou als ouder minder gewenste activiteiten ook kunnen aangaan vanuit het principe 'ik steun mijn kind in wat hij wil'. Als je dat principe volgt dan hoef je ook niet helemaal in geuren en kleuren uit te leggen waarom jij sponsorlopen slecht vindt voordat je je kind de 'keuze' geeft om mee te doen, maar kun je jouw mening beperken tot 'Van mij hoeft het niet, maar als jij het wilt proberen dan wil ik je wel helpen'. Jouw lezing over waarom sponsorlopen slecht zijn kun je namelijk ook prima bewaren tot na de sponsorloop. :)*

Dat je als ouder ergens uit principe op tegen bent, betekent niet dat je niet ook voor andere principes had kunnen kiezen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-17 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:31

Ik vind dat je vreselijk aan het zeuren en negatief doen bent :)
Je zou bijna denken dat jij in de benen moet.

Is het zo verkeerd dat je kinderen leren zich voor een ander in te zetten?
Dat vind ik een wijzere les dan wat jij hen hierin meegeeft.

Plus ik vind dat je jouw mening oplegt aan je kinderen en hen daarmee ook nog eens buiten de groep plaatst. Dat vinden kinderen vaak niet prettig.

Laat ze toch meedoen -O- Be happy *\o/*

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:34

Gek dat sommige ouders zo naar goede doelen kijken, het lijkt mij juist mooi om solidariteit aan je kinderen mee te geven. Het lijkt mij inderdaad wel een deel projectie naar je kinderen toe, want een vijf jarige komt echt niet aangelopen met een nee tegen sponserlopen. Een nee tegen lopen kan ik begrijpen.

En dat directeurs geld krijgen, ik denk dat het anders moeilijk te vinden om mensen 40 + uren te laten werken over een gigantische groep mensen en vaak ook internationaal.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:39

Boras schreef:
Ik vind dat je vreselijk aan het zeuren en negatief doen bent :)
Je zou bijna denken dat jij in de benen moet.

Is het zo verkeerd dat je kinderen leren zich voor een ander in te zetten?
Dat vind ik een wijzere les dan wat jij hen hierin meegeeft.

Plus ik vind dat je jouw mening oplegt aan je kinderen en hen daarmee ook nog eens buiten de groep plaatst. Dat vinden kinderen vaak niet prettig.

Laat ze toch meedoen -O- Be happy *\o/*

Ik snap het probleem ook niet... tenzij TS in de bijstand/schuldsanering zit en geen euro's kan uitgeven aan sportschoenen.
En dat competitie/prestatie-element: zo zit de hele maatschappij in elkaar, anders moet je ze maar laten meedoen aan Utopia...
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 09-03-17 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:39

Ik vind de manier dat je dit benadert heel erg van een mug een olifant maken. Een sponsorloop is gewoon voor de lol/gezelligheid en ook een leuke manier om iets voor een goed doel te doen. Ik moest in de brugklas ook een sponsorloop doen en ben gewoon in de straat langs de huizen gegaan om uit te leggen wat ik ging doen en of zij mij daarbij wilden helpen, no big deal toch? Sommigen zeiden nee en sommigen zeiden ja.

En qua sportschoenen, zodra ze naar de middelbare school gaan moeten ze waarschijnlijk ook gewoon buiten gaan gymmen (ik wel in ieder geval) dus dan zullen ze ook gewoon sportschoenen nodig hebben. (Die trek je trouwens gewoon aan voor de gymles dus je dochter hoeft ze niet aan onder dr rokje :') )