Na twee jaar verloopt mijn contract. Waar recht op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Na twee jaar verloopt mijn contract. Waar recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 03:23

Zoals de titel al zegt :D

Sinds mei 2015 ben ik werknemer bij McDonald's. Vorig jaar is mijn contract met een jaar verlengd. Mei begint nu snel dichterbij te komen, en ik verwacht niet dat ik een vast contract aangeboden krijg. Nu was het vroeger vrij makkelijk met de WW, maar ik snap er nu niet zoveel meer van :+ Heb ik recht op bijvoorbeeld transitievergoeding? Bestaat de WW nog?

Ik heb wat proberen uit te zoeken via internet, en dan denk ik recht te hebben op die transitievergoeding. Echter heb ik al meerdere collega's weg zien gaan, en helemaal niemand hoor ik over deze vergoeding, ook het management niet. Vreemd...?

Ik vermoed dat ik niet de enige ben (geweest) met deze situatie. Wie schijnt hier licht op voor mij? :D

janouk

Re: Na twee jaar verloopt mijn contract. Waar recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 08:32

Om recht te hebben op een transitievergoeding moet je minimaal 24 maanden in dienst zijn geweest, meer dan 12 uur per week gewerkt hebben. 1/6 maandsalaris per 6 maanden werk.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 08:35

Je hebt inderdaad recht op een transitievergoeding als je minimaal 24 maanden hebt gewerkt. Hier moet je dan meestal wel expliciet naar vragen. Je werkgever betaalt het waarschijnlijk liever niet.
Ook kun je ww aanvragen vanaf het moment dat je geen werk meer hebt, dat kun je doen bij het uwv. Tenzij je voor die tijd een andere baan vind natuurlijk.
Je werkgever moet 1 maand voordat je contract eindigt je schriftelijk laten weten of je contract wordt verlengt of niet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 08:37

Transitie vergoeding heb je geen recht op bij een tijdelijk contract. Je contract duurde een jaar en is daarna niet over gegaan in een nieuw contract.
Maar ze hadden het niet-verlengen of omzetten naar vast wel op tijd aan je moeten melden. Check even je CAO. Daar staat in wanneer het gemeld had moeten worden en wat de consequenties voor het bedrijf zijn bij te laat melden.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 08:42

Hoi TS, werk je in Arnhem? Dan hebben we dezelfde eigenaars! Ik lees even mee... ik zit in juli in hetzelfde schuitje!

Al wel druk aan het verder solliciteren en jij?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 09:19

c_alsemgeest schreef:
Transitie vergoeding heb je geen recht op bij een tijdelijk contract. Je contract duurde een jaar en is daarna niet over gegaan in een nieuw contract.
Maar ze hadden het niet-verlengen of omzetten naar vast wel op tijd aan je moeten melden. Check even je CAO. Daar staat in wanneer het gemeld had moeten worden en wat de consequenties voor het bedrijf zijn bij te laat melden.

Contract is wel verlengd , ts is in 2015 gaan werken en vorig jaar is het contract verlengd met een jaar contract

Ts werkt dus dalijk als het goed is 24 maanden voor deze werkgever

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 09:22

c_alsemgeest schreef:
.

Ook (juist!) na tijdelijke contracten heb je recht op transitievergoeding! Als jouw contract afloopt en je voldoet aan de voorwaarden, heb je er recht op. Voorwaarde is wel dat je minimaal twee jaar in dienst bent (en mijn werkgever was zo flauw mijn laatste contract 1 dag voor twee jaar te laten eindigen, dus het komt wel nauw!! Helaas waren ze vergeten dat ik half februari al in dienst was gekomen als oproepkracht vanwege een cursus en dus had ik er wel recht op. Mijn laatste contract was ook zes maanden min 1 dag zodat de aanzegtermijn niet gold......).

Veel werknemers weten het niet, veel salarisadministrateurs weten het wel, maar zolang de werknemer niks zegt betaald een werkgever vaak gewoon niet uit is mijn ervaring. Blijkbaar onder het mom 'wat niet weet, wat niet deert'.

Als je er dus recht op hebt maar niet krijgt, gewoon een aangetekende brief sturen. Voorbeeldbrief is te vinden op de site van het juridisch loket. Daar vind je ook meer informatie over of je er wel of geen recht op hebt.

Mijn vorige werkgever weigerde ook te betalen, uiteindelijk was een vriendin die advocaat is zo geweldig om de aangetekende brief onder haar briefhoofd te versturen. Nooit meer iets van het bedrijf gehoord, behalve dat ik binnen een dag een correctie loonspecificatie in huis had en binnen twee dagen mijn geld. :Y)

Wat betreft WW, gewoon naar de site van het UWV gaan en WW aanvragen. Je word er dan stap voor stap doorheen geleid.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 09:34

Maximaal 24 maanden of 3 keer verlenging geeft recht op vaste aanstelling. Een maand of periode van te voren moet men aangeven of je vaste aanstelling krijgt.
Bij mij liep m'n contract 2 januari af dus moesten ze 2 december de knoop doorhakken. Ik zat echter wel aan de 23 maanden

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:06

Dat contract van 30 uur hoeven ze niet te geven, je kan het wel eisen, alleen heb ik dat bij zowel de hema als de M niet gedaan omdat mijn gevoel dan al zei dat ik eruit gegooid werd :+

Ik ga dit jaar nog best 'niet' tactisch op vakantie. De brief, als die komt, komt precies in mijn vakantie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-03-17 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:43

Ook in de nieuwe regels zijn er mogelijkheden om langer dan twee jaar of drie tijdelijke contracten te mogen werken, afhankelijk van wat er in de CAO staat. Is er geen afwijkend CAO, dan geld inderdaad de twee jaar regel of drie tijdelijke contracten.

Overigens is de regel niet zo dat je na twee jaar of drie tijdelijke contacten automatisch een vast contract krijgt. Daarvoor moet wél je contract verlengd worden. Een werkgever mag best na twee jaar of drie tijdelijke contracten je geen verlenging bieden. En geen verlenging is uiteraard geen vast contract.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:46

O op die fiets. Ik zat gewoon netjes onder de 24 maanden vandaar.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:52

Lalidan schreef:
Ook in de nieuwe regels zijn er mogelijkheden om langer dan twee jaar of drie tijdelijke contracten te mogen werken, afhankelijk van wat er in de CAO staat. Is er geen afwijkend CAO, dan geld inderdaad de twee jaar regel of drie tijdelijke contracten.

Overigens is de regel niet zo dat je na twee jaar of drie tijdelijke contacten automatisch een vast contract krijgt. Daarvoor moet wél je contract verlengd worden. Een werkgever mag best na twee jaar of drie tijdelijke contracten je geen verlenging bieden. En geen verlenging is uiteraard geen vast contract.
Klopt, bijv. op detacheringsbasis of payroll, al kom je deze veel tegen binnen de uitzendwereld.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 10:56

Dank voor de reacties! Dat je het zelf aan moet dragen past wel bij het beeld wat ik op dit moment heb van de organisatie. Wanneer doe je zoiets?
De werkgever moet dus een maand van tevoren aangeven wat het wordt. Doet hij dit schriftelijk of mondeling? Of iig, wat is normaal? :+

x_Jeanine_x schreef:
Hoi TS, werk je in Arnhem? Dan hebben we dezelfde eigenaars! Ik lees even mee... ik zit in juli in hetzelfde schuitje!

Al wel druk aan het verder solliciteren en jij?

Oh grappig! Ja, ik werk bij Pleij. Ik zou denk ik best kans maken op een vast contract, maar onze vestiging mag maar 1 of 2 vaste contracten geven per jaar. Ofzoiets, weet het niet precies, maar weinig :D
Ik ben nog niet aan het solliciteren, weet eerlijk gezegd niet zo goed welk ander bedrijf past bij de werktijden die ik wil. Draai nu bijna altijd sluitdiensten :+

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:59

Nirvana_ schreef:
Dank voor de reacties! Dat je het zelf aan moet dragen past wel bij het beeld wat ik op dit moment heb van de organisatie. Wanneer doe je zoiets?
De werkgever moet dus een maand van tevoren aangeven wat het wordt. Doet hij dit schriftelijk of mondeling? Of iig, wat is normaal? :+
Het kan ook al 2 of zelfs meer maanden van te voren, al lijkt me dat bij de Mac niet het geval. Werkgever moet dit schriftelijk aangeven, vaak d.m.v. een gesprek.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:01

Als je contract langer dan zes maanden duurde (dus niet zoals bij mij, 6 maanden -1 dag.....) moeten ze het je een maand van tevoren schriftelijk laten weten. Doet hij dat niet, heb je recht op een aanzegvergoeding (maximaal 1 maandsalaris). Het is dus niet zo, wat nog weleens gedacht word, dat als jouw werkgever je niet aanzegt dat er geen verlenging komt, je automatisch een verlenging krijgt. Je contract kan dan nog steeds eindigen, maar je hebt dan gewoon recht op extra geld.

Vragen naar je transitievergoeding doe je als hem bij de eindafrekening niet krijgt. Je kan ze er natuurlijk van tevoren op attenderen, maar in principe zou je werkgever het gewoon bij je eindafrekening mee moeten nemen. Doen ze dat niet, ben je op tijd om er tegen in protest te komen en alsnog te regelen.

Al deze (en andere) antwoorden kan je vinden op de site van het juridisch loket: https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... verlenging
Weet je ook wat zekerder dat je een correct antwoord krijgt, wat hier op bokt niet altijd het geval is.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 11:19

Lalidan schreef:
Als je contract langer dan zes maanden duurde (dus niet zoals bij mij, 6 maanden -1 dag.....) moeten ze het je een maand van tevoren schriftelijk laten weten. Doet hij dat niet, heb je recht op een aanzegvergoeding (maximaal 1 maandsalaris). Het is dus niet zo, wat nog weleens gedacht word, dat als jouw werkgever je niet aanzegt dat er geen verlenging komt, je automatisch een verlenging krijgt. Je contract kan dan nog steeds eindigen, maar je hebt dan gewoon recht op extra geld.

Vragen naar je transitievergoeding doe je als hem bij de eindafrekening niet krijgt. Je kan ze er natuurlijk van tevoren op attenderen, maar in principe zou je werkgever het gewoon bij je eindafrekening mee moeten nemen. Doen ze dat niet, ben je op tijd om er tegen in protest te komen en alsnog te regelen.

Al deze (en andere) antwoorden kan je vinden op de site van het juridisch loket: https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... verlenging
Weet je ook wat zekerder dat je een correct antwoord krijgt, wat hier op bokt niet altijd het geval is.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ga de link eens bekijken. Vond vooral veel links over wat er is veranderd, of oudere artikelen.

Met de eindafrekening, bedoel je daarmee het laatste salaris?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:22

@Nirvana: ik zou dit schriftelijk laten doen. Familielid van mij heeft meegemaakt dat hij mondelinge verlenging had gekregen maar uiteindelijk wel op straat stond

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:27

purny schreef:
@Nirvana: ik zou dit schriftelijk laten doen. Familielid van mij heeft meegemaakt dat hij mondelinge verlenging had gekregen maar uiteindelijk wel op straat stond
Gewoon na afloop ter bevestiging/samenvatting een mailtje mét lees-bevestiging sturen. Uiteraard met een cc naar HR.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:30

HR van de Mc is goed op de hoogte over alle regeltjes volgens mij. Ik heb netjes uitbetaald gekregen etc en bouw netjes vakantie uren en snipperuren op. En het klopt grotendeels ook nog, exact moet ik hem nog even precies uitrekenen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 11:33

Slimme tips, dankjulliewel :D

x_Jeanine_x schreef:
HR van de Mc is goed op de hoogte over alle regeltjes volgens mij. Ik heb netjes uitbetaald gekregen etc en bouw netjes vakantie uren en snipperuren op. En het klopt grotendeels ook nog, exact moet ik hem nog even precies uitrekenen.

Jep, daarom verbaast het me zo dat ik nog niemand ooit over die transitievergoeding hoor. Vakantie-uren, snipperuren etc hebben ze inderdaad super geregeld!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:41

Nirvana, omdat ik het vermoeden heb dat ze je optijd inlichten en een dag eerder eruit 'gooien' zoals hierboven ergens gezegd is. En de jeugd/ de mensen die het niet interesseert er ook niet achteraan gaan/ uitzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:43

Nirvana_ schreef:
Slimme tips, dankjulliewel :D

x_Jeanine_x schreef:

Jep, daarom verbaast het me zo dat ik nog niemand ooit over die transitievergoeding hoor. Vakantie-uren, snipperuren etc hebben ze inderdaad super geregeld!

Ik denk dat dat gedeeltelijk komt omdat veel jongeren die bij de Mc werken niet genoeg uren gemaakt hebben om recht te hebben op een transitievergoeding. Je kan er altijd even naar informeren bij de HR.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:45

Normaal gesproken, werk ik 5 dagen per week.
Alleen vorige zomer 4-5 maanden maar 4 uur per week gemaakt. Verder werk ik er ook al bijna 2 jaar met een 4 uren contract.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:52

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat dat gedeeltelijk komt omdat veel jongeren die bij de Mc werken niet genoeg uren gemaakt hebben om recht te hebben op een transitievergoeding. Je kan er altijd even naar informeren bij de HR.
Denk je? Die 12 uur per week halen ze wel toch? Ik werkte naast de uni ook een uur of 16 bij een tankstation (en gaf les/reed paarden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:52

Ailill schreef:
Emmaa_ schreef:
Denk je? Die 12 uur per week halen ze wel toch? Ik werkte naast de uni ook een uur of 16 bij een tankstation (en gaf les/reed paarden).

Hmm ja daar heb je een punt. Ik ben vanaf mijn 18e rond de 25 uur per week gaan werken naast m'n studie, daarvoor zat ik altijd wel rond de 15.