Al geruime tijd geef ik pianoles aan kinderen en jongvolwassenen. Voorafgaand aan de start van de lessen, vraag ik om op een kennismakingsgesprek te komen. We bespreken de lesmethode, de frequentie van de lessen en ook niet geheel onbelangrijk: de betaling van de lessen.
Ik stuur de factuur per mail, geef deze uitgeprint en in een enveloppe mee aan de leerling en vraag ze nadrukkelijk deze aan hun ouders te geven. Gaat altijd prima, nooit problemen gehad!
Tot nu.
Ik heb sinds dit jaar een kind dat wekelijks les volgt. Toen moederlief een paar weken geleden een halfuur voor de aanvang van de lestijd meldde dat haar dochter vandaag thuis was gebleven van school en dat ze niet zou komen, ben ik coulant geweest en heb ik deze les niet in rekening gebracht. Wel heb ik gemeld dat ik de volgende keer de les wel in rekening zal brengen als de les niet 24h van tevoren af word gezegd. Dus geen spanningen. Ik heb de eerste factuur verzonden op de 23e van de maand en omdat het de eerste factuur was, gaf ik een betalingstermijn van 31 dagen. De 31 dagen verstreken en het geld stond niet op mijn rekening. (Rekeningnummer staat 100% zeker juist op de factuur vermeld.
) Ik heb een mail verstuurd met daarin de vraag of het geld binnen een week overgemaakt kon worden, bijgevoegd een herinneringsfactuur met daarop de uiterlijke datum. No respons.
Ik besloot het wat directer aan te pakken en een appje te sturen met de melding dat ik een herinnering verstuurd had en dat ik graag wilde dat die betaald werd. Daarop werd geen antwoord gegeven, maar wel vermeld dat de jongedame aanstaande les op vakantie was en ze dus niet aanwezig was. Prima, ook goed, fijne vakantie. Maar ik was het flink beu. Afgelopen maandag was het meisje weer op les en vertelde ze honderduit over de luxe vakantie naar het buitenland. Dan ga ik er vanuit dat die vijf tientjes er ook nog wel vanaf kunnen. Maar ik was voorbereid en gaf haar nogmaals een herinnering in enveloppe mee met daarin het verzoek per ommegaande het factuur over te maken en dat we anders stappen moeten ondernemen. Hierbij een lijstje met data van verzendingen van de facturen/herinneringen. Heb ik in ieder geval een poot om op te staan. Ik gaf nóg een enveloppe mee, met daarin de nieuwe factuur voor de periode erna. Je zou toch zeggen dat er dan eens een lichtje moet gaan branden als de nieuwe factuur er al is en je de oude verrekt te betalen. Excuus.
Als mijn dochter voor de tweede keer thuis zou komen met een herinnering, ik al drie facturen waarvan twee herinneringen in mijn mailbox heb en er al telefonisch contact met me opgenomen is vanwege het feit dat ik niet betaald heb/vergeten ben te betalen, dan zou het schaamrood me op de kaken staan, zou ik ogenblikkelijk de juf bellen en melden dat het eraan kwam.
Ik check dagelijks de rekening en weet dus wat er in en uit gaat, maar ook vandaag heb ik wederom pech en heb ik het bedrag nog niet ontvangen, terwijl de deadline van het volgende factuur alweer nadert. Ik vraag me een beetje af wat ik nu nog moet doen. Ik wil het kind er absoluut niet bij betrekken, want ik wil haar geen naar gevoel geven. Dit is iets wat haar ouders op moeten lossen, maar ik vraag me af hoe ik nu nog, na het 'dreigen' aan mijn geld kom en ik zit er óók niet op te wachten om elke maand deze strijd te moeten voeren. Ja, het gaat hier om €50 en dat is niet schrikbarend veel en het is niet dat ik nu deze week niet meer kan eten, maar ik vind het ook om het principe gaan. Ik verleen service en zorg ervoor dat de facturen duidelijk, op tijd en discreet verzonden worden. Dan mag ik toch verwachten dat na twee herinneringen ik mijn geld toch wel krijg?
Ik probeer een beetje stoom af te blazen, maar ik zou graag ook tips willen hoe nu te handelen. Ik vind het ook sneu om tegen het meisje te zeggen dat ze niet meer hoeft te komen en in dat geval zou ik ook kunnen fluiten naar dubbel het geld...
Iemand tips?