Ex stalkt me...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pepperrr

Ex stalkt me...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 20:19

Hoi!

Na lang twijfelen besloot ik toch om dit topic te openen. Ga er even voor zitten, het zal een lang verhaal worden...

Even om alles helder te maken voor jullie:
Ik woon in een instelling voor jongeren met autisme. Binnen die instelling heb je allemaal verschillende groepen. Om het voor jullie duidelijk te maken geef ik deze groepen een getal. Mijn ex noem ik in dit verhaal even K wegens privacy. K zit op groep 2. Ik zit op groep 1. Beide hebben wij 24/7 een of meerdere begeleidingen die op deze groepen werken.

Het begon allemaal afgelopen zomervakantie (2016). Groep 2 was 2 weken dicht en daarom kwam K voor die 2 weken bij ons op de groep omdat hij niet naar huis kon/mocht. Ik was er minder blij mee want we hadden ruzie. Die avond dat hij kwam heb ik hem een sms'je gestuurd met dat ik het goed wilde maken. Hij vond dit een prima idee en vroeg of ik even naar hem wilde komen. Ik ben dus naar hem gegaan en toen hebben we gepraat. Gewoon over algemene zaken. School, de groep, thuis etc.
Die avond hebben we eigenlijk met z'n tweetjes doorgebracht. Die nacht kon ik niet slapen en sms'te ik hem. Hij vroeg of ik naar hem wilde komen, dan zouden we film kijken. Ik was naar hem toe gegaan en samen gingen we film kijken. Op een gegeven moment sloeg hij zijn arm om me heen. Ik was eerst geschokt, maar daarna vond ik het wel fijn. Hij zoende me! Ik vond het helemaal geweldig. De rest van de nacht ben ik bij hem gebleven. Een aantal nachten hebben we zo doorgebracht...

De volgende weken waren perfect! Ik kon hem elke dag zien en het was dé relatie die ik wilde. Ik wilde niks anders meer, alleen maar hem!

Nog een aantal weken was K weer terug op groep 2 begon hij ineens heel raar tegen me te doen. Na school wachtte hij mij boos op. Dan vroeg ik waarom hij boos was. Hij zei dat ik tegen hem gelogen had. Dat ik vreemdging met iemand. Maar dat was helemaal niet waar! Ik mocht van K niet meer omgaan met jongens. Omdat ik hem niet kwijt wilde, deed ik dat dus ook niet.
Ook heeft hij mij in deze periode vaak geslagen. Of mij voor de ''grap'' in een wurggreep gehouden. Ik vond het echt niet meer leuk, maar ik durfte het niet uit te maken.

Op een gegeven moment vroeg K via iemand bij mij op de groep of ik naar hem wilde komen. Ik ging naar hem toe en hij wachtte mij weer boos op. Hij wilde graag met me praten. Ik was bang voor hem, dus ik kwam maar braaf. Hij zat de hele tijd met een chagrijnig gezicht op bed met zijn telefoon in zijn handen. Terwijl ik contact met hem zocht zat hij gewoon de hele tijd te APPEN! De enige mededeling dat hij had was dat het uit was omdat hij mij niet meer aan kon. Aan de ene kant was ik er kapot van, maar aan de andere kant was ik blij dat ik eindelijk van hem af was.

De volgende dag op school liep ik toevallig langs hem en hoorde ik hem heel enthousiast over een meisje praten. Er was maar één iemand die dat kon zijn. M. Zodra school uit was ben ik achter de pc gaan zitten en heb ik M op Facebook opgezocht. Ik had het goed. Haar hele Facebookpagina stond vol met foto's van M en K zoenend, hand in hand etc. Ik was zó boos! Niet op M, maar op K. Hij had gewoon tegen mij gelogen! Ik heb M toen een berichtje gestuurd met dat ze op moest letten met K. Dat hij mij misbruikt had, en dat er een grote kans was dat hij dit ook bij haar zou doen. Dit was natuurlijk superdom van me. M heeft dit tegen K gezegd waardoor K boos naar mijn groep toe kwam. Hij dreigde mij in elkaar te slaan als ik nog een keer zoiets zou doen. Ik ben toen direct naar de begeleiding gegaan om dit te melden. ''Ja, dat is vervelend'', zeiden ze. Niet het antwoord dat ik verwacht had. K is toen wél weggestuurd. Hij wilde echt niet weg, dus heeft hij de rest van de dag voor mijn raam gestaan, stenen gegooid, geschreeuwd, gescholden, gedreigd. Op een gegeven moment hebben ze de wijkagent gebeld en die heeft hem weggestuurd.

Helaas stond hij de volgende dag wéér bij ons binnen op de groep. Er zat namelijk een goede vriend van hem bij mij op de groep en die deed telkens de deur voor hem open (mocht je je afvragen hoe hij steeds binnen kwam). Dit ging zo 2 weken door. Toen kreeg hij vanuit de instelling een officiële waarschuwing. De tweede officiële waarschuwing zou een schorsing betekenen. Hij heeft zich toen een week rustig gehouden. Maar ging daarna weer lekker door.

Tot op de dag van vandaag is dit niet gestopt. In de tussentijd heb ik ook al gesprek met de politie gehad om eventueel aangifte te doen. Maar omdat ik geen ''tastbaar'' bewijs heb, kan dit dus niet. Ook is het ondertussen al uit tussen K en M. M heeft mij een bericht gestuurd met dat ze naar mij had moeten luisteren, dat ik gelijk had.

Weet iemand wat ik hiermee moet? Ik ben echt radeloos. Binnen de instelling wordt er voor mijn gevoel niks mee gedaan en ik heb hier LAST van. Ik kan niet meer fatsoenlijk over straat lopen zonder dat ik de meest erge ziektes en bedreigingen naar mijn hoofd geslingerd krijg. Ik ben gewoon bang als ik alleen over straat loop.

Please help me...

Annalies03

Re: Ex stalkt me...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:25

is er geen hoogere begeleiding waar je heen kan met dit?
wat vervelend joh.. sterkte

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 20:29

Annalies03 schreef:
is er geen hoogere begeleiding waar je heen kan met dit?
wat vervelend joh.. sterkte

Ik ben al naar de manager gegaan.. Maar die doet er ook niks mee. Ja hij spreekt K een keer aan met: ''Dat mag je niet doen K, daar hebben mensen last van''. Maar no way dat daar naar geluisterd wordt...

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:30

nee dat snap ik dat zoiets niet helpt.. misschien dan langs de wijkagent, zeggen dat je er echt last van hebt, en vragen wat hun eventueel kunnen doen, of misschien dat ze mee kunnen denken kwa opties?
lastige situatie hoor

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 20:32

Annalies03 schreef:
nee dat snap ik dat zoiets niet helpt.. misschien dan langs de wijkagent, zeggen dat je er echt last van hebt, en vragen wat hun eventueel kunnen doen, of misschien dat ze mee kunnen denken kwa opties?
lastige situatie hoor

Ik zal binnenkort nog eens bellen... Maar veel hoop heb ik niet :/

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:36

Kan je bij je ouders terecht? kunnen zij niet jou mee ondersteunen, mee hulp zoeken voor dit probleem?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:41

De leiding op dit soort instellingen zijn vaak vreselijk laks in dit soort situaties. Ze onderschatten het probleem en nemen het niet serieus, maar blijf het melden. Iedere keer.

Steeds als hij wat doet, langs komt, smst of iets anders, opschrijven. Met datum en tijd. Dit kan dienen als bewijs. Ook noteren wanneer anderen wat doen namens hem.

Blijf in contact met de wijkagent, en een aangifte van eventuele bedreiging kun je gewoon opgeven, misschien dat je enige stennis moet schoppen vooruit ze je serieus nemen maar goed.

Wat nog wel eens werkt is een gesprek met hem en wat begeleiding en eventueel de wijkagent. Zeg hem face to face dat je wil dat hij geen contact meer met je zoekt en dat de relatie over is.

Wis ook geen berichten die hij stuurt, sla alles op.

Plaats eventueel een webcam voor je raam. Zodat er bewijs is dat hij iets doet.

Heb helaas enig ervaring met dit soort dingen, en weet niet hoe erg het stalken bij jou is maar hoop dat je je er doorheen weet te slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:44

Wacht even. Een instelling met 24/7 begeleiding en jullie mogen meerdere nachten achter elkaar samen doorbrengen? Klopt dit wel?

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:57

DeMolenhoek schreef:
Wacht even. Een instelling met 24/7 begeleiding en jullie mogen meerdere nachten achter elkaar samen doorbrengen? Klopt dit wel?

gebeurt wel vaker hoor, niet overal de bedoeling maar vaak niemand die je tegen houdt

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 21:04

@DeMolenhoek, Ja, dat kan gewoon. Het is een 'open' instelling. Er zijn geen nachtwachten aanwezig, geen camera's en geen actief afluisterapparatuur.

@alice0cullen, bedankt voor je tip van het opschrijven! Hij stuurt mij geen berichten. Ik heb ook geen smartphone, heb een sullige baksteen met toetsjes erop :/. Webcam heb ik helaas ook niet.

@Thea_Ste, mijn ouders steunen me met heel hun hart, maar ook zij zitten met hetzelfde probleem. Begeleiding wil niks doen en aangifte doen kan niet..

In elk geval heel erg bedankt dat jullie zo met me meedenken! <3

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:13

kun je niet naar een andere zorginstelling toe. begeleiding had allang moeten ingrijpen. -O- -O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:19

DeMolenhoek schreef:

Tja... ik zag pas op tv nog iemand die zwanger was van haar 13jaar oudere vriend die ook onder begeleiding woont en dacht dat ie 'onvruchtbaar' was :7

Dus mijn conclusie is dat je van begeleiding niet teveel hoeft te verwachten in je leven. Behalve dat je misschien niet al je geld over de balk kan pleuren, de rest is niet zo belangrijk om te leren -O-

TS: kan je niet naar een andere instelling?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 00:06

Laat de instelling waar je zit dit lezen en kijk dan of ze nog steeds niets ondernemen en de politie laat je dit ook lezen. Heel vervelend dit

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 00:09

Kan je niet aan je ouders een smartfoon vragen dat kan je hem filmen als hij voor je raam staat bv

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 00:17

Wat een generaliserende opmerkingen over instellingen en begeleiding.
Daar help je TS niet mee, je helpt haar alleen het vertrouwen in de begeleiding (die ze blijkbaar nodig heeft) nog meer om zeep te helpen.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 00:22

Als jij echt het idee hebt dat de begeleiding niet voldoende aan jou woon veiligheid doen, kan je aangeven dat er dan een officiële klacht gaat naar de klachten commissie.
Maar dan moet je echt eerst met jou persoonlijke woonbegeleider hebben gesproken, ook met de teamleider. Als daaruit komt dat er niks aan deze situatie gedaan kan worden, kan je die klacht op gaan stellen.
Bij die commissie zijn ze verplicht te reageren en er naar te gaan kijken.

Maar... wat ik mij wel afvraag is:
Zit jij begeleid of beschermd TS?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 00:28

Jeetje TS, wat een lastige (en vooral vervelende!) situatie zo...
Ik ga mee ben de poster boven mij; ga nog eenmaal het gesprek met jouw persoonlijk begeleider en de manager aan, geef in dit gesprek ook aan dat als er niks ondernomen (kan) word dat je een klacht gaat opstellen, omdat je je op dit moment noet veilig voelt.

Wel weet ik dat in het geval van stalking bij mensen buiten een instelling de politie al erg weinig kan en niet snel kan ingrijpen, dit wegens tastbaar bewijs wat (vaak) niet aanwezig is.

Ergens werd ook de tip gegeven om alles wat hij tegen jou onderneemt op te schrijven met datum en tijd; doe dit wel hoor, dit zou mogelijk als bewijs gezien kunnen worden.

Edit: typo

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 08:50

@Ketaki, dat is al langer het probleem. Door mijn ingewikkelde ''gebruiksaanwijzing'' en mijn verleden kan ik niet ''zomaar'' naar een andere groep of instelling. Ze zijn wel hard bezig met zoeken naar een andere plek, maar dat gaat natuurlijk niet van de een op de andere dag.

@franka75, door mijn verleden en privéredenen heb ik geen smartphone. Die hebben mijn ouders na een aanvaring met iemand afgepakt 2 jaar terug. Op zich mis ik daar niks aan en vind ik het prima zo. Mijn ouders zullen er alleen niet mee in stemmen als ik weer een smartphone zal gebruiken.

@Ianrowan2009, ik zit begeleid én beschermd. Als je meer wil weten mag je me PB'en. Momenteel is mijn persoonlijk begeleider bezig met een nieuwe groep te openen en daardoor veel minder bereikbaar. Morgen heb ik een momentje alleen met haar en zal ik dit ook bespreken. De teamleider/manager is momenteel 2 weken op vakantie. Lekker handig in deze situatie... Not.

@AmyII, Dat opschrijven ga ik ook zeker doen!

Bedankt voor al jullie reacties <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:05

Zit die andere dame, M toevallig ook in hetzelfde traject als jullie 2? Zo ja, is het misschien een idee om samen naar de begeleiding te stappen? Meer krijgen altijd meer voor elkaar dan 1.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 09:07

MiniMeLona schreef:
Zit die andere dame, M toevallig ook in hetzelfde traject als jullie 2? Zo ja, is het misschien een idee om samen naar de begeleiding te stappen? Meer krijgen altijd meer voor elkaar dan 1.

Nee, helaas niet. Zelf wil ze ook niks meer met hem te maken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:11

Pepperrr schreef:
MiniMeLona schreef:

Nee, helaas niet. Zelf wil ze ook niks meer met hem te maken hebben.

Ja dat had ik al begrepen na het berichtje wat ze jou gestuurd heeft. Misschien toch een idee om samen te gaan, als zij ook wordt lastig gevallen door hem?
Is maar een idee hoor, maar wellicht dat het de begeleiding hun ogen doet openen als er ook "buitenstaanders" last hebben van zijn gedrag, vooral als er dan het risico bestaat dat zij wel aangifte gaat doen bij de politie...

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 09:12

Ik zal het nog eens met haar bespreken

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:46

Wat vervelend. Ik zal echt een gesprek met je pb-er aanvragen. Schrijf je verhaal/punten op dan vergeet je niets. Vaak heeft begeleiding het te druk waardoor ze dit srt situaties onderschatten. Is er ook een gedragsdeskundige op de afdeling...die is er vaak ook voor jou als client. Jammer dat de manager je niet hoort...misschien nogmaals gesprek aanvragen...benadruk je nl meer je probleem. Sterkte!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:56

dito schreef:
Wat vervelend. Ik zal echt een gesprek met je pb-er aanvragen. Schrijf je verhaal/punten op dan vergeet je niets. Vaak heeft begeleiding het te druk waardoor ze dit srt situaties onderschatten. Is er ook een gedragsdeskundige op de afdeling...die is er vaak ook voor jou als client. Jammer dat de manager je niet hoort...misschien nogmaals gesprek aanvragen...benadruk je nl meer je probleem. Sterkte!!

Anders kun je eventueel ook nog een gesprek aanvragen met de vertrouwenspersoon, die kan je ook helpen om de juiste stappen te zetten :j

Ook van mij sterkte!

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:41

Pepperrr schreef:
@Ianrowan2009, ik zit begeleid én beschermd. Als je meer wil weten mag je me PB'en. Momenteel is mijn persoonlijk begeleider bezig met een nieuwe groep te openen en daardoor veel minder bereikbaar. Morgen heb ik een momentje alleen met haar en zal ik dit ook bespreken. De teamleider/manager is momenteel 2 weken op vakantie. Lekker handig in deze situatie... Not.

Dit is een situatie waarin heel veel emoties gepaard gaan en vaak is daar heel moeilijk mee om te gaan voor mensen met autisme.
In dit geval geeft jou gevoel/emotie aan dat jij je niet veilig voelt en ik vind dat je daar in dit verhaal heel rustig onder blijft, wat ook goed is!
Jou ex voelt een ander emotie, boosheid en onbegrip naar jou toe en is daar heel erg extrovert in het tonen daarvan, en hij weet daar nu nog geen mate in te vinden. Dat praat zijn gedrag echt niet goed, maar maakt het verhaal in mijn ogen wat duidelijker. Ik denk niet dat het op te lossen is met een wijkagent. Dit zijn dingen die jou ex moet gaan leren, dat als er iets gebeurt wat hij niet leuk vindt, dat hij daar op een normale manier op gaat reageren.
Op dit moment staat jou ex niet open voor een normaal gesprek en is hij alleen maar zijn frustraties en alles wat hij voelt eruit aan het gooien, en ben jij zijn zondebok.

Wat wel belangrijk is is dat jij je, hoe de situatie op dit moment ook is, gewoon prettig en op je gemak moet voelen in je eigen omgeving.
Ga met je persoonlijke begeleiding in gesprek en leg uit wat dit hele verhaal met jou doet! Dat jij je in grote mate aangevallen voelt door je ex en daardoor bang bent hem tegen het lijf aan te lopen.
Geef duidelijk aan dat dit jou grens is naar die jongen toe, dat je dat meerdere malen naar hem hebt aan gegeven maar dat hij daar geen gehoor aan geeft. En dat je nu heel erg graag hulp wilt hebben in het bewaken van jouw grenzen.
Geef ook aan dat je het echt heel vervelend vindt over hoe het zo ver heeft kunnen komen en dat je de situatie zelf niet meer in de hand hebt! Blijf terug komen op jouw gevoel en jouw grenzen en dat jij het zo ervaart!
Mocht je na dit gesprek geen verandering merken, dan kan je aan gaan geven dat je een officiële klacht in wilt gaan dienen, omdat er voor jou geen voldoende veiligheid geboden wordt.