[ENQ] Traumatisch hersenletsel en kinderen, wat vind jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lauraennala

[ENQ] Traumatisch hersenletsel en kinderen, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 18:02

Traumatisch hersenletsel opgelopen op de kinderleeftijd, hoe erg is dit? Wat zijn de gevolgen voor het kind? En voor het gezin?
Is er meer publiciteit nodig om bekendheid te creëeren onder de bevolking? Wat doe je zelf aan preventie?
Op welke manier bescherm je jezelf en/of je kinderen? Allemaal vragen die voorbij zullen komen...

Deze enquete is opgesteld voor het community project waar ik/wij ons mee bezig houden. Een project waarbij geneeskundestudenten onderzoek doen voor de maatschappelijke gezondheidszorg, in dit geval met de hoofdvraag: is traumatisch hersenletsel opgelopen op de kinderleeftijd een onderbelicht probleem?

Zouden jullie 10 minuutjes de tijd willen nemen om de enquete in te vullen en mij/ons te helpen bij het voltooien van dit project?
Enquete: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd_TOQ2Wjg0fITJI429kbHPnnMkyEeV-3-Exs_G9CBTBCO0ag/viewform

Mochten er vragen zijn, opmerkingen, tips, of wil je verder praten over dit onderwerp, dan kan dat in dit topic, of stuur mij een PB :PB

Bedankt :D

miss_lizje

Re: [ENQ] Traumatisch hersenletsel en kinderen, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:14

Gestopt met invullen. Het kiezen tussen ziektes/aandoeningen wat erger is ga ik niet aan beginnen. Vind ik flauwe vragen want de mate van letsel en eventueel herstel kan zo veel verschillen dat je die keuze niet goed kan maken.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:18

Ik ben inderdaad op het zelfde punt als miss_lissje gestopt. Helaas waren de vragen verplicht en heb ik de enquete dus niet afgerond.
Er zijn overal zoveel gradaties van dat ik vind dat zo'n vraag niet gesteld mag worden eerlijk gezegd. De een ervaart het enige als heftiger dan de ander.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 18:20

Begrijpelijke reactie, het behoeft misschien wat uitleg.
Het gaat niet om een goed of fout, of wat nu echt erger is. Het is relatief. We zijn benieuwd naar hoe mensen hersenletsel zien ten opzichte van wat bekendere aandoeningen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:21

Dan zou ik de vraag verduidelijken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:24

Ook ik ben gestopt, bij de vraag hoe hersenletsel is te voorkomen. Je kan het namelijk nooit 100% voorkomen is mijn mening. Ook al pak ik mijn kind in in bubbeltjesplastic en doe ik haar een helm op, er kan zo iemand zijn die haar in het verkeer over het hoofd ziet en alsnog van de weg rijdt om maar een voorbeeld te geven. Allerlei schijnveiligheden inbouwen zijn geen garantie op 0,0% risico op een ongeluk.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 18:31

Dat klopt helemaal SusanH, het gaat erom hoe je denkt dat het vooral voorkomen kan worden. Kinderen niet meer buiten laten spelen, helpt dat? Ja misschien. Zou je het ook willen gebruiken? Lijkt me niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:34

Maar dan kan ik toch geen antwoord geven op die vraag? Ik vind namelijk dat het niet voorkomen kan worden. Mijn optie staat er dus niet tussen. Ik ga niet iets aanvinken waar ik me helemaal niet in kan vinden. Waarom staat bijv. sneller ingrijpen bij vermoedens van misbruik er niet tussen? Is dat bewust?

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 18:40

De vraag bestaat uit twee delen als het goed is, dat zal ik even nakijken!
En eerder ingrijpen bij vermoedens van misbruik staat er niet bewust niet tussen.
Toevoegen kan helaas niet meer, daarvoor zijn er al te veel reacties. Wel bedankt voor je aanvulling, die kunnen we meenemen in de evaluatie!

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:43

Helaas hier ook afgehaakt. Ik mis antwoord mogelijkheden en vind niet alle vragen passend om een antwoord op te geven.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:47

Ik vind zelf de definitie hersenletsel al moeilijk te plaatsen. Want dit kan matig zijn (hersenschudding) of heel ernstig en dat heeft ook invloed op behandeling en eventueel herstel of het uitblijven van herstel. Dat maakt het beantwoorden van de vragen ook lastiger.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:48

Wellicht de volgende keer bij een onderzoek er rekening mee houden dat voor sommige dit behoorlijk kwetsend over kan komen (sommige vragen)
Daarom ook gestopt met invullen

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 18:50

miss_lizje Heb je absoluut gelijk in, maar dat heeft ook een reden. We willen een beeld krijgen van wat de populatie weet en denkt met de kennis die ze hebben.

De mensen die hem ingevuld hebben, bedankt! Voor de mensen die ergens vast gelopen zijn/niet verder wilde, in ieder geval bedankt voor je poging :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:55

Citaat:
Van welk ongeval is er sprake geweest?
Ik ken niemand die traumatisch hersenletsel heeft meegemaakt.
Sport
Verkeer (ook fietsen)
Ongeval in of rondom het huis
Ongeluk op school
Vechtpartij
Kindermishandeling

Hoort op zijn minst nog de optie "overig" bij, oorzaken kunnen namelijk ook een chirurgische ingreep zijn, maar ook zuurstof gebrek bij geboorte, ziekte/aandoeningen al dan niet aangeboren, hersenbloedingen, etc. Al zijn die niet direct traumatisch in de zin van een ongeluk oid, maar dan beter uitleggen wat er bedoeld wordt met het begrip traumatisch. Hersenletsel veroorzaakt door niet-traumatische gebeurtenissen kunnen ook zeker als traumatisch ervaren worden... Of eigenlijk vrijwel altijd.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:07

Ook gestopt. Ik denk dat de enquête anders opgebouwd zou moeten / kunnen worden. Sowieso meerdere opties aanklikbaar maken bij de vraag "welk ongeval". De vraag er na vind ik ook apart. Iedereen heeft risico, hoe hoog.. tja. Ik weet niet of zo'n vraag toegevoegde waarde heeft? Iedere keer dat ik op de motor of mijn paard stap ben ik in hoger risico, maar dat ben ik ook in de auto of zelfs in huis als ik uit de douchecabine stap (uitglijden) of op de trap loop. Wat willen jullie met die vraag kunnen aantonen? (Oprechte interesse). Is jullie doel van de enquête helder? En de doelgroep? Mikken jullie puur op NAH (al dan niet ernstig, en wat is dan ernstig?) Of ook op bijvoorbeeld hersenlaesies opgelopen bij de geboorte of voor de geboorte?

Ik werk met kinderen met oa handicaps door hersenletsel en hoopte je enquête te kunnen invullen, echter kom ik met deze vorm helaas niet verder. Ik denk dat ik niet de enige ben dus zou adviseren er nog eens naar te kijken :j

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 19:08

Quir schreef:
Citaat:
Van welk ongeval is er sprake geweest?
Ik ken niemand die traumatisch hersenletsel heeft meegemaakt.
Sport
Verkeer (ook fietsen)
Ongeval in of rondom het huis
Ongeluk op school
Vechtpartij
Kindermishandeling

Hoort op zijn minst nog de optie "overig" bij, oorzaken kunnen namelijk ook een chirurgische ingreep zijn, maar ook zuurstof gebrek bij geboorte, ziekte/aandoeningen al dan niet aangeboren, hersenbloedingen, etc. Al zijn die niet direct traumatisch in de zin van een ongeluk oid, maar dan beter uitleggen wat er bedoeld wordt met het begrip traumatisch. Hersenletsel veroorzaakt door niet-traumatische gebeurtenissen kunnen ook zeker als traumatisch ervaren worden... Of eigenlijk vrijwel altijd.

Met traumatisch wordt bedoeld een uitwendige geweldsinwerking. Chirurgie past hier in principe niet onder, het gaat daar om goed geïndiceerd handelen (tenminste, dat zou zo moeten zijn). In psychologische zin is het, net zoals je zegt, heel vaak traumatisch.
We hebben in de inleiding van de enquete voorbeelden genoemd, niet specifiek de uitwendige geweldsinwerking, omdat dat niet passend is bij het taalniveau waarop de enquete geschreven moest worden.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 19:29

Leo schreef:
Ook gestopt. Ik denk dat de enquête anders opgebouwd zou moeten / kunnen worden. Sowieso meerdere opties aanklikbaar maken bij de vraag "welk ongeval". De vraag er na vind ik ook apart. Iedereen heeft risico, hoe hoog.. tja. Ik weet niet of zo'n vraag toegevoegde waarde heeft? Iedere keer dat ik op de motor of mijn paard stap ben ik in hoger risico, maar dat ben ik ook in de auto of zelfs in huis als ik uit de douchecabine stap (uitglijden) of op de trap loop. Wat willen jullie met die vraag kunnen aantonen? (Oprechte interesse). Is jullie doel van de enquête helder? En de doelgroep? Mikken jullie puur op NAH (al dan niet ernstig, en wat is dan ernstig?) Of ook op bijvoorbeeld hersenlaesies opgelopen bij de geboorte of voor de geboorte?

Ik werk met kinderen met oa handicaps door hersenletsel en hoopte je enquête te kunnen invullen, echter kom ik met deze vorm helaas niet verder. Ik denk dat ik niet de enige ben dus zou adviseren er nog eens naar te kijken :j

In ieder geval bedankt voor je poging en de kritische noot!
Voor wat betreft het doel van de enquete, je kan het zien als een inventarisatie. Wat weten mensen? Wat weten ze niet? Hoe schatten ze de ernst en de gevolgen in en waar valt dus nog winst te behalen?
We mikken puur op NAH, maar dan wel door trauma veroorzaakt.
En voor wat betreft de risico vraag, het gaat er inderdaad om hoe hoog je het risico voor jezelf inschat. Heb je het idee een laag risico te lopen doordat je bijvoorbeeld denkt altijd heel voorzichtig en oplettend te zijn, of juist een hoog risico, doordat je misschien aan vechtsport doet en je de gevaren van je sport kent.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:31

Ik denk dat je een aantal zaken beter kan formuleren. De enquête is vrij duidelijk vanuit een medische insteek geschreven, de begrippen die jullie gebruiken zijn niet altijd duidelijk voor een "leek" (niet rot bedoeld, ik bedoel puur iemand zonder medische achtergrond).
Traumatisch is voor jullie duidelijk als ten gevolge van een ongeval/uitwendige geweldsinwerking. Maar in normaal taalgebruik is traumatisch met name de emotionele impact die het op een persoon heeft. Nu vermelden jullie dit wel aan het begin van de enquête, maar ik zou dit nog duidelijker/vaker terug laten komen.
Ook ik had moeite met de vraag welke aandoening ernstiger was. Ik begreep niet of je de implicaties voor het individu bedoelde of de mate van voorkomen in de hele samenleving. Of zelfs QALY's/DALY's. Te breed te interpreteren dus.
Ten slotte de ernst en het voorkomen van bepaalde klachten. Dat is natuurlijk compleet afhankelijk van het soort/de ernst van het hersenletsel. Die vraag is dus ook lastig te beantwoorden.

Ik heb hem wel helemaal voor je ingevuld, maar wilde toch graag wat feedback geven. Sorry als je daar niet op zat te wachten :P

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:34

Ik mis traumatische geboorte

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 19:47

Feedback is geen probleem, dat ontvang ik graag. Ik kan er niet altijd direct wat mee doen (we werken in een groep), maar het wordt zeker meegenomen!

Het taalniveau had ongeveer B1 moeten zijn, dat is inderdaad niet helemaal gelukt :+
Het woord traumatisch is verwarrend, dat ben ik met je eens. Ik ga kijken of ik het nog ergens in de enquete terug kan laten komen.

De vraag over welke aandoening ernstiger is, is misschien (te) verwarrend. Het gaat niet om QALY's/DALY's, incidentie, prevalentie etc, dat is niet goed te begrijpen voor de meeste mensen. Het gaat om hoe erg je het vindt. Iedereen heeft wel een gevoel van zwaarte van een bepaalde aandoening, een soort van de lading die de aandoening heeft. Zo hebben veel mensen een heel zwaar gevoel bij kanker, en veel minder bij bijvoorbeeld een beenbreuk. Terwijl iemand die zijn been verbrijzeld heeft daar juist wel een heel beladen gevoel bij kan hebben. Het gaat eigenlijk om je eerste intuïtie.
Hoe meer je van het onderwerp weet, hoe moeilijker je over de vragen gaat nadenken. Dat is logisch, maar de enquete is vooral bedoeld om een gevoel te krijgen wat mensen er van denken en bij voelen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 20:04

Lauraennala schreef:
Leo schreef:

In ieder geval bedankt voor je poging en de kritische noot!
Voor wat betreft het doel van de enquete, je kan het zien als een inventarisatie. Wat weten mensen? Wat weten ze niet? Hoe schatten ze de ernst en de gevolgen in en waar valt dus nog winst te behalen?
We mikken puur op NAH, maar dan wel door trauma veroorzaakt.
En voor wat betreft de risico vraag, het gaat er inderdaad om hoe hoog je het risico voor jezelf inschat. Heb je het idee een laag risico te lopen doordat je bijvoorbeeld denkt altijd heel voorzichtig en oplettend te zijn, of juist een hoog risico, doordat je misschien aan vechtsport doet en je de gevaren van je sport kent.

Het stukje door trauma veroorzaakt is ook best wel een grijs gebied.
Zo is volgens de hersenstichting een zuurstof gebrek door bijvoorbeeld een hartstilstand een niet-traumatisch hersenletsel omdat het een proces in het lichaam is. Echter, wanneer je bij een ongeluk (trauma dus)dus ook een hartstilstand krijg kan je dus ook schade door zuurstof gebrek krijgen. Misschien ver gezocht, maar de scheiding tussen wel trauma of niet trauma is dus ook best wel dun en ik zelf weet ook niet precies hoe dit in zo geval ingedeeld wordt.
Maar zoals je al zei, hoe meer je van een onderwerp weet hoe langer je er over na denkt en tot de conclusie komt dat het eigenlijk helemaal niet zo simpel is.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 20:05

Ik ben doorgegaan maar het is wel een flinterdunne enquète.
Ik had vanuit mijn professie best wel het een en ander in te brengen maar daar was geen ruimte voor.

Het spijt me, weet niet in welk jaar jullie zitten, eerste jaar, het is je vergeven maar boven 2de jaar studie, is dit echt een slecht onderzoek.

Het is NAH, door trauma, dat is helder maar jullie gaan nergens de diepte in.
Het is meer wat afvinken oid.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 20:18

Bedankt A3a1 voor je reactie. Ik/wij zijn 3e jaars studenten.
Laten we voorop stellen dat dit slechts een deel is van het onderzoek. We hebben diverse revalidatie artsen, neurologen en traumachirurgen over dit thema gesproken, naast het stukje literatuuronderzoek dat erbij hoort.
De enquete is ook bedoeld als een afvinklijstje. 'Gewoon' een globale inschatting, een eerste indruk.
Hij is niet bedoeld voor professionals, al kunnen en mogen die hem natuurlijk best invullen. Er zitten heel veel mitsen en maren aan, daar zijn wij ons van bewust.
Het is ook geen groot en uitgebreid onderzoek, maar een onderzoek(je) dat hoort bij de maatschappelijke gezondheidszorg en wat bedoeld is om een maatschappelijk probleem aan te stippen.

Dat dit niet in de British Journal of Medicine gaat verschijnen moge duidelijk zijn :+

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 20:43

Lauraennala schreef:
(...)

De vraag over welke aandoening ernstiger is, is misschien (te) verwarrend. Het gaat niet om QALY's/DALY's, incidentie, prevalentie etc, dat is niet goed te begrijpen voor de meeste mensen. Het gaat om hoe erg je het vindt. Iedereen heeft wel een gevoel van zwaarte van een bepaalde aandoening, een soort van de lading die de aandoening heeft. Zo hebben veel mensen een heel zwaar gevoel bij kanker, en veel minder bij bijvoorbeeld een beenbreuk. Terwijl iemand die zijn been verbrijzeld heeft daar juist wel een heel beladen gevoel bij kan hebben. Het gaat eigenlijk om je eerste intuïtie.
Hoe meer je van het onderwerp weet, hoe moeilijker je over de vragen gaat nadenken. Dat is logisch, maar de enquete is vooral bedoeld om een gevoel te krijgen wat mensen er van denken en bij voelen.

Ah kijk, dit verduidelijkt goed wat je precies wilt weten. Ik begrijp dat het niet zo ver de diepte in moet gaan, dat was meer om aan te geven hoe breed je die vraag kan interpreteren :P Ik denk dat je het beter kan formuleren als "welke aandoening vind jij ernstiger?" of "van welke aandoening denk je dat het kind meer last heeft?". Of misschien nog beter alle genoemde aandoeningen onder elkaar en dat je ze dan een cijfer moet geven van mate van ernst of (als je een keuze wil afdingen) een ranking ten opzichte van elkaar.
Maar ik snap dat je niet zomaar van alles kan veranderen, ik probeer een beetje met je mee te denken :P

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 20:46

Ik zie nu pas dat ik eerste 'intuïtie schreef', dat klopt taalkundig niet :7

Het is heel fijn dat jij en de andere Bokkers mee denken, ik had dat alleen eerder moeten vragen. Als ik de enquete nu zou aanpassen, gaan alle tot dan toe verzamelde resultaten eigenlijk verloren, dus dat kan ik niet zomaar doen. Maar dat is dus een leer voor de volgende keer!