Wel of geen recht op ww?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Wel of geen recht op ww?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 10:11

Mijn vriend heeft afgelopen zomer zijn baan (met vast contract!) opgezegd voor een andere baan wat eerst via het uitzendbureau zou gaan o.b.v. 0-uren contract. Na enige tijd zou hij in dienst kunnen komen van het bedrijf, wat natuurlijk altijd een risico blijft..
Na een aantal weken besloot hij dat het hem niet beviel en heeft hij contact opgenomen met zijn oude werkgever en is daar weer in dienst gekomen. Helaas wel een tijdelijk contract die tot 1 april 2017 loopt.
Echter heeft hij afgelopen week te horen gekregen dat zijn contract niet verlengd wordt. Aangezien hij vorig jaar zelf zijn vast contract heeft opgezegd, vraag ik mij af of hij wel recht heeft op ww. Ik heb vorig jaar weleens contact opgenomen met het uwv, wat er zou gebeuren als hij via het uitzendbureau toch niet genoeg uren zou krijgen. Toen werd aangegeven dat hij zelf het risico heeft genomen, dus geen recht op ww zou hebben.
Heeft iemand enig idee hoe dit nu zit? Hij heeft de afgelopen 14 jaar gewoon altijd werk gehad, geen moment werkloos geweest.

Simbaa

Re: Wel of geen recht op ww?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:12

Waarom bel je het UWV niet even?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 10:14

Simbaa schreef:
Waarom bel je het UWV niet even?

Zal ik ook zeker even doen, mocht het zover komen. Vooralsnog hoop ik gewoon dat hij ander werk vindt en ben ik gewoon even benieuwd of er iemand op Bokt hier verstand van heeft.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:20

Bij mijn weten heb je nooit recht op ww als je zelf opzegt, maar wel als je contract niet verlengt word. Dan ligt het er maar net aan hoe lang hij bij zijn huidige werkgever heeft gewerkt of hij dat ook daadwerkelijk krijgt.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 10:33

SuperAssie schreef:
Bij mijn weten heb je nooit recht op ww als je zelf opzegt, maar wel als je contract niet verlengt word. Dan ligt het er maar net aan hoe lang hij bij zijn huidige werkgever heeft gewerkt of hij dat ook daadwerkelijk krijgt.

Hij heeft bij zijn huidige werkgever zo'n 8 jaar gewerkt, maar dan inclusief de onderbreking van 3 weken. Aangezien nu zijn contract niet verlengd wordt, zou hij dus recht hebben op ww. Maar hij heeft vorig jaar zelf opgezegd, dus wordt daar dan ook naar gekeken?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:37

volgens mij niet, ze kijken naar de laatste arbeidsperiode om te bepalen of ie in aanmerking komt van ww, voor de bepaling hoe lang dat ie ww gaat krijgen kijken ze naar totaal aantal gewerkte weken voorgaande jaren/maanden.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:40

Ik weet het niet heel zeker.. Maar lijkt mij dat hij gewoon recht heeft op WW hoor :) Zijn contract wordt nu niet verlengd, dus heeft weinig meer met zijn vorige contract te maken.

Zou voor de zekerheid ook even het UWV bellen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:41

Gewoon aanmelden bij het UWV dan moet je diverse gegevens invullen en komt het vanzelf naar voren.

Grote kans dat hij wel wat krijgt als hij een half jaar gewerkt heeft.
Hou rekening mee dat je verplicht bent ivm uitkering je te melden bij UWV zodra je weer dat je werkloos gaat worden.

Als je belt krijg je algemene info waar je nog weinig aan hebt. Je vriend zal zelf moeten bellen aangezien ze niet op zijn info gaan kijken. Een medewerker kan pas oordelen nadat alles is ingezonden of je wat krijgt ja of nee.

Mocht je niet krijgen kan je altijd bij de gemeente aankloppen voor een uitkering/sociale dienst.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:41

Het gaat volgens mij om de laatst gewerkte periode, dus vanaf dat ie weer opnieuw in dienst kwam. De voorgaande jaren tellen volgens mij niet mee, ivm het zelf ontslag nemen. Dat zou dus betekenen dat je ww krijgt over de periode dat hij weer is aangenomen tot 1 april 2017. Afhankelijk van hoe lang deze periode is, krijg je wel of geen ww. Krijg je geen ww, ben je aangewezen op de bijstand. Ik weet niet hoe oud je vriend is, maar ik zou nu wel de dingen uit gaan zoeken. Een maand is zo voorbij

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:44

Als hij zelf van baan veranderd en dat niet blijkt te zijn wat hij dacht en dan terug gaan naar zijn huidige werkgever heeft hij gewoon weer een baan.
Dat het contract nu niet verlengd wordt dat is jammer maar hij heeft gewoon recht op ww.
Ik zou even informeren bij het uwv maar het gaat over het laatst gewerkte periode

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:47

dat zou wat zijn zeg..dan durft niemand ooit van baan te switchen bij een vast contract...

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:48

Het was niet zo handig wat hij heeft gedaan, vrees dat het dure lesgeld nu is "geen ww ivm zelf ontslag genomen
Neem aan dat er meer speelde, aangeven dat je ergens "vrijwillig" bent vertrokken omdat de werksfeer verslechterde etc. wil weleens helpen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 10:51

studiemiep schreef:
dat zou wat zijn zeg..dan durft niemand ooit van baan te switchen bij een vast contract...

Klopt.. Maar zo is het volgens mij wel.

Dit is wat er op de site staat:
Citaat:
Geen schuld aan werkloosheid
U bent niet door uw eigen schuld werkloos geworden. Als u door uw eigen schuld werkloos bent geworden, krijgt u misschien geen WW-uitkering.

Dit kan je dus op verschillende manieren interpreteren. Indirect is het wel zijn eigen schuld, hij heeft vorig jaar zijn vaste baan opgezegd..
Hij heeft op het moment verschillende dingen lopen, mocht dat niks worden dan gaan we contact opnemen met UWV.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:52

Wat Mando zegt. Hij heeft gewoon gewerkt, is destijds van werk naar werk gegaan en ook bij terugkeer van werk naar werk - allemaal geen handelingen die het UWV benadelen. Als hij maar een paar weken minder uren heeft gewerkt, en daarna weer terug is gegaan naar de huidige arbeidsomvang en daar weer een half jaar heeft gewerkt, is dat geen groot probleem.

De arbeidsmarkt trekt weer aan, hij kan nu al gaan zoeken - het komt vast goed.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 10:53

alexonline schreef:
Het was niet zo handig wat hij heeft gedaan, vrees dat het dure lesgeld nu is "geen ww ivm zelf ontslag genomen
Neem aan dat er meer speelde, aangeven dat je ergens "vrijwillig" bent vertrokken omdat de werksfeer verslechterde etc. wil weleens helpen.

Klopt, je gaat niet zo maar ergens weg. Hij vind het ook niet heel erg dat ie niet mag blijven, het zorgt alleen voor wat onzekerheid..

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 15:58

Prrrr schreef:
Wat Mando zegt. Hij heeft gewoon gewerkt, is destijds van werk naar werk gegaan en ook bij terugkeer van werk naar werk - allemaal geen handelingen die het UWV benadelen. Als hij maar een paar weken minder uren heeft gewerkt, en daarna weer terug is gegaan naar de huidige arbeidsomvang en daar weer een half jaar heeft gewerkt, is dat geen groot probleem.

De arbeidsmarkt trekt weer aan, hij kan nu al gaan zoeken - het komt vast goed.

Hier zit natuurlijk ook wat in, hij is nooit werkeloos geweest, aangezien hij van de ene naar de andere baan en weer terug is gegaan. Zijn contract wordt nu pas niet meer verlengd, wat dus zou betekenen dat hij op zn vroegst 1 april 2017 werkeloos zijn. Maar ik weet dus niet hoe het zit met verschillende werkgevers.

Ts, ik zou sowieso niet wachten tot de dingen die lopen afgewezen zijn, ik zou nu al info inwinnen, zodat je ook ruim van tevoren dingen kan indienen, zodat hij straks niet zonder geld komt te zitten.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 16:11

Volgens mij moet je om een volledige ww te krijgen, dus 1 maand voor elk jaar dat je werkzaam bent geweest, minimaal 26 weken aan 1 stuk gewerkt hebben (in dienst zijn geweest).
Nu wordt zijn contract niet verlengd dus kan hij er niks aan doen dat ie werkloos wordt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 16:15

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 16:16

Tussendoor van de ene naar de andere baan heeft geen invloed op je ww.
Je krijgt geloof ik sowieso 3 maanden plus een maand extra voor elk jaar dat je daarvoor gewerkt hebt. Even heel ruw geschetst. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 16:17

Bij mijn weten heeft je vriend gewoon recht op WW. Ik heb zelf vaak genoeg ontslag genomen omdat ik beter kon krijgen. Als ik daarna werkloos werd door ontslag van de baas heb ik altijd nog WW gekregen :-)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 16:37

Wat Inxs zegt. Zelfde schuitje hier, ook gewoon ww gehad. :j

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:03

Hij heeft inderdaad wel recht op ww. Maar wat ik me afvraag, of zijn werkgever zomaar kan beslissen dat hij niet wordt verlengd. Hoeveel maanden heeft hij niet gewerkt bij zijn oude werkgever? Als hier minder dan 6 maanden tussenzit, dan kan zijn werkgever niet zomaar van hem af.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 12:36

Lieke schreef:
Hij heeft inderdaad wel recht op ww. Maar wat ik me afvraag, of zijn werkgever zomaar kan beslissen dat hij niet wordt verlengd. Hoeveel maanden heeft hij niet gewerkt bij zijn oude werkgever? Als hier minder dan 6 maanden tussenzit, dan kan zijn werkgever niet zomaar van hem af.

Dat is een leuke die je noemt, daar heb ik nooit aan gedacht.. Hij is zo'n 4 maanden uit dienst geweest. Is het niet zo dat hij eigenlijk onder de oude regeling valt en dus drie maanden geldt en niet zes maanden?

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:41

Hij heeft gewoon recht op WW en voor ieder jaar dat je gewerkt hebt krijg je een maand WW

Succes

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:45

Naath86 schreef:
Lieke schreef:

Dat is een leuke die je noemt, daar heb ik nooit aan gedacht.. Hij is zo'n 4 maanden uit dienst geweest. Is het niet zo dat hij eigenlijk onder de oude regeling valt en dus drie maanden geldt en niet zes maanden?

Nee, die nieuwe regeling was al in dit jaar. Dus dan zou zijn baas inderdaad niet zijn contract op kunnen zeggen (je kan zoeken op ragetlie-regeling).
Dus als ik hem was zou ik er zeker achter aan gaan.