Hoeveel sparen de bokkers?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Hoeveel sparen de bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 15:06

Hoi!

Misschien is dit voor sommige een beetje een persoonlijke vraag.. Maar ik vroeg me af hoeveel bokkers gemiddeld per maand sparen, en hoe het huishouden is samengesteld, dus alleen of met partner etc.

Sinds december woon ik samen met mijn man. Sinds 1 januari zijn wij wel serieus begonnen met sparen. Wij hebben een mooi doel voor ogen, dus dat maakt sparen al een stuk makkelijker. Wij zijn dus met 2 personen, en werken beide fulltime. Ik heb geen paard dus dat scheelt al een hoop kosten die wij kunnen sparen :+

Wij proberen vanaf januari maandelijks € 1.000,- te sparen. In januari kwamen wij aan de € 985,-. Dit omdat wij ons huis redelijk compleet hebben, maar omdat we er net wonen ontbreekt er altijd nog wel iets hier en daar wat dus nog aangeschaft moest worden. Nu heeft mijn man afgelopen weekend ook de helft van zijn rijlessenpakket moeten betalen (auto), dus deze maand zullen wij niet aan de € 1.000,- komen ben ik bang :+

Hoeveel sparen jullie gemiddeld? Denken jullie dat mijn bedrag haal baar is? Wij verdienen samen trouwens niet super goed ofzo.. Gewoon 'normaal', tot zelfs weinig.

minka

Re: Hoeveel sparen de bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:08

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:15

Ik ben alleenstaande moeder en red het net om 25 euro per maand te sparen voor mijn zoontje

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:18

Ik spaar zelf maandelijks minstens 200 euro. Ik heb een eigen spaarrekening en een gezamenlijke spaarrekening met mijn verloofde waar we nu het geld voor onze bruiloft op hebben staan en af en toe wat extra op zetten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:18

Booooo schreef:
Denken jullie dat mijn bedrag haal baar is? Wij verdienen samen trouwens niet super goed ofzo.. Gewoon 'normaal', tot zelfs weinig.

Daar kan bokt toch niets over zeggen zo? Dat hangt af van je inkomen en (vaste) uitgaven.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:19

Ik probeer maandelijks 200 te sparen maar ik woon alleen en leef een luxeleven dus dat is moeilijk. Daarnaast ben ik begonnen met duo terug te betalen a 100 pm, dus dat schiet ook niet op.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:22

Hangt er vanaf, wij proberen vooral een bepaald bedrag apart te houden, voor het geval dat.
(Denk aan auto stuk, paard ernstig ziek, dat soort pech. Probeer ik eerst zo te betalen en als dat niet lukt van die rekening.)
Als er wat af is zsm weer aanvullen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:23

Alles wat ik extra werk zet ik op mijn spaarrekening. De ene keer kan dat 500 euro zijn, de andere keer niks of moet ik zelfs van mijn spaarrekening af halen. Maar dat is vooral omdat ik me nog een vrij riant leven kan veroorloven (bioscoopje, afhaaleten, keer iets lekkers voor de hond, iets leuks voor de poowny enz.). Zorg wel altijd dat ik een bepaald bedrag op mijn rekening houd, ongeacht wat, mochten mijn dieren naar een DA moeten. Scheelt dat ik als assistente werk, dus op mijn huidige werk betaal ik geen consult bijv. alleen de medicatie/ onderzoeken.

Belangrijkste voor mij zijn mijn dieren, dus daar heb ik sowieso wat voor achter de hand. Verder een beetje sparen om uit huis te kunnen.. Maar er is iets met een gat in de hand ofzo..

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 15:27

minka: Whoeps niet gezien..

Liselot: Ahh wat lief dat je dat voor je zoontje spaart :) Zulke situaties lijken mij echt heel erg moeilijk!

Ir111: Dat is waar.. :+ Maar wou even kijken in vergelijking met andere mensen, wat een beetje 'normaal' is.

Wat is een luxeleven volgens sommige? Het klinkt alsof wij saai iedere avond op de bank zitten :+ Maar wij gaan ook uiteten, dagjes weg, leuke dingen doen, en op vakantie etc.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:31

Ik denk dat het heel moeilijk is om een "normaal" op te geven omdat het gewoon zo sterk kan verschillen, ookal van je eigen prioriteiten. Wil je graag een groot huis met een vette lening, of wil je klein en bescheiden. Moet je per se de merkproducten of vind je je draai evengoed bij de Aldi?

Maar ik denk algemeen gesproken als 1000 euro per maand een riching is voor je dat je wel bij de gelukkigen bent. Er zullen er zijn die ook gemakkelijk 2000 euro opzij zetten, maar meer dan genoeg voor wie sparen "100 euro opzij leggen" betekend in de beste maanden.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:35

Ik spaar 300 euro voor mezelf i.p. per maand. Als de maanden uit 5 weken bestaan spaar ik 500 euro per maand.
Onze vaste lasten zijn niet erg hoog, mijn inkomen momenteel ook nog niet erg. Vanaf volgend jaar willen we samen gaan sparen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 15:36

Ja je hebt gelijk Kwanyin.. Het hangt van heel veel factoren af. Had ik niet echt over nagedacht :o

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:37

Kwanyin, ik ben het helemaal met je eens. Voor de een is het gewoon lastiger om 1000 euro opzij te zetten dan voor de ander. Ik haal 1000 euro ook niet, ik zou wel meer kunnen sparen dan ik nu doe, maar ik wil ook gewoon lekker leven. Daarnaast spaar ik 300 euro, en daarnaast zet ik geld opzij voor onvoorziene kosten en onderhoudskosten (auto e.d.). Ook zo'n 100 euro. Dus in totaal zo'n 400 euro.

Wat mijn vriend spaart weet ik niet, dit is alleen mijn gedeelte :P

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:38

Mijn man en ik sparen samen iets van € 3000 per maand.
Hij heeft geen vast loon dus het is elke maand anders maar het is minimaal dat bedrag.

Wij sparen dus flink.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:39

1000 euro??? Ik ben al blij met 100 euro. En helaas heb ik laatst een tegenvaller van 1500 euro gehad dus dat waren heel wat maanden spaargeld....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:44

Ik ben alleen, woon nog bij mijn ouders en werk fulltime. Ik probeer elke maand 1000 euro te sparen, zodat ik binnenkort mijn eigen huisje (nog te kopen) kan inrichten.
Ik heb geen eigen paard, maar mijn hobby kost wel een hoop geld. Ik heb het eens een jaar bijgehouden (excl. benzinekosten want 17km enkele reis) en kwam op 200 euro per maand voor mijn paard. Dat kan ik gelukkig wel een beetje minderen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:47

Ik kan ook heel goed sparen. Maar ik combineer een fulltime baan (management, dus niet slecht betaald) met een baan als freelance journalist/schrijver. Ik werk dus veel in mijn vrije tijd, maar kan dan ook wel regelmatig €1.500 per maand opzij zetten. Gelukkig maar, want wij gaan volgend jaar trouwen en dan is dat spaargeld wel nodig :)

Al besef ik wel dat ik heel veel geluk heb met mijn 2 banen. Daarnaast woon ik met mijn vriend in het appartement van zijn familie, dus ik betaal me niet blauw aan huur. Onze vaste lasten beperken zich eigenlijk ook alleen tot benzine, boodschappen, internet etc. Ik heb behalve op reis gaan niet echt hobby's die heel veel geld kosten.

Bij mij is het ook lang niet altijd zo geweest dat ik zoveel geld opzij kon zetten. Ik heb jarenlang niet echt veel kunnen sparen omdat ik een startersloon kreeg en in een appartement woonde waarvan de huur maakte dat ik net rondkwam. Dus het is meer dat ik nu blij ben dat ik een inhaalbeweging kan maken voor de toekomst.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:48

Tot voor kort zetten mijn vriend en 'k elk 1000 euro opzij per maand, samen 2000 euro dus. Na enkele jaren huurhuis wilden we graag wat kopen, en om ons aandeel eigen geld zo hoog mogelijk te maken, spaarden we dus stevig door.

Sinds een halfjaar hebben we een huis gekocht, nu spaar 'k nog rond 500 euro per maand. Meer is moeilijk gezien afbetaling lening, andere vaste lasten en het onderhoud van de paarden (dat ik alleen draag). Mijn vriend kan meer sparen maandelijks (we betalen alles rond het huis en vaste lasten fifty fifty). Paarden he :+

Oja, gezinssamenstelling: wij wonen samen, geen kinderen, wel vier paarden en een berg kleine huisdieren.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 16:08

Tierania_: Wauw dat is echt veel!

Suzanne F.: Ja die tegenvallers zijn altijd balen! Dan zie je je spaargeld zo wegvliegen.. Mijn auto moet volgende maand naar de APK dus dat zal ook weer een maandje iets minder sparen worden.

Hebben jullie ook echt doelen waarvoor jullie sparen? Ik denk dat je je er dan sneller toe zet.. Of is het gewoon meer voor 'achter de hand'.
Wij hopen eind dit jaar een appartement in Bodrum (Turkije) te kunnen kopen. Nadeel is daar dat je maar maximaal 70% hypotheek krijgt, en dus 30% zelf in moet leggen. Die 30% is dus ons spaardoel voor eind van het jaar.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:13

Ik denk dat dat echt afhangt van je salaris, je woonlasten etc. Je kunt denk ik beter vragen wat het percentage van je salaris is wat iemand spaart, dan zul je een realistischer beeld hebben. En dat is wat minder persoonlijk.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:15

3000 euro sparen? Oef, dan ben ik altijd zó strontnieuwsgierig wat voor been mensen dan altijd hebben. Zelfs als ik altijd fulltime zou werken (wat ik best zwaar vind, maar de afgelopen maanden toch heb moeten doen) verdien ik net de helft. En daar gaan dan nog de vaste lasten van af hahaha. Ieder zijn ding uiteraard :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:15

Booooo schreef:
Tierania_: Wauw dat is echt veel!

Suzanne F.: Ja die tegenvallers zijn altijd balen! Dan zie je je spaargeld zo wegvliegen.. Mijn auto moet volgende maand naar de APK dus dat zal ook weer een maandje iets minder sparen worden.

Hebben jullie ook echt doelen waarvoor jullie sparen? Ik denk dat je je er dan sneller toe zet.. Of is het gewoon meer voor 'achter de hand'.
Wij hopen eind dit jaar een appartement in Bodrum (Turkije) te kunnen kopen. Nadeel is daar dat je maar maximaal 70% hypotheek krijgt, en dus 30% zelf in moet leggen. Die 30% is dus ons spaardoel voor eind van het jaar.

Bij ons was het doel ook een eigen huis, dat helpt inderdaad wel.

Nu is het doel, een spaarpot om de werken in het inmiddels gekochte huis te betalen. Want er moet best nog wat opgeknapt worden maar de spaarpot is wel leeg nu :')

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:17

Ik zie hier mensen sparen wat ik niet eens binnenkrijg in de maand :+.
In mijn volgende leven ga ik dammen ipv paard houden dus dan kan ik wél sparen.

Nee even zonder dollen, ik ben alleenstaande mama en probeer toch wel 100 per maand te sparen, ene maand lukt het, de andere maand vliegt er 300 uit..

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:18

Leffroi schreef:
3000 euro sparen? Oef, dan ben ik altijd zó strontnieuwsgierig wat voor been mensen dan altijd hebben. Zelfs als ik altijd fulltime zou werken (wat ik best zwaar vind, maar de afgelopen maanden toch heb moeten doen) verdien ik net de helft. En daar gaan dan nog de vaste lasten van af hahaha. Ieder zijn ding uiteraard :)

Dat mag je best weten hoor! Mijn man is visserman en is dus bijna altijd weg van zondagnacht tot vrijdagavond laat. De ene week verdient hij € 4500 en de andere week € 1500 dit ligt aan de vangsten.
Ik werk zelf ook nog fulltime en verdien € 1600 netto per 4 weken.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 16:27

Ik spaar ca. 1500 euro per maand. Heb een fulltime inkomen en woon (tijdelijk) bij m'n ouders, dus dat maakt mn vaste lasten iets lager.. :)