werkwijze rondom aankopen stuk grond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

werkwijze rondom aankopen stuk grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 11:10

We hebben het aanbod gekregen van een familielid om een stuk grond over te kopen welke we nu gebruiken als wei.

Hoe moeten we het nu verder aanpakken?

Er zijn wat knelpunten, nou ja voor mij voelen ze als knelpunten. Het gaat om een stuk grond van 810 vierkante meter. Dus niet echt een groot stuk grond. De WOZ waarde staat op 12000 euro wordt gezegd. Ga ik echter naar http://www.boerderij.nl/landbouwgrond/g ... cescontent dan kom ik uit op ongeveer 5500,- dan heb ik de hoogste gemiddelde prijs gepakt.

Toen ze aangaf dat de WOZ waarde 12000 is heb ik twee makelaars in ons dorp gebeld welke bevestigden dat de grondprijs idd zo hoog is. Dit zijn huizen makelaars.
Ga ik echter twee personen in de buurt vragen welke ook stukken grond hebben, grond pachten etc. Die verklaren me voor gek. Stuk is veel te klein voor een tractor dus niet interessant voor een boer. Het is geen bouwgrond etc. Die vonden zelfs 5500 nog veel en veel te veel.

Tja en nu.. Iemand welke 12000 euro in zijn hoofd heeft beledigen met een bod van de helft minder? Ik wil niet iemand een poot uitdraaien.

Een paar opties wat ik in mijn hoofd heb.
- bod uitbrengen meer richting de prijzen van bovengenoemde site met onderbouwing waarom wij op die prijs uitkomen
- laten taxeren. Risico dat ze dalijk ook nog voor 12000 gaan taxeren en dan is het voor ons gewoon niet te betalen. En kan dit eventueel ook zonder dat de eigenaar van het stuk grond dit weet?

Maar dan, stel we komen eruit. Wat volgt er dan nog? moet het stuk opnieuw opgemeten worden, moeten we langs de notaris? wat gaat dat kosten?

Al met al veel vragen, hopelijk weet hier iemand wat meer erover.

upendo

Re: werkwijze rondom aankopen stuk grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:13

Bedenk eerst voor jezelf of je het stuk grond daadwerkelijk wil kopen.
Is het noodzakelijk? Ik krijg het idee dat je het nu overweegt puur omdat het kan (en omdat het van familie is)..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:15

Wat is het bestemmingsplan? Als je pech hebt mag je het niet eens gebruiken zoals je wilt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:18

Wat is de officiële bestemming van de grond? Ik kan me voorstellen dat als het op papier onderdeel is van de tuin (met bijbehorende bestemming) ze de grond niet voor de prijs van weiland wegdoen, omdat het huis bij verkoop ook een stuk minder waard is (want minder grond). Als het echt alleen weiland is waar verder niets mee mag, dan zou ik een realistisch bedrag bieden en goed onderbouwen waarom dit heel redelijk is.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:24

is dit voor paarden?
want wat ben je dan met 810m²?
Daar ben je echt niets mee.

je mag er waarschijnlijk niets,geen stallen,geen paddock,.....maken.
en dan?
dan kan een paard daar enkele dagen grazen en is het gras op.....
en dan voor zo'n prijs.

neen,ik zou er nog niet over nadenken eigenlijk.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:26

Toevallig zitten wij in een zelfde soort situatie!

Wij kunnen samen met andere buren een stuk grond kopen dat voor ons allemaal best gunstig is!
Bij elkaar is het nog net geen hectare. de prijzen die jij nu noemt gelden ook voor bij ons.
Hectare is ongeveer tussen de 45 en 50.000 euro!

De man die het verkoopt wil er 6 euro per vierkante meter voor hebben, ook iets hoger dus!

Maar inderdaad hoe graag wil je het hebben, wij best graag dus betaal ik ook graag iets meer!

Notaris kosten en kadaster kosten komen hier inderdaad ook nog bij.
Ook de kosten om het land te omheinen niet te vergeten.

Al met al een grote uitgave, maar vraag jezelf af, heb je dit stukje grond echt nodig?! Hoeveel heb je er voor over?! Maar bedenk wel , het grond van de buren komt maar 1 te koop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:27

Wat de grond waard is wordt als eerste bepaald door het bestemmingsplan en daarna de ligging. Een postzegel ergens achteraf zal niet veel waarde hebben maar als het aangesloten tegen de bebouwde kom ligt of in het verlengde van een tuin dan loopt het hard op.

Als jullie een prijs overeen komen dan komt er een voorlopig koopcontract. Zodra het geld (zelf of via bank) rond is kunnen jullie een afspraak maken bij de notaris voor overdracht.

Ja het staat je vrij om op eigen kosten een taxatie te laten doen. Afhankelijk van de ligging is kadastrale recherche ook zeker aan te raden zodat je niet voor verassingen komt te staan.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 11:44

Hoe kom ik er het gemakkelijkste achter wat het bestemmingsplan is?

Tja hoe zit de grond.... op dit moment gebruiken wij het als weide, is omheind. Onze weide bestaat uit drie stukken grond. Achter ons huis is een zelfde stuk van mijn ouders, dan komt net zo'n stuk van tante en dan dit stuk van tante 2. Deze drie stukken samen vormen de huidige wei al 17 jaar. Dit stuk is niet aansluitend aan onze tuin. Als we dit kopen ligt er nog 40 meter tussen de tuin en dat stuk grond. Grond is wel bereikbaar via een weg bij ons aan de zijkant.

Het ligt wel aan bewoond stuk, aan de overkant van de straat zijn huizen. Op dit moment zie ik de kans nog niet groot dat het binnen korte tijd bouwgrond wordt.

Willen we het kopen. Tja eigenlijk ook om de reden wat boven al genoemd wordt. Een stuk grond komt niet snel te koop. Willen we ooit deze drie stukken grond in eigen bezit willen hebben dan zullen we nu al moeten starten. Maar of ons huis uberhaupt dan 36.000 meer waard zal worden omdat er dan ongeveer 2000 vierkante meter grond extra bij zit?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 12:51

Als het goed is staat op het bestemmingsplan dat het agrarisch is.

Nog een vraag, als ik wil laten taxeren lijkt het me voor mij verstandig dus niet de twee makelaars uit het dorp te vragen. Zijn er ook makelaars die puur grond taxeren?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:55

www.ruimtelijkeplannen.nl dan kan je de bestemming opzoeken.

Er zijn zeker agrarische makelaars, lijkt me veel verstandiger dan taxateur van woningen. Bij interesse pb me maar.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:37

En gewoon vragen waarop ze deze prijs hebben gebaseerd?

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:39

Ts zoek de wevab waarde even op: waarde economisch verkeer agrarische bestemming! Geeft per provincie een gemiddelde van de agrarische grondprijzen.
Feit dat het stukje eigenlijk niet voor een agrariër geschikt is ivm te klein lijkt me waardeverminderd voor de grond.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:14

Weidegrond zit hier op €60.000,00 per hectare , dus zo'n hoekje van 810 m² is met €5000,00 dik betaald

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:21

Misschien kun je via het kadaster meer info krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:55

12000 euro voor zo'n klein stukje. :wow:
Dat lijkt inderdaad wel heel erg veel.

Nu weet ik dat de prijzen in het Noorden een heel stuk lager zijn dan verder in het land, maar wij hebben echt maar een fractie meer betaald voor een stuk van circa 5000 vierkante meter.

Wat wij hebben gedaan is het huis laten taxeren door een goede en onafhankelijke taxateur.
Deze kwam uit op een bepaald bedrag en zo werd ook de waarde van het land berekend.

In ieder geval lijkt het me echt heel sterk dat het stukje grond in je OP daadwerkelijk zoveel waard is. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:56

joyce83 schreef:
Als het goed is staat op het bestemmingsplan dat het agrarisch is.

Nog een vraag, als ik wil laten taxeren lijkt het me voor mij verstandig dus niet de twee makelaars uit het dorp te vragen. Zijn er ook makelaars die puur grond taxeren?
Ja, die zijn er ook. :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 00:22

Wow, wat een prijzen, ik wist dat grond in Nederland duur was maar had eigenlijk nooit getallen gezien.
Wat zouden we rijk zijn als onze boerderij met het bijbehorende land in Nederland zou liggen (maar logischerwijze was het dan voor ons niet te betalen geweest ;) ).
Ik zou het persoonlijk voor zo´n postzegel ook niet overhebben.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 13:28

Dankzij Friesam wat verder gekomen. Heb telefonisch contact gehad met een makelaar die meer in boerderijen en stukken grond zit. Hij heeft met me mee gekeken op google maps en vond eigenlijk ook dat mijn bedrag een stuk realistischer is. Hij geeft ook aan dat het misschien wat meer waard is omdat aan de overkant van de straat bebouwing is dus de kans op omzetten naar bouwgrond groter is dan een stukje land ergens midden in het veld. Zijn woorden waren willen ze toch dat hoge bedrag hebben zeg dan maar succes met de verkoop, dit is mijn bod.

We kunnen het wel laten taxeren maar dan kost het al snel 400 euro. Het advies van hem uit was om eerst te kijken hoe de reactie zal zijn op ons bod.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:27

@joyce83: hoe groot is de kans dat het stuk van tante1 ook in jullie bezit zal komen ??
Want als die kans niet groot is zit je met een stuk grond waar je altijd via een omweg naar toe moet.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 18:45

Ik gok redelijk groot, maar dat zal de toekomst moeten uitwijzen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 18:51

KarinLF schreef:
Toevallig zitten wij in een zelfde soort situatie!

Wij kunnen samen met andere buren een stuk grond kopen dat voor ons allemaal best gunstig is!
Bij elkaar is het nog net geen hectare. de prijzen die jij nu noemt gelden ook voor bij ons.
Hectare is ongeveer tussen de 45 en 50.000 euro!

De man die het verkoopt wil er 6 euro per vierkante meter voor hebben, ook iets hoger dus!

Maar inderdaad hoe graag wil je het hebben, wij best graag dus betaal ik ook graag iets meer!

Notaris kosten en kadaster kosten komen hier inderdaad ook nog bij.
Ook de kosten om het land te omheinen niet te vergeten.

Al met al een grote uitgave, maar vraag jezelf af, heb je dit stukje grond echt nodig?! Hoeveel heb je er voor over?! Maar bedenk wel , het grond van de buren komt maar 1 te koop!

Dat is een normale prijs hoor, die 6 euro. Wij hebben afgelopen week grond verkocht en gekocht voor die 6 euro. Grond is momenteel weer flink aan het stijgen door de onduidelijkheid in de landbouw. Waar je wel rekening mee moet houden zijn de kosten van taxeren, notaris, kadaster en overdrachtsbelasting, daardoor kan zo'n klein stukje nog behoorlijk oplopen, ik zag dat jij dit ook al noemde.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 20:34

Taxeren willen we alleen doen als het echt nodig is.

De prijs waar wij op uitkomen via de sites komt neer op 6,50 per vierkante meter.

Hoe hoog zijn de kosten van notaris etc?

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:47

Wij zouden ons land ruilen, maar dan betaal je ook notaris, kadaster(inmeten 500 euro) en onroerend goed belasting (percentage waarde) anyway, we zouden dan 3500 euro kwijt zijn.
Gelukkig konden we mee in een grote ruil, dat scheelde aanzienlijk.
Maar ik vind het een belachelijke prijs. Succes met onderhandelen!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 22:57

Chipie17 en dan zou het om een evengroot stuk gaan als dat van ons? Of ligt die prijs dan meer aan de prijs die je betaald voor een stuk grond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:10

Je moet dan rekening houden met rond 2200 euro aan extra kosten, exclusief de overdrachtsbelasting, dit is vaak 6%. :j