Iedereen 'moeten' feliciteren op een verjaardag..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Iedereen 'moeten' feliciteren op een verjaardag..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 15:15

.. wie heeft dat eigenlijk verzonnen? Volgens mij typisch iets Nederlands om niet alleen de jarige te feliciteren maar ook meteen een rondje te moeten maken langs alle andere gasten. En ik heb er zo een hekel aan, het slaat toch eigenlijk ook nergens op? :+

Had het er pas eens met een buitenlandse vriendin over en zij vond het echt bizar dat wij Nederlanders dit zo doen, ze moest er zelf ook niet aan denken := Hoe denkt bokt hierover en geven jullie ook bij het weggaan iedereen braaf een handje? Vroeger moest ik dat wel van mijn moeder namelijk maar tegenwoordig doe ik een brede zwaai en met een 'fijne avond nog allemaal' ben ik dan de deur uit :P

Daks

Re: Iedereen 'moeten' feliciteren op een verjaardag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:17

Ik kom binnen. Feliciteer de jarige en partner en eventuele kinderen of vader en moeder en daarna zeg ik gewoon iedereen ook gefeliciteerd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:17

Ja ik werd een tijd terug bij m'n vorige vriend nog erg raar aangekeken dat ik dit niet deed :o Nu was dat ook echt een boerenhol maar goed. Ik doe het echt niet, vind het zo'n onzin. Hooguit ouders feliciteren met hun kinderen, of partners, maar de rest... Nuh

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:18

Ik ben Belgisch en wist niet eens dat jullie dat deden, waarom zou je andere feliciteren hahaha.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:18

Het rare is dat het bij ons in de familie vroeger juist niet gebruikelijk was.
Maar juist de laatste jaren er steeds meer in is geslopen.
Ik doe er nog steeds niet aan mee. Ik vind het ook zo'n onzin. Ik geef echt alleen de jarige een hand/ kus en de rest die al op het feestje is begroet ik gewoon met goede middag/avond en meer niet.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:19

Ik kom binnen feliciteer de jarige en partner eventueel kinderen en ouders. De rest moet het doen met een zwaai en een :Jullie ook gefeliciteerd allemaal. :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:19

Furrow schreef:
Ik ben Belgisch en wist niet eens dat jullie dat deden, waarom zou je andere feliciteren hahaha.

Zeg je ook niet "gefeliciteerd met je moeder" als bijv de moeder van een vriendin jarig is? (Al dan niet waar de moeder bij is)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:21

LaPluche schreef:
Ik kom binnen feliciteer de jarige en partner eventueel kinderen en ouders. De rest moet het doen met een zwaai en een :Jullie ook gefeliciteerd allemaal. :')

Volgens mij doelt ts hier al op.
Jij feliciteert dus al de hele bups. Die zijn geen van alle jarig }>

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:21

Ik vind het echt onzin en doe het ook nooit, alleen de jarige en eventueel de partner van de jarige feliciteer ik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:22

Bij ons wordt dat gelukkig niet gedaan :D
Ik kan me nog wel herinneren dat mijn opa en oma mijn ouders vroeger wel feliciteerden met mijn verjaardag, maar verder.. :n Ik wist ook helemaal niet dat dat gebruikelijk is eigenlijk! Hier in Limburg iig nooit van gehoord.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:23

Ik als belg doe dat laatste dus ook niet
Eventueel wel een "oh gefeliciteerd" als het ter sprake komt en ik het niet wist.
Maar eerder in de trend van: geef dat even aan de jarige door

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:23

Vindt het ook onzin. Feliciteer ook alleen de jarige en de eventuele partner.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:24

Compleet absurd. Zo van: "gefeliciteerd met je penvriendin". :')

Hier in Spanje word alleen de jarige gefeliciteerd. Lijkt me zat. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:25

Ooh zie ik ben niet de enige die daar zo een gruwelijke hekel aan heeft. Verjaardagen zijn al niet mijn sterkste kant. En dan ook nog zoveel mensen feliciteren. De jarige en eventuele partner ja maar de rest. Liever niet, maar ja wordt dan weer aso gevonden en contactgestoord omdat ik het niet doe

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:26

Ik heb er ook een hekel aan, maar ik heb ook een hekel aan verjaardagen dus mijn "oplossing' is zoveel mogelijk verjaardagen vermijden haha.

Oja en als ik er echt niet onderuit kan komen dan feliciteer ik alleen de jarige+ partner/ kids.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 04-02-17 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:27

Ik heb hier echt nog nooit een probleem in gezien. Over het algemeen bestaat de groep voor zo'n 20 man uit de vriendengroep, die moet ik toch allemaal gedag zeggen. Ik geef ze dus sowieso allemaal 3 kussen op de wang :j. Die 2 woordjes erbij kunnen dan ook wel lijkt me :'). De rest van het gezelschap ligt eraan. Als er een paar "vreemdelingen" bij staan, geef ik die netjes een hand, stel me voor en feliciteer ik ze met de jarige. Als er nog een (grote) vriendengroep bij staat die ik niet of nauwelijks ken, gaat er gewoon een hand de lucht in.
(hier in de regio zijn er allemaal vrij grote vriendengroepen, wat vroeger "hokken" waren. Snap best dat dan in andere regio's heel anders ligt hoor :) )

Familie ligt eraan. Als het familie is die ik regelmatig zie, dan ga ik even een rondje langs om ze een hand te geven. Zit ik op een verjaardag met heeeel veel mensen die ik nauwelijks zie, dan gaat er een hand omhoog en een "jullie ook allemaal gefeliciteerd met de jarige" en klaar. De vriendengroep is echter alweer ruim 16 jaar bij elkaar, dus ondertussen kennen we alle ouders ook wel van meer dan alleen 1x per jaar.

En als ik er een keertje geen zin in heb, dan gaat alsnog gewoon die hand omhoog met de woordjes "iedereen gefeliciteerd met ....". Lekker boeiend. Doe waar jij je lekker bij voelt zou ik denken :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:30

Bij m'n oom en tante was dit inderdaad altijd gebruikelijk op verjaardagen en ik vond het altijd zo gek, had er als kind echt een hekel aan :+ Zeker als je een groot deel van de mensen niet eens echt kent. En vervolgens zit je met z'n allen in zo'n kringetje in de woonkamer :')

Gelukkig waren dat zo'n beetje de enige typische Nederlandse verjaardagen waar we vroeger heen gingen. Inmiddels woon ik niet meer in Nederland, heb het wel eens tegen mijn (Britse) vriend gezegd en hij vond het ook maar bizar :P

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:31

Magrathea schreef:
Furrow schreef:

Zeg je ook niet "gefeliciteerd met je moeder" als bijv de moeder van een vriendin jarig is? (Al dan niet waar de moeder bij is)

Euh nee? :P

In België wordt ook alleen de jarige gefeliciteerd, die is immers jarig? Waarom zou je anderen feliciteren?

TS: heb ook een hekel aan al dat verplichte gekus en handen schudden, hier wordt ook afscheid genomen met een algemene zwaai. Buiten mijn oma, die krijgt een kus, anders vermoordt ze me :=

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:36

bruintje123 schreef:
LaPluche schreef:

Volgens mij doelt ts hier al op.
Jij feliciteert dus al de hele bups. Die zijn geen van alle jarig }>

Nope, maar ze zijn van de partij.
Geen idee waarom trouwens.... -O-

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:41

Is inderdaad iets Nederlands volgens mij, m'n Duitse klasgenoot vind het maar raar dat we dat doen :+

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:42

Ik feliciteer alleen de jarige, de rest is niet jarig :')

Schemerdier

Nog nooit van gehoord hier in België! lijkt me een erg vreemd gebruik, wat is dan nog het nut van feliciteren?
Ik doe ook geen rondje met kussen of handen schudden als ik bij een vriendengroep toekom, vind dat altijd een beetje belachelijk en niet gemeend.

enny

Ik heb er ook echt een gruwelijke hekel aan, fijn om te weten dat ik niet de enige ben :D
Voor mij is dus ook het feliciteren van de jarige en evt partner meer dan voldoende. Zo'n onzin als je ook nog de buurman moet gaan feliciteren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:46

Magrathea schreef:
Furrow schreef:

Nee... Ik heb het iig nog nooit gedaan. Ook ik ken het "fenomeen" niet, zou het erg vreemd vinden. Ik feliciteer de jarige, groet de "groep" die er reeds zit en that's it. :)
De vrienden waarmee we/ik erg close zijn/ben zal ik bij begroeting wel altijd een kus/knuffel geven (en de mannen geven elkaar meestal een hand.) als we elkaar bv al even niet meer gezien hebben maar dat is heel erg per persoon afhankelijk. sommige wel, sommige niet... := Hangt ook vn de situatie af waarin we elkaar zien.. :') (als ik er over nadenk is het een wonder dat we er altijd zo moeiteloos aan uit komen. :') )

In de meeste gevallen is een "goedeavond/middag/hoi" of een hand op steken voldoende voor de groep te begroeten. :=

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:51

Nee ik vind het vreselijk, ik vind verjaardag sowieso al niks dus als ik al ga, feliciteer ik de jarige en klaar. :') Bij het weggaan zeg ik gewoon in het algemeen dat ik ga en zeg ik iets van doei/tot de volgende keer/o.i.d. en dan gaat ik er vandoor. Nee, iedereen feliciteren vind ik echt verspilde moeite voor iets waarop niemand echt zit te wachten :+