Help! Mijn kind wordt 18 jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Help! Mijn kind wordt 18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 15:06

Binnenkort wordt mijn zoon 18 jaar en dat betekend dat er het een en ander geregeld moet worden.

Zorgverzekering, zorgtoeslag, wel of geen studiefinanciering.. Er komt vast nog veel meer bij kijken!

Ik heb hier nog geen topic over gevonden dus dacht ik dat het misschien handig is om ervaringen en tips met elkaar te delen want ik ben vast niet de enige moeder met een (bijna) 18 jarig kind :D

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:10

Zorgtoeslag :j
Bankrekening
Evt. Uitkering / studiefinanciering

Ik heb nog een lijstje vanuit jeugdzorg wat ik moest regelen voor m'n 18e, als ik op mijn laptop zit kan ik kijken voor je of ik het nog heb?

Storm

Re: Help! Mijn kind wordt 18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:22

Tip: laat je zoon zelf ook meezoeken naar informatie. Dan leert hij nu al wat er allemaal komt kijken als je 18 bent.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:26

Storm schreef:
Tip: laat je zoon zelf ook meezoeken naar informatie. Dan leert hij nu al wat er allemaal komt kijken als je 18 bent.

Precies! Ik heb het ook allemaal zelf uit moeten zoeken.
Anders leer je nooit zelf dingen te regelen voor in de toekomst.

Ikzelf heb een lijstje moeten maken waar ik van dacht dat het ''goed'' voor me was (welke zorgverzekering bijv.) maar ook wat we allemaal moesten regelen (hoe zorgtoeslag in zijn werk gaat bijvoorbeeld).
Daarna zijn pap mam en ik er voor gaan zitten en hebben alles van mij na gekeken. De definitieve beslissingen hebben we natuurlijk ook samen gemaakt.

Bij vragen kon ik natuurlijk bij mijn ouders terecht, maar het uit zoeken moest ik zelf. Het is nota bene mijn eigen geld waar het om gaat.
Ik verwacht ook niet wanneer ik op mezelf ga wonen dat pap en mam lijstjes voor me gaan maken en alles voor mij regelen.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:33

Ik ben vorig jaar 18 geworden (ben nu bijna 19), ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet veel heb gemerkt van veranderingen. Ik heb wel alles voor mijn school zelf geregeld (met lening, aanvullende beurs, inschrijven en alles met DUO verder).

Ik sta nog wel bij mijn moeder met zorgverzekering, maar zorgtoeslag die ik krijg, stuur ik daarom elke maand naar haar rekening.

Vlak voordat ik 18 werd, kreeg ik ook veel brieven van de bank, DUO geloof ik en nog wat dingen met tips en feiten over dingen die er veranderen zodra ik 18 werd.

Ik heb natuurlijk geen kind van bijna 18, dus wat er voor jou verandert zou ik niet weten. Maar zoals al is gezegd is het denk ik wel goed om het samen met hem te doen :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:34

Storm schreef:

Dit dus. Je zoon kan vast wel zelf zo'n zorgwijzer invullen naar zijn eigen inzicht en logica. Sport hij veel? Dan is fysiotherapie aan te bevelen. Heeft hij een probleemgebit? Dan is een goede aanvullende tandarts aan te bevelen. Leg hem dit uit, maar laat het hem zelf doen. Bied aan er daarna even naar te kijken.
Rechten op toeslagen e.d kun je uitrekenen. Kan hij mooi zelf doen.

Deze dingen zijn allemaal simpel in vergelijking met andere dingen die hij later op zijn pad gaat krijgen. Het is, imo, een eerste kennismaking met het systeem. En dat moet hij doen. Niet jij.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 15:48

Bedankt voor de tips alvast!

Mijn zoon kan niet met mij mee kijken wegens privé omstandigheden. Bij normale omstandigheden had ik dat uiteraard gedaan.
Zijn ov kaart heeft hij wel bijna helemaal zelf geregeld.

Hij valt nog gewoon onder mijn reisverzekering kam ik achter dus dat hoef ik niet te veranderen. Weer een meevaller :D

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:54

Bedenk ook of een uitvaartverzekering handig is. Toen ik 18 werd heb ik een uitvaartverzekering afgesloten omdat ik geen duizenden euro's klaar heb liggen mocht ik overlijden. Kost me een paar euro per maand!

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:56

Wat mijn ouders gedaan hebben toen ik 18 werd, omdat ik ook studeer:

Ze sparen mijn studiefinanciering op en mijn zorgtoeslag ook ( ook omdat dit financieel gezien mogelijk is)

Dit heeft twee voordelen:

Als ik stop met mijn opleiding en alles word een lening, kunnen ze het gewoon terug betalen
Als ik mijn opleiding haal: krijg ik dit geld om mee te doen wat ik wil, ( aanbetaling eerste huis, auto e.d. )

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:56

Veel verzekeringen blijven tot 28 gewoon ook voor hem, mits inwonend.

Ik heb weinig hoeven regelen toen ik 18 werd. Bank belde zelf volgens mij voor een afspraak. Zorgverzekering heb ik de eerste jaren nog van mijn ouders gehad, vanaf 21 zelf gedaan geloof ik. Maar is ook niet ingewikkeld.

En verder groei je er dan zelf wel in hoor als kind zijnde. Het zijn geen dingen die als ze niet geregeld worden er consequenties aan hangen. In de loop der tijd kom je vanzelf alles tegen.

Edit: Mocht je zoon een rijbewijs hebben en regelmatig bestuurder zijn van jouw auto, bel dan even met je verzekering. Zo kan hij ook al wat schadevrije jaren opbouwen voor zichzelf! Scheelt een heleboel geld... Ik ben nu 26 en betaal me scheel aan m'n auto wat verzekering betreft. Hadden we anders geweten, hadden we het ook anders gedaan. Of het voor jou praktisch is weet ik niet, mijn moeder had haar schadevrije jaren dan aan mij kunnen geven. Omdat zij toch in mijn vader's auto rijdt, administratief gezien zeg maar.
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 23-01-17 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:58

Toothless schreef:
Wat mijn ouders gedaan hebben toen ik 18 werd, omdat ik ook studeer:

Ze sparen mijn studiefinanciering op en mijn zorgtoeslag ook ( ook omdat dit financieel gezien mogelijk is)

Dit heeft twee voordelen:

Als ik stop met mijn opleiding en alles word een lening, kunnen ze het gewoon terug betalen
Als ik mijn opleiding haal: krijg ik dit geld om mee te doen wat ik wil, ( aanbetaling eerste huis, auto e.d. )

Maar... waar leef je nu dan van?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 15:58

Ik zou ook zeker even zorgen dat hij zich zsm inschrijft bij de (lokale) woningbouwvereniging. Veel mensen doen dat pas op het moment dat ze uit huis willen en dan moeten ze nog flink wachttijd opbouwen. Kan je je beter zo vroeg mogelijk inschrijven! :)

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:01

Killyenn schreef:
Maar... waar leef je nu dan van?

Ik verdien zelf mijn geld, heb nu 6 maanden stage gelopen zonder vergoeding en kreeg van mijn ouders 20 euro per week, prima te doen hoor, ze kunnen me ook bijspringen als ik bijvoorbeeld een keer uit wil of naar een feest wilde.

Op mijn nieuwe stageplek krijg ik 250,- per maand, kan ik ook prima van leven :)

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:03

Overlijdens verzekering? Veel mensen denken hier niet aan of hij knoet nog bij jou staan

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 16:08

Overlijdensverzekering is en slimme ja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:14

Ik denk dat het belangrijk is om alle verzekeringen waar hij nu bij jullie onder valt even onder de loep te nemen en te kijken of de premie voor hem afloopt.

Een zorgverzekering is sowieso nodig, het aanvragen van zorgtoeslag ook (dat is zo gepiept, als student heb je daar altijd recht op en ik denk veel werkende jongeren ook wel).
Bij de meeste WA-verzekeringen is een kind tot 28 met de ouders meeverzekerd mits deze nog studeert. Anders is het geloof ik tot het aflopen van de studie. Dat verschilt echter per verzekering en is dus wel belangrijk om te bekijken, om te voorkomen dat je voor verrassingen komt te staan.

Ik ben 21, heb vier jaar op mezelf gewoond en zit nu weer tijdelijk bij m'n ouders, en het enige wat echt voor mijn eigen rekening is (waarbij ik dus niet meer onder mijn ouders val) is mijn zorgverzekering. Een doorlopende reisverzekering heb ik ook zelf, dat kost me amper iets per maand en het was bij ons niet duidelijk of ik nou nog meeverzekerd was bij m'n ouders of niet.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:19

No_No schreef:
Overlijdensverzekering is en slimme ja!

Als hij deze al bij jullie heeft zou ik kijken wat goedkoper is. Ik sta nog steeds bij me ouders die betalen 2 of 3 euro per maand als ik zelf zou gaan doen zou ik 8 euro per maand gaan betalen ;)

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:58

Je zoon moet ook DigID aanvragen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 18:22

digiD heeft hij

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:06

Omdat dit topic beter past op Leven zonder Paarden verplaats ik dit topic daar naartoe.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:08

Ik lees even mee. Word dit jaar ook 18.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:02

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:38

Op je 18e worden je bankrekeningen afgesloten voor ouders. Misschien is het ook handig om daar even naar te kijken, mocht je zicht op zijn financiën etc willen houden. Dan kan je misschien nog een andere regeling treffen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:40

Ik heb alles zelf geregeld toen ik 18 werd, als ik vast liep mocht ik vragen stellen maar verder was het gewoon volwassen worden.

Uitvaartverzekering heb ik niet, overweeg ik nog wel.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:54

Er wordt al een aantal keer uitvaartverzekering genoemd. Bekijk even of dit echt nodig is. Ik heb er geen. Ik heb zelf geld. Mijn vader heeft er ook geen. We gaan dan zijn spaargeld gebruiken. De uitkering bij een uitvaart kan zeer karig zijn. Kijk dit goed na.
Volgens mij hoef je alleen maar verzekeringen toeslagen en bankzaken te regelen?