Ervaringen met een hulp in de huishouding.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Ervaringen met een hulp in de huishouding.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 14:27

Ik ben opzoek naar mensen die ervaring hebben met een hulp in de huishouding.

Ik merk dat ik door mijn onregelmatige werk eigenlijk erg weinig tijd en energie overhoud om mijn huis zo netjes te houden als ik het graag wil hebben. Het liefste wil ik gewoon thuis lekker kunnen genieten van mijn vrije tijd, ipv het hele huis aan kant te moeten houden. Ik had bedacht dat het misschien wel handig zou zijn om iemand te hebben die een per week (?) of per 2 weken langskomt om wat dingetjes voor me te doen?

Wie heeft er ervaring mee? Hoe bevalt/beviel het? Hoeveel uur per week laat je iemand komen en wat wordt er gedaan in die tijd? Wat kost het? Hoe vind je iemand die je genoeg vertrouwd om de sleutel van je huis aan af te geven, en binnen te laten als je er zelf niet bent?

Urbanus

Re: Ervaringen met een hulp in de huishouding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:30

Ik lees mee! Wij zoeken ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:31

Met mijn ex hadden we altijd een hulp in de huishouding, we werkten beide fulltime en het is niet mijn hobby.. :+ Ik had beide keren iemand via via, dat vind ik toch het prettigst ipv een wildvreemde via Marktplaats. De eerste kwam wekelijks 3 uur per keer en de andere kwam om de week 4 uur. Het 1e had mijn voorkeur, maar die 2e woonde wat verder weg.. Ik betaalde 12,50 per uur. Ze kwamen op een vaste dag zodat ik alles op kon ruimen (ik leegde de prullenbakken en zorgde dat tafels, badmeubel en aanrecht leeg waren) en ik was dan altijd aan het werk, ze hadden een sleutel (vandaar ook liever iemand viavia ;) )

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:35

Bii mijn ouders hadden we altijd iemand die we weer via iemand kende. Onze oppasmoeder is een tijd ook interieurverzorgster geweest. Nu is het al meer dan 10 jaar de schoonzus van diezelfde oppasmoeder.

Dus via via bij ons. Ken je mensen die hulp hebben in de huishouding? Vraag die dan voor het contact.

Wij hebben voorlopig financieel die ruimte er niet voor. Maar als het kon zou ik het meteen doen! Gewoon 1x per weekeven de boel schoonmaken. Ik (we) vind het namelijk verschrikkelijk om te moeten poetsen. Ben soms echt te moe om nog te poetsen en vind het zonde van mn vrije tijd

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:36

En hoeveel betalen jullie? Het zou hier gaan om stofzuigen/dweilen en een doekje door de keuken plus WC.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:37

Er zijn online bedrijven die vinden die gescreende mensen in dienst hebben.
Ik werk zelf als hulp.
Meestal maak ik eerst kennis met een klant. Sommigen laten mij eerst een tijdje komen als ze thuis zijn,en krijg ik daarna een eigen sleutel.
Alles gaat netjes op contract,met een proeftijd en een sleuteloverdrachtscontract.
Bij de meeste mensen kom ik 2 á 3 uur per week. (Hangt af van de grootte van het huis)
In die tijd neem ik alles af met een sopje, wordt er stofgezogen en gedweild. En maak ik de keuken/badkamer/toiletten schoon.
Ook kunnen klanten aangeven wanneer ik de ramen moet zemen of moet strijken.
Op dit moment betaald een klant daarvoor 12,80€ per uur. De uren worden ingevoerd in een online programma en de facturen+betalingen gaan geheel via het bedrijf. Een klant en hulp krijgen dus nooit elkaars bankgegevens.
Als je vragen hebt over hoe zoiets werkt,mag je me altijd pb-en :)
Ik heb inmiddels een vaste klantenkring waar ik al jaren kom. Ik heb met allemaal een fijne band en ben kind aan huis :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 14:38

ik ken niemand die "een poets" heeft, iig niet hier iemand in de buurt. Daarom vind ik het ook zo lastig.

Wat is redelijk om te verwachten dat er gedaan wordt in een bepaalde tijd? Stel dat ik graag wil dat iemand stofzuigt en dweilt, stoft, het toilet schoonmaakt, de badkamer schoonmaakt en de keuken schoonmaakt. Eens in de zoveel tijd ff de ramen zemen aan de binnenkant (buitenkant wordt al gedaan). Wat is dan een redelijk tijdsbestek wat iemand nodig heeft?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:38

Wij hebben ook een hulp en die komt iedere week 2 uur en die vanalles, Hierbij het standaard werk als de vloeren, toiletten en een doekje over alles heen en eens per maand komt ze wat langer (1 a 2 uur) om de hele badkamer of keuken te doen. Ook voor de ramen (wij hebben er veel) komt ze apart.

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:39

£***
Laatst bijgewerkt door LaCiega op 16-11-25 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:39

Bij ons deed mijn zusje het als bijbaantje tijdens haar studie :+

Ik betaalde 10€ per uur en ze kwam om de twee weken drie uur poetsen.

Een vreemde hoef ik ook niet zo graag :o nu is m'n man werkloos dus die moet poetsen :')

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:40

Vjestagirl schreef:
ik ken niemand die "een poets" heeft, iig niet hier iemand in de buurt. Daarom vind ik het ook zo lastig.

Wat is redelijk om te verwachten dat er gedaan wordt in een bepaalde tijd? Stel dat ik graag wil dat iemand stofzuigt en dweilt, stoft, het toilet schoonmaakt, de badkamer schoonmaakt en de keuken schoonmaakt. Eens in de zoveel tijd ff de ramen zemen aan de binnenkant (buitenkant wordt al gedaan). Wat is dan een redelijk tijdsbestek wat iemand nodig heeft?

Meestal zo'n 3 uur. Dan reken ik een huis met een beneden,boven en een zolder.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 14:41

Zolder heb ik niet (tenminste: ik heb een opslagzolder, die hoeft niet schoongemaakt).

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:41

Wij hebben door ziekte van mijn moeder iemand via Facebook van een verkoopgroep :P tot 2x toe

Ik heb een oproepje erop gezet met de volgende dingen
-3 uur in de week
-Voor keur voor de vrijdag of zaterdag
-zijn honden/ratten aanwezig (ivm allergieën en angst)
-Vergoeding (wij doen 12 p uur)
-Welke werkzaamheden globaal (hier alleen benedenverdieping maar met een badkamer, kantoor, wc, woonkamer, keuken, gang)
-Dat we eerst kennis willen maken

En ik hanteerde wie het eerst komt wie het eerst maalt principe, en bij de eerste keer was de eerste gelijk een klik, een vrouw uit Colombia die nu al 3 jaar in nl woont en wat een harde werker,
zij is nu op vakantie bij haar familie dus heb voor vervanging hetzelfde gedaan en daar was het bij de 3e een klik. het is toch iemand die in je huis bezig is en wij zijn er eigenlijk ook altijd bij

Wel lukt het de vrouw uit Colombia beter om alles binnen 3 uur af te krijgen dan de andere, is geen probleem daar kunnen we over overleggen, zolang de belangrijke dingen maar gedaan worden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:42

Ligt natuurlijk aan de grote van je huis. Hoelang doe je er zelf over?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 14:43

Maartje1990 schreef:
Ligt natuurlijk aan de grote van je huis. Hoelang doe je er zelf over?

Hahaha eerlijk: ik zou het niet weten. Schoonmaken bij mij duurt altijd een hele dag, omdat ik tussendoor heel veel op de bank zit met een drankje en een laptop (lang leve bokt *\o/* )

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:46

ik maak zelf schoon bij familie. ik krijg 10 euro per uur. En poets 2 uur per week. Daarin doen ik alle etages stofzuigen, dweilen, met doekje afdoen en de badkamer en wc schoonmaken en de keuken. Ik ben veel tijd kwijt aan stofzuigen ivm stoffen meubels en verharende kat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:47

Bij mij verdeelde ze de dingen altijd over de dagen dat ze kwam.. Stofzuigen, dweilen en het toilet deed ze sowieso altijd en dan deed ze de ene keer de ramen, de volgende keer de badkamer uitgebreid, dan weer de keuken uitgebreid, enz.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:47

Bij mij komt er in keer in de 2 weken iemand drie uur. Ze doet dan standaard de badkamer, wc's en de keuken. Daarnaast leg ik een briefje neer voor bijvoorbeeld de ramenzemen, deuren etc. Zij schrijft dan terug wat ze gedaan heeft.
Betaal 12,50 per uur. Ik had in mijn vriendenkring en familie laten vallen dat ik iemand zocht, nu komt er een vrouw die bij mijn oma op het zangkoor zit.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:53

Onze poetsvrouw kennen pap en mam van het tennissen. Het is een vriendin van ze die bij mensen thuis poetst als extraatje. Ze komt 3 uur in de week en krijgt volgens mij 45 euro. In die tijd doet ze de hele beneden verdieping incl keuken (poetsen, stofzuigen en dwijlen), boven stofzuigen en de badkamer.

Wij hebben een poetsvrouw om precies dezelfde reden als die jij noemt. Mam werkt 4 dagen in de week en wilde niet op die ene vrije dag dan het hele huis moeten schoonmaken.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:53

Mijn ouders betalen iemand om schoon te maken. Zij komt elke dinsdagochtend (8.30-12.00 met een pauze) en één keer in de 4 weken ook op dinsdagmiddag, dan doet ze een deel van de bovenverdieping (een deel = alles behalve de slaapkamer van mij en mijn zus, die doen we zelf). Ze doet elke week een ander deel van het huis.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 14:58

Heb je geen nichtje/buurjongen/studerend kind van kennis die een zakcentje wil verdienen? Ken zat mensen die dat doen (studenten dus die in het weekend schoonmaken bij iemand thuis)

Ik maak zelf wel eens schoon op mijn vereniging en ik merk vooral dat het je in het begin vaak wat meer tijd kost, maar op een gegeven moment heb je een routine en hoef je je taken ook alleen maar bij te houden (als je het wekelijks doet) dus dan kost het weer minder tijd (en heb je evt ook tijd voor andere dingen).

Overigens, de mensen die ik ken die schoonmaakwerk doen doen dat niet via een bureau. Hoewel dat wel veiliger is voor de klant is hun ervaring veelal dat klanten het l*llig vinden dat ze meer betalen dan dat de persoon ontvangt :=

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:05

Ik werk als huishoudelijke hulp via een site. Dat werkt heel fijn voor beiden:

De hulpvrager kan aangeven wat er gedaan moet worden ed. Hierop wordt dan geselecteerd welke hulpen passen en die geven aan interesse te hebben of niet.
Na kennismaking ga je dan mits het klikt, aan de slag.

Door de site wordt het contract opgesteld, ik geef mijn uren door en de aanvrager krijgt een factuur.
Het is wit dus ik krijg een jaaropgave.

Wat er gedaan kan worden is heel verschillend per huishouden en soort huis. Bij het ene huis werk ik 4 uur per week en red ik alleen de badkamer, bovenverdieping stoffen en zuigen, beneden wc en stofzuigen.
Of badkamer/wc beneden stoffen/zuigen/dweilen en de ramen.

In een ander huis zou ik in 3 uur weer alles gedaan krijgen van een zolder tot beneden incl sanitair en keuken.

Ene huis heeft overal luxaflex en veel ramen: die moeten elke week gedaan worden. Ben je ook al veel tijd aan kwijt..

Ik zou zeggen: houd eens de tijd bij hoelang je zelf ergens mee bezig bent. Dan weet je ook wat realistisch is. Je kan je nl ook erg vergissen in hoeveel tijd iets kost of juist niet ;)

Ohja, mijn loon is 12.50 maar daar gaan dan nog kosten vanaf zoals de Facturatie kosten.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:07

Wij laten 1x per week iemand een uur of 5 komen. Is een vriendin van mijn ouders en zij krijgt 50 euro daarvoor waar ze heel blij mee is. :)

Zij kuist hier, stofzuigt, doet de ramen, stoft af, dweilt, ... Eigenlijk alles wat je je maar kan bedenken qua poetsen. We hebben een vrij groot huis en zij werkt snel (maar proper!) waardoor ze alles op tijd afkrijgt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:09

in belgie is het makkelijk om iemand te vinden die poets,dat gebeurt via dienstencheques,en is behoorlijk voordelig ook.

hier al enorm veel ervaringen,maar jammer genoeg meer mindere dan goeie.

we hebben al x-aantal poetsdames gehad waar ik totaal niet tevreden mee was(puur in wat ze doen,van iemand die het wc poetste,en als je daarna op de bril ging zitten(wij hebben een zwarte wc),bleek er blauw wc-spul aan mijn billen te hangen???) tot iemand die met een bijna droge dweil door het huis ging en de vloer meer in strepen naliet dan voor ze begon.
iemand die niet stofzuigde,maar direct dweilde(met 3 katten,3 honden en kids in huis komt dat echt niet goed),iemand die 'klaar' was en er was geen vierkante meter in huis waar geen vuil op de vloer was,iemand die zonder pardon 25 min te laat komt,dan nog ff een 20 min nodig heeft om andere kleren aan te trekken,tussendoor nog een kwartier pauze durft te nemen en verwonderd is dat je geen volle 4u wil uitbetalen,iemand die begon schoon te maken met een emmertje en een borstel(om de vloer proper te krijgen?),.....

1 iemand gehad die een klein jaar gekomen is,heel tevreden van geweest,maar die kreeg last van haar rug en is ander werk gaan doen.

nu hebben we iemand 'die kan',maar een vlugge werker is het ook niet,meestal moet ik dus nog haar werk afwerken omdat ze er niet komt,dus ideaal is het ook niet,maar tja,ik denk dan altijd van 'beter dat dan al de rest die al kwam'....

in belgie enorm veel mensen die iemand later komen om te poetsen via dienstencheques,omdat het zo voordelig is,maar goeie poetshulpen liggen niet dik gezaaid.
veel mensen die bv uit de bijstand gegooid worden,geen ander werk vinden,toch maar iets moeten doen,.... gaan dan uiteindelijk maar ergens poetsen.
motivatie is dan -5.
dan kan je ook niet verwachten dat je tevreden bent met zo iemand....

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:11

Fish_n_Chips schreef:
Mijn ouders betalen iemand om schoon te maken. Zij komt elke dinsdagochtend (8.30-12.00 met een pauze) en één keer in de 4 weken ook op dinsdagmiddag, dan doet ze een deel van de bovenverdieping (een deel = alles behalve de slaapkamer van mij en mijn zus, die doen we zelf). Ze doet elke week een ander deel van het huis.

Mijn ouders en ook grootouders hebben ongeveer dezelfde regeling (elk een andere schoonmaakster). Iemand die ze via-via kende werd door mijn moeder inmiddels al wel 25 jaar geleden ingehuurd als schobmaakhulp en kinderoppas, die werkt nog steeds bij ons en is ook zeer hecht met de familie geworden :D Zij komt 1 a 2x per week en doet elke keer een ander deel van het huis. Ik zou niet weten wat het loon is.

Heb je geen familie, vrienden, collega's of zelfs verre kennissen die je kunt vragen? Ik denk dat het misschien prettiger is om bv. "De dochter van de oude buurvrouw" in je huis te hebben dan iemand die je van internet "plukt". Dat hoeft niet eens iemand te zijn die al als schoonmaker werkt maar kan ook een student zijn die een bijbaan zoekt of iemand die een leuk extraatje wil verdienen maar ook jonge kinderen heeft en daarom weinig van huis kan of wil zijn. Een oproepje in de vriendenkring kan helpen, via Facebook of op verjaardagen eens informeren.