Help, Engelse date!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LyannevH

Help, Engelse date!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 23:19

Hoi Bokkers!

Ik heb jullie hulp nodig. Binnenkort heb ik een date met een ontzettend interessante vent.
Maar nu komt het! Ik heb met daten geen problemen, maar deze beste kerel is dus Amerikaan. Hij werkt in Nederland en woont hier nu ook, maar spreekt geen Nederlands en hoeft dit ook niet voor zijn werk.

Ik heb een goede basis engels gehad en nog een extra cambridge cursus gevolgd op de middelbare school, maar dat is al flink weggezakt.

Ik wil een gewoon gesprek kunnen voeren, zonder dat ik heel erg beperkt zit aan een paar woorden.

Dus alle mensen die goed zijn met talen, help me! Simpele dingen als 'ik ben zo terug, ik ga even naar de wc' wil ik niet in het gebrekkig Nederlands-Engels tegen hem zeggen, maar gewoon op een manier zoals ze dat daar doen. Ook zou ik graag verschillende manieren weten om wat te vragen aan en over hem.

Natuurlijk verwacht hij totaal niet van me dat ik perfect Engels praat en ik voel me er ook niet nerveus onder, maar wil er wel wat voor doen.

Ik heb binnenkort een paar weken drukte van mijn opleiding en direct daarna zullen we afspreken. Dus ik heb nog wat oefentijd.

Brand los!
Laatst bijgewerkt door LyannevH op 05-01-17 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

MarJon

Re: Help, Engelse date!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:20

Misschien kun je Duolingo gebruiken om het een en het ander op te frissen? :Y)

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:22

Maar met basiskennis en zelfs meer moet dit toch makkelijk lukken? En anders zou ik je als tip meegeven om vanaf nu alles in het engels te doen.

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:22

Begin nu iig al met het typen, als het typen je makkelijk af gaat zal het praten vanzelf wel komen. (iig dat gaat zo bij mij...)
Mocht je een simpel gesprekje in het Engels willen voeren mag je me rustig PBen, doe een Engelse opleiding en praat ook voornamelijk in het Engels ivm games :)

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:25

Mijn broer had het zelfde als jij alleen dan met een vrouw :Y)
Hij had zijn telefoon op engels gezet en deed echt alles in het engels. Erg handig vond hij.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:26

Jytte schreef:
Begin nu iig al met het typen, als het typen je makkelijk af gaat zal het praten vanzelf wel komen. (iig dat gaat zo bij mij...)
Mocht je een simpel gesprekje in het Engels willen voeren mag je me rustig PBen, doe een Engelse opleiding en praat ook voornamelijk in het Engels ivm games :)

Pb staat hier ook open! Ik zou idd duolingo gebruiken. Hoe doe je dat nu met typen dan? Want daar heb je natuurlijk dezelfde zinsopbouw etc nodig als met praten.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:26

Zulke standaard dingen moet je even als je alleen bent hardop uitspreken. En dat een paar keer. Dan weet je waar jouw stuikelpunten zitten in die zinnen. Wanneer je het een paar keer hebt gezegd, wordt het ook makkelijker. Ik spreek uitstekend Engels, maar soms als ik voor het blok word gezet en een vreemde taal moet spreken, stopt mijn hoofd even met denken...
Door een aantal standaard zinnen dus van te voren te oefenen, kun je dit misschien voorkomen :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:28

Mijn tip: heel veel Engelstalige tv series kijken (zonder ondertitels) die over normale dingen gaan en waarin normale dingen gebeuren (dus scifi etc even overslaan, maar bijv Friends, Big Bang Theory, Gilmore Girls). Zo heb ik eigenlijk Engels geleerd, want op het vwo bakte ik er niks van. En meekletsen. Heel veel meekletsen met je series.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:31

Uiteindelijk leer je het nog het best door het gewoon te doen. Oftewel, ga lekker veel kletsen op je date en dan komt het echt wel goed. Zolang je de basis een beetje hebt moet het te doen zijn! Maar inderdaad films en series zonder ondertiteling kijken kan ook goed werken! (of met Engelse ondertiteling)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:32

Als je je al heel druk maakt om zulke kleine basiszinnetjes vraag ik me af of je wel moet willen daten?
Aan de andere kant; kennelijk red je je prima in een app-gesprek dus waar maak je je druk om?
Weet je; hij weet dat jij niet Amerikaans bent, dat zul je ook nooit worden. Geniet, doe je best, relax, maak fouten, niemand is perfect.
Veel plezier.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:33

I have a friend who has the same issue. It is hard to help you learn English when you are on the other side of a screen. All I can advice you to do is the things @hilary and @xgoldenhero are saying. Do everything in English. Read, write and speak English!!

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:34

Zelf zit ik op het tweetalig en heb/had 80% van alle vakken in het Engels. Ook Cambridge certificate gedaan. Bij mij is het nog niet weggezakt, wat overigens natuurlijk zo moet volgens school, enfin, ik raad je aan om 's avonds Engelse films te kijken, vooral Brits, Australisch of zoiets. Amerikaanse films zijn toch een beetje anders...

En luisteren naar de Engelse radio of nieuws of boeken lezen?

Succes en veel plezier met je date :)
Zelf heb ik trouwens ook gereisd naar bijv Australië in m'n eentje en heb me daar prima gered (en zelfs mensen ontmoet) en je moet simpelweg kunnen dealen met je Engels... Mijn uitspraak is niet perfect, ik maak fouten, maar ze begrijpen wat je zegt en vaak vinden ze je accent nog schattig ook hahaha ;)

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:35

Maybe we should translate our answers to English. :+ Now you have to react in English too.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:35

LyannevH schreef:
maar deze beste kerel is dus Amerikaan. Hij werkt in Nederland en woont hier nu ook, maar spreekt geen Nederlands en hoeft dit ook niet voor zijn werk.
-O- hoeft dit niet van zijn werk? Als hij hier woont, kan hij toch wel de moeite doen om ook nederlands te leren.
Prima om ter overbrugging engels te spreken, maar ik verwacht toch wel van iemand dat ze in elk geval hun best doen om de nederlandse taal te leren als ze hier langere tijd blijven.

Je hebt nu toch ook contact met hem? Dus dan schrijf/praat je al engels met hem, oefening baart kunst. En online zijn er genoeg cursussen te vinden. Inclusief uitspraak.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:43

Grit schreef:
LyannevH schreef:
maar deze beste kerel is dus Amerikaan. Hij werkt in Nederland en woont hier nu ook, maar spreekt geen Nederlands en hoeft dit ook niet voor zijn werk.
-O- hoeft dit niet van zijn werk? Als hij hier woont, kan hij toch wel de moeite doen om ook nederlands te leren.
Prima om ter overbrugging engels te spreken, maar ik verwacht toch wel van iemand dat ze in elk geval hun best doen om de nederlandse taal te leren als ze hier langere tijd blijven.

Als je in een Amerikaans/internationaal bedrijf werkt en in de expatwereld zit, kan je je prima redden zonder de landstaal te kunnen. Ik werkte ook voor een internationaal agentschap waar veel Britten, Australiërs, Amerikanen werkten en geen van hen spraken een woord Nederlands of Frans. Misschien niet ideaal, maar het kan dus wel gebeuren omdat expat communities grotendeels Engelstalig zijn. En veel expats verhuizen om de zoveel jaar weer en dan is het ook moeilijk om je iedere keer weer een nieuwe taal meester te maken als je er telkens maar een paar maanden of een jaar blijft. Mijn oom en tante zijn al 15 jaar expat en heb hen al bezocht in Duitsland, China, Amerika en Zwitserland, en hoewel zijzelf altijd de landstaal proberen aan te leren, heb ik ook genoeg Amerikanen en Britten gezien die alleen met Engels rond komen.

TS, gewoon doen, hoor :j Al doende leert men. Het gesprek zal in het begin misschien wat stroef verlopen, maar eens je met iemand in die taal spreekt, komt het vanzelf! :)
Laatst bijgewerkt door Yasmine op 05-01-17 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:43

LyannevH schreef:
Simpele dingen als 'ik ben zo terug, ik ga even naar de wc'

I'll be right back, I need to take a dump.
:j

Hihi
Gewoon niet te druk om maken, ze krijgen hier in Nederland vast een heleboel maffe vertalingen te horen, dus de kans dat je jezelf voor schut zet is heel klein :D Rustig de tijd nemen om uit je woorden te komen, en oefening baart kunst.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:53

Spannend hoor! Ik ben ervaringsdeskundige, zelf meerdere malen gedate (en uiteindelijk nog een relatie gehad ook) met iemand die alleen Engels sprak :D
Je bent bang dat je een beetje beperkt aan je woorden gaat zitten en geloof me: dat ga je ook doen. Wij als Nederlanders denken vaak dat we vreselijk goed Engels kunnen en tot op zekere hoogte gaat het verstaan en lezen ook prima, maar het spreken is juist het struikelpunt :D
Beste tips die ik je kan geven: oefen het uitspreken van zinnen en zoek van te voren wat relevante termen van mogelijke gespreksonderwerpen (zijn werk, jouw werk, etc.) op waar je niet helemaal zeker van bent, zodat je goed uit je woorden komt en het enigszins fatsoenlijk uit kan spreken. Hele makkelijke manier om te laten merken dat je er wat moeite voor gedaan hebt :D
Het is ook best waarschijnlijk dat je hem niet altijd even goed kan volgen. Durf dat ook aan te geven! Kom je zelf op een gegeven moment niet uit je woorden of weet je een woord niet, blijf rustig en ga het gewoon lekker op je allerbeste steenkolenengels omschrijven, meestal snappen ze echt wel wat je probeert te zeggen.
Je kan ook altijd nog even googelen op iets als, 'useful expressions in conversation', hier heb je bijvoorbeeld een hele lijst met allerlei topics en bijbehorende uitspraken, misschien handig als je op bepaalde gebieden echt even een opfrissertje nodig hebt hoe iets te zeggen.
Tot slot: het is en blijft een kwestie van gewoon doen :D niet al te druk om maken, het komt echt wel goed.

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 23:53

Bedankt allemaal!

@MarJon; ik heb even gekeken, wat een handig programma!
@ManonGrr, XGoldenHero, ierusju, Hilary, Sannne, Anniek22: bedankt voor de reacties en tips! Ga ik doen!
@Preycil en ual_95 I'll respond in English after this post, thanks!! :D

@Goof: ik maak me absoluut niet druk om de date of mijn uitspraak. Ik red me ook wel, we hebben tenslotte ook een kort gesprek gehad toen ik hem ontmoette. Maar ik vind dat ik er gewoon wel wat extra aan kan doen.
En trouwens, in Amerika kennen ze dus geen WhatsApp, maar gebruiken ze iMessage.. gek he :)

liliekska en Jytte, bedankt! Jullie horen van mij als ik even wat wil oefenen of vragen.

@Grit, hij kan al wel wat Nederlands lezen. Dat hij het niet hoeft betekent niet dat hij het niet wil, maar omdat het nergens voor nodig is gaat het wat minder snel. Hij heeft beloofd om wat nederlandse zinnetjes te kunnen straks, dus ik doe ook ietsje meer mijn best.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:56

Leuk, ik had mijn eerste 'buitenlandse date' met een Brit ruim een jaar geleden. Ik was toen heel onzeker over mijn Engels en was gewend om altijd in het Fries en soms Nederlands te praten.
Je moet je er niet te druk om maken, als hij je echt leuk vindt, zal hij het vast niet erg vinden dat je nog niet perfect Engels kan spreken, dat komt dan snel genoeg. :D

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 23:57

8nnemiek, bedankt voor de heerlijke vertaling.. hij zal wel opkijken als ik dat zeg :P

Memories, kijk iemand met dezelfde situatie! Ja je snapt wat ik bedoel. Het maakt verder ook echt niet uit als ik fouten maak, maar ik wil wel over werk en hobby's redelijk makkelijk kunnen praten.

Gucci, dankje! Druk maak ik me er gelukkig ook niet om :) Scheelt weer, als ik nou heel zenuwachtig was geweest, kwam ik er in het Nederlands al niet uit, laat staan Engels!

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:58

Hoi TS, afgestudeerd student Engels hier! Vooral véél gaan luisteren, maar bovenal: praat! Gesprekken voeren in het Engels is je beste leerschool. Je bent je eigen coach, stel geen onrealisitische doelen aan jezelf. Het komt echt vanzelf!

Mocht je wat vragen hebben, of tips willen: mijn PB-box staat open!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:05

Yasmine schreef:
knip
Ik weet niet wat hier het verhaal achter is en ik ben bekend met de expat-situaties, maar dan nog vind ik dat je je best kunt doen voor wat basiszinnen. Ik kom tijdens mijn werk genoeg mensen tegen die alle langere tijd hier wonen en dan vragen of ik het alsjeblieft in het engels wil zeggen en dan gaat het om een simpele zin als "ik ben er over 10 minuten" en dat stoort mij dan inderdaad. Wij (of de meeste) nederlanders maken het veel te gemakkelijk door bij de minste strubbeling al over te gaan op de engelse taal.
Maar goed, TS heeft al wat aanvulling hierop gegeven, dus ik houd erover op.

TS, mijn ervaring is dat als je engels hoort/in het engels in gesprek gaat, je het ook al gemakkelijker gaat spreken en al een heel eind komt met de ruime basis die je toch al hebt, die borrelt dan zo weer op.
Ik zie mijn amerikaanse schoonzus maar een keer per 2 jaar, maar de gesprekken lopen dan vanzelf weer.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:12

Anniek22 schreef:
Zelf zit ik op het tweetalig en heb/had 80% van alle vakken in het Engels. Ook Cambridge certificate gedaan. Bij mij is het nog niet weggezakt, wat overigens natuurlijk zo moet volgens school, enfin, ik raad je aan om 's avonds Engelse films te kijken, vooral Brits, Australisch of zoiets. Amerikaanse films zijn toch een beetje anders...

En dan krijg je dus dat je Britse/Aussie vocab kent waarvan haar leuke Amerikaanse vent wellicht nog nooit van heeft gehoord.. Niet doen dus!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:22

Zolang jij nog beter Engels praat dan hij Nederlands zou ik me niet druk maken.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:30

Ik begrijp dat je een beetje normaal uit je woorden wilt komen, maar de beste meneer weet toch ook dat hij een date met een Nederlandse heeft? Ik zou je niet te druk maken als ik jou was :) En als je wilt oefenen, kun je ook eens opzoek naar Amerikaanse YouTubers/Vloggers