Over een tijdje staan de examens voor de deur, dit idee maakt mij al stik zenuwachtig.... Ik sta er namelijk niet zo rooskleurig voor en heb er ook niet zoveel vertrouwen in...
Mijn verhaal:
Ik kwam van de basisschool af met een HAVO/VWO advies. Naar een ontzettend leuke school gegaan, naar een HAVO klas. Einde van 2 HAVO besloten om VWO te proberen en dus over naar 3 VWO. VWO is voor mij te doen, ik heb het tot 6 VWO geschopt!
Ik ben een enorme uitsteller met veel hobby's, ik heb faalangst. Ik ben een twijfelgevalletje tussen HAVO en VWO, voor mijn gevoel zit ik op dit moment niet op mijn volle kunnen qua leren. Huiswerk maken is (meestal) geen probleem, verslagen lever ik altijd op tijd in, maar leren blijft voor mij een moeilijk (plannen, mij aan die planning houden). Nu heb ik wel een afspraak met mijn ouders dat ze mij gaan helpen met (haalbaar!) plannen en met bepaalde vakken kunnen ze mij helpen.
Mijn laatste SE week heb ik volledig verknalt, mijn gemiddeldes zijn om te huilen.
Mijn toekomst heb ik nog niet helder voor mij. Ik ben al wezen kijken naar opleidingen en voel mij meer aangetrokken tot HBO dan een Universiteit. Nadat ik mijn diploma op zak heb zou ik een tussenjaar willen hebben (reizen en werken) of gelijk willen studeren (maar ik weet dus nog niet wat).
Mijn situatie:
SE gemiddeldes + nog te behalen percentages
Aardrijkskunde: 6,2 (gaat nog iets omlaag met het laatste SE cijfer erbij) 15%
Algemene Natuur Wetenschappen: 7,1 Maatschappijleer: 7,4 Profielwerkstuk: 8 = eindcijfer 7,5
Wiskunde A: 4,9 (ik wil het laatste SE herkansen, telde voor 30%) 30% (exl. herkansing)
Nederlands: 4,9 60%
Engels: 5,8 60%
Duits: 6,6 40%
Geschiedenis: 5,7 (gaat nog iets omhoog met laatste SE cijfer erbij) 40%
Economie: 5,3 29%
Rekentoets: 5, maar dit moet ik makkelijk kunnen verbeteren
Het SE gemiddelde is 50% van mijn eindcijfer, de andere helft is het CE. Ik heb geen enkel vak waar ik goed in ben van mijzelf, als ik er echt hard voor werk krijg ik een mooie voldoende. Zoals je aan mijn cijferlijst kunt zien is dat nog niet erg goed gelukt. Ik heb met twee vakken erg veel moeite: Nederlands en Engels. Mijn geluk is dat ik nog maar 40% van mijn cijfer daar voor heb, nog 60% om erg mijn best op te doen!
Mijn opties:
Ik heb geprobeerd om ook wat voor- en nadelen op een rijtje te zetten. (Ik weet niet in hoeverre ik nog een keus heb, aangezien alle leerlingen in december worden ingeschreven voor het Centraal Examen. Maar dat ter zijde...)
Bijles nemen of een examencursus volgen is natuurlijk een optie.
1. Slagen voor VWO
Er is een kans dat het mij lukt!
+ Van school af, met mijn VWO diploma
+ Ik zou naar een Universiteit kunnen gaan
- Veel stress (alles van voorgaande jaren opnieuw leren)
2. Zakken voor VWO
+ Ervaring met CE's
- Jaar langer op school of volwassenonderwijs + Extra tijd voor studiekeuze
3. Afzakken naar HAVO
+ Grotere kans om te slagen
+ Van school af, met mijn HAVO diploma
- Universiteit valt af
- Al die jaren op VWO ploeteren voor niks
4. Voor één vak Staatsexamen doen op HAVO niveau
https://nvs-nvl.nl/bij-de-les/artikelen ... extra-kans
Mijn school heeft hier geen ervaring mee. Als ik dit zou willen moet ik mij deze maand inschrijven en kan ik mij tot 31 januari uitschrijven (dan krijg ik het geld van het examen terug). Mijn school kan zich na de kerstvakantie beter inlezen en kijken of dit mogelijk is.
+ Vangnet voor als ik mijn VWO niet haal > sowieso met een diploma van school
+ Geen extra jaar op school
- Examen is op eigen kosten
- Kost extra werk om voor te bereiden
- Gedoe met school (het lijkt te vallen tussen mijn CE's)
Ik zou graag ervaringen willen horen van mensen in een zelfde situatie of tips voor mij.

En haal je het niet dan zie je dat dan wel weer, toch? Wat is een jaar op een mensenleven?
). Nou geloof me, achteraf valt het allemaal heel erg mee. De eindexamens zijn best prima te doen. Bij mij bijvoorbeeld was scheikunde best een knelpunt, die SE's vond ik echt een drama, kon er niks van. Uiteindelijk veel examenopgaves geoefend (sowieso een enorme aanrader, begin daar lekker op tijd mee), volle focus tijdens het eindexamen en ik liep alsnog met een 6,1 weg. En dat kan jij ook! Ik zou zeker niet nu vlak voor het einde opgeven. Praat ook met mensen van school, je mentor bijvoorbeeld, zij zitten daar om jou hierbij te helpen. Voor de rest, examentraining is handig en die Samengevat-boeken en Examenbundels zijn ook wel handig. Succes!