Wat kost een kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie_86

Wat kost een kind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 19:52

Naar aanleiding van een paar andere topics en natuur onze kinderwens zijn wij aan het oriënteren.

Wat kost een baby nou per maand?

En wat kost het later?-

Misschien ben ik wel een doemdenker en een controlfreak. En mensen om me heen zeggen in elk huishouden kan een kind groot worden, en het is maar hoe duur je het zelf maakt enz.

ik wil gewoon cijfers weten haha al gekeken op nibud e.d. maar wil ervaringen hebben van echte mensen :o

Dus dames brand maar los!

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:58

Volgens een artikel wat ik al een paar jaar bewaar kost het een ton of 2 van baby totdat ze echt volwassen en financieel onafhankelijk zijn.

D__S

Re: Wat kost een kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:06

Ik heb ook eens gelezen dat een kind tot het volwassen is ongeveer evenveel kost als een huis :+

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:08

Misschien kun je op de site van het NIBUD (www.nibud.nl) wat richtlijnen vinden :-)

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 20:11

Dat heb ik ook allemaal gelezen haha en daar wordt ik best moedeloos van.

Zie idd bedragen voorbij komen waar ik heeeeeeel lang voor moet werken. Maar als ik dan om me heen kijk zie ik zoveel mensen met niet hele goede inkomsten wel kids grootbrengen.

Dus wat zijn realistische bedragen per maand als baby en dan zo verder

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:13

Mijn dochter is twee en ik merk het financieel nauwelijks dat ze er is. Ze heeft tonnen met speelgoed en veel meer kleding en schoenen dan ik. Wij hebben het totaal niet breed (ben alleenstaand), maar ik vind haar onderhoud echt een schijntje.
Ze heeft ook een eigen spaarrekening :)

Luiers hooguit 20 euro per maand?
Eten max 60 euro
Kleding/speelgoed max 100 euro (als het al überhaupt nodig is)
Uitjes kan zo duur als je wil, wij doen alles met de fiets.
De water rekening is met 1 euro per drie maanden omhoog gegaan sinds ze er is :+ de rest is gelijk gebleven.

Moet wel zeggen dat ik altijd borstvoeding heb gegeven en geen potjesvoeding. Dat scheelt natuurlijk gigantisch. Maar het valt me alles mee.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:15

Zo duur als je zelf wil.

Wij waren de hadden de eerste maanden alleen kosten aan de luiers tussen de 5 en 10 euro per week afhankelijk van het merk en kleertjes ongeveer 50-75 euro per kwartaal, andere kosten kan ik zo 123 even niet bedenken.

Sinds juni gaat ze naar de gastouder, dit kost ons (verrekend met de toeslagen) 50 euro per maand, peuterspeelzaal 18 euro per maand en peuterzwemmen 30 euro per maand. Ze eet natuurlijk al een tijdje met ons mee, maar zoveel kost dat niet extra.

Laat ik het zo zeggen qua inkomen zitten we al sinds haar geboorte op of rond bijstandsniveau en wij redden het prima.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:19

Je wilt niet weten wat onze dochter per maand kost met haar stofwisselingsziekte waardoor ze een eiwitarm dieet moet volgen.. Ik keek laatst bij haar kosten van de zorgverzekering en kreeg bijna een rolberoerte wat ze in een half jaar aan alleen al medicatie had gekost (godzijdank krijgen we dit vergoed)
Indicatie qua kosten alleen al aan eiwitarme etenswaren: Een brood kost € 4,95 en daar doe ik een week mee, haar koekjes kosten € 3,74 per doosje en daar doen we ongeveer 1,5 week mee mits ze ook normale koekjes uit de winkel eet.
Eiwitarme pasta/rijst kost ongeveer € 4,- per 250 gram.
Crackers zijn € 4,25 per 250 gram
Geen gewone koemelk maar apro coconut drink € 2,25 hier doen we 3 dagen mee.

Dit zijn kosten die je niet van te voren kan weten omdat deze stofwisselingsziekte pas na de hielprik aan het licht komt.

Voor ons dus een duur kind maar elke cent waard als ze hierdoor gezond blijft!

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 20:22

Dank jullie dames Dit geeft mij (ons) wat meer moed want heel eerlijk ik schrok onwijs van alle bedragen, en controle freak als ik ben zag ik een toekomst met kids zeer somber in.

Iedereen in mijn omgeving doet er ook zo vaag over zodat het maar niet duidelijk werd

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:26

Poeh, ik heb geen idee. Onze kinderen zijn 6 en 9 en tja, ze kosten geld. Maar hoeveel precies..? Toen de oudste geboren werd studeerde ik nog en hadden we het niet breed dus de meeste dingen tweedehands gekocht (box, kinderwagen, commode etc) en dingen gekregen. Als je borstvoeding geeft kost een baby je in principe niks behalve luiers en die kan je in de aanbieding kopen. De lidl heeft trouwens ook prima luiers.
Met duurdere kleren (schoenen, winterjassen) kan je wachten tot de kinderbijslag komt en dat daar aan besteden. Wij gooien dat inmiddels op de grote hoop (financiën) omdat we niet meer zuinig hoeven te doen. Maar je geeft uit wat je hebt. Nu er meer inkomen is, geven we ook meer uit aan ze. Maar dat is puur gemak. Geen zin om marktplaats af te struinen voor een jas of fiets maar nieuw kopen. Terwijl je prima kan bezuinigen op kinderkleding en spullen.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:32

Ik zit als alleenstaande ouder op bijstandsniveau en mijn 4 kinderen komen niks tekort. Het is maar net hoe gek je het wilt maken allemaal

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:52

Ik denk dat het pas duur wordt als ze gaan studeren. Maar het is niet gezegd dat je dat allemaal moet financieren natuurlijk. Ik denk dat iedere ouder zijn kind genoeg te bieden kan hebben. Hoe minder je te besteden hebt, hoe creatiever je wellicht moet zijn.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:59

Je hoeft bijvoorbeeld geen nieuwe kleding te kopen. op marktplaats is er genoeg leuke tweede hands kleding.
Over het algemeen dragen ze het 1 of 2 keer en dan past het niet meer! Ook dure merk kleding is er voor een habbekrats te koop.

Net als de inrichting van de baby/kinderkamer.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:07

Kledingbeurzen zijn ook de moeite waard als je op tijd komt. Ik had een paar maanden geleden een tuniekje van Tumble 'n Dry en broek van Lief samen voor 4 euro. Beide zo'n beetje in nieuwstaat. Je wordt vanzelf creatief en ik heb ook van andere wel kleding gekregen en wat ik leuk vind bewaar ik en wat ik niet mooi vind gaat naar het goede doel.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:11

Nou wij hebben één dochtertje van bijna 3 en ik vind vooral goede schoenen vrij duur en jassen...
Ze heeft per maat schoenen 3-5 paar.. 1 paar schoenen kost ongeveer 30euro.

Jassen kosten ook 25-40euro ze heeft altijd 2 jassen. .voor naar stal en netjes...

Elke 3 maanden ofzo nieuwe schoenen en jassen 3-4x per jaar..

Dus alleen dát is vrij duur. ..

Peuterspeelzaal kosten voor 2 ochtenden pw 160 per maand...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:13

In mijn ogen kun je het net zo duur maken als je zelf wilt. Waar doe je je booschappen, 2e hands spullen via Markplaats, doorgeef kleding enz.
Maar het duurste is als je een dochter treft die paardrijden leuk vindt en je dus op zoek moet naar een eigen pony :+

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:16

suffie schreef:
In mijn ogen kun je het net zo duur maken als je zelf wilt. Waar doe je je booschappen, 2e hands spullen via Markplaats, doorgeef kleding enz.
Maar het duurste is als je een dochter treft die paardrijden leuk vindt en je dus op zoek moet naar een eigen pony :+

Ja idd.. :') de pony kost ook 50euro pm en dan nog eens de dingetjes om de pony heen....je kent het wel...dekentje...halsterje. .paardrijbroekje..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:18

Cerastes schreef:

Wow!! Hier is het naar inkomen en op zijn duurst zouden we op 60 euro per maand uitkomen voor 2 dagdelen. Wij zitten in de laagste inkomensschaal dus we betalen nog geen 20 euro.

Qua schoenen hebben we mazzel denk ik Lotte zit in elke maand meestal zo'n 5 maanden en we doen maar 2 paar, 1 goed paar van rond de 60 euro en een goedkoop paar rond de 30 euro, verder loopt ze vrijwel overal op blote voeten of sloffen.

Qua jassen hier maar 1 goede jas en die heeft ze vorig jaar ook al gedragen en past nu nog steeds. We hebben bij de Lidl voor 10 euro nog een regenjas erbij gehaald voor als ze naar de psz is, maar ook in dat opzicht is het maar net welke keus je maakt. In de uitverkoop ben je soms maar 10 a 15 euro kwijt voor een jas. Bij de H&M, Hema, Wibra of Zeeman of een dure merkjas maakt ook een groot verschil.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:20

Cerastes schreef:
Nou wij hebben één dochtertje van bijna 3 en ik vind vooral goede schoenen vrij duur en jassen...

Jassen kosten ook 25-40euro ze heeft altijd 2 jassen. .voor naar stal en netjes...

Wat zou je met zo veel schoenen moeten ?? Min kids hebben beide 1 paar goede schoenen en een paar laarzen en de oudste een paar klompen in de zomer een setje crocs er naast en klaar...

Ook jassen hebben wij er 2 maar daar wisselen we ten tijde van zomer / winter dus iets op de groei en oude jas vaak doorschuiven / 2e hands

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:23

Mijn dochter gaat 1 keer per week naar de gastouder en na kinderopvangtoeslag betalen wij 60 euro ongeveer. De overige dagen passen opa's en oma's op. Ml en ik hebben ook beide een dag in de week vrij.

Luiers hebben wij van pamperbox.be dit is een jaar abonnement.(300 euro in een jaar). Krijg je elke maand een maandbox thuisgestuurd

Kunstvoeding heb ik nog nooit gegeven. Potjes alleen uit nood dus zeg 10 euro per maand.
Qua eten zijn we misschien 10 euro extra kwijt met boodschappen.

Kleding veelal gekregen of 2de hands. Zeg 30 euro per maand( ene maand niets andere maand 60 euro). Schoenen 2/3 paar per maat.

Het ligt er ook echt aan of je kunstvoeding of borstvoeding wil gaan geven. Wil je pampers of is Lidl voor jou ook prima. Zelfde met kleding. Moet het allemaal merk of is 2de hands of zeeman/wibra ook oke?. Mijn dochter heeft het snel warm dus weinig echt extra de verwarming aan gehad. Sowieso niet op haar kamer.

Wij werken beide 32 uurz

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:25

Hier een tweeling en ze kosten ons echt maar weinig. Sommige dingen waren 1X in aanschaf wat groter. Maar omdat we alle tijd hadden, konden we dit van marktplaats gespreid ophalen totaal 500 in een heel jaar.

Verder kost de opvang van de dames ons 350 per maand. En ze gaan 36 uur per week per kind naar de gastouder

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:28

Cerastes schreef:

5 paar schoenen en 4 jassen per jaar??? Sorry maar wat moet een kind met 5 paar schoenen? Wat is er mis met 1, hooguit 2 paar?

En peuterspeelzaal gaat naar inkomen. Hier 2 dagen ook 160 euro, maar na belastingaftrek nog maar 32 euro.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:31

een baby peuter of kleuter kost niet zo veel.mijn zoon is nu 13 en dat kost behoorlijk wat.kleding en schoenen is hij zo uitgegroeid..ik koop deze van goede kwaliteit en moet ook nog is aan de "tiener norm"voldoen.schoolkosten,excursies,en elke dag geld naar school om daar eten en drinken te kopen.hobbies..en dan heb ik het niet eens over "verwennerij" zoals ipads playstation,trends..meneertje wil 1x in de 6 weken naar de kapper en ga zo maar door..je kan het zo duur maken als jezelf wilt,dat 100%..

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:33

Verstandig om al een vast spaar bedrag per maand opzij te zetten voor de toekomst. Aanschaf tiener kamer, studie wellicht rijbewijs.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:37

@Laura: Hij wil 1 keer in de 6 weken naar de kapper? Dat bepaald hij toch niet zelf? Ik ga zelf niet eens 1 keer in de 6 weken naar de kapper.