savannah030x schreef:De opleiding SPW, is eigenlijk een verdere variant dan de opleiding die ik in 2017 ga afronden. En dat is totaal niet de kant uit die ik wil. Ik dacht dat ik de opleiding bewaking moest gaan volgen om in deze straat te komen, waarom precies SPW?
Als je de richting maatschappelijk werk of psychologie op wil, is de opleiding als beveiliger geen logische keuze.
Maatschappelijk werk bevat minimaal een hbo opleiding.
Zoals gezegd binnen de jeugd is hbo ook als groepsleider een vereiste.
Als je de richting van piw-er op Wilt dan is binnen stromen via het vak beveiliging meer regel dan uitzondering.
Het kan wel maar niet anno 2016/2017 .
Na het behalen van m'n mbo spw 4 heb ik enkele jaren in de zorg gewerkt.
De overstap naar dji dus in mijn geval een pi maakte dat ik aangenomen werd als beveiliger en de opleiding beveiliging in gestuurd werd.
Ik heb dit voor lief genomen om mijn huidige baan als zbiw-er te realiseren.
Spw omvat diverse kern factoren die dagelijks een rol spelen binnen de omgang met mensen.
En aangezien gedetineerden mensen zijn is dit niet veel anders dan met een andere doelgroep.
De setting is uiteraard wel anders, opsluiting brengt soms veel emoties met zich mee.
De sfeer in een gevangenis is natuurlijk ook anders dan bijvoorbeeld binnen een woonvorm of dagbesteding...al is het eigenlijk allebei in 1.
Grof taalgebruik, agressie, verdriet, bedreiging, onbegrip, maar ook vriendelijkheid, blijdschap of mensen met psychische problematiek het komt allemaal voorbij maar dan (soms) binnen enkele minuten.
Je moet dus goed kunnen schakelen en begeleiden zonder te oordelen.
Spiegelen, feedback kunnen en durven geven. Ect ect.
De opleiding spw sluit daar aardig bij aan...al leer je het meest door ervaring op te doen.