Voor de doktersassistenten van bokt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

corine1981

Voor de doktersassistenten van bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 15:21

Hoi!

Ik ben op zoek naar doktersassistenten en hun ervaringen.

Ik werk momenteel als buschauffeur maar loop al een tijd rond met de gedachte iets anders te gaan doen.
Nu heb ik jaren geleden in het ziekenhuis gewerkt als medisch ondersteunend personeel maar ging toen naar de pabo dus nooit in de zorg doorgegaan.
Maar het trekt nog steeds.

Nu wil ik gaan omscholen en wil gaan voor doktersassistente.
Nu ben ik wel benieuwd of er op bokt dames (denk ik vooral) zitten met deze Job en hoe ze daar gekomen zi, welke opleiding hebben jullie gedaan en wat verdient het?

Ik zal sowieso een thuisstudie moeten doen want zonder werk gaat niets worden. Maar ik wil straks ook wel rond hetzelfde loon uitkomen (liefst meer natuurlijk :x)

Dus, ik zou heel graag reacties hebben.

Alvast bedankt ;)
Laatst bijgewerkt door corine1981 op 27-11-16 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:26

Ik heb MDGO-DA gedaan aan de Oudennoord in Utrecht. Een 3 jarige MBO opleiding.
Opleiding was leuk. Maar na de stage wist ik wel dat ik geen doktersassistente wilde worden.
Heb daarna nog HBO gedaan.

Nu is het wel zo dat je in mijn tijd in de gemiddelde huisartsenpraktijk vooral dossiers mocht opzoeken, de telefoon opnemen, recepten schrijven.

Zo nu en dan een een zwangerschapstestje en urine onderzoek.

Nu mag je vaak veel meer aan verrichtingen doen. Nu lijkt het me leuker dan vroeger.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:28

Tijdens je stage zal je vermoedelijk wat minder verdienen.
Het zou natuurlijk heel fijn als je wat vindt waar je direct aan de slag kan als doktersassistente.

Daarna heb je denk Ik een heel redelijk inkomen voor een mbo-functie.

Salarisschalen zijn te vinden in CAO-huisartsenpraktijk (als je bij een huisarts wil werken). Ziekenhuis ligt weer iets anders.

Ik heb een andere functie binnen de praktijk.

Inderdaad doe je nu Veel meer waaronder vaak zelfs wat kleine eigen spreekuurtjes.

corine1981

Re: Voor de doktersassistenten van bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 17:30

Ik word niet echt wijzer van de salaris schalen, mocht iemand het niet erg vinden zijn inkomen te delen ontvang ik graag een pb ;)
Mijn inkomen nu is namelijk ook niet slecht...

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 17:34

Ik ben nu bijna klaar met de opleiding. Nog een paar examens te gaan.

Ik had ook een inkomen nodig maar met thuisstudie diploma's kom je minder snel aan de bak en kun je vaak lastig een stageplaats vinden.

Ik doe daarom bij een roc de deeltijd opleiding voor volwassenen. 1 dag in de week school is dat en dan 2 Jr lang.

En na mijn stage in het ziekenhuis mocht ik gelijk blijven en werk ik er nu dus al :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 17:41

Ik ben nu 1,5 jaar afgestudeerd als doktersassistente.
Ik heb de opleiding gedaan op koning Willem 1 college den Bosch. Was 3 jarige mbo niveau 4 opleiding.

Ik vond m'n stage in de huisartsenpraktijken leuker dan ziekenhuis. Maar heb maar 1 ziekenhuis stage gehad, dus misschien dat het ook leuk kan zijn.

Momenteel ben ik nog werkzaam als doktersassistente in de huisartsenpraktijk. Ik doe het meeste telefoon. En af en toe staat er wat op mijn spreekuur, vooral injecties en oren uitspuiten.

Ik vind t wel leuk werk en verdiend wel goed vind ik. Maar ik ben nog zo jong dat ik nog niet weet of ik dit voor altijd wil doen... De tijd zal het leren!

Laat maar weten als je meer wilt weten!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:19

Ik kan je wel helpen met de schalen als je wil.
Ik heb zelf een andere functie en dat is een heel andere schaal.

De salarisschaal bij de huisarts bestaat uit tredes en periodieken.

Voor doktersassistente a val je geloof ik onder trede 4. Dan moet je verticaal naar beneden kijken. Elk jaar ga je een treetje omlaag (dat is een periodiek omhoog).

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:29

Ik heb ook de doktersassistente opleiding gedaan. Daarna een jaar fulltime gewerkt in een leuke praktijk maar toch besloten verder te studeren en HRM gaan studeren. Dat bleek niet helemaal mijn ding en daarom nu weer terug als assistente. Niet meer in een praktijk want daar miste ik de uitdaging. Ik werk sinds maart op de huisartsenpost in Apeldoorn. Super leuk werk in een heel leuk team. Heel afwisselend en lekker hectisch werk waar je veel verantwoordelijkheid hebt. Omdat je alleen avonden, weekenden, nachten en feestdagen werkt verdiend het ook echt hartstikke goed. Bij onze post hebben we naaste de telefonische triage diensten ook fysieke triage diensten.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 21:53

Ik denk ook wel dat ik door wil leren na de mbo maar eerst het diploma maar in the pocket zien te krijgen en hopelijk inderdaad ergens blijven hangen...

Ik ga het niet redden om elke week een dag naar school te gaan, het zal dus echt thuisstudie moeten worden.
Heb bij een bevriend huisartsen echtpaar al gevraagd hoe ertegenaan wordt gekeken maar lijkt me dat stage lopen iig geen probleem hoeft te zijn...

Maar het loon, ai ai, dat verdien i nu in 3 dagen :( als ik goed gekeken heb...

Patlican

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:08

Ik ben dit jaar begonnen met de opleiding doktersassistente, verkort dus in 2 jaar ipv 3 op het ID college. Wilde eerst een opleiding gaan volgen via Capabel omdat ik graag veel erbij wilde blijven werken. Gelukkig niet voor deze opleiding gekozen, omdat je heel moeilijk een stage plek vind. Ik woon in Leiden en in deze regio nemen ze bijna altijd alleen stagiaires aan van het ID college. In mijn eerste week school is mij een BBL plek aangeboden, daar ga ik 1 december starten. Tot nu toe vind ik de opleiding heel leuk en heb erg veel zin om stage te gaan lopen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:12

Je hoeft niet perse onderaan te beginnen hè? Soms kun je best wat onderhandelen.

Ook kun je wat extra taken doen waardoor je onder B valt (trede 5). Dan begin je wat hoger en zijn er wat salaris betreft iets meer mogelijkheden.

Als buschauffeur heb je wrs iets van onregelmatigheidstoeslag?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:18

Informeer ook echt even op verschillende plekken wat men van thuisstudie vind. Wat ik hier om me heen hoor, wil men je dan gewoon niet hebben. Simpelweg omdat de opleiding veel praktijk is (veel rollenspellen, oefenen met triage, medische handelingen ed) en dat mis je domweg bij thuisstudie. De hoeveelheid die je op school oefent, haal je nooit in een stage.

Kijk verder ook even naar hoeveel werk er te vinden is. Hier in het noorden van het land is het echt dramatisch, op 1 functies honderden reacties, echt verschrikkelijk. En als ze dan kunnen kiezen, denk ik dat je met thuisstudie toch al weer flink wat punten achter loopt.

Ik weet dus niet waarom je dit kiest, maar ik geloof dat ik het je, in elk geval op deze manier, niet zou aanraden.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:25

Lalidan, ik vind dat best meevallen. Ik weet niet op welke vacatures je reageerd? Alleen HA?

Er zijn nog best wat vacatures voor DA. Tijdens mijn opleiding was ik al voor 2 functies aangenomen waardoor ik zelfs kon kiezen. Zonder diploma dus nog.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 22:35

We hebben een hoge huur, twee jonge Kids (met een deel opvang) dus minder verdienen is echt geen optie... Ik kan niet minder werken, ik kan ook niet nog een dag opvang betalen om naar school én stage te gaan, ik ga nog liever gratis stage lopen dan een werkdag op school zitten.

En nee, ik heb geen ORT, werk gewone doordeweekse dagen, normale uren maar het betaalt gewoon niet verkeerd op de bus.

Ik denk dat het qua werk vinden wel los zal lopen hier. Stage lopen voorzie ik geen problemen (heb her en der nog wel wat lijntjes) dus dat gaat vast lukken.
Maar ik geloof wel dat mensen neerkijken op een thuisstudie (wat ik overigens ook niet persé snap want het vergt aardig wat doorzettingsvermogen) dus vandaar dat ik het vraag.
Het voelt alleen niet alsof ik daarin een keuze heb :o

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:39

En een andere opleiding? Wellicht werken leren in de zorg op mbo of hbo? Dan leer je veel in de praktijk en heb je ook meteen een inkomen.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:41

TS hoe wou je dat met een stage gaan doen dan?? In het zkh kreeg ik slechts 250,- pm
Laatst bijgewerkt door Cadaz op 27-11-16 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:46

Voor dat ik met de opleiding wilde beginnen wilde ik ook thuisstudie doen. Ik ben gaan Googlen omdat ik veel reacties las dat een stage lastig te vinden was en een baan al helemaal.ik ben toen rond gaan bellen naar huisartsen ziekenhuizen etc waar vacatures open stonden om te informeren naar soort diploma's.
Ze gaven allemaal aan dat ze eigenlijk nooit voor mensen met thuisstudie diploma's kiezen.

Dat was voor mij de reden om toch voor deeltijd roc te kiezen.

Ik heb het zwaar gehad want werkte er dus nog fulltime naast. 6 dgn pw volle bak en die zondag was huiswerk dag.

Als er een wil is lukt het wel maar dan moet je er wel 100% achter staan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:46

Wij hebben ook liever stagiaires van een dagopleiding. Simpelweg omdat ze Veel meer weten. De 'thuisstudeerders' weten veel minder en dat heeft de assistentes hier veel te veel tijd gekost en willen ze niet meer.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 22:49

_Daniella schreef:
TE hoe wou je dat met een stage gaan doen dan?? In het zkh kreeg ik slechts 250,- pm

In mijn vakantie oid... en ik red het wel om nog een dag extra oppas te regelen in de week.
Uren extra dan maar in de weekenden op ha posten etc... Dat zal veel worden, maar én een opleiding betalen én nauwelijks iets verdienen gaat hem niet worden.

Ik heb ook al in ziekenhuizen gekeken naar werken en leren tegelijk maar dat is vaak helemaal onregelmatig moeten draaien en fulltime naar school, dat lukt niet naast de baan van manlief en met de Kids... Plus dat die trajecten niet meer zo vaak aangeboden worden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:50

_Daniella schreef:
Lalidan, ik vind dat best meevallen. Ik weet niet op welke vacatures je reageerd? Alleen HA?

Er zijn nog best wat vacatures voor DA. Tijdens mijn opleiding was ik al voor 2 functies aangenomen waardoor ik zelfs kon kiezen. Zonder diploma dus nog.

Ik reageer op alles wat los en vast zit, maar ik ben er sowieso te lang uit om nog een kans te maken.... Want uit de 300 anderen, zitten er gewoon mensen die óf net van school komen en up to date kennis hebben, óf mensen met meerdere jaren werkervaring. Tja, dan val ik er buiten. Maar dat neemt niet weg dat de reacties die ik krijg inderdaad vaak bestaan uit dat ze zo ontzettend veel reacties hebben gehad.

corine1981 schreef:
Maar ik geloof wel dat mensen neerkijken op een thuisstudie (wat ik overigens ook niet persé snap want het vergt aardig wat doorzettingsvermogen) dus vandaar dat ik het vraag.
Het voelt alleen niet alsof ik daarin een keuze heb :o

Het gaat in dit geval niet om 'neerkijken op' of dat het makkelijker zou zijn of minder doorzettingsvermogen zou vragen. Ik heb de versnelde opleiding gedaan en het is gewoon minstens 50% praktijk wat je in de lessen krijgt. Dat mis je gewoon met thuisstudie, ik begrijp best dat werkgevers dan niet voor thuisstudie kiezen.

Maar als minder werken geen optie is, één dag in de week naar school ook niet, hoe denk je het dan met stages te gaan doen? Want die kosten ook tijd en krijg je vaak niet uitbetaald, of enkel een stagevergoeding.
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 27-11-16 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 22:51

Als ik nog jong was en geen gezin om voor te zorgen had het een makkelijkere keuze geweest :o

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:56

Als het salaris je nu al niet aan staat, je zo weinig tijd hebt voor een opleiding en niet flexibel bent in tijd / salaris, dan denk ik dat je er beter niet aan kunt beginnen.

Zelf ben ik begonnen aan de opleiding Apothekersass. en ook hierbij nemen ze weinig aan met een thuisstudie. Merk ook groot verschil tussen een collega met een thuisstudie en collega's die de reguliere opleiding gevolgd hebben.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 23:11

Sorry, maar dat vind ik erg kort door de bocht. Ik wil perspectief in mijn carrière, dat heb ik op de bus niet, of ik moet de beveiliging of management kant op en dat trekt me niet.
Staat me niet aan zijn woorden die jij me in de mond legt, ik heb aangegeven dat het wel een stuk minder is en daar heb ik toch rekening mee te houden :(

En mijn gezin onderhouden is erg belangrijk, dus ik wil graag uitzoeken of het zin heeft om thuis te studeren en wat de ervaringen zijn. Niet dat ik er niets aan ga hebben...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:03

Misschien kan je eerst eens in jouw omgeving (je lijntjes) vragen of er iemand een ass. nodig heeft. Wie weet kan je vast aan de slag terwijl je studeert.

Ik kan je geen andere tips geven.

In de zorg verdien je helaas zelden de hoofdprijs.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:12

Je hebt het over de hap in de weekenden, maar hier in de buurt willen ze je alleen als je er voltijdooleiding aan het roc in de buurt volgt én in het laatste jaar zit. Dus daar zou ik ook niet te zeer vanuit gaan dat dat wel lukt. Stages zijn al moeilijk om te vinden voor een voltijdstudent, dus ik zou niet 'uitgaan van' of 'moet wel lukken', maar het ook echt zeker weten en zwart op wit hebben. Hier is wel echt heel veel werk erin te vinden (zuid-Limburg), zowel HA als ziekenhuis.