Het is nog wat vroeg, maar ik ben een denker en mijn vriend is een krak in die denkepisodes in gang zetten
mooi duo wij. Nu heeft hij het enkele weken geleden weer gedaan door te zeggen "Ik wil zo snel mogelijk kopen. Huren is geld weggooien!"Ergens ben ik het daar wel mee eens, dat huren financieel gezien niet zo interessant is, maar ik ben ook van het principe; samenwonen is geen evidentie en even oefenen kan wel fijn zijn. Zeker aangezien wij beide nogal uitgesproken meningen hebben over die dingen. Vooral hij is heel erg specifiek in zijn wensen en ik weet niet of hij zich voldoende kan/wil aanpassen aan mij zodat ik me ook thuis kan voelen. Dat kan enkel de toekomst uitwijzen natuurlijk en ik wil geen voorbarige conclusies trekken.
Het gaat nu even niet om de vraag of we dat financieel kunnen, meteen kopen na de studie (ervoor eventueel nog kort thuis wonen en werken om te sparen). Hypothese; laten we er even vanuit gaat dat dat mogelijk is en we een mooi potje zouden hebben om een lening te vragen.
Ik zou het zelf verstandig vinden om eerst het samenwonen te testen zonder dat je meteen de druk hebt van het afbetalen van een huis en het overeenkomen in wat je precies wilt van je eigen stek. Maar het probleem is; wanneer je huurt zit je daar meteen voor een langere tijd aan vast.
Ik denk dat ik gewoon onze relatie de beste kans wil geven en dus niet meteen dat zoeken van een huis gecombineerd met het (voor de eerste keer) alletwee fulltime werken en huishouden doen.
Nog een optie is om wel te kopen, maar bv te beginnen met een appartement en dat dan, wanneer we klaar zijn voor een huis, te verkopen of zelfs verhuren.
Nog wat over ons: we studeren beide ongeveer op hetzelfde moment af in dezelfde studie (handelsingenieur); kan max een heel à half jaar tussen ons zitten. We zouden tegen dan zo'n 5/6 jaar samen zijn, maar ik vind een relatie hebben en af en toe in elkaars ouderlijke huis gaan slapen geen garantie dat je kan samen wonen zonder boel. Dat hebben we nu nl al regelmatig
. Het is nog zo'n 2,5 jaar in de toekomst, maar we zetten beide al geld opzij en praten erover.Mijn vraag is dus: hoe hebben jullie het gedaan en hoe is dat jullie bevallen? Zou je het opnieuw doen? En hoe hebben jullie elkaar gevonden in die beslissingen?
Nog een kleine side question; wie van jullie heeft zijn/haar paard gehouden en hoe viel dat financieel en qua time-management mee voor jullie.
Tell me your life stories!
ookal weer anderhalf jaar
toen ik ging samenwonen wist ik ook natuurlijk niet hoe het zou gaan of zou zijn maar op dat moment was er geen enkele reden om te twijfelen of dat we niet op 1 lijn lagen qua wat het handigst zou zijn. Als hij graag wilt samenwonen en jij ook maar dan huur nou dan kom je elkaar mooi tegemoet toch