Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
finnens schreef:Mn vriend is vergeten zn ov kaart stop te zetten. En moet nu dus bijna 600 euro betalen. Nu hoorde ik laatst van iemand dag je de schuld soms niet hoeft te betalen wanneer je de kaart niet gebruikt heb..
Heeft iemand hier ervaring mee? Mn vriend heeft zn ov kaart dus helemaal niet gebruikt en kan dit ook aantonen. Gaat om studenten ov overigens.

lieveli schreef:Je zou kunnen bellen morgen, maar ik geef je heel weinig kans. Ze maken geen verschil tussen gebruikt/niet gebruikt.
xMarieke schreef:Het fijne is dat je nu kunt aantonen dat je 'm niet hebt gebruikt. Voor de ov-chip hoefde je je kaart alleen maar te laten zien, waardoor je niet kon aantonen dat je m niet had gebruikt.
Relaxed schreef:xMarieke schreef:Het fijne is dat je nu kunt aantonen dat je 'm niet hebt gebruikt. Voor de ov-chip hoefde je je kaart alleen maar te laten zien, waardoor je niet kon aantonen dat je m niet had gebruikt.
Daarom is het inderdaad best belachelijk dat je moet betalen, terwijl je idd kan bewijzen dat je hem niet hebt gebruikt
Relaxed schreef:Zeepsop schreef:Oh jeetje, hoe weet je wanneer je m stop moet zetten? Ik reis vanaf september nu met studentenov, zou graag zo'n boete over een paar jaar willen voorkomen
Zodra je studie stopt..
CecileDV schreef:Relaxed schreef:
Zodra je studie stopt..
Volgens DUO zelfs pas wanneer je op studielink wordt uitgeschreven door je school. Dus soms (lucky me) mag je nog anderhalve maand doorreizen met je OV, omdat je pas de laatste dag voor het nieuwe collegejaar wordt uitgeschreven. Terwijl ik anderhalve maand eerder mijn diploma al kreeg.
Citaat:Voor een opleiding in het hbo en aan de universiteit heb je recht op een studentenreisproduct tijdens de nominale studieduur van je opleiding en het eerste jaar daarna (uiteraard alleen zolang je staat ingeschreven bij de opleiding en je recht hebt op studiefinanciering). Voor de meeste opleidingen is dit in totaal 5 jaar. Daarna moet je je studentenreisproduct zelf stopzetten. Loopt je studie meer dan een jaar uit, dan heb je na het eerste leenjaar dus geen recht meer op het studentenreisproduct.
Celiien schreef:CecileDV schreef:Volgens DUO zelfs pas wanneer je op studielink wordt uitgeschreven door je school. Dus soms (lucky me) mag je nog anderhalve maand doorreizen met je OV, omdat je pas de laatste dag voor het nieuwe collegejaar wordt uitgeschreven. Terwijl ik anderhalve maand eerder mijn diploma al kreeg.
Dat is dus pertinent niet waarCitaat:Voor een opleiding in het hbo en aan de universiteit heb je recht op een studentenreisproduct tijdens de nominale studieduur van je opleiding en het eerste jaar daarna (uiteraard alleen zolang je staat ingeschreven bij de opleiding en je recht hebt op studiefinanciering). Voor de meeste opleidingen is dit in totaal 5 jaar. Daarna moet je je studentenreisproduct zelf stopzetten. Loopt je studie meer dan een jaar uit, dan heb je na het eerste leenjaar dus geen recht meer op het studentenreisproduct.
Als jij dus uitloop hebt, is het pech. Maar dus zorgen dat na 5 jaar je hem stopzet