Jeugdzorg. Bekend onder de bokkers?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

naomi_rabe

Jeugdzorg. Bekend onder de bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 15:31

Hoi!
Zat er al een tijdje aan te denken, en maak er nu toch een topic over aan.
Hoe bekend zijn jullie met jeugdzorg? Hebben jullie er ook zelf ervaringen mee? Misschien werk je wel binnen jeugdzorg?

Ik zelf ben op mijn achtste uit huis geplaatst door jeugdzorg. Mijn vader heeft geen vlekkeloos verleden, en mijn moeder liep alsmaar achter hem aan. Dit veroorzaakte ruzie´s, die er uiteindelijk voor zorgden dat ik mij ging misdragen op school. School heeft toen jeugdzorg ingelicht, met de mededeling dat ik thuis werd mishandeld. (onzin natuurlijk, maar het zijn 9/10 keer geldwolven, die jeugdzorgmedewerkers)
De week erna werd er aangebeld. ´Goedenmiddag, ik ben T. (echte naam liever niet vanwege privacy) en ik kom Naomi ophalen. Wij willen haar graag over 15 min bij de voordeur zien staan´. Ik heb toen een tijdje bij een crisis pleeggezin gewoon in Renkum. Toen er plek was ben ik verhuisd naar Lindenhout in Arnhem. Ik was een vreselijk kind. Sommige mensen konden mij denk ik wel villen. Na daar twee jaar gewoond te hebben, moest ik weg. Ik zou naar een andere leefgroep geplaatst worden. De beste vrienden van mijn vader waren het er niet mee eens. R. heeft ook in instellingen gewerkt, en bood aan mij in huis te nemen. Hij kende mij, en mijn gedrag maar al te goed. Zo gezegd zo gedaan. Ik was net 10 jaar. Ik woonde daar net, en voelde me daar erg veilig. Maar jeugdzorg wilde mij nog niet loslaten. Ze bleven mij ´ondervragen´ over mijn (eigen) ouders. Wat ze tegen me zeggen, hoe ze tegen mij deden. Maar ik ben niet zo makkelijk te manipuleren. Na een tijdje zijn we verhuisd. Naar een enorm huis, omdat ik wel wat ruimte innam. :') Ik merkte dat ik anders behandeld werd. Ik ging weekendjes bij mijn moeder slapen, en in die weekeinden ging mijn pleeggezin allemaal leuke dingen doen. Winkelen, uit eten, naar de bioscoop etc. Ondertussen liep ik in de oude vodden van mijn oudere pleegzus. Ik hechtte er zelf niet veel waarde aan op dat moment. Toen ik naar de middelbare school ging begon ik in te zien dat ik anders werd behandeld, en dat het net normaal was. Vriendinnen hadden mobiele telefoons, ik mocht amper een laptop aanraken. Vriendinnen mochten samen naar de stad, ik kreeg amper zakgeld. Dat soort dingen. Ik werd heel oneerlijk behandeld, en hoewel jeugdzorg dit allemaal zag, hebben ze er niets aan gedaan.
Ik begon te stelen van klasgenootjes, 1 of 2 euro´s, koekjes, een shirtje. Niet omdat ik het leuk vond, maar omdat ik zo weinig kreeg, dat ik er voor mijn gevoel zelf voor moest zorgen.
School kwam er natuurlijk achter, waar ik ze ook dankbaar voor ben.
Dezelfde dag hebben ze mijn pleeggezin gebeld. Ik durfde gewoon niet meer terug, wat ik uiteindelijk wel heb gedaan. Ik kwam binnen, en ik kreeg gelijk een bord Nasi in mijn gezicht. Ik ben doodsbang naar de badkamer gerend, en probeerde me te verstoppen. R. was sneller, en trok de deur los. Ook een beker hete koffie over mij heen. Toen moest ik ´oprotten´ naar mijn kamer. Ik trok het niet meer, en ben in de nacht stiekem weggegaan. Na dit pleeggezin kwam ik terecht bij een andere instelling, op de veluwe. Daar raakte ik zwaar depressief, en heb wel eens geprobeerd een eind te maken aan mijn leven. Ik had al een jaar geen contact met mijn moeder. Ik liep heel veel weg, bracht mijzelf en anderen in gevaar. Waarom ik wegliep? Niemand gaf toch om me, ik was niets waard. Niemand deed moeite, waarom deed ik dan nog mijn best? Ik kwam na een half jaar op de gesloten groep terecht. Voor meiden die ´gevaarlijk´ waren. Ik heb daar in het begin heel veel ruzie gehad. En heb ook vaak gedacht, waar doe ik het nog voor. Maar na een tijdje kreeg ik een hechte band met mijn mentor, mijn persoonlijke begeleider. Hij heeft mij geleerd dat ik er mag zijn, en dat ik me mag laten horen, dat ik niemand over me heen hoef te laten lopen.
En nu, 7 jaar later, ik ben inmiddels 15, woon ik op mezelf. Mijn OTS (onder toezicht stelling) mag er in december vanaf.
Ik heb jeugdzorg het tegendeel bewezen. Lastige kinderen zijn niet lastig van nature. Ze worden lastig gemaakt door respectloze behandelingen.

Ik weet nu, dat ik er mag zijn, en dat ik het waard ben. En ik laat jeugdzorg nooit meer terugkomen in mijn leven.

(Respect als je dit allemaal hebt gelezen)

xChanelx

Re: Jeugdzorg. Bekend onder de bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:39

Ik heb je verhaal nog niet gelezen, nu geen tijd, maar even een stipje.

"Jeugdzorg" als in Bureau Jeugdzorg bestaat niet meer, dus wat voor ervaringen wil je horen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:39

Wat dapper dat je hierover hebt geschreven.

En wat ben jij een ontzettend moedig kind! Je hebt een hele hoop meegemaakt, ik hoop dat de toekomst dagelijks beter wordt. :+:

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:44

_Dominique schreef:
Wat dapper dat je hierover hebt geschreven.

En wat ben jij een ontzettend moedig kind! Je hebt een hele hoop meegemaakt, ik hoop dat de toekomst dagelijks beter wordt. :+:

Ik ben het hier helemaal mee eens! Ik gun je het beste!

eekhoornerik

Ik heb zelf het geluk een goede jeugd te hebben gehad en schrik van jouw verhaal.

Je hebt heel wat meegemaakt in je nog korte leventje, en woont nu als 15 al zelfstandig waar andere kinderen nog onder de vleugels van hun ouders wonen...

Gelukkig heb je uiteindelijk een goede mentor gevonden die je jouw eigenwaarde en zelfvertrouwen terug hebt kunnen geven. Heb je nog contact met hem? En word je begeleid bij het zelfstandig wonen?

Ik ken de richtlijnen niet waarmee Jeugdzorg werkt en de procedure om een kind uit huis te plaatsen.
Als jij bij jouw ouders zou zijn opgegroeid, zou je dan een betere jeugd hebben gehad?

Petje af voor jou meis, je kan nu het verleden achter je laten (al denk ik dat het verwerken ook erg belangrijk is) en stapje voor stapje je eigen weg inslaan.
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 14-11-16 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

HappyBuddha

xChanelx schreef:

"Jeugdzorg" als in Bureau Jeugdzorg bestaat niet meer, dus wat voor ervaringen wil je horen?

Correct me if i'm wrong maar BJZ bestaat nog wel?

Daarbij zijn jeugdzorgmedewerkers echt geen geldwolven want zo geweldig verdient het niet, ze proberen te doen wat het beste voor jou is!

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:47

Ik heb helaas ook rotte ervaringen met jeugdzorg. Ben zelf ook rond mijn 8e uit huis geplaatst na een zedenincident. Ga niet alles hier open en bloot op Bokt.nl gooien, maar mijn PB box staat voor je open. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:51

naomi_rabe schreef:
Ik weet nu, dat ik er mag zijn, en dat ik het waard ben. En ik laat jeugdzorg nooit meer terugkomen in mijn leven.
That is the spirit! Moedige jonge vrouw ben je en wat geweldig dat je dit nu voelt.

Indirect heb ik met jeugdzorg te maken gehad en dat is al lang geleden. Je hebt slechte jeugdwerkers, hele goede en alles er tussen in, zo is mijn ervaring. Je hebt heel erg veel pech gehad, laat dat duidelijk zijn!
Vaak is vertrouwen beschaamd.
naomi_rabe schreef:
Maar na een tijdje kreeg ik een hechte band met mijn mentor, mijn persoonlijke begeleider. Hij heeft mij geleerd dat ik er mag zijn, en dat ik me mag laten horen, dat ik niemand over me heen hoef te laten lopen.
Gelukkig is het eind goed al goed. Hou je daar maar aan vast. Deze mentor kwam op je pad en deze mentor is denk ik ook van jeugdzorg. Wees daar dankbaar voor en wat de rest betreft doe maar :Y) . Mocht je ooit nog moeilijk hebben dan hoop ik dat je bij je mentor terug mag komen om even te praten of wat dan ook.

Moedig mooi meisje, ik wens je al het beste toe voor je toekomst. Jij komt er wel! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:16

Ik ben op mijn 12de er een paar jaar uit geweest door problemen thuis , mijn oudste zus had aan de bel getrokken en van het 1 kwam het ander. Ik ben na anderhalf jaar in een tehuis weer naar huis gekeerd , 5 jaar op het speciaal onderwijs daar gezeten wat niet ging door mijn problematiek en 2 jaar MBO waar ik enige rust vond en enigzins meer groeide in goede zin..

Mijn oudste zus heeft borderline , heeft 4 kinderen en 3 uit huis geplaatst door bjz . 1 woont op en aan in gezinnen , 2de woont in een groep en de 3de bij zijn grootouders omdat zijn vader nieuw scharrel had + kinderen . Ze vecht ervoor de middelste van deze 3 terug te krijgen , de oudste word volgende week 17 jaar en die wil in principe niet terug . De jongste is 14 maanden en na geboorte direct OTS ,daar heeft ze wel voor geknokt en die OTS is er met haar eerste verjaardag af gegaan .

Mijn jeugd was eigenlijk zwaar klote , was onzeker en bang en deed mij stoer voor . Was elke dag woest op de hele wereld en de leraren konden mij niet aan , op gegeven moment maar 4 uren school per week en dan nog hadden ze enorme problemen met mij .. Zou graag mijn jeugd willen uitwissen

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:20

SophieFT schreef:
xChanelx schreef:

Correct me if i'm wrong maar BJZ bestaat nog wel?

Daarbij zijn jeugdzorgmedewerkers echt geen geldwolven want zo geweldig verdient het niet, ze proberen te doen wat het beste voor jou is!

Als ze écht zouden proberen te doen wat voor jou het beste is, zouden er niet zoveel mensen met soms gruwelijke ervaringen rondlopen. Bij Jeugdzorg Ben je maar een nummer afentoe, geen kind. Je wordt daar keihard gemanipuleerd!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:22

Van heel dichtbij AMK meegemaakt.
Veel leugens en onwaarheden vertelden ze.
Gelukkig via een advocaat is alles weerlegd.

Elk uithuis geplaatst kind levert geld op.

Ts, knap je dat op jezelf woont.
Ik adviseer je wel om psychologische hulp in te schakelen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:27

Wat heftig meisje..gelukkig heb ik er geen ervaring mee, hoewel ik wel eens met de gedachte loop pleegouder te zijn (heb nog zoveel liefde te geven!) maar het niet zo goed aandurf..

Ik heb zelf een dochtertje van bijna 2, de gedachte dat zij dit zou moeten doormaken breekt mijn hart..

Wat ben jij dapper!
Blijf bij de mensen die jou het vertrouwen geven dat je er mag zijn, blijf eerlijk..

Heb je wel begeleiding?

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:33

Geen persoonlijke ervaring met jeugdzorg maar om mij heen wel wat gevallen jeugdzorg gezien waarbij ik mij in alle gevallen heb afgevraagd of se "hulp" die jeugdzorg geboden heeft niet meer kwaad heeft aangericht dan dat het goed heeft gedaan. Ik ga er van uit dat iedere jeugdzorg medewerker dit met de beste bedoelingen doet maar denk dat Door alle burocratische rompslomp het belang van het kind vaak niet meer bovenaan staat

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:50

Wat een verhaal! Maar je hebt je er toch weer doorgeslagen, echt super. Natuurlijk zou het nooit zo gegaan mogen zijn!

Hier ook ervaring met de jeugdzorg, mijn ouders zijn pleegouders.
Ik heb ook absoluut geen goed woord over voor die instantie :r
Zolang alles volgens hun boekjes gaat, is er niks aan de hand. Van degelijk onderzoek en begrijpen van kinderen hebben ze nog nooit gehoord en daar krijg je dus problemen van.
Zowel de kinderen als de pleegouders laten ze als een baksteen vallen als er zaken zijn die buiten hun boekjes gaan.
Ik kan vanwege privacy ook geen details gaan geven helaas, want wat had ik het verhaal graag groot uitgemeten in de media gehad!
En ik ken inderdaad ook de verhalen van pleeggezinnen wat ook echt niet zo gaat zoals het hoort. Wij hebben hier 2 kinderen gekregen uit zo'n pleeggezin... je kan het je niet voorstellen hoe het daar ging en dat vonden ze maar normaal. Ze bleven ook gewoon weer kinderen krijgen daar :x

Mijn ouders hebben gelukkig voornamelijk kinderen via de william schrikker groep gehad, daar heb je veel meer aan. Maar dat is specifiek een organisatie voor kinderen met beperkingen.
We hebben hier 4 kinderen gehad voor langdurige opvang (tot hun 18e) en daarnaast ook een aantal crisis.

Ik durf wel te zeggen dat de kinderen hier een prima jeugd gehad hebben, aangezien ze nog altijd zo vaak ze kunnen terug komen logeren en het contact frequent aanhouden.
Een van de kinderen die naar een woongroep ging toen ze 18 werd, is zelfs permanent terug gekomen. Op die woongroep gingen ook weer allemaal zaken mis, daar zitten ook jongvolwassenen die dus verder niemand meer hebben om op terug te vallen... ik vind dat een schrijnende zaak!

Ik zou met alle liefde ook pleegkinderen in huis halen, maar vanwege die organisatie begin ik daar echt niet aan.
Wij zijn nu plannen aan het maken om een woongroep en zorgboerderij op te zetten voor jongvolwassenen met een (verstandelijke) beperking. Ik hoop dat we daarmee straks voor een aantal van die kinderen die met hun 18e in een diep gat vallen (jeugdzorg trekt dan de handen er in een keer vanaf) ook een goed thuis kunnen bieden. :j

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:06

Ik vind het ontzettend knap hoe je je uit zo'n nare situatie hebt weten te vechten! :j

Ik ken drie kanten van "het verhaal" Jeugdzorg (zoals eigenlijk elk verhaal meerdere kanten heeft).

Ik ken mensen die werken of stage lopen bij (onderdelen van) jeugdzorg, en die heel graag kinderen willen helpen en "redden". Ik ken mensen die zelf (heel slechte) ervaringen hebben gehad in hun jeugd of zelfs door jeugdzorg en die daar voor andere kinderen verandering in willen brengen, maar ook mensen die zelf een hele fijne jeugd hebben gehad en die graag willen dat alle kinderen dat kunnen hebben. Daar zitten hele goede mensen tussen die kunnen zien of het 'abnormale' gezin bijvoorbeeld ook daadwerkelijk een gevaarlijke situatie is, en die persoonlijk 1-op-1 veel met gezinnen regelen waar het 'misgaat' zonder dat er een uithuisplaatsing op hoeft te volgen. Ik hoor soms ook verhalen van hoe moeilijk het is een inschatting te maken van wanneer een situatie te gevaarlijk is of is geworden, en wanneer een situatie "niet ideaal" is maar "redelijk te handhaven".

Ik ken echter ook verhalen van een bevriend stel die een pleegkind in huis kregen maar zéér slecht door jeugdzorg werden voorgelicht over de problematiek van het kind en hoe de opvoeding moest gebeuren. Die pleegouders waren helemaal ondersteboven van hoe heftig het was om een "moeilijk" of heftig kind met een "rugzakje" aan negatieve ervaringen op te vangen, en die moesten tot hun grote verdriet weer afscheid nemen van hun pleegkind omdat ze de zorg niet aankonden zonder de juiste ondersteuning van jeugdzorg (waar ze meerdere keren om hadden gevraagd: ze waren zelfs op eigen initiatief naar een psycholoog gegaan). Dat het kind uiteindelijk toch weer uit hun huis wegmoest was natuurlijk heel traumatisch voor zowel het kind als de pleegouders. :n Ze hadden maar twee keer een middagcursusje gehad waar héél basaal en algemeen dingen over opvoeding werden uitgelegd, maar waar niet in werd gegaan op hoe ze nou om moesten gaan met lastige dingen zoals agressie, erge angst, liegen, geen gevaar zien..

Ik ken meer zeer negatieve verhalen van kinderen, inderdaad voornamelijk van kinderen waar tot uithuisplaatsing besloten was. Ik ken zowaar twee vriendinnen en één kennis met een zeer soortgelijk verhaal als jij: ook uit huis geplaatst, veel "gedoe" op school en thuis, en uiteindelijk na vele soorten hulpverlening in een "moeilijke meisjes-huis" en zelfs jeugdgevangenis (zonder strafblad!) terechtgekomen, als erg negatieve ervaring. Eén ervan begint nu pas (zo'n 7 jaar na haar laatste opname in een instelling) wat tot rust te komen: ze heeft nu een vaste baan, doet er een opleiding naast, en heeft hobbies en vrienden. Dat waren allemaal dingen die eerst niet mogelijk waren, o.a. om wat jij beschrijft (veel ruzie gehad in de tehuizen, weinig vriendschappen kunnen opbouwen met mensen die geen negatieve invloed op haar leven hadden). De andere twee meiden hebben zo'n 4 jaar geleden hun laatste behandeling gehad en hebben nu (op jonge leeftijd) een gezin met kinderen, daar halen ze veel rust uit. Maar die hebben nooit een opleiding of werkervaring af kunnen maken omdat zij na al die negatieve ervaringen niks meer op konden pakken.

áls het al aan mij is om je advies te geven: ik zou je aanraden om toch inderdaad nieuwe dingen als werkervaringen en opleidingen op te pakken als "nieuwe start", dan kun je later nog heel veel kanten op en maak je jezelf ook zelfstandig en weerbaar.

Ik wens je superveel succes TS! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:19

Met verbazing heb ik je verhaal gelezen. Ik ben er stil van en ik weet eigenlijk niet hoe ik wat ik wil zeggen onder woorden moet brengen. Toch een poging;

Ik vind het onwijs knap dat het nu zo goed met je gaat, en wil je alle goeds wensen voor de toekomst. En dan meen ik écht. Je komt er wel TS, en je mag er zijn :)

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:25

Wauw wat een heftig verhaal om te lezen.
Kippenvel heb ik er helemaal van.
Ben heel blij voor jou dat jij uiteindelijk die persoon gevonden heb die jou heeft kunnen laten zien
wat jij als mens waard bent <3
Super fijn om te lezen dat jij nu lekker op jezelf kan wonen.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:40

Ik heb ook minimaal 5 jaar onder jeugdzorg gestaan. Ook ben ik meerdere malen uit huis geplaatst.
de meeste jeugdzorg medewerkers waren niet zo geweldig.
De laatste die ik heb gehad was wel een goeie, een oudere vrouw, beetje zo'n geitenwollensokken type. maar aan haar heb ik het meeste gehad.
Heb in die jaren ook 4 verschillende gehad.

Ik heb ook een poedersuiker gehad, maar is een heel lang verhaal die ik jullie zal besparen.
ik heb ook niet alleen van jeugdzorg hulp gehad maar ook van andere instanties.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:40

Heftig verhaal, hopelijk zet de stijgende lijn vanaf nu door!
Ik ben wel benieuwd hoe je straks hierop terug kijkt tegen de tijd dat je volwassen bent.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:05

Mijn moeder werkt op een psychiatrische kinderkliniek, moet ook veel samenwerken met jeugdzorg zoals het nu in de huidige toestand is (via de gemeente) maar jezus, wat een drama. Afspraken worden uitgesteld of niet nagekomen en mijn moeder zit er letterlijk tussen.

Happyfeet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:15

Jeetje TS, je hebt veel meegemaakt. Onwijs dapper dat je er voor hebt gekozen om te blijven vechten. Richt je nu vooral op de toekomst, die ligt helemaal in jouw handen :)

Zelf (gelukkig) geen directe ervaring met jeugdzorg, al had mijn beste vriend van vroeger dit wel. Wat een drama was dat. Na de uithuisplaatsing wel tientallen gastgezinnen, werken voor kost en inwoning, op de meest gekke plaatsen (gastgezin in frankrijk?!) Ik ben daarna de opleiding maatschappelijke zorg gaan studeren, en moest soms wel even slikken bij de leuke praatjes die door jeugdzorg werden gehouden op school. Maarja, je kent het hele verhaal natuurlijk nooit.. Ik kan me niet voorstellen dat de mensen die bij jeugdzorg niet het beste voorhebben met 'clienten'. Maar toch, je hoort er inderdaad wel vaak verhalen over. Oud vriendinnetje van mij werkte bij jeugdzorg, echt een draak van een meisje, die wil je echt niet als begeleidster hebben (heel hard gezegd, maar ze vond mensen met een handicap niet thuishoren in de wereld. Nou, die werkt dan bij jeugdzorg als hoofd van een afdeling....) Waren ook al snel geen vriendinnen meer natuurlijk.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:17

Happyfeet, was dat zoiets als het PEL project? Is het broertje van mijn ex ook geweest, kwam hij echt goed vandaan. Ik geloof dat het 2 maanden werken op een boerderij in Frankrijk was.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:24

Vanuit mn werk/opleiding stage veel met JZ te maken gehad. (Heb er geen stage gelopen). Organisatorisch een drama. De meeste medewerkers zetten zich keihard in, maar zijn gebonden aan regels, budgetten, teveel werk voor te weinig mensen, giga caseloads en noem maar op. Jeugdzorg plaatst daarnaast geen kinderen uit huis, de enige die dat mag beslissen is de kinderrechter. Er gaan absoluut dingen mis maar ik wil wel een beetje nuance aanbrengen. Er wordt snel naar ze gewezen en ze krijgen veelal de schuld van dingen waar zij niet eens verantwoordelijk voor zijn. En nee, rijk worden bij JZ als gewone medewerker is niet echt aan de orde..

Happyfeet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:27

lieveli schreef:
Happyfeet, was dat zoiets als het PEL project? Is het broertje van mijn ex ook geweest, kwam hij echt goed vandaan. Ik geloof dat het 2 maanden werken op een boerderij in Frankrijk was.

Zoiets was het inderdaad, al moest mijn beste vriend daar toenertijd op alle kinderen passen die er waren, in plaats van meehelpen op de boerderij. Waren niet zo'n leuke kids, en hij had alle verantwoordelijkheid. Uiteindelijk is 'ie 6 maanden gebleven en daarna weggelopen/trein gepakt naar NL. Het idee is goed, maar misschien de uitwerking niet altijd. Ik begrijp het werken op zo'n boerderij wel, kan heel positief zijn, maar de controles moeten er misschien wat strenger zijn en het gewoon in NL houden om dit te bewerkstelligen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:35

Happyfeet2 schreef:
lieveli schreef:

Zoiets was het inderdaad, al moest mijn beste vriend daar toenertijd op alle kinderen passen die er waren, in plaats van meehelpen op de boerderij. Waren niet zo'n leuke kids, en hij had alle verantwoordelijkheid. Uiteindelijk is 'ie 6 maanden gebleven en daarna weggelopen/trein gepakt naar NL. Het idee is goed, maar misschien de uitwerking niet altijd. Ik begrijp het werken op zo'n boerderij wel, kan heel positief zijn, maar de controles moeten er misschien wat strenger zijn en het gewoon in NL houden om dit te bewerkstelligen.

Er zit een hele theorie achter dat werken in het buitenland, een heel verhaal dat hier niet op z'n plek is, maar het is dus met een reden.